Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rvdborgt »

ferry schreef:Gisteren weeral prijs in De Panne: automaat defect; treinbegeleidster wilde enkel ticketten met toeslag afleveren!
"Moet maar gaan klagen bij Cornu" (sic)
Ze kon niet anders: de toeslag is niet uit te zetten door de conducteur. Alleen voor bepaalde tickets is er geen toeslag. En als ze centraal de toeslag uitzetten. Dus inderdaad: klaag vooral, bij de NMBS. Znder klachten is er voor de NMBS geen probleem.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steve »

rvdborgt schreef:Alleen voor bepaalde tickets is er geen toeslag.
Tiens, welke zijn dat tegenwoordig?
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door groentje »

retourbiljetten met terugkeer uit een ander station, kan je niet uit de automaat trekken, blijkbaar.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door overweg13 »

ferry schreef:Gisteren weeral prijs in De Panne: automaat defect; treinbegeleidster wilde enkel ticketten met toeslag afleveren!
"Moet maar gaan klagen bij Cornu" (sic)
Een Engelse toeriste begreep er helemaal niets van!
Hoelang gaat die NMBS nog met ons voeten spelen? Privatiseren?
Ik kan me voorstellen dat de manier waarop de treinbegeleidster de zaak aanpakt ook al veel verschil kan maken. Als je rustig uitlegt hoe de vork aan de steel zit en wat de procedure is om je centen terug te krijgen, zal het meestal beter overkomen dan wanneer je op je baas begint te sakkeren en zelf geen oplossing aandraagt.
Overigens hebben de treinbegeleiders het ook voor een groot stuk aan zichzelf te danken dat het boordtarief is ingevoerd. Vroeger sprongen ze daar compleet willekeurig mee om en dat was evenzeer een bron van conflicten als de verplichte toepassing ervan. Blijkbaar ontbreken de achterpoortjes en dan zijn de Belgen niet gewend. Vandaar de reacties, zowel van personeel als van reizigers.
Anderzijds kun je je wel afvragen waarom er niet minstens 2 automaten per station staan en in het geval van De Panne zelfs waarom het loket niet open is. Maar op dat laatste vlak moeten we spijtig genoeg geen echte verbetering meer verwachten.
Laatst gewijzigd door overweg13 op 20 feb 2016, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:retourbiljetten met terugkeer uit een ander station, kan je niet uit de automaat trekken, blijkbaar.
Nee, en kun je ook niet downloaden. Je moet naar het loket of... naar de tbg (en dus waarschijnlijk de boordtoeslag betalen). Lang geleden heb ik de NMBS daarover eens geïnterpelleerd en toen was het argument dat het te veel geheugen zou vergen om die mogelijkheid ook buiten het loket aan te bieden. Dat argument zou nu, naar schatting 10 jaar later, toch niet meer mogen gelden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steve »

Ik dacht ook aan andere situaties, zoals klasverhogingen en reisverleningen. Zaken die in principe wel elders te koop zijn, maar waar je bijna per definitie pas in de trein zelf de nood voor ontstaat.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Matthias »

Klasverhoging is jammer en onbegrijpelijk genoeg aan boordtarief:

http://www.belgianrail.be/nl/stations-e ... -klas.aspx
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door ferry »

rvdborgt schreef:
ferry schreef:Gisteren weeral prijs in De Panne: automaat defect; treinbegeleidster wilde enkel ticketten met toeslag afleveren!
"Moet maar gaan klagen bij Cornu" (sic)
Ze kon niet anders: de toeslag is niet uit te zetten door de conducteur. Alleen voor bepaalde tickets is er geen toeslag. En als ze centraal de toeslag uitzetten. Dus inderdaad: klaag vooral, bij de NMBS. Znder klachten is er voor de NMBS geen probleem.

Groetjes,
Rian
Mits verwittiging van de centrale moet dit wel kunnen, MAAR ZE MOETEN WILLEN!
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rdv »

Het probleem van de (on)beschikbaarheid van automaten zal nog toenemen. In een aantal stations staat er één automaat buiten, en één of meerdere binnen. Maar doordat de stations alsmaar vroeger sluiten (zowel loketten als wachtzalen), zijn de automaten die binnenstaan niet beschikbaar. Met als gevolg dat als de automaat buiten defect is, er dus geen andere mogelijkheid is dan boordtarief te betalen. Interessant te weten hoe de klantendienst in dat geval reageert op een vraag tot terugbetaling boordtarief, want er waren natuurlijk wel nog automaten actief (maar niet toegankelijk).
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door overweg13 »

rdv schreef:Het probleem van de (on)beschikbaarheid van automaten zal nog toenemen. In een aantal stations staat er één automaat buiten, en één of meerdere binnen. Maar doordat de stations alsmaar vroeger sluiten (zowel loketten als wachtzalen), zijn de automaten die binnenstaan niet beschikbaar. Met als gevolg dat als de automaat buiten defect is, er dus geen andere mogelijkheid is dan boordtarief te betalen. Interessant te weten hoe de klantendienst in dat geval reageert op een vraag tot terugbetaling boordtarief, want er waren natuurlijk wel nog automaten actief (maar niet toegankelijk).
Op sommige plaatsen heeft men daar al een oplossing voor gevonden: in Wavre kan de wachtzaal (de loketzaal) afgesloten worden op een hoekje na waar de automaat staat. Toegegeven, die automaat is serieus gevandaliseerd: ze lijkt wel gestript.
Met vriendelijke groet

overweg13
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door thejay »

Matthias schreef:Klasverhoging is jammer en onbegrijpelijk genoeg aan boordtarief:

http://www.belgianrail.be/nl/stations-e ... -klas.aspx
Klasseovergang is wel degelijk bij de automaat te koop, heb het zelf al gebruikt.

Overigens kwam er van de week een biljet op halve grootte uit de automaat... ermee naar het loket maar het bleek juist te zijn en dus de nieuwe standaard.
Scheelt een hoop papier, en daar mogen we dan weer blij mee zijn.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door dentheo »

ferry schreef:
rvdborgt schreef:
ferry schreef:Gisteren weeral prijs in De Panne: automaat defect; treinbegeleidster wilde enkel ticketten met toeslag afleveren!
"Moet maar gaan klagen bij Cornu" (sic)
Ze kon niet anders: de toeslag is niet uit te zetten door de conducteur. Alleen voor bepaalde tickets is er geen toeslag. En als ze centraal de toeslag uitzetten. Dus inderdaad: klaag vooral, bij de NMBS. Znder klachten is er voor de NMBS geen probleem.
Mits verwittiging van de centrale moet dit wel kunnen, MAAR ZE MOETEN WILLEN!
Duidelijk is wel dat de NMBS het gezond oordeel van zijn eigen personeel niet vertrouwd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Larch »

ferry schreef:
rvdborgt schreef:
ferry schreef:Gisteren weeral prijs in De Panne: automaat defect; treinbegeleidster wilde enkel ticketten met toeslag afleveren!
"Moet maar gaan klagen bij Cornu" (sic)
Ze kon niet anders: de toeslag is niet uit te zetten door de conducteur. Alleen voor bepaalde tickets is er geen toeslag. En als ze centraal de toeslag uitzetten. Dus inderdaad: klaag vooral, bij de NMBS. Znder klachten is er voor de NMBS geen probleem.

Groetjes,
Rian
Mits verwittiging van de centrale moet dit wel kunnen, MAAR ZE MOETEN WILLEN!
De treinbegeleider moet via sms melding maken van het defect. Maar dat heeft bij mijn weten niet onmiddellijk tot gevolg dat het boordtarief wordt uitgeschakeld. Bij de oudere toestellen van de treinbegeleider dient er sowieso gesynchroniseerd te worden wat enkel kan in de grotere stations en een klein halfuurtje duurt. Hoe het bij de nieuwe toestellen zit weet ik niet met zekerheid.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door overweg13 »

dentheo schreef:
Duidelijk is wel dat de NMBS het gezond oordeel van zijn eigen personeel niet vertrouwt.
En terecht! Er zijn natuurlijk tbg's die hun job echt ter harte nemen, maar voor de invoering van het boordtarief zaten er op ELKE trein van Brussel naar Halle reizigers die erop speculeerden dat ze gratis naar Halle konden. In het slechtste geval werd hen een biljet aangerekend tegen gewoon tarief zonder meer, en heel af en toe - maar werkelijk niet meer dan enkele keren per maand - werd ook een toeslag (geen boete!) gevraagd omdat ze alleen in een Brussels bemand station konden instappen. Onnodig te zeggen dat dit bijna altijd tot discussie leidde, discussie die dan nog vaak aan het loket in Halle werd verdergezet.
Ik vind dat de NMBS met de rechtlijnige invoering van het boordtarief een goede, rechtvaardige maatregel heeft getroffen, al moet er misschien beter gecommuniceerd worden in individuele gevallen over eventuele terugbetaling.
Met vriendelijke groet

overweg13
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rdv »

Ik heb niet de indruk dat het boordtarief tot meer controles leidt, integendeel zelfs. De TBGs op het forum zullen het beter weten, maar ik heb ook al discussies "afgeluisterd" over het boordtarief, dus ik ben er niet zeker van of het boordtarief tot minder discussies en minder agressie heeft geleid.

In de invoering van het boordtarief kan ik me nog vinden, maar de klantendienst zou toch meer coulance moeten tonen aan mensen die hun boordtarief terugvorderen. Men zou er vanuit moeten gaan dat mensen die de moeite doen om hun boordtarief terug te vragen ter goeder trouw zijn. Maanden moeten wachten op je terugbetaling is echt niet klantvriendelijk. Mijn ervaringen met de Franse en Italiaanse spoorwegen zijn op dat vlak veel beter. Geen discussie of bewijslast bij de klant, snelle service en terugbetaling binnen de maand.

En zelfs met boordtarief zou ik - als ik zou willen - goedkoper af zijn er op te mikken om geen ticket te betalen en het toch soms te moeten betalen + boordtarief, dan telkens een ticket te kopen of mijn Pass in te vullen.
Plaats reactie