Luchthaven gesloten

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door Steve »

Iets anders: ik heb de indruk dat het station in de tussentijd een andere naam gekregen heeft!

Ik had het al eens zien passeren in een storingsbericht en dacht dat het een fout was, maar in de routeplanner zie je diezelfde naam nu ook terugkomen: Brussels Aiport - Zaventem. Ook de infopagina over het station vermeldt de naam.

Het lijkt er dus dat de oude naam Brussel-Nationaal-Luchthaven heeft afgedaan, en dat zou volgens mij ook een goede zaak zijn. De luchthaven wordt al in geen tijden meer "Brussel-Nationaal" genoemd en tegenwoordig zijn andere luchthavens ook belangrijk geworden, waar dat vroeger wel wat anders was.

Wie weet meer?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door dentheo »

Ik vind ook dat men op de perrons de standaard NMBS borden moet zetten.... dat vliegtuigje alleen is toch nogal pover...
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door Asterix »

Steve schreef:Wie weet meer?
Inderdaad, Steve. Sinds afgelopen maandag (aanpassing seizoendienstregeling) is de naam veranderd naar 'Brussels Airport - Zaventem'.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door Steve »

Bedankt voor de bevestiging... en wel opvallend hoe geruisloos het gegaan is. Misschien zal er iets meer ruchtbaarheid aan gegeven worden zodra het station opnieuw bediend wordt.

In de media (voorlopig enkel Dernière Heure volgens wat ik vind) wordt intussen vermeld dat de Hasselt - Antwerpen vanaf morgen zaterdag opnieuw via de luchthaven rijdt (zonder halte) en dat ook de beide IC's via Schuman nu door de tunnel zullen rijden en de reizigers afzetten in Bordet, zoals enkele posts eerder gesuggereerd. Dit geldt wel pas vanaf maandag aangezien ze in het weekend niet rijden.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door dentheo »

Ik heb in Antwerpen in een "glimp" een omroep gehoord laatste zaterdag op weg naar Schaarbeek (?)

Kan het zijn dat die nieuwe naam ingesproken werd door iemand anders ? (Emma in verlof ?)
Het klonk "anders" dan de rest van de stations. Of er is iets met de tussenpauze....
Laatst gewijzigd door dentheo op 08 apr 2016, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door Steven »

Het kan zijn dat je het Turn & Taxis effect (op de desiro) hebt. Dat is ook afzonderlijk opgenomen en blijkbaar staan niet alle instellingen voor die opname gelijk zoals bij voorgaande opname en dan krijg je vanzelf verschillen te horen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door trainlovertje »

Zonet voor de eerste keer in mijn leven het station van de luchthaven doorgereden met de IC Hasselt - Leuven - Antwerpen. Die berichtgeving door de kranten klopt dus wel degelijk.
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door Treinen9880 »

Ik heb deze berichtgeving ook op de radio gehoord. Het zijn voorlopig maar enkele treinen die erdoor rijden. De rest word nog omgeleid of gedeeltelijk beperkt (ik dacht ergens gelezen te hebben voorlaatste station)...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door Wouterh12 »

trainlovertje schreef:Zonet voor de eerste keer in mijn leven het station van de luchthaven doorgereden met de IC Hasselt - Leuven - Antwerpen. Die berichtgeving door de kranten klopt dus wel degelijk.
Blij dat de verbinding tussen Mechelen en Hasselt hersteld is.

Ik had mij niet gerealiseerd dat de getroffen vertrekhal direct boven het treinstation ligt; dat verklaart ook waarom één van de eerste berichten op de dag van de aanslag over een bom in het treinstation gingen, de explosie zal door ook goed gevoeld zijn.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door trainlovertje »

Treinen9880 schreef:Ik heb deze berichtgeving ook op de radio gehoord. Het zijn voorlopig maar enkele treinen die erdoor rijden. De rest word nog omgeleid of gedeeltelijk beperkt (ik dacht ergens gelezen te hebben voorlaatste station)...
Hier de exacte informatie: http://www.hln.be/hln/nl/922/Nieuws/art ... icht.dhtml
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door rdv »

