Veiligheidsmaatregelen Thalys

K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door K V B »

sybic schreef:
Steven schreef:Als het in rondjes begint te draaien zie ik geen zinvolle betekenis. Mensen die zichzelf blijven herhalen ...
Je hebt gelijk steven. Ik wou enkel naar mijn ervaring over de continenten heen verwijzen hoe men op sommige plaatsen er wel in slaagt met verschillende maatregelen toch bijna complete veiligheid te bekomen.
En mijn tegenwerping is dat dit een "post hoc, ergo propter hoc" drogredenatie is. Het is niet omdat er plaatsen zijn waar men X doet en Y niet gebeurt, dat X een effectieve maatregel tegen Y is. Vandaar mijn verwijzing naar die sketch van Urbanus waar hij met een dergelijke manier van denken de draak steekt...

Het feit is dat terrorisme uiterst zeldzaam is, en dat we vooral niet mogen toelaten dat de angst hiervoor ons leven gaat beheersen. Het is alsof we uit angst voor blikseminslagen niet meer buiten zouden komen...
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door jpvdveer »

Niet moet worden vergeten dat terreur niet alleen mensen doodt maar ook economische schade veroorzaakt. Terroristen kunnen altijd mensen doden - hier is geen veiligheidsmaatregel tegen opgewassen. Maar de mate waarin terreur economische schade kan veroorzaken kan door veiligheidsmaatregelen wel enigszins worden beïnvloed.

De vertrekhal in Zaventem is verwoest - wanneer zal de luchthaven weer opengaan? Het zou wel eens weken kunnen gaan duren. Economische schade voor Brussels Airport, Brussels Airlines, de Belgische economie - enorm. Met een betere toegangscontrole op strategische locaties kunnen terreuraanslagen niet worden vermeden maar kunnen de economische gevolgen hiervan wel enigszins worden beperkt.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door Portbou »

Commendatore schreef:Als je de veiligheid echt wilt verhogen, dan moet je ten eerste zorgen dat iedereen een plaats heeft binnen de samenleving en dat iedereen een goed leven kan leiden, zonder buitengesloten te worden of op de een of andere manier onder de wielen te komen van ongebreidelde concurrentie.
En jij vindt dat dit in België niet mogelijk is ?
Ten tweede moet je zorgen dat je goed functionerende veiligheidsdiensten hebt, die in staat zijn op effectieve wijze, en zo discreet mogelijk, gevaren op te sporen en te neutraliseren. Hierbij moet wel aangetekend worden dat honderd procent veiligheid nooit haalbaar is, wat je ook doet.
Akkoord dat 100% veilig niet haalbaar is.

Maar voor de gebeurtenissen van vorige dinsdag zijn er ondertussen drie van de vier daders geïdentificeerd. En in een normaal functionerende rechtsstaat zouden zij alle drie veilig in de gevangenis gezeten hebben. Met kalasjnikovs op politie schieten in 2010, deelnemen aan home- en carjackings, naar Syrie gaan strijden,... lijken me perfecte rechtsgeldige redenen om iemand voor lange tijd op te sluiten.

Mijn standpunt is dus dat deze specifieke aanslag had kunnen vermeden worden. Niet door overal controlepoortjes te plaatsen maar gewoon door foute elementen uit de maatschappij te verwijderen.

Terwijl we toch off-topic aan het gaan zijn en ter illustratie van het hallucinant falen van ons rechtssysteem : de rampchauffeur die al zes keer gepakt werd voor rijden zonder rijbewijs en die eind oktober in Vilvoorde een meisje doodreed en daarbij ook nog eens vluchtmisdrijf pleegde... is ook al vrij.
Stoomloc
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:36
Locatie: Aarschot

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door Stoomloc »

Zijn er nu nog veel maatregelen? Ik neem binnenkort de Thalys uit Luik richting Köln en vroeg me af of ik er veel op voorhand moet zijn.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door K V B »

Stoomloc schreef:Zijn er nu nog veel maatregelen? Ik neem binnenkort de Thalys uit Luik richting Köln en vroeg me af of ik er veel op voorhand moet zijn.
ik weet het niet, en wil het ook niet weten, want dan kan ik gewoon doen alsof alles bij het oude is, en hoef ik geen extra tijd in te plannen...
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door rdv »

Geen idee. De melding dat er extra toegangscontroles zijn voor de Thalys-sporen in Brussel-Zuid, Antwerpen-Centraal en Luik-G zijn verdwenen in de app. Ook de toegangscontroles zijn er niet meer. Dus je kan het niet weten want het wordt niet gecommuniceerd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door Steven »

Men is veranderd van strategie en men gaat op willekeurige momenten toegangscontroles houden maar dan telkens voor het station, zo begreep ik de uitleg toch.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door kika »

jpvdveer schreef:Niet moet worden vergeten dat terreur niet alleen mensen doodt maar ook economische schade veroorzaakt. Terroristen kunnen altijd mensen doden - hier is geen veiligheidsmaatregel tegen opgewassen. Maar de mate waarin terreur economische schade kan veroorzaken kan door veiligheidsmaatregelen wel enigszins worden beïnvloed.
Die maatregelen an sich zijn ook niet gratis, je kan het ook onder schade of extra kosten scharen.

Steven: de kunst wordt vaak beoefend na een gebeurtenis om deze of gene mening nog een keer te ventileren, idealiter wordt ergens een leefbaar compromis gevonden. De argumenten zullen waarschijnlijk niet veranderen, wat als normaal of acceptabel wordt gevonden, evolueert wel. De kleine provocatie kreeg wat mij betreft beleefd tegengas, waarop er wat ge-heen-en-weert wordt. Al wordt niet ieders argument even hard gewaardeerd door de tegenstanders, lijkt het me ongezonder om niet af en toe een andere mening tegen te komen.

In ieder geval bedankt voor de updates over de situatie ter plaatse, ik ga weer wat ietsje extra overstaptijd inplannen.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door rvdborgt »

De poortjes en controles in Parijs en Lille verdwijnen weer:
http://www.latribune.fr/entreprises-fin ... 59466.html

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door rdv »

rdv schreef:Geen idee. De melding dat er extra toegangscontroles zijn voor de Thalys-sporen in Brussel-Zuid, Antwerpen-Centraal en Luik-G zijn verdwenen in de app. Ook de toegangscontroles zijn er niet meer. Dus je kan het niet weten want het wordt niet gecommuniceerd.
Nuancering van mijn vorig bericht: bij de routeplanners worden de toegangscontroles tot de Thalys-sporen enkel vermeld als je in de betreffende stations aankomt/vertrekt/overstapt. Dus voor deze meldingen kan het wel, waarom het voor de meldingen van deze week niet kan is me een raadsel (zie topic "waarschuwingen in nmbs-app". Waarschijnlijk is er deze week dus een foutje gemaakt dat nog niet is rechtgezet. Wat wel verwarrend is, is dat de beperkte toegang tot de Thalys-sporen een gevolg is van niveau 4, en daar zitten we niet meer onder. Zijn de toegangen dan nog wel of niet meer afgesloten?
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door rdv »

rvdborgt schreef:De poortjes en controles in Parijs en Lille verdwijnen weer:
http://www.latribune.fr/entreprises-fin ... 59466.html
De reden (die hierboven ook al is aangehaald): door de controles creëert men een concentratie van mensen, die "aantrekkelijk' zijn voor aanslagplegers om net daar toe te slaan. Daarom heeft de politie geadviseerd om de controles stop te zetten.

Toen ik enkele weken geleden in Lille de TGV nam, waren de poortjes sowieso niet in werking (evenmin was er controle aan de grenspost in Rekkem).
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door Patrick »

rdv schreef:
rvdborgt schreef:De poortjes en controles in Parijs en Lille verdwijnen weer:
http://www.latribune.fr/entreprises-fin ... 59466.html
De reden (die hierboven ook al is aangehaald): door de controles creëert men een concentratie van mensen, die "aantrekkelijk' zijn voor aanslagplegers om net daar toe te slaan. Daarom heeft de politie geadviseerd om de controles stop te zetten.

Toen ik enkele weken geleden in Lille de TGV nam, waren de poortjes sowieso niet in werking (evenmin was er controle aan de grenspost in Rekkem).
Thalys-poortjes zouden NIET verdwijnen volgens de grote SNCF-chef. Binnenkort zelfs met vuurwapens uitgeruste anonieme 'train marshals' op sommige treinen... volgens dit bericht.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door K V B »

Patrick schreef:Thalys-poortjes zouden NIET verdwijnen volgens de grote SNCF-chef.
Die zegt misschien ook gewoon wat hij moet zeggen...

Die poortjes dragen sowieso niet bij aan de veiligheid.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door The_Knitter »

Patrick schreef:
rdv schreef:
rvdborgt schreef:De poortjes en controles in Parijs en Lille verdwijnen weer:
http://www.latribune.fr/entreprises-fin ... 59466.html
De reden (die hierboven ook al is aangehaald): door de controles creëert men een concentratie van mensen, die "aantrekkelijk' zijn voor aanslagplegers om net daar toe te slaan. Daarom heeft de politie geadviseerd om de controles stop te zetten.

Toen ik enkele weken geleden in Lille de TGV nam, waren de poortjes sowieso niet in werking (evenmin was er controle aan de grenspost in Rekkem).
Thalys-poortjes zouden NIET verdwijnen volgens de grote SNCF-chef. Binnenkort zelfs met vuurwapens uitgeruste anonieme 'train marshals' op sommige treinen... volgens dit bericht.
ik ging vorige zaterdag naar Parijs. Controle in Brussel niets van gemerkt, zag enkel een man of 6 Securail rondhangen. Op het perron nog Franse politie, die ook bewapend de trein in mee terug ging.
De terugrit door de poortjes, stelt niks voor. Geen kaartjes/ID-controle, enkel je tas op de band leggen en doorlopen.
Reizigers zonder bagage konden om de poortjes heen ...
Wel op elke 5 meter op het perron Securité. En tevens in de trein weer een man of 8 Franse politie die meereden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Veiligheidsmaatregelen Thalys

Bericht door Shrek »

Ik had vorige week op de Thalys wel controle van mijn identiteitskaart door de franse politie.
Plaats reactie