Eurostar Amsterdam

nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door nighttrain »

K V B schreef:
4303 schreef: 2) Security checks in Nederland. (AMS en RTD)
Ik vraag me echt af hoe ze dat gaan doen...
Ik denk met deze ingesteldheid , had je dezelfde vraag gesteld op 20/01/1986 toen Mitterand en Tatcher het kanaaltunnelproject aankondigden met de hoge snelheidsverbindingen Parijs/Brussel naar London. Wir schaffen das!!!
4 Branden en ontelbare administratieve problemen verder zijn de "kanaaloperatoren" meer dan alive and kicking.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door K V B »

nighttrain schreef:
K V B schreef:
4303 schreef: 2) Security checks in Nederland. (AMS en RTD)
Ik vraag me echt af hoe ze dat gaan doen...
Ik denk met deze ingesteldheid , had je dezelfde vraag gesteld op 20/01/1986 toen Mitterand en Tatcher het kanaaltunnelproject aankondigden met de hoge snelheidsverbindingen Parijs/Brussel naar London. Wir schaffen das!!!
4 Branden en ontelbare administratieve problemen verder zijn de "kanaaloperatoren" meer dan alive and kicking.
Ik denk dat je dat "Wir schaffen das" maar beter in de kast laat. De Duitsers zijn dit spuugzat ondertussen. Een mooier illustratie dat woorden alleen niet voldoende zijn hebben we recent niet gezien. Je mag nog zoveel dure woorden uiten, onmogelijke dingen worden er niet mogelijk door.

Toen de kanaaltunnel aangekondigd werd, werd ons beloofd dat dit tot een verregaande integratie van het Europese en Britse spoorwegnet zou leiden. Er zouden treinen rijden van Birmingham naar Brussel, van Geneve naar Edinburgh. Van Frankfurt naar Bristol...
Meer dan 20 jaar later zijn we nog steeds niet verder dan een geïsoleerde heen-en-weer dienst. Eurostar zit nog steeds flink onder de verwachting van de jaren 80. En het veiligheidstheater is daar ook schuld aan.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door nighttrain »

K V B schreef:
nighttrain schreef:
K V B schreef:
Ik vraag me echt af hoe ze dat gaan doen...
Ik denk met deze ingesteldheid , had je dezelfde vraag gesteld op 20/01/1986 toen Mitterand en Tatcher het kanaaltunnelproject aankondigden met de hoge snelheidsverbindingen Parijs/Brussel naar London. Wir schaffen das!!!
4 Branden en ontelbare administratieve problemen verder zijn de "kanaaloperatoren" meer dan alive and kicking.
Ik denk dat je dat "Wir schaffen das" maar beter in de kast laat. De Duitsers zijn dit spuugzat ondertussen. Een mooier illustratie dat woorden alleen niet voldoende zijn hebben we recent niet gezien. Je mag nog zoveel dure woorden uiten, onmogelijke dingen worden er niet mogelijk door.

Toen de kanaaltunnel aangekondigd werd, werd ons beloofd dat dit tot een verregaande integratie van het Europese en Britse spoorwegnet zou leiden. Er zouden treinen rijden van Birmingham naar Brussel, van Geneve naar Edinburgh. Van Frankfurt naar Bristol...
Meer dan 20 jaar later zijn we nog steeds niet verder dan een geïsoleerde heen-en-weer dienst. Eurostar zit nog steeds flink onder de verwachting van de jaren 80. En het veiligheidstheater is daar ook schuld aan.
"Een mooier illustratie dat woorden alleen niet voldoende zijn hebben we recent niet gezien" begrijp die zin niet!Dubbele negatie?

Enige vorm van ironie kan ook al niet. het was meer een knipoog naar de komst van DB, bon zal ik eens "je suis Eurostar" proberen.
U bent wel slecht geinformeerd moet ik zeggen over "de integratie". Er rijden dus wel dagelijks enkele tientallen goederentreinen tussen Britse spoorwegknooppunten en knooppunten op het Europese vaste land. Die transporten zijn terug aan het opstarten ,na de gebeurtenissen met de illigale migranten van de voorbije zomer. Juist de VW trein was geen sucses, maar daar had het onderdeel Frethun -Doolands Moore niks met te maken (24/24 en 365/365).
En €* verbind toch ook Bourg St Maurice /Lyon / Marseille , Klein aanbod zeker weten.
Ik vrees dat uw kennis van het spoorwegwereldje redelijk beperkt is , om het totale plaatje te kunnen evalueren. De infrastructuur /wetgeving van de Europese spoorwegen evolueerden ook, met grote vertraging, zodanig dat operatoren moesten afwachten welk materiaal ze moesten aankopen, en nu dat alles min of meer in de plooien valt , zijn er problemen met de produktie van het rollend materiaal. En niet zo zeer met het gedeelte wat zichtbaar is (de stellen) , maar wel met de veiligheidsuitrustingen (vaste/rollend).
Ja U hebt gelijk de prognoses, gemaakt door de toenmalige nationale spoorwegen , zijn niet 100% waargemaakt. Was er een reden om die cijfers te hoog in te schatten? Waarschijnlijk wel, politiek ? onervarendheid bij het berekenen/inschatten van de markt?. Maar blijf niet plakken op "vooruitzichten van 1987" , zoals ik al reeds zei in vorige posts , de cijfers stijgen lichtjes in 2016. Maar de conjuctuur is niet te rooskleurig : de aanslagen , vertragingen door de iligale vluchtelingen, hoge pond.
Jij moet nachtmerries hebben van de "veiligheidstheaters" denk ik soms...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door groentje »

Die zin is helemaal correct, hoor, nighttrain. Ietwat anders geformuleerd: we hebben recent geen mooiere illustratie gezien dat woorden alleen niet volstaan.
En ik deel voor een flink deel die verzuchting. Het is een van de voornaamste redenen waarom ik bijna nooit het vliegtuig neem, liever Thalys dan Eurostar neem, en nog het liefst de ICE. Geen barrières, geen gedoe, gewoon met je ticket de trein opstappen. Als ik met iemand meerij met de wagen, moet ik toch ook niet eerst door een metaaldetector, mijn paspoort laten zien, etc? Waarom wordt het treinreizigers dan wel zo moeilijk gemaakt?
Uiteraard moeten er veiligheidsmaatregelen getroffen worden, maar ik heb toch ook mijn twijfels bij de doeltreffendheid van al die poortjes en andere controles, behalve dan in het wegjagen van een deel van je reizigers. Dat de bussen het relatief goed doen op Parijs-Brussel, bewijst volgens mij niet alleen dat er een markt is voor low-costreizen naar Parijs, maar ook dat sommigen liever hun tijd verdoen tijdens een lange busreis, dan al staand in de rij om gecontroleerd te worden, gelukkig zijn de veiligheidsmaatregelen voor Thalys alweer verminderd...
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door nighttrain »

Mag ik de sceptici voor die controles ook wijzen op een factor die in de gehele discussie nog niet aan bod is gekomen,maar ZEER belangrijk is, nl de rol van de verzekeringen.((meestal een consortium van verschillende maatschapijen)
Want die gaan ook hun premies bepalen in functie van de door hen opgelegde maatregelen of de opgelegde controles door de overheden. Beide parameters worden maandelijks geevalueerd/aangepast/berekend. Die verschillen kunnen etelijke 100000€/maand uitmaken. Dus bij of aftrekken van de global overeengekomen premie.
Dus neem nu eens aan dat iets of iemand de huidige veiligheidsparameters gaat aanpassen, dan zullen de risico-analisten van de verzekeringen nieuwe coeficienten aanbevelen aan hun directie.
Een ander niet onbelangrijk gegeven zijn beoordelingen betreffende deze parameters door de beursanalysten en belegers(niet Jan met de pet). Die een bedrijf meer of minder gaan quoteren. Daar is de omzet Bv niet het enige waardebepalend gegeven voor een beurs genoteerd bedrijf.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door groentje »

We zitten dan ook vast aan bedrijven die koste wat het kost winst moeten maken, of dat nu met een goede of een slechte dienstverlening is. Ik blijf erbij, dat de overdreven controles geen goede dienstverlening zijn, zelfs als die door anderen worden opgelegd.
En verzekeringen? Verzekert de NMBS zichzelf niet, nog altijd?
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door nighttrain »

groentje schreef:We zitten dan ook vast aan bedrijven die koste wat het kost winst moeten maken, of dat nu met een goede of een slechte dienstverlening is. Ik blijf erbij, dat de overdreven controles geen goede dienstverlening zijn, zelfs als die door anderen worden opgelegd.
En verzekeringen? Verzekert de NMBS zichzelf niet, nog altijd?
Eurostar is 55% SNCF 30% Canadees pensioenfonds 10% Hermès en 5% NMBS,dus die zijn wel degelijk verzekerd. En die rijden toch +/- 40% over en door privé infrastructuur.
Als je zegt "winst moeten maken" ,dan vraag ik je,hoe ga je anders doen? Iedereen wil een goed salaris hebben, alsook je eigen pensioenfonds moet ervoor zorgen dat U later een mooie premie uitbetaald kan krijgen op het ogenblik dat u op rust gaat,of niet. En wie heeft geen pensioenfonds als werknemer ?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door groentje »

Spoorwegen zijn voor mij meer dan een bedrijf, het is ook een dienstverlening aan de bevolking, en daar zijn nog andere eisen aan verbonden dan alleen maar winst maken...
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door nighttrain »

groentje schreef:Spoorwegen zijn voor mij meer dan een bedrijf, het is ook een dienstverlening aan de bevolking, en daar zijn nog andere eisen aan verbonden dan alleen maar winst maken...
En waarom niet luchtvaartmaatschappijen en rederijen (met de boot van Antwerpen naar Hasselt??) en bussen.
Maar ik begrijp U.
U bent OCHST(dacht ik) bij de NMBS, vaste loopbaan,wedde bepaald tot X jaar, pensioen is al berekend en nu onder de paraplu "dienstverlening" aftellen tot 62 jaar, goede of slechte stiptheid : geen verschil in verloning.
"en daar zijn nog andere eisen aan verbonden dan alleen maar winst maken..." en ook dit kan je bij de NMBS niet hard maken, gebrek aan confort , stiptheid,algemene dienstverlening in stations en op de trein en zekerheid (om de maand een staking).
Als regelmatige treingebruiker die zijn vervoerbewijzen aan 100% betaald, moet ik jammer genoeg uw stelling in vraag stellen, en de houding van vele spoormannen zou niet toelaatbaar zijn bij privé operatoren, ik ben beschaamd in hun plaats anno 2016.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door groentje »

U maakt er een amalgaam van, alsof elke spoorman of -vrouw aan het aftellen is naar het pensioen van zodra ze zijn aangeworven. En alsof dat in een privébedrijf automatisch beter gaat.
Neen, dus. Ook in een overheidsbedrijf merk ik heel wat gemotiveerde mensen die klantvriendelijkheid hoog in het vaandel dragen. Mensen die met een glimlach de wagon betreden bij het controleren, die alles op alles zetten om hun reizigers op hun bestemming te krijgen bij vertragingen of verstoringen, die al eens de regels lichtjes buigen om toch maar de dienstverlening te verzekeren. En ik weet nog vanuit mijn tijd in de privé, dat er ook daar mensen rondliepen die probeerden op een goed blaadje te staan bij de chef om toch maar zo weinig mogelijk écht werk te moeten verzetten. Al dat doen alsof kostte hen wellicht meer moeite dan het echte werk, maar kom.
Ik sprak trouwens met opzet van dienstverlening aan de bevolking, en niet van openbare dienst. Omdat die laatste inderdaad de connotatie heeft van trage, inefficiënte ambtenarij, niet altijd terecht, maar dat doet niet af aan haar reputatie, jammer genoeg. Het maakt mij niet veel uit of en wie verantwoordelijk is voor die dienstverlening, zolang die er maar is voor iedereen die er nood aan heeft. Ik ben dan ook niet per se tegen een liberalisering, maar vind het wel spijtig als een publieke dienstverlening alleen maar als bron van inkomsten voor de aandeelhouders meer wordt gezien. Dat zou meer moeten zijn.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door nighttrain »

groentje schreef:U maakt er een amalgaam van, alsof elke spoorman of -vrouw aan het aftellen is naar het pensioen van zodra ze zijn aangeworven. En alsof dat in een privébedrijf automatisch beter gaat.
Neen, dus. Ook in een overheidsbedrijf merk ik heel wat gemotiveerde mensen die klantvriendelijkheid hoog in het vaandel dragen. Mensen die met een glimlach de wagon betreden bij het controleren, die alles op alles zetten om hun reizigers op hun bestemming te krijgen bij vertragingen of verstoringen, die al eens de regels lichtjes buigen om toch maar de dienstverlening te verzekeren. En ik weet nog vanuit mijn tijd in de privé, dat er ook daar mensen rondliepen die probeerden op een goed blaadje te staan bij de chef om toch maar zo weinig mogelijk écht werk te moeten verzetten. Al dat doen alsof kostte hen wellicht meer moeite dan het echte werk, maar kom.
Ik sprak trouwens met opzet van dienstverlening aan de bevolking, en niet van openbare dienst. Omdat die laatste inderdaad de connotatie heeft van trage, inefficiënte ambtenarij, niet altijd terecht, maar dat doet niet af aan haar reputatie, jammer genoeg. Het maakt mij niet veel uit of en wie verantwoordelijk is voor die dienstverlening, zolang die er maar is voor iedereen die er nood aan heeft. Ik ben dan ook niet per se tegen een liberalisering, maar vind het wel spijtig als een publieke dienstverlening alleen maar als bron van inkomsten voor de aandeelhouders meer wordt gezien. Dat zou meer moeten zijn.
Als je eens in de Buurt van Calais bent,verwittig me,dan zal ik je eens een modern spoorbedrijf voorstellen, er verder over doorbomen en met een deeltje van de winst v.h. Bedrijf een proletarische lunch tot ons nemen.
MVG
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door groentje »

Je vorige opmerking ging eerder tegen het personeel in, niet tegen de NMBS-groep, waar ik volledig kan volgen dat er heel wat dingen beter kunnen en moeten. Dat voelt als een onterechte aanval. Uiteraard kunnen veel zaken beter bij Infrabel en NMBS, positieve kritiek kan ik gerust hebben, ik geef die zelf al wel eens. Maar ik heb het wel moeilijk met kritiek die erop neerkomt dat ik het beter opgeef, omdat er toch nooit iets zal veranderen. Zo zit ik niet in elkaar.
Ik kom ook wel eens in het buitenland, mocht al collega's in Frankrijk, Engeland, Denemarken en Nederland bezoeken, en wil gerust ook op bezoek komen bij Eurotunnel.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door K V B »

nighttrain schreef: U bent wel slecht geinformeerd moet ik zeggen over "de integratie". Er rijden dus wel dagelijks enkele tientallen goederentreinen tussen Britse spoorwegknooppunten en knooppunten op het Europese vaste land.
Tientallen...
De Gotthard gaat vanaf dag een een kleine 160 treinen per dag doen..
En €* verbind toch ook Bourg St Maurice /Lyon / Marseille , Klein aanbod zeker weten.
Inderdaad. Dat is triest. Met betere integratie zou men Londen -> elke andere grote stad in Frankrijk, Duitsland of de Benelux gewoon vlot elk twee uur kunnen aanbieden.

Om maar even een voorbeeld te geven: Elke twee uur rijdt er van Parijs naar Zuerich een TGV die je daar in 4 uur heen brengt. En die brengt je ook in 4 uur naar Bern, in 5 uur naar Interlaken, in 4 1/2 uur naar Olten, enz. En dat kan omdat die trein in de kadans van het Zwitserse IC net geintegreerd is, en er in Basel korte overstappen aangeboden worden.
De Eurostar manier zou geweest zijn om miljarden in nieuwe lijnen te stoppen en vervolgens de reizigers met een overstap van een uur in Basel op te zadelen...
Ja U hebt gelijk de prognoses, gemaakt door de toenmalige nationale spoorwegen , zijn niet 100% waargemaakt.
Ze zijn zelfs niet 50% waargemaakt.
Jij moet nachtmerries hebben van de "veiligheidstheaters" denk ik soms...
Ik heb geen nachtmerries. Ik vind het gewoon doodzonde. De Britten hebben voor 7 Miljard een nieuwe lijn gebouwd die een dik halfuur van de reistijd haalde. Men kan echter de reistijd met nog een halfuur verkorten en nog geld besparen op de koop toe door het veiligheidstheater af te schaffen.
Wat een verspilling.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door K V B »

groentje schreef: En ik deel voor een flink deel die verzuchting. Het is een van de voornaamste redenen waarom ik bijna nooit het vliegtuig neem, liever Thalys dan Eurostar neem, en nog het liefst de ICE. Geen barrières, geen gedoe, gewoon met je ticket de trein opstappen.
Ik biedt hierbij de luchtvaartmaatschappijen volgende slogan aan om eens die Eurostar naar Amsterdam rijdt in de tegenaanval te gaan: "Een half uur op voorhand inschecken? Veiligheidscontrole, dan kan je toch net zo goed vliegen?"
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Eurostar Amsterdam

Bericht door K V B »

nighttrain schreef:Mag ik de sceptici voor die controles ook wijzen op een factor die in de gehele discussie nog niet aan bod is gekomen,maar ZEER belangrijk is, nl de rol van de verzekeringen.((meestal een consortium van verschillende maatschapijen)
Want die gaan ook hun premies bepalen in functie van de door hen opgelegde maatregelen of de opgelegde controles door de overheden. Beide parameters worden maandelijks geevalueerd/aangepast/berekend. Die verschillen kunnen etelijke 100000€/maand uitmaken. Dus bij of aftrekken van de global overeengekomen premie.
Dus neem nu eens aan dat iets of iemand de huidige veiligheidsparameters gaat aanpassen, dan zullen de risico-analisten van de verzekeringen nieuwe coeficienten aanbevelen aan hun directie.
Straks gaat in Zwitserland de Gotthard tunnel in gebruik. Vanaf het begin: 6 reizigerstreinen per uur, en een 160 tal goederentreinen per dag. Geen poortjes, geen veiligheidstheater. En de verzekeringen zien hier geen graten in.

Dus probeer me niet wijs te maken dat er rationele overwegingen achter het Eurostar veiligheidstheater zitten.

Ik denk dat indien met het veiligheidstheater zou afschaffen de koers van het Eurostar aandeel juist omhoog zou gaan. De opening van HS1 heeft voor een fiske toename van het aantal reizigers gezorgd. Beeld je nu in dat Eurostar tegelijkertijd geld zou kunnen besparen, en nog eens de reistijd verkort, en hierdoor meer reizigers aantrekt...
Plaats reactie