Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt

trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door trainlovertje »

Aha bedankt, dat wist ik niet. Nu snap ik ook meteen waarom de Kortrijk Welkenraedt dan maar tot Leuven rijdt, want die vraag had me eigenlijk nooit gesteld.
Leuk dat er dus volgens de dienstregeling op weekdagen 1 ICE per dag terug thuis voorbij rijdt, zoals voor de opening van HSL 2.
En hoe zit het met die andere? Waarom zou die niet rijden via HSL 2?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef:En hoe zit het met die andere? Waarom zou die niet rijden via HSL 2?
Ik weet het niet zeker, maar zou het niet kunnen dat die wel langs de HSL rijdt maar ergens anders opgehouden wordt door een P-trein?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef:Ik weet het niet zeker, maar zou het niet kunnen dat die wel langs de HSL rijdt maar ergens anders opgehouden wordt door een P-trein?
Als ik in de brochure van L36 kijk, lijkt mij van niet. Volgens de huidige regeling rijdt hij net voor de snelle P-trein tussen Brussel en Wezet die tussen Brussel-Noord en Luik-G enkel in Ans stopt, of misschien dat hij er vanaf december net achter zou rijden?
Wel zie ik dat er voor de ICE in de voormiddag tussen Borgworm en Luik een conflict zou zijn met de L-trein. Ik ben benieuwd wat ze met die L-trein gaan doen. Kwartier later doen vertrekken in Borgworm?
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door thejay »

Shrek schreef:
trainlovertje schreef: Opmerkelijk: op zondag rijdt de vroegste (ICE 11) naar Frankfurt niet meer en ICE 13 stopt op weekdagen niet in Brussel-Noord en doet 10 minuten langer over het gedeelte Brussel - Luik. Dat laatste geldt ook voor ICE 215, maar deze stopt wel in Brussel-Noord. Ik vermoed dus dat deze geen gebruikt maakt van HSL 2, maar waarom niet dan?
Op weekdagen zit het werkvenster op HSL2 Leuven-Luik tussen trein 506 en 507, daar valt dit rijpad dus midden in.
Domme vraag: en aangezien de ICE 13 niet stopt in Brussel-Noord, rijdt die dan niet via de NZV?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door Steven »

Die zal wel gewoon via de NZV blijven rijden, omrijden via L28 naar Schaarbeek neemt net nog iets meer tijd in (1 a 2 min extra), in een gunstig rijpad.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door groentje »

Er was wel degelijk een voorzien via Brussel-West, omwille van een piekuurtrein van lijn 89, geloof ik, die het rijpad in de NZV bezet. Uit het hoofd weet ik niet meer dewelke, maar dat zou die 13 kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Die zal wel gewoon via de NZV blijven rijden, omrijden via L28 naar Schaarbeek neemt net nog iets meer tijd in (1 a 2 min extra), in een gunstig rijpad.
Maar hij doet er effectief wel langer over, dus het zou wel kunnen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door trainlovertje »

groentje schreef:Er was wel degelijk een voorzien via Brussel-West, omwille van een piekuurtrein van lijn 89, geloof ik, die het rijpad in de NZV bezet. Uit het hoofd weet ik niet meer dewelke, maar dat zou die 13 kunnen zijn.
Maar dat gaat dan over die trein in de voormiddag, welke dus via Lijn 28 én Lijn 36 tussen Leuven en Luik zou rijden? Dan komt hij op die reistijd niet in Luik denk ik.
En dan hebben we nog steeds geen antwoord zeker antwoord op de vraag waar die extra reistijd naartoe gaat bij die trein in de namiddag, welke dus wel in Brussel-Noord stopt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef:
Shrek schreef:Ik weet het niet zeker, maar zou het niet kunnen dat die wel langs de HSL rijdt maar ergens anders opgehouden wordt door een P-trein?
Als ik in de brochure van L36 kijk, lijkt mij van niet. Volgens de huidige regeling rijdt hij net voor de snelle P-trein tussen Brussel en Wezet die tussen Brussel-Noord en Luik-G enkel in Ans stopt, of misschien dat hij er vanaf december net achter zou rijden?
Awel, als hij er net voor rijdt moet hij ook net ervoor in Brussel-Noord vertrekken, wat de timing verklaart.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef:
trainlovertje schreef:
Shrek schreef:Ik weet het niet zeker, maar zou het niet kunnen dat die wel langs de HSL rijdt maar ergens anders opgehouden wordt door een P-trein?
Als ik in de brochure van L36 kijk, lijkt mij van niet. Volgens de huidige regeling rijdt hij net voor de snelle P-trein tussen Brussel en Wezet die tussen Brussel-Noord en Luik-G enkel in Ans stopt, of misschien dat hij er vanaf december net achter zou rijden?
Awel, als hij er net voor rijdt moet hij ook net ervoor in Brussel-Noord vertrekken, wat de timing verklaart.
Achja, natuurlijk... Had er niet aan gedacht dat die P-trein een langere reistijd had waardoor als hij achter die P-trein zou rijden niet op tijd zou kunnen vertrekken in Luik.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door groentje »

De ICE 13 vertrekt toch om 8u16/8u25 in Brussel-Zuid? Dat lijkt mij behoorlijk midden in de spits te vallen...
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door trainlovertje »

groentje schreef:De ICE 13 vertrekt toch om 8u16/8u25 in Brussel-Zuid? Dat lijkt mij behoorlijk midden in de spits te vallen...
Klopt, dat was ook mijn punt niet echt. Wel wou ik aantonen dat die trein slechts 10 minuten extra reistijd heeft, en op 10 minuten kan je niet én via L28 én via L36 tussen Leuven en Luik omrijden.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door groentje »

In de spits is er ook geen nood om de lijn over lijn 36 te sturen, die rijdt gewoon via lijn 2. Het werkvenster zit in de daluren.
Taurus

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door Taurus »

Is er met deze extra treinen al meer duidelijkheid over inzet van de Velaro D (Baureihe 407) naar Brussel? Of gebeurt dat pas wanneer HSL 2 overgaat op ETCS?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Meer ICE-treinen Brussel-Frankfurt (?)

Bericht door Steven »

waarschijnlijk dat laatste, dan voorkomt men toch al de inbouw van TBL2, maar misschien dat er andere iets meer op de hoogte zijn van hoe de Duitsers het zelf willen?
Plaats reactie