Willen de spoorwegen wel internationale reizigers?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Willen de spoorwegen wel internationale reizigers?

Bericht door rdv »

Ik heb het geluk de komende weken/maanden een aantal dienstverplaatsingen te mogen/moeten maken binnen Europa. Sinds een aantal jaren probeer ik te vermijden om binnen Europa te vliegen, zowel uit spoorwegliefde, als uit milieu-overwegingen. Onze vzw stimuleert ook expliciet vervoer per trein i.p.v. per vliegtuig.

Maar de gezamenlijke Europese spoorwegvervoerders maken het hun potentiële klanten verduiveld lastig. Zelfs voor iemand die tijd en zin heeft om alles tot in de details uit te zoeken.

Trip 1. Vergadering in Sussex om 10u 's ochtends. Onmogelijk op tijd daar te geraken met de EUR. Onbegrijpelijk dat je met EUR (behalve op maandag) pas om 9u in Londen kan aankomen. Overnachting ter plaatse wil ik absoluut vermijden omwille van kostprijs en tijdsefficiëntie - dus het zal wellicht Megabus worden. Comfort is nog af te wachten natuurlijk.

Trip 2. Anderhalve dag in Turijn. De connectie van de CNL op de EC is verbroken in Basel door werken, dus wellicht wordt het de Thello, maar de overstap in Parijs of Dijon is nogal krap (ofwel 48' om van Gare du Nord naar Gare de Lyon te geraken, ofwel 14' in Dijon). De enige manier om een doorgaand ticket te krijgen (voor de CIV-garantie) is via B-Europe telefonisch te reserveren. Na enig aandringen prijs gekregen voor een vroegere Thalys (een uur vroeger) zodat de overstap solider wordt, maar dan gaat de prijs van 41 EUR naar 99 EUR. Ik moet dat nog even intern overleggen, geen probleem zegt de bediende, u kan dat online reserveren via onze site, wat dus niet klopt. Ik kreeg ook de keuze tussen een zitplaats of een ligplaats in de Thello, maar er zijn helemaal geen zitplaatsen in de Thello, wel couchettes van 6, 4, 3, 2 of 1 reizigers.

Trip 3. Ljubljana via Munchen. Ik wil graag de Kroatische nachttrein nemen naar München omdat dit het beste uitkomt qua timing. Maar in tegenstelling tot de prijs van de CNL die je wel kan simuleren op bahn.de, kan je hiervoor enkel minimum en maximum-prijzen vinden. Dus bel ik vandaag naar DB in België, wordt doorgeschakeld naar B-Europe, en kom na 5 keuzemenu's en dienstmededelingen terecht bij een operator. "Ljubljana, waar ligt dat mijnheer"? Ah Slovenië, dat is onze dienst speciale producten, u kan die bellen op een betaalnummer op weekdagen tussen 9u en 17u." Enfin, ik krijg dat wel eens ingepland, maar niet iedereen heeft die luxe om tijdens de kantooruren dergelijke zaken te kunnen regelen.
Ik kan voor de CNL of de IC-BUS wel online tickets Ljubljana-Aachen en dan Aachen-Brussel kopen, maar dan vervalt de aansluitingsgarantie.

Ik heb hier al vele uren ingestoken, en nog steeds geen tickets. En dan te weten dat een vliegtuigticket boeken op minder dan een half uur kan. Als de spoorwegen internationaal meer ambities willen aan de dag leggen dan point-to-point verbindingen, dan gaan ze zich toch eens dringend moeten bezinnen!

En dan zijn we nog niet begonnen aan het verzamelen van DB- of Programme Voyageur-punten.
Laatst gewijzigd door rdv op 12 mar 2016, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Willen de spoorwegen wel internationale reizigers?

Bericht door groentje »

Ik snap je pijn, ik ben eergisteren met de nachttrein naar Linz gereden, maar de NMBS-Europe kon mij alleen een ticket met de reis inbegrepen verkopen, niet de couchettetoeslag. Ik had gelukkig in Keulen voldoende tijd om nog eens naar het loket te gaan, DB kon me wel de gewenste Aufpreis verkopen. En ik die dacht dat NMBS een DB-agent was... De Duitsers zijn verre van perfect, maar ze kunnen en willen duidelijk nog steeds meer dan veel andere West-Europese maatschappijen...
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Willen de spoorwegen wel internationale reizigers?

