Ongeval Hermalle-sous-Huy

Alles over reizigerstreinen in België.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door Nadleeh »

Er komen via de media berichten binnen van een spoorwegongeval bij Hermalle-sous-Huy, op de spoorlijn tussen Luik en Namen. Daarbij zouden een goederen- en passagierstrein betrokken bij zijn, waarbij de passagierstrein van achteren zou zijn ingereden op de goederentrein. Over gewonden en schade is verder nog weinig bekend, behalve dat er zeker tientallen gewonden zijn en de schade fors.

http://www.lesoir.be/1230476/article/ac ... es-blesses
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... nden.dhtml
pewiam

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door pewiam »

In België is een passagierstrein bij
Hermalle-sous-Huy,zo'n 25 kilometer ten
westen van Luik,op een goederentrein
gebotst.Daarbij zijn drie passagiers om
het leven gekomen en veertig gewonden
gevallen,volgens de burgemeester van
Hermalle-sous-Huy.Over de aard van hun
verwondingen is niets bekend.

Hoe de treinen op hetzelfde spoor
terecht zijn gekomen,is niet duidelijk.
De passagierstrein zou even na 23.00
uur achter op de goederentrein zijn
gebotst.Twee wagons zijn vernield.

De Belgische minister van Verkeer
Bellot heeft contact met de vervoerders
van de twee treinen over het ongeluk.
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door Treinen9880 »

In de gemeente Saint-Georges, op het Waalse spoornet (L125) is een reizigerstrein gebotst met een goederentrein die op hetzelfde spoor reed. De hulpdiensten, die ter plaatse zijn, hebben het over zwaargewonden. Aan boord van de trein zat een veertigtal reizigers.

De feiten speelden zich af om 23u03, op zondag 5 juni, in de gemeente Saint-Georges-sur-Meuse. Een trein die reed op de verbinding tussen Moeskroen en Liers, met aan boord ongeveer veertig reizigers, reed in op een goederentrein die op hetzelfde spoor reed. Door de botsing ontspoorden twee van de zes rijtuigen.

De hulpdiensten gingen meteen ter plaatse en zijn momenteel nog volop aan het werk. Enkel zij kunnen de balans opmaken van het aantal gewonden en het aantal slachtoffers die in levensgevaar zijn.

In de loop van de nacht zal er een persmoment worden georganiseerd in het gemeentehuis van Amay, Chaussée Freddy Terwagne 76.

Zowel de diensten van Infrabel en NMBS zijn gemobiliseerd. Onze gedachten gaan uit naar de slachtoffers, hun familie en vrienden.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
trainspotterstef
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
Contacteer:

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door trainspotterstef »

Volgens wat ik op een van de foto's kon zien zou het om een AM 96 moeten gaan
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door Glodenox »

Het valt op dat er een korte tijd voor het ongeval problemen met de seininrichting gemeld werden op Twitter. Maar het is inderdaad nog veel te vroeg voor conclusies.

Ik vraag me in elk geval af welk beveiligingssysteem hier iets had aan moeten doen. Was TBL1+ actief bij die seinen of moesten we op memor vertrouwen? Gaf het sein wel het juiste beeld na de interventie enkele uren eerder? Werd de goederentrein wel goed gedetecteerd? We zullen de resultaten mogen afwachten en hopelijk proberen ze het niet zo veel mogelijk in de doofpot te steken voor het grote publiek...
pewiam

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door pewiam »

Opvallend dat er op een forum als deze, zoveel uren na dit ernstige incident, nog niet meer bekend is.
Zelfs het betrokken materieel is schijnbaar nog ongewis ?

Vanzelfsprekend gaan de gedachten uit naar alle betrokkenen. De oorzaak in de doofpot stoppen, dat kan toch echt niet anno 2016, bij een zwaar incident met dodelijke en zeer zwaargewonde slachtoffers !
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door Steve »

pewiam schreef:Opvallend dat er op een forum als deze, zoveel uren na dit ernstige incident, nog niet meer bekend is.
Zelfs het betrokken materieel is schijnbaar nog ongewis ?

Vanzelfsprekend gaan de gedachten uit naar alle betrokkenen. De oorzaak in de doofpot stoppen, dat kan toch echt niet anno 2016, bij een zwaar incident met dodelijke en zeer zwaargewonde slachtoffers !
Reeds in de vierde post lees ik iets over het betrokken materieel.

Waar zie jij iets in de doofpot gestopt worden? Ik zie vooral iets wat pas deze nacht gebeurd is (nog geen 12 uur geleden) in het donker, in de mist en in toch wel bijzondere omstandigheden, het lijkt me normaal dat het even duurt voor er wat concrete informatie is, nee? Op dit moment kun je hooguit geruchten en speculaties verspreiden, en daar wordt niemand beter van.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door dentheo »

TBL1+ zowel lijn als materieel ?
Uit de beelden beetje onduidelijk of de trein op linker of rechterspoor reed.
Theo
Groeten vanop de Heide
spurt2244
Berichten: 122
Lid geworden op: 16 dec 2014, 21:23
Contacteer:

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door spurt2244 »

pewiam schreef:Opvallend dat er op een forum als deze, zoveel uren na dit ernstige incident, nog niet meer bekend is.
Zelfs het betrokken materieel is schijnbaar nog ongewis ?

Vanzelfsprekend gaan de gedachten uit naar alle betrokkenen. De oorzaak in de doofpot stoppen, dat kan toch echt niet anno 2016, bij een zwaar incident met dodelijke en zeer zwaargewonde slachtoffers !
Het ongeluk gebeurde met IC 3820 Moeskroen - Liers . de trein bestond uit 2 AM 96 stellen waarvan het achterste stel de 461 is.
pewiam

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door pewiam »

Dat las ik alhier en was daar verbaast over:
Glodenox schreef:......We zullen de resultaten mogen afwachten en hopelijk proberen ze het niet zo veel mogelijk in de doofpot te steken voor het grote publiek...
Over het betrokken materieel: Ik zag slechts een typeaanduiding, over de goederentrein geen info.
In andere landen is deze info meestal direkt beschikbaar, vandaar mijn opmerking.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door Shrek »

pewiam schreef:Dat las ik alhier en was daar verbaast over:
Glodenox schreef:......We zullen de resultaten mogen afwachten en hopelijk proberen ze het niet zo veel mogelijk in de doofpot te steken voor het grote publiek...
Over het betrokken materieel: Ik zag slechts een typeaanduiding, over de goederentrein geen info.
In andere landen is deze info meestal direkt beschikbaar, vandaar mijn opmerking.
De juiste mensen hebben uiteraard al die info. Is het zo belangrijk dat publiek te maken vooraleer de rest bekend is?
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door Glodenox »

Doofpot was misschien wat sterk verwoord van mij, maar ik heb altijd het gevoel dat de NMBS zo weinig mogelijk communiceert over de oorzaken van ongevallen. Bij redelijk wat incidenten is het maar via via dat we uiteindelijk maanden na het incident de exacte oorzaak te weten kunnen komen.

Maar op zich verwacht ik wel verbetering nu. De site van OOIS (die zulke incidenten onderzoekt) bevat nu een duidelijke lijst met alle incidenten: http://mobilit.belgium.be/nl/spoorwegve ... nderzoeken
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door Shrek »

Glodenox schreef:Doofpot was misschien wat sterk verwoord van mij, maar ik heb altijd het gevoel dat de NMBS zo weinig mogelijk communiceert over de oorzaken van ongevallen. Bij redelijk wat incidenten is het maar via via dat we uiteindelijk maanden na het incident de exacte oorzaak te weten kunnen komen.

Maar op zich verwacht ik wel verbetering nu. De site van OOIS (die zulke incidenten onderzoekt) bevat nu een duidelijke lijst met alle incidenten: http://mobilit.belgium.be/nl/spoorwegve ... nderzoeken
Daar zal je inderdaad de juiste uitleg vinden, maar verwacht niet dat dat snel zal komen hoor. Er is eigenlijk niemand (Infrabel, DVIS, NMBS, reizigers,...) gebaat bij snelle communicatie van onvolledige feiten.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door trainlovertje »

Op die site staat dat er in 2008 nog een botsing was in Hermalle sous Huy. Dat kan ik me niet (meer) herinneren. Ik heb nu niet meteen om dat geheel te gaan herlezen, maar wat was er toen precies aan de hand?
En ergens werd de vraag gesteld als de trein op het linker- of het rechterspoor reed: hij reed op het linkerspoor volgens de foto die ik zag.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Ongeval Hermalle-sous-Huy

Bericht door Glodenox »

Shrek schreef:De juiste mensen hebben uiteraard al die info. Is het zo belangrijk dat publiek te maken vooraleer de rest bekend is?
Aangezien het een openbaar bedrijf is en het een systeem is dat veel mensen gebruik van maken lijkt het me toch best zulke gegevens vrij snel bekend te maken (wel alleen maar feiten, geen vermoedens). Dus momenteel verwacht ik zeker geen extra informatie, maar ik kan me niet inbeelden dat men er maanden over moet doen om tot een conclusie te komen.
Plaats reactie