Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steve »

Bij de MIVB-automaten is er op een bepaald moment (een paar jaar geleden al) ook een probleem geweest daarmee ("geen label" en soortgelijke meldingen) en die bleken toen wel degelijk hoofdzakelijk aan de infrastructuur te liggen en niet aan de kaarten van de klanten...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door kika »

Voor zij die denken dat het alles gras elders groener is, ook DB heeft wat dorre plekjes in haar tuintje: http://www.tagesschau.de/wirtschaft/bah ... e-101.html
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Bordensteker »

Alweer wat jaren geleden is er in Nederland een wijdverbreid probleem geweest van met name betaalpassen van de ING bank die het eigenlijk vrijwel overal goed deden, zeker in winkels en geldautomaten, maar die door met name NS-kaartautomaten veelal keer op keer geweigerd werden. Het bestaan van het probleem werd bovendien door NS ontkend of weggewuifd met de bewering dat het bij elke pas weleens kan gebeuren dat die het ergens niet doet.
Het probleem was echter veel meer voorkomend bij passen van de ING bank. En die deden het dan bij winkels doorgaans zonder problemen.

Ik ben zelf al jaren ING klant. Ik herinner me dat ik in die jaren los van de aan mijn betaalrekening verbonden bankkaart een aparte Chippas had (een zuivere debit card waar je van tevoren geld op moest storten), en die (denk ik met Proton vergelijkbare) functie werd op zeker moment afgeschaft als aparte kaart en onder de naam ‘Chipknip’ geïntegreerd in de normale bankpas. Ik heb met de nieuwe 2-in-1 kaart toen af en toe problemen gehad, zoals dat het chippas gedeelte niet herkend werd als ik het saldo wat wilde aanvullen. Of als ik er mee wilde betalen in een winkel. Een separaat probleem, dat mij echter meer op mijn hoede deed zijn toen ik een aantal jaren later aan een zgn. periodieke vernieuwing van mijn bankkaart (betaalpas met dus ingebouwde debit card functie) toe bleek te zijn.

Vanwege de nieuwe problemen die andere ING klanten met gewone PIN-betalingen intussen bleken te hebben, en dan met name die bij de NS automaten, had ik dus gemengde gevoelens toen na enige tijd ook ik een nieuwe bankkaart toegezonden kreeg, die ik volgens de gebruikelijke instructies zo spoedig met een separaat toegezonden code zou moeten activeren. Ik heb toen eens gewacht of ik de oude gewoon kon blijven gebruiken als ik de nieuwe nog niet activeerde en voorlopig terzijde zou leggen. Dat werkte langer dan verwacht! In de tussentijd konden de NS en tankstations langs de autowegen (want daar werden vergelijkbare problemen gemeld) dan hopelijk hun problemen gaan oplossen zonder dat ik er last van zou hebben ...

En doordat ik er toen wat meer aandacht aan besteed heb, herinner ik me des te beter dat er destijds in Nederland al een probleem was dat sterk doet denken aan de hierboven besproken problemen in België.

Enkele bronnen:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/kla ... uws-143822
https://radar.avrotros.nl/forum/viewtop ... 41&t=92452
http://weblogs.nos.nl/op3/2011/08/
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Eric0641 »

even een vraagje over de tickets, kan de NMBS ook buitenlandse E-Tickets lezen? Zoals die van de NS of DB?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door groentje »

Ik vermoed van wel, dat lijkt een standaard te zijn die door de CER of de UIC wel zal zijn opgelegd, nee? Omgekeerd is het in elk geval wel het geval, mijn vrijkaart met QR-code krijgt de poortjes in o.a. Roosendaal open.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door AlexNL »

Zeer zeker, de 2D-barcodes die op tickets wordt geprint (ook wel "Aztec-codes" of "QR-codes" genoemd) worden beschreven in UIC 918-2.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

dat is dan ook het enige nut van de QR-code op de vrijkaart van spoorwegpersoneel. Voor andere zaken (controle) maakt men er geen gebruik van.
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Eric0641 »

misschien dat ik vanmiddag even naar het station ga. Even een oud Deutsche Bahn eticket uitprinten en eens kijken of hij hem kan scannen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
kristofvt
Berichten: 109
Lid geworden op: 31 okt 2010, 21:34

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door kristofvt »

NMBS verdiende vorig jaar 4,5 miljoen euro aan zwartrijders
https://nl.express.live/2016/06/24/nmbs-zwartrijders
sorry dat ik dit hier plaats maar heb een vraagje uit dit artikel.

In het verleden werd een extra tarief van 3 euro gerekend aan reizigers die de treinbegeleider bij het instappen hadden verwittigd dat ze, ondanks de aanwezigheid van een verdeelautomaat of een loket, geen ticket hadden kunnen kopen.

Die regel werd echter vorig jaar veranderd. Iedereen die op een verplaatsing zonder geldig ticket wordt betrapt, krijgt een voorstel alsnog een vervoerbewijs te kopen met een extra heffing van 7 euro.

Tegen reizigers die op dat voorstel echter niet willen ingaan, wordt een zogenaamde vaststelling van onregelmatigheid opgesteld. Die sanctie gaat gepaard met een tarief van 75 euro. Anders wordt een incasso-procedure opgestart.

Hoe zit dat nu met het boordtarief. Slel dat je om een of andere reden geen ticket heb gekocht. Moet je je nog steeds bij het instappen dit melden aan de treinbegeleider en dan 7 euro opleg betalen.
Of is het een zitplaatszoeken en wachten tot de begeleider/controleur eventueel langskomt en dan 7 euro opleg betalen.
In dat laatste geval ben je dan goedkoper uit aangezien niet niet op alle trajecten de kaartjesknipper tegenkomt en het lijkt me nu niet echt de bedoeling dat er meer zonder kaartjes gereden wordt.

Ok gevonden in dit item: Het is gewoon 7 euro extra betalen bij controle indien geen geldig ticket. bij defecte automaat kan je dit later trachten terug te vorderen. Indien geen geld bij of weigering te betalen 75 euro extra boete. Hopelijk is met die slechts 7 euro het geweld van zwartrijders tegen personeel nmbs afgenomen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door trainlovertje »

Begin vorige maand heb ik een NMBS-ticketautomaat in het station van Aken gespot. Hij was nog niet aangesloten en had dus enkel een donker scherm. Als er binnenkort in elk 'net over de grens'-station een NMBS-ticketautomaat staat, zou het wel eens kunnen dat er boordtoeslag wordt ingevoerd voor die 'net over de grens'-reizen (en daarmee verwijs ik indirect naar het topic over de FIP vrijbiljetten en Noord-Frankrijk).
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door groentje »

Dan nog, tickets die niet aan de automaat te koop zijn, zouden in theorie zonder toeslag verkocht moeten worden... En grenspunten zijn voor zover ik weet nog steeds niet opgenomen in de bestemmingslijst...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef:Begin vorige maand heb ik een NMBS-ticketautomaat in het station van Aken gespot. Hij was nog niet aangesloten en had dus enkel een donker scherm. Als er binnenkort in elk 'net over de grens'-station een NMBS-ticketautomaat staat, zou het wel eens kunnen dat er boordtoeslag wordt ingevoerd voor die 'net over de grens'-reizen (en daarmee verwijs ik indirect naar het topic over de FIP vrijbiljetten en Noord-Frankrijk).
Die automaat in Aken staat er al maanden, inderdaad met donker scherm.
Verder: in de vervoersvoorwaarden staat ook voor reizen vanaf Roosendaal en Maastricht (met werkende automaten) nog steeds dat er geen boordtoeslag is. Al kan dat veranderen natuurlijk. De vervoersvoorwaarden hebben ongeveer iedere maand een update...

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door trainlovertje »

https://www.facebook.com/avv.dialog/pho ... 731419280/
Volgens dit Facebookbericht van de AVV werkt de NMBS-automaat in het station van Aken vanaf heden. Er zou al een toeslag bestaan als je je ticket op de trein wil kopen.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef:https://www.facebook.com/avv.dialog/pho ... 731419280/
Volgens dit Facebookbericht van de AVV werkt de NMBS-automaat in het station van Aken vanaf heden. Er zou al een toeslag bestaan als je je ticket op de trein wil kopen.
De AVV heeft het mis: de voorwaarden zijn niet veranderd. Er is geen boordtoeslag bij vertrek vanuit Aken:
http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... -aken.aspx
(Idem vanuit Maasticht of Roosendaal.)

Groetjes,
Rian
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Eric0641 »

rvdborgt schreef:
trainlovertje schreef:https://www.facebook.com/avv.dialog/pho ... 731419280/
Volgens dit Facebookbericht van de AVV werkt de NMBS-automaat in het station van Aken vanaf heden. Er zou al een toeslag bestaan als je je ticket op de trein wil kopen.
De AVV heeft het mis: de voorwaarden zijn niet veranderd. Er is geen boordtoeslag bij vertrek vanuit Aken:
http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... -aken.aspx
(Idem vanuit Maasticht of Roosendaal.)

Groetjes,
Rian

er staat erkende verkopers, daar vallen de automaten onder. dus het enigste station waar je geen boordtarief hoeft te betalen zal Eijsden blijven.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie