Spartacusplan

Smalspoor, tram en light-rail in België
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spartacusplan

Bericht door groentje »

Voor een stukje omdat de lijn naar Maastricht meer uitstraling heeft/had, een internationaal wervend programma dat de 2 Limburgen met elkaar verbindt. En omdat de verdedigers wellicht vermoedden dat de lijn naar Neerpelt er wel vanzelf zou komen, eenmaal de lijn naar Maastricht er was, vermoed ik. Mij lijkt het nog altijd een gemiste kans. Voor al die voorstanders die liever de lijn 20 heropend zagen: gaan we even wedden wanneer dat zal gebeuren? Met Sint-Juttemins of wanneer Pasen en Pinksteren op dezelfde dag vallen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: Spartacusplan

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Voor een stukje omdat de lijn naar Maastricht meer uitstraling heeft/had, een internationaal wervend programma dat de 2 Limburgen met elkaