Globale prijzen zijn soms niet te begrijpen...

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Globale prijzen zijn soms niet te begrijpen...

Bericht door K V B »

Ik heb net een reis Bern - Aalter geboekt. Op www.b-europe.com. (Overigens een site die het behoorlijk goed doet..)

Mijn reis gaat van Bern naar Parijs, en dan vna Parijs naar Brussel en dan naar Aalter.

Een bijzonderheid hier is dat er een rechtstreekse TGV is van Bern naar Parijs, maar die wordt onderweg door de IC Bern - Basel ingehaald. Dus met overstap in Basel ben je altijd sneller. Dus meestal boek ik vanaf Basel, en koop gewoon het stukje Bern - Basel hier. Ook al omdat ik een Halbtax heb, en die kent B-Europe (nog) niet.
Maar ik belsoot eerst eens te kijken wat het volgens B-Europe dus vanaf Bern zou kosten, en zo ontdekte ik dat een ticket Bern - Parijs goedkoper is dan Basel - Parijs, en dat voor dezelfde trein... En ik hoef niet afzonderlijk nog een kaartje Bern - Basel te kopen. Dus voor 20 minuten langere reistijd (wel met het comfort van een overstap minder) bespaar ik zo'n 45 euro...

Wel een beetje vreemd.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Globale prijzen zijn soms niet te begrijpen...

Bericht door trainlovertje »

Ik heb zoiets ook al meegemaakt, bijvoorbeeld Luik - Stuttgart goedkoper dan Aken - Stuttgart, beide met ICE over gehele afstand.
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: Globale prijzen zijn soms niet te begrijpen...

Bericht door JPL107 »

Internationaal treinverkeer is een commerciële aangelegenheid en dan gelden andere wetten zoals in de burger luchtvaart.

Controleren ze hier ook dat je het hele traject doet? Anders kunnen reizigers die van uit Aken naar Stuttgart vertrekken beter een ticket vanaf Luik kopen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Globale prijzen zijn soms niet te begrijpen...

Bericht door trainlovertje »

JPL107 schreef:Internationaal treinverkeer is een commerciële aangelegenheid en dan gelden andere wetten zoals in de burger luchtvaart.

Controleren ze hier ook dat je het hele traject doet? Anders kunnen reizigers die van uit Aken naar Stuttgart vertrekken beter een ticket vanaf Luik kopen.
Ze kunnen dat niet controleren, omdat je niet verplicht bent het hele traject te doen. Maar dat vanaf Luik vertrekken goedkoper is, komt ook maar zelden voor, hoor.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Globale prijzen zijn soms niet te begrijpen...

Bericht door rvdborgt »

Thalys vertoont dergelijke verschijnselen ook: Amsterdam - Lille kan goedkoper zijn dan Amsterdam - Brussel. En Brussel - Dortmund goedkoper dan Brussel - Keulen.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Globale prijzen zijn soms niet te begrijpen...

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:Thalys vertoont dergelijke verschijnselen ook: Amsterdam - Lille kan goedkoper zijn dan Amsterdam - Brussel. En Brussel - Dortmund goedkoper dan Brussel - Keulen.
In het geval van Bern - Parijs is er wel de bijzondernheid dat de directe TGV langzamer is dan met overstap in Basel. Dus zullen tickets Bern - Parijs voor die trein niet zo populair zijn vermoed ik.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Globale prijzen zijn soms niet te begrijpen...

Bericht door rdv »

Vroeger afstappen is wellicht minder een probleem dan later opstappen.

Zie ook de discussie hier.

Ik herinner me ook een discussie hier op hgbtf van iemand die met een TGV-ticket een station later was opgestapt, en een duur ticket moest aankopen vanaf zijn werkelijke treinstation (maar ik vind die discussie niet meer terug).
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Globale prijzen zijn soms niet te begrijpen...

Bericht door K V B »

rdv schreef:Vroeger afstappen is wellicht minder een probleem dan later opstappen.
.
Vroeger afstappen is nooit een probleem, want dat mag je gewoon. Je beletten uit te stappen is immers gijzeling...
Later opstappen, wel voor zover ik weet kan dit ook, maar kan je wel je reservatie verliezen. Dus je kan nog steeds mee met de trein, maar iemand anders kan wel je stoel ondertussen ingenomen hebben.
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Re: Globale prijzen zijn soms niet te begrijpen...