Bericht door rdv »

groentje schreef:Ik snap je pijn, ik ben eergisteren met de nachttrein naar Linz gereden, maar de NMBS-Europe kon mij alleen een ticket met de reis inbegrepen verkopen, niet de couchettetoeslag. Ik had gelukkig in Keulen voldoende tijd om nog eens naar het loket te gaan, DB kon me wel de gewenste Aufpreis verkopen. En ik die dacht dat NMBS een DB-agent was... De Duitsers zijn verre van perfect, maar ze kunnen en willen duidelijk nog steeds meer dan veel andere West-Europese maatschappijen...
Dat was ook één van mijn ideeën, nl. de couchettetoeslag apart kopen op bahn.com (want de site kan blijkbaar geen CNL comfort verkopen in combinatie met IC-BUS), maar volgens de verkoopsmodule kan je enkel comfort-toeslag bijkopen op een flexpreis (dus niet op Sparpreis).

Gelukkig zijn de aansluitingen in Keulen van de Thalys op de nachttreinen ruim genoeg om nog eens langs het loket te gaan ;-)!
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Willen de spoorwegen wel internationale reizigers?

Bericht door groentje »

Voor CNL lukt het misschien wel, naar Praag leek wel te gaan. Maar in Keulen had ik genoeg tijd en meer keuze.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Willen de spoorwegen wel internationale reizigers?

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef:Ik snap je pijn, ik ben eergisteren met de nachttrein naar Linz gereden, maar de NMBS-Europe kon mij alleen een ticket met de reis inbegrepen verkopen, niet de couchettetoeslag. Ik had gelukkig in Keulen voldoende tijd om nog eens naar het loket te gaan, DB kon me wel de gewenste Aufpreis verkopen. En ik die dacht dat NMBS een DB-agent was... De Duitsers zijn verre van perfect, maar ze kunnen en willen duidelijk nog steeds meer dan veel andere West-Europese maatschappijen...
NMBS is geen DB-agent. Maar ze zouden wel die toeslag moeten kunnen verkopen. Dat een bepaalde lokettist het niet kan, wil niet zeggen dat het onmogelijk is.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Willen de spoorwegen wel internationale reizigers?

Bericht door groentje »

In Brussel-Zuid zijn ze anders redelijk goed op de hoogte... Misschien was het omwille van het vertrek de dag zelf? Wel vreemd dat het wel lukte richting Praag, maar niet naar Wenen...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Willen de spoorwegen wel internationale reizigers?

Bericht door dekooiker »

Sinds dat het internationaal spoorboekje niet meer wordt uitgegeven is het er niet op gebeterd.
Er is helaas niet meer de commerciële ingesteldheid van vroeger als het om meer dan een dagtrip gaat of een Thalys of Eurostar...
De trein.
Alleen voor durvers.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Willen de spoorwegen wel internationale reizigers?

Bericht door kika »

Met Thalys heb ik ook al meegemaakt dat lokettisten werden geïnstrueerd om vooral te vermijden dat mensen met een ICE zouden gaan bij vertraging van een nationale trein (Brussel>Keulen). En ik denk dus dat het niet per sé om het 'internationale' aspect gaat, maar meestal om het gedeelte waar reizigers met meer dan 1 maatschappij te maken krijgen. Daarnaast speelt natuurlijk nog de politiek mee: grensoverschrijdend verkeer is niet iets waarmee je punten kan scoren in de nationale of regionale politiek, een trein naar Brussel is dat wel. Zelfs een 'dankzij mijn besparingsmaatregel lijkt een trein meer op een sardienenblik met klapbankjes' lijkt haast populairder te zijn dan dat.

Waarom er zelfs niet gedaan wordt alsof ze internationale reizigers willen, is me een raadsel. Ik herken zulke vraagstukken en problemen net iets te goed: zelfs al ben je zo flexibel dat je met dagen (niet aantal overnachtingen) kan schuiven, of in een andere richting, of een omweg van 400km, dan nog, kom ik soms helaas op het vliegtuig uit.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Willen de spoorwegen wel internationale reizigers?

Bericht door rdv »

Ze willen echt geen reizigers ...

Dus via de Afdeling Speciale Producten geprobeerd een prijs te krijgen voor Ljubljana-Gent.

b-europe: Ah, dat is minimum 326 EUR enkele reis met zitplaatsen.
Ik: En hoeveel voor een couchette met 4 of 6?
b-europe: die 326 EUR is met ligplaatsen
Ik: En hoeveel is het ticket dan tussen Ljubljana en München? Want op bahn.de kan ik voor 99 EUR van München naar Gent met de treinen die u voorstelt.
b-europe: 105 EUR
Ik: Kunnen jullie die SpecialPreis dan niet boeken?
b-europe: Jawel, wij kunnen alles boeken.
Ik: Maar als ik nog kan rekenen dan is 105 EUR + 99 EUR toch maar 204 EUR?
b-europe: Dat klopt, die 326 EUR is de maximumprijs.

