Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt

kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door kika »

Steven schreef:misschien daarom dat die spoorwegbedrijven (DB en SNCF) hier zelf volop met bussen rijden, ze snoepen dus mee van dat aanbod.
Die zin of redenering begrijp ik niet. SNCF noemt Joris al duidelijk: vele steden zijn beperkt of slecht bereikbaar en andere enkel voor de hoofdprijs.

DB beweerde lange tijd (zoals de NMBS) dat bepaalde verbindingen niet renderen, ook niet als er een beter aanbod zou zijn. Door het openbreken van het interstedelijke vervoer (door het niet-opvolgen van wetten en het een politiek item te maken), en het aantonen dat er wel degelijk heel veel reizigers de trein lieten staan en er nog meer werden vervoerd met bussen op dezelfde assen begon er hun een lichtje te dagen. Een tijd lang verloren ze veel reizigers aan busbedrijven. En als zelfs vanuit Zuid-Duitsland is het vaak interessanter om via Düsseldorf naar Antwerpen te bussen dan via Luxemburg of Keulen te sporen, is de keuze voor de prijsbewustere reiziger snel gemaakt. Fietsvervoer is dan weer een heikel punt, bij sommige busbedrijven/lijnen kan het, maar lang niet alle.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door Steven »

Zowel DB als SNCF hebben busdiensten die voor een deel in concurrentie gaan met zichzelf. Neem nu de Ouibus die in Brussel Zuid staat en naar Paris Nord gaat. Ze voeren die bussen liever zelf dan dat ze het aan andere bedrijven overlaten. zo hebben ze alsnog de inkomsten van de mensen die anders ergens naar een ander bedrijf zouden gaan.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door kika »

Joris schreef:
rdv schreef: 20:25 zou zeer welkom zijn om een kortere overstap op de nachttreinen in Köln mogelijk te maken. Oeps ... te laat ... vanaf dec2016 geen nachttreinen meer van de DB.
Niet waar! Natuurlijk blijven er nog nachttreinen rijden bij de DB! Meer nog, mogelijks kan je vanaf december 2016 van nog meer comfortabele nacht-ICE's gebruik maken! Kuchkuchkuch....
(Voor de goede verstaander: de lig- en slaaprijtuigen van CityNightLine zullen geschrapt worden, maar wie echt nog 's nachts wil rijden, zal al zittend wel nog kunnen).
Dat vind ik wel een uiterst trieste ontwikkeling.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef:Maar hoe zit het met de beschikbaarheid van de HSL in Duitsland tijdens de nacht? Of gaan die ICEs dan via de klassieke lijnen rijden?
Ik weet dat een aantal HSL in Duitsland 's nachts gebruikt wordt voor goederenvervoer, zoals bijvoorbeeld Hannover - Würzburg. De meeste zullen waarschijnlijk niet over de allersnelste lijnen rijden, zodat ze nog wat meer haltes kunnen aandoen en dus de huidige CNL-haltes ook nog kunnen bedienen. Beste (en misschien het enige) voorbeeld van een nachtelijke ICE die vandaag al rijdt is ICE618/619 van München naar het Ruhr-gebied en omgekeerd. Deze maakt bijvoorbeeld geen gebruik van de SFS Stuttgart - Mannheim (behalve een klein stukje tussen Vaihingen(Enz) en Bruchsal), maar rijdt tussen Stuttgart en Vaihingen(Enz) via Ludwigsburg en tussen Karlsruhe en Mannheim via Bruchsal, Wiesloch-Walldorf en Heidelberg. Deze ICE passeert zelfs 2 keer in de luchthaven van Frankfurt, om dus maar te zeggen dat snelheid er blijkbaar minder toe doet. Tussen Frankfurt en Keulen gebruikt hij dan wel de SFS, maar stopt wel op elk tussenstation.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door K V B »

trainlovertje schreef:
rdv schreef:Maar hoe zit het met de beschikbaarheid van de HSL in Duitsland tijdens de nacht? Of gaan die ICEs dan via de klassieke lijnen rijden?
Ik weet dat een aantal HSL in Duitsland 's nachts gebruikt wordt voor goederenvervoer, zoals bijvoorbeeld Hannover - Würzburg. De meeste zullen waarschijnlijk niet over de allersnelste lijnen rijden, zodat ze nog wat meer haltes kunnen aandoen en dus de huidige CNL-haltes ook nog kunnen bedienen. Beste (en misschien het enige) voorbeeld van een nachtelijke ICE die vandaag al rijdt is ICE618/619 van München naar het Ruhr-gebied en omgekeerd. Deze maakt bijvoorbeeld geen gebruik van de SFS Stuttgart - Mannheim (behalve een klein stukje tussen Vaihingen(Enz) en Bruchsal), maar rijdt tussen Stuttgart en Vaihingen(Enz) via Ludwigsburg en tussen Karlsruhe en Mannheim via Bruchsal, Wiesloch-Walldorf en Heidelberg. Deze ICE passeert zelfs 2 keer in de luchthaven van Frankfurt, om dus maar te zeggen dat snelheid er blijkbaar minder toe doet. Tussen Frankfurt en Keulen gebruikt hij dan wel de SFS, maar stopt wel op elk tussenstation.
Frankfurt - Köln is dan ook niet geschikt voor goederenvervoer. Dus die is s'nachts gewoon beschikbaar voor hoge snelheidstreinen. Het zou me overigens ook niet verbazen moest de voornaamste doelgroep van deze trein passagiers voor de luchthaven zijn...
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door FLV-FGSP »