Bericht door reiziger123 »

Het is mij opgevallen dat er HELEMAAL geen DB-Sparpreise beschikbaar zijn op treinen langs Frankfurt van nu tot 9 december.
Ik heb tickets nodig van Nederland naar Baden-Baden en Nederland - München.
Is dit een fout op de DB-website?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Globale prijzen zijn soms niet te begrijpen...

Bericht door rvdborgt »

reiziger123 schreef: 18 okt 2018, 21:10 Het is mij opgevallen dat er HELEMAAL geen DB-Sparpreise beschikbaar zijn op treinen langs Frankfurt van nu tot 9 december.
Ik heb tickets nodig van Nederland naar Baden-Baden en Nederland - München.
Is dit een fout op de DB-website?
Misschien hangt dat samen met de omleidingen. Probeer het nog eens als de HSL Keulen - Frankfurt weer open is.

Edit: vanaf morgen (vrijdag) zouden er weer Sparpreise moeten zijn. Zie ook:
https://community.bahn.de/questions/178 ... lanwechsel

Groetjes,
Rian
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Re: Globale prijzen zijn soms niet te begrijpen...

Bericht door reiziger123 »

De Sparpreise zijn weer online. Maar echt goede aanbiedingen zitten er niet tussen ..... :(
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Globale prijzen zijn soms niet te begrijpen...

Bericht door rvdborgt »

reiziger123 schreef: 19 okt 2018, 21:08 De Sparpreise zijn weer online. Maar echt goede aanbiedingen zitten er niet tussen ..... :(
Daar werd al voor gewaarschuwd...
Anderzijds heb je een BahnCard 25 er dan al snel uit. De proefversie zeker:
https://www.bahn.de/p/view/bahncard/ueb ... rd25.shtml

Overigens, als je zelf geen bonuspunten spaart, dan houd ik me aanbevolen :)

Groetjes,
Rian
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Re: Globale prijzen zijn soms niet te begrijpen...

Bericht door reiziger123 »

BahnBonus lukt me niet omdat ik niet in Duitsland woon.

Ik denk dat de Interrail One Country Pass voordeliger is dan de dure Sparpreis.
Als ik een kaartje koop tot de grens zal dit wel als een aparte vervoersovereenkomst worden gezien :(
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Globale prijzen zijn soms niet te begrijpen...

Bericht door rdv »

BahnBonus en BahnCard zijn ook toegankelijk voor mensen die niet in Duitsland wonen.
Het enige "probleem" is dat BahnBonus geen paketten verzend buiten Duitsland. Als je dus je punten omwisselt voor een koffiezet, zal je die zelf ergens in Duitsland moeten ophalen. Omwisselen in treintickets of vouchers is geen probleem.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Globale prijzen zijn soms niet te begrijpen...

Bericht door rdv »

reiziger123 schreef: 18 okt 2018, 21:10 Het is mij opgevallen dat er HELEMAAL geen DB-Sparpreise beschikbaar zijn op treinen langs Frankfurt van nu tot 9 december.
Ik heb tickets nodig van Nederland naar Baden-Baden en Nederland - München.
Is dit een fout op de DB-website?
Naar München: Een "truc" die je soms geld bespaart is over te stappen in Köln Messe/Deutz ipv in Köln Hbf (er zijn frequent ICE's naar München vanuit Köln Messe/Deutz). Er zijn heel frequent lokale treinen van Hbf naar Messe/Deutz (reis duurt 2'), maar je moet toch een extra 20 minuten voorzien. Prijsverschil kan enkele 10tallen EUR zijn.
Via deze link (https://reiseauskunft.bahn.de/bin/query ... bid=$subid$) is de overstap in Köln Messe/Deutz vastgelegd. Ga naar Change, pas je vertrekstation, datum en uur aan, en klik op "Search".


Naar Baden-Baden: kies voor een IC/EC vanuit Köln. Doet er langer, maar kan (veel) geld schelen. Klik op deze link, ga naar Change, pas je vertrekstation, datum en uur aan, klik op Connections, en klik het vakje "ICE" uit voor je reis tussen Köln en Baden-Baden.

Succes
Plaats reactie