En dat allemaal via mail ...

En op de offertevraag voor de heenreis wordt er helemaal niet geantwoord ...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Willen de spoorwegen wel internationale reizigers?

Bericht door kika »

rdv schreef:Ze willen echt geen reizigers ...

Dus via de Afdeling Speciale Producten geprobeerd een prijs te krijgen voor Ljubljana-Gent.
[..]
En dat allemaal via mail ...
[..]
Het medium boeit niet. Mijn laatste telefoontje was gelijkaardig. De medewerker kon zijn talen, maar kende niet het systeem. Hij was zichzelf op stom vergeten te zetten, vroeg aan een collega hoe hij een reis kon omboeken: 'oh daar moette nie aan beginne, geefthem gewoon zijn geld terug, allé zonder die dingeskosten en dattem dan een nieuwe reis boekt.'

Of het echt niet kan weet ik niet, of ze niet gemotiveerd waren of het systeem demotiverend werkt, weet ik natuurlijk ook niet.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Willen de spoorwegen wel internationale reizigers?

Bericht door dentheo »

Geef ze een kans, maar indien het niet vlot lukt zou ik snel de treinwinkel bellen.
Zeer goede referenties van mijn treinvrienden.
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Willen de spoorwegen wel internationale reizigers?

Bericht door kika »

dentheo schreef:Geef ze een kans, maar indien het niet vlot lukt zou ik snel de treinwinkel bellen.
Zeer goede referenties van mijn treinvrienden.
Die hebben mij inderdaad ook al goed geholpen, maar ik maak er maar zelden gebruik van.
Af en toe hebben ze een hiaat in hun kennis, en dát is niet erg, want ze gaven het steeds netjes aan wanneer iets moet worden opgezocht of nagevraagd. Zelfs als er misschien een tweede mogelijkheid bestaat, werd dat netjes gezegd: "je kan dit zo doen aan prijs X, misschien kan het ook zo en zo, maar of dat goedkoper of sneller is, kan ik niet direct zeggen."
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Willen de spoorwegen wel internationale reizigers?

Bericht door Steven »

en als het eens positief is mag het ook gezegd worden.

Vorige maand had ik zowel voor men heen als terugreis gebruik gemaakt van de treksi/austria-express van Railpromo. In beide gevallen had de trein een enorme vertraging. In de heenreis 2u en in de terugreis zelfs 2u20. Hiervoor stuurde ik een mail naar NMBS-Europe waarom ik vrij snel een mailtje kreeg. Na de nodige bewijzen en aanvullende documenten te hebben opgestuurd kreeg ik vandaag al de voorziene compensatie uitbetaald op mijn bankrekening.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Willen de spoorwegen wel internationale reizigers?

Bericht door Portbou »

Steven schreef:en als het eens positief is mag het ook gezegd worden.

Vorige maand had ik zowel voor men heen als terugreis gebruik gemaakt van de treksi/austria-express van Railpromo. In beide gevallen had de trein een enorme vertraging. In de heenreis 2u en in de terugreis zelfs 2u20. Hiervoor stuurde ik een mail naar NMBS-Europe waarom ik vrij snel een mailtje kreeg. Na de nodige bewijzen en aanvullende documenten te hebben opgestuurd kreeg ik vandaag al de voorziene compensatie uitbetaald op mijn bankrekening.
Twee vraagjes hierbij :
- hoezo een mailtje naar NMBS Europe en niet naar Railpromo ?
- welke bewijzen en aanvullende documenten waren er nodig ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Willen de spoorwegen wel internationale reizigers?

Bericht door Steven »

Ik heb men tickets gekocht in Brussel zuid, de trein is een combinatie van Treski (NMBS) als Austria-Express (Railpromo).

- Ik heb een formulier ingevuld (1 per rit) (online te vinden als pdf of in de stations) waarop alle persoonlijke en reisgegevens werden gevraagd.
- Bijkomend voegde ik zowel tickets van heen- als terugreis bij.

Ter info om railpromo te contacteren moet je al ver gaan zoeken, ik vind hun site niet echt duidelijk als het er op aankomt om dergelijke zaken op te lossen.
Plaats reactie