Om terug te gaan naar het oorspronkelijke onderwerp: volgens de laatste berichten van de Oosterburen zouden er 7 rijpaden per richting worden aangevraagd. Als die in beide landen worden toegekend, zouden we een twee-uursdienst Brussel - Frankfurt vv krijgen. "Bei den Verkehrstagen gibt es jedoch Einschränkungen" -> het is mogelijk dat niet alle treinparen alle dagen van de week gaan rijden.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door K V B »

FLV-FGSP schreef:Om terug te gaan naar het oorspronkelijke onderwerp: volgens de laatste berichten van de Oosterburen zouden er 7 rijpaden per richting worden aangevraagd. Als die in beide landen worden toegekend, zouden we een twee-uursdienst Brussel - Frankfurt vv krijgen. "Bei den Verkehrstagen gibt es jedoch Einschränkungen" -> het is mogelijk dat niet alle treinparen alle dagen van de week gaan rijden.
Voor wanneer zou dat zijn?

Een ICE elke twee uur, en een Thalys elke twee uur. Krijgt die lijn eindelijk een beetje verkeer...
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door FLV-FGSP »

Voor de dienstregeling 2017, dus vanaf 11 december 2016.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door K V B »

FLV-FGSP schreef:Voor de dienstregeling 2017, dus vanaf 11 december 2016.
Dat is goed nieuws. Ik reis vaak met ICE van Zwitserland naar België (en omgekeerd). Het zou leuk zijn indien net als bij de ICE naar Amsterdam een trein paar zou doorrijden naar Basel.
J.ules

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door J.ules »

Hier wordt toch nogal licht over de zaken gesnord....en vele zaken houden geen steek, je zou daar als moderator toch eens werk mogen van maken dat de info wat correct is.

De velaro Eurostar en Velaro D zijn zeker geen identieke treinen. En de homologaties van deze 2 types zijn volledig onafhankelijk. De velaro's zijn volledig moduleerbare stellen, en afhankelijk van de keuze van de klant worden bepaalde onderdelen al dan niet ingebouwd qwa veiligheidssystemen hoogspanning en laagspanning. Zelfs de stuurtafel is zeer verschillend voor de D en de Eurostar.
Zolang niet naar Nederland gereden zal worden door Eurostar zal de Velaro Eurostar zo goed als niet te zien zijn in Belgie, TBL1+ is hierop NIET geinstalleerd zoals hierboven gemeld en TBL2 staat wel degelijk geinstalleerd. En de DB heeft zijn plannen lang laten varen om met de D naar de London te rijden omdat het financieel niet haalbaar is om in Duitsland de aanpassingen te doen om in orde te zijn met de vereisten voor de tunnel. Dit laatste is trouwens ook de reden dat je tussen Amsterdam London met Eurostar zal moeten overstappen...
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door rvdborgt »

J.ules schreef:Dit laatste is trouwens ook de reden dat je tussen Amsterdam London met Eurostar zal moeten overstappen...
Eurostar weet nog niet precies hoe dat geregeld zal worden.

Groetjes,
Rian
rudi houthooft

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door rudi houthooft »

Volgens een ander forum: "ICE-Treff" zou er vanaf 12 Juni een nieuw ICE treinpaar Keulen-Brussel zijn. Er is echter nog niets van terug te vinden op www.bahn.de of HAFAS. Weet er hier iemand soms iets meer over ?
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door FLV-FGSP »

Iemand heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt.
De extra treinparen rijden vanaf december.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door trainlovertje »

http://treintrambus.be/actueel/ov-nieuw ... sland.html

De nieuwe dienstregeling volgens Duitse bronnen, aldus TreinTramBus. We gaan van 4 naar 6 ICE's per dag, en op vrijdag zelfs 7, alsook op zondag in de richting Frankfurt - Brussel. Op zaterdag wordt het aanbod verhoogd naar (slechts?) 5 treinparen per dag.
Opmerkelijk: op zondag rijdt de vroegste (ICE 11) naar Frankfurt niet meer en ICE 13 stopt op weekdagen niet in Brussel-Noord en doet 10 minuten langer over het gedeelte Brussel - Luik. Dat laatste geldt ook voor ICE 215, maar deze stopt wel in Brussel-Noord. Ik vermoed dus dat deze geen gebruikt maakt van HSL 2, maar waarom niet dan?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: Opmerkelijk: op zondag rijdt de vroegste (ICE 11) naar Frankfurt niet meer en ICE 13 stopt op weekdagen niet in Brussel-Noord en doet 10 minuten langer over het gedeelte Brussel - Luik. Dat laatste geldt ook voor ICE 215, maar deze stopt wel in Brussel-Noord. Ik vermoed dus dat deze geen gebruikt maakt van HSL 2, maar waarom niet dan?
Op weekdagen zit het werkvenster op HSL2 Leuven-Luik tussen trein 506 en 507, daar valt dit rijpad dus midden in.
Plaats reactie