BENELUX

Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: BENELUX

Bericht door Nadleeh »

Shrek schreef:Het kan zijn dat er nieuwe software komt, maar zolang DVIS (Ministerie van mobiliteit) die niet goedkeurt mag ETCS niet gebruikt worden.
En sinds de Fyra zijn ze daar heel streng geworden...
Ik heb dit topic eens terug zitten lezen nog rond pagina 90 (waar deze quote vandaan komt), maar een van de grote problemen is dus dat het rijden onder ETCS in de TRAXX-locomotieven in België niet is goedgekeurd. Wat is precies de reden van DVIS om dit niet goed te keuren? Je zou verwachten dat deze kennis gewoon beschikbaar is, de TRAXX'en rijden in Nederland over de HSL onder ETCS zonder problemen, de Desiro's rijden in België onder ETCS en de Thalys in twee landen. Waarom is dit bij de TRAXX dan ogenschijnlijk zo'n groot probleem, of maakt de DVIS er een groot probleem van?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

Nadleeh schreef:
Shrek schreef:Het kan zijn dat er nieuwe software komt, maar zolang DVIS (Ministerie van mobiliteit) die niet goedkeurt mag ETCS niet gebruikt worden.
En sinds de Fyra zijn ze daar heel streng geworden...
Ik heb dit topic eens terug zitten lezen nog rond pagina 90 (waar deze quote vandaan komt), maar een van de grote problemen is dus dat het rijden onder ETCS in de TRAXX-locomotieven in België niet is goedgekeurd. Wat is precies de reden van DVIS om dit niet goed te keuren? Je zou verwachten dat deze kennis gewoon beschikbaar is, de TRAXX'en rijden in Nederland over de HSL onder ETCS zonder problemen, de Desiro's rijden in België onder ETCS en de Thalys in twee landen. Waarom is dit bij de TRAXX dan ogenschijnlijk zo'n groot probleem, of maakt de DVIS er een groot probleem van?
De Desiro en Thalys hebben er niets mee te maken, zij gebruiken immers een boordinstallatie van een andere constructeur. Het gaat specifiek over "problemen" van de Bombardier boordinstallatie op ETCS v2.3.0d (de Europese standaardversie zeg maar). Op v2.2 die Nederland gebruikt bestaan deze problemen blijkbaar niet (of de Nederlanders zijn minder streng).
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: BENELUX

Bericht door Nadleeh »

Duidelijk, al vind ik het vrij bizar dat Bombardier blijkbaar nog het "wiel moet uitvinden" terwijl Siemens en Alstom dit al hebben gedaan en een succesvolle implementatie hebben. Je zou verwachten dat dit met een Europese standaard beter geregeld zou zijn...

Maar duidelijk. Er lopen dus met de nieuwste v2.3.0d dingen mis wat de DVIS niet vertrouwd en het is aan Bombardier om dit te fixen. Is deze v2.3.0d standaard voor ook andere fabrikanten?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Natuurlijk, hoe zou anders Siemens er in slagen om de Desiro's hier te laten rijden onder etcs, wat ze nu al elke dag doen. Hoe zou anders Alstom er in slagen om de Thalys te laten rijden door België?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Natuurlijk, hoe zou anders Siemens er in slagen om de Desiro's hier te laten rijden onder etcs, wat ze nu al elke dag doen. Hoe zou anders Alstom er in slagen om de Thalys te laten rijden door België?
Alstom laat de M6 rijden, Thalys heeft Ansalo aan boord :wink:
Maar inderdaad, de andere constructeurs hebben wel een "product" dat voor DVIS voldoet aan de zeer strenge veiligheidseisen (SIL 4 voor wie iets kent van safety reglementering).
Het klopt dat ETCS aan Europese standaarden moet voldoen, alleen vertellen die standaarden enkel wat de output moet zijn, niet hoe de apparatuur tot die output komt. Dus de computers van Siemens kunnen helemaal anders werken dan die van Alstom. Zolang ze beiden hetzelfde resultaat geven is dat allemaal in orde.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: BENELUX

Bericht door Nadleeh »

Dank voor de toelichting! Het blijft complexe materie voor buitenstaanders :).
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

Shrek schreef:Dat is nu ook niet echt iets nieuws he kijk maar in dit topic de berichten van april. Bombardier heeft nog tot december om het op te lossen, als dat niet lukt is het gedaan met rijden voor de benelux.
Ik zag op Facebook een opmerking dat er volgende maand nieuwe software zou worden geladen op de Traxxen, waarmee TBL1+ wordt ingeschakeld.

Zou dat dan ook meteen de ETCS-update zijn?
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: BENELUX

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef:
Shrek schreef:Dat is nu ook niet echt iets nieuws he kijk maar in dit topic de berichten van april. Bombardier heeft nog tot december om het op te lossen, als dat niet lukt is het gedaan met rijden voor de benelux.
Ik zag op Facebook een opmerking dat er volgende maand nieuwe software zou worden geladen op de Traxxen, waarmee TBL1+ wordt ingeschakeld.

Zou dat dan ook meteen de ETCS-update zijn?
Nee, dat komt pas later. Bombardier krijgt dat zo "snel" allemaal niet voor elkaar.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: BENELUX

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:De Desiro en Thalys hebben er niets mee te maken, zij gebruiken immers een boordinstallatie van een andere constructeur. Het gaat specifiek over "problemen" van de Bombardier boordinstallatie op ETCS v2.3.0d (de Europese standaardversie zeg maar). Op v2.2 die Nederland gebruikt bestaan deze problemen blijkbaar niet (of de Nederlanders zijn minder streng).
ETCS 2.2 zit in Nederland alleen op de Betuweroute. De HSL-Zuid heeft bij mijn weten ook 2.3.0d.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: BENELUX

Bericht door kika »

Steven schreef:Gisteren werd te Vorst Rijtuigen de stam met 8 rijtuigen komende uit Luxemburg gewisseld met deze komende uit Amsterdam.
Zeldzaam dat het 'LUX-'element mag meespelen in dit topic :D Straks krijgen we nog een TEE-opleving :wink:
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

rvdborgt schreef:ETCS 2.2 zit in Nederland alleen op de Betuweroute. De HSL-Zuid heeft bij mijn weten ook 2.3.0d.
De Betuweroute is enkele jaren terug geüpgrade naar ETCS 2.3.0d. Het Nederlandse deel van de HSL draait naar mijn weten op 2.3.0c (corridor).
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: BENELUX

Bericht door Treinen9880 »

Vandaag E186 111 een commerciële rit naar Amsterdam (9223). Bij mij weten de eerste rit van de NS-Benelux locomotieven in commerciële rit in België...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: BENELUX

Bericht door b-loc »

Treinen9880 schreef:Vandaag E186 111 een commerciële rit naar Amsterdam (9223). Bij mij weten de eerste rit van de NS-Benelux locomotieven in commerciële rit in België...
De E186 111 heeft nog in de oude kleurstelling (Rood-wit) in Belgie gereden met de Beneluxtrein.
De gekochte locs van het type E186 door NS nog niet.
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: BENELUX

Bericht door Treinen9880 »

b-loc schreef:
Treinen9880 schreef:Vandaag E186 111 een commerciële rit naar Amsterdam (9223). Bij mij weten de eerste rit van de NS-Benelux locomotieven in commerciële rit in België...
De E186 111 heeft nog in de oude kleurstelling (Rood-wit) in Belgie gereden met de Beneluxtrein.
De gekochte locs van het type E186 door NS nog niet.
Ah oké :roll: maar het is wel de eerste keer dat er één in deze kleurenstelling op de benelux reed...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: BENELUX

Bericht door dentheo »

Hij is weer op stap, daarnet door Kalmthout richting Rsd.
Nummer niet gezien alleen NS-kleurstelling.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie