L60 en goederen.

Alles over goederenvervoer in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

L60 en goederen.

Bericht door Steven »

Op L60 (Jette - Dendermonde) is nu al ettelijke keren rond de middag een dubbel 55 met ballast door gereden (van Dendermonde richting Brussel), je zou haast gaan denken dat dit een vast transport geworden is. Iemand die meer weet anders ga ik die toch eens op foto zetten
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: L60 en goederen.

Bericht door Steve »

Aha, daar ga ik ook eens op letten, want op lijn 60 is dat inderdaad behoorlijk zeldzaam. Hier in Jette natuurlijk minder doordat je op lijn 50 wel regelmatig dat soort verkeer hebt.

Tiens, ietwat in de marge daarvan vraag ik me af waarom lijn 60 eigenlijk niet vaker gebruikt wordt als omleidingsroute voor L50A, want nu gebeurt dat bijna altijd via L50. Nochtans zou het volgens mij sneller gaan: Jette - Gent-Sint-Pieters via Dendermonde (L60-L53) moet goed haalbaar zijn op zo'n 35-40 minuten (ter vergelijking: de IC's doen er samen 42 minuten over met stops in Jette, Dendermonde en Wetteren), terwijl dezelfde route via Denderleeuw en Aalst (L50) volgens mij toch minstens een minuut of 40-45 in beslag zal nemen. Een idee?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: L60 en goederen.

Bericht door Steven »

De nuance ligt in het feit dat L50 een afwijkingsroute is van L50A maar dat L60 een omleidingsroute is. Dit is in de praktijk dus een groot verschil. De afwijking via L50 bestaat dan ook maar enkel uit het stuk Jette _ Denderleeuw. Ook de rest via Wetteren is een omleiding en geen afwijking. Tegenwoordig tracht men de lijnkennis van bestuurders ook zo beperkt mogelijk te houden. Of anders gezegd hem niet meer te laten kennen dan dat echt nodig is.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: L60 en goederen.

Bericht door groentje »

Het gaat om Z93961, van Merelbeke TW naar Schaarbeek Vorming, voor afvoer lege tremels, ca. 2u voor uur. De tegentrein was de Z93161, vertrek omstreeks 6u, met aanvoer balast.
Er stonden slechts 2 retourritten in de betrokken BNX, vandaag was de laatste.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: L60 en goederen.

Bericht door Tim »

Bovendien liggen er op L60 meer hellingen dan op L50 dus goed mogelijk dat er een tonnagebeperking op die lijn zit. Wat het voor goederentreinen minder interessant maakt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: L60 en goederen.

Bericht door Steven »

Er ligt maar 1 helling die naam waard op L60 maar ze zorgt wel voor de nodige hinder. Zelfs voor reizigerstreinen kan ze problemen geven, vooral dan in de herfst, een trein die in Zellik stopt valt er heel soms al eens in nood bij gebrek aan voldoende adhesie.
mervyn
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:58

Re: L60 en goederen.

Bericht door mervyn »

Ik heb de indruk dat er de laatste tijd toch meer goederentreinen over L60 rijden.
Heb er vorige week in de avondspits eentje gezien richting Brussel.

En deze morgen heeft een defecte goederentrein tussen Jette en Asse nog voor vertragingen gezorgd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: L60 en goederen.

Bericht door Steve »

Als bij toeval wordt m'n punt hierboven over omleidingen Gent-Brussel via Dendermonde vandaag plots heel actueel.

Het is duidelijk dat L50 het heel moeilijk heeft om al het bijkomende verkeer te slikken, met vertragingen tot meer dan een uur en grote opstoppingen in onder meer Denderleeuw.

Ik meen dat dat allemaal een stukje vlotter had kunnen verlopen als een deel van de treinen via L60 omgeleid was. Perfect zou het natuurlijk nooit geweest zijn - je komt vanaf Jette opnieuw op dezelfde sporen terecht en er is ook al het nodige verkeer op L60 - maar het had toch voor enige verlichting kunnen zorgen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: L60 en goederen.

Bericht door rdv »

de laatste trein van Brussel naar Gent heeft toch een tijdje via Dendermonde gereden wegens gelijktijdige werken aan L50 en L50a (2012 - 2014 dacht ik).
Dit had bijna geen impact op de reistijd meen ik me te herinneren (L 28 - L60 - L 53 ipv L 28 - L 50).
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: L60 en goederen.

Bericht door b-loc »

rdv schreef:de laatste trein van Brussel naar Gent heeft toch een tijdje via Dendermonde gereden wegens gelijktijdige werken aan L50 en L50a (2012 - 2014 dacht ik).
Dit had bijna geen impact op de reistijd meen ik me te herinneren (L 28 - L60 - L 53 ipv L 28 - L 50).
Deze heeft ook nog vorige maand via Dendermonde nog gereden op zaterdag 21 mei.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: L60 en goederen.

Bericht door Steven »

Heel af en toe komt hij inderdaad nog eens langs L60.
Plaats reactie