Ik ben verbaasd hoe weinig aandacht er gegeven wordt aan het feit dat de luchthaven niet bedient wordt op de officiële kanalen. Op de storingspagina nmbs.be wordt het niet vermeld, je moet al gaan zoeken bij de info over de stations in zone Brussel (waartoe blijkbaar ook Leuven behoort) en zone Antwerpen, maar zo iets verdient toch wel een apart topic op de storingenpagina (*). Er wordt nergens info gegeven over het alternatief naar Zaventem en overstappen op de lijnbus daar. De routeplanner is wel aangepast (bravo), maar ik kan nog vlotjes een online ticket naar Brussels-Airport (inclusief Diabolo-toeslag) kopen.

Idem op brusselsairport.be. Bij "Naar de luchthaven" staan er nog steeds 6 treinen per uur vermeldt, het is pas na doorklikken dat je een verwittiging krijgt dat het niet meer zo is.

(*) Edit: blijkbaar is er wel een apart topic, maar een titel "Aanslagen Brussel: aangepaste treindienst" doet niet vermoeden dat hier het alternatief staat voor vervoer naar de luchthaven. Ik verwachte hier de info aan te treffen die hier vroeger stond, nl. de beperkingen van de treinen die voorzien zijn om in de luchthaven te stoppen (welke treinrelaties rijden tot waar). Deze informatie is nu ook verdwenen.

Zij-bemerking: ik hoop dat de NMBS nu geen boetes moet betalen voor de gederfde inkomsten van NV Diabolo.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef:Ik ben verbaasd hoe weinig aandacht er gegeven wordt aan het feit dat de luchthaven niet bedient wordt op de officiële kanalen. Op de storingspagina nmbs.be wordt het niet vermeld, je moet al gaan zoeken bij de info over de stations in zone Brussel (waartoe blijkbaar ook Leuven behoort) en zone Antwerpen, maar zo iets verdient toch wel een apart topic op de storingenpagina (*). Er wordt nergens info gegeven over het alternatief naar Zaventem en overstappen op de lijnbus daar. De routeplanner is wel aangepast (bravo), maar ik kan nog vlotjes een online ticket naar Brussels-Airport (inclusief Diabolo-toeslag) kopen.

Zij-bemerking: ik hoop dat de NMBS nu geen boetes moet betalen voor de gederfde inkomsten van NV Diabolo.
Er staat ook nergens wat de NMBS als alternatief aanbiedt, ondanks dat ze dat verplicht zijn. Ik neem aan dat ze dus een deel van de staatsdotatie zullen moeten inleveren wegens het niet nakomen van de bedieningsplicht.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door Shrek »

Er is wel een alternatief hè, maar je moet inderdaad ver zoeken...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:Er is wel een alternatief hè, maar je moet inderdaad ver zoeken...
De NMBS zegt op zijn website dat het luchthavestation gesloten is. Slechts weinig reizigers zullen dat negeren en met de planner een andere verbinding zoeken.

Ik snap niet wat er nu zo moeilijk aan is. Bij andere stremmingen (gepland of niet) vermeldt de NMBS doorgaans toch ook alternatieven, zeker als ze wat langer duren.

Groetjes,
Rian
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Luchthaven gesloten

Bericht door ronny »

rvdborgt schreef:De NMBS zegt op zijn website dat het luchthavestation gesloten is. Slechts weinig reizigers zullen dat negeren en met de planner een andere verbinding zoeken.

Ik snap niet wat er nu zo moeilijk aan is. Bij andere stremmingen (gepland of niet) vermeldt de NMBS doorgaans toch ook alternatieven, zeker als ze wat langer duren.

Groetjes,
Rian
Nog straffer, op de werfinfo staat dat de dienstregeling van de trein Hasselt - luchthaven - Antwerpen dit en volgend weekend wordt aangepast wegens werkzaamheden op lijn 35, o.a. een gewijzigde aankomst op de luchthaven.
Bijlagen
IMG_20160408_170626.jpg
IMG_20160408_170626.jpg (46.46 KiB) 6557 keer bekeken
Plaats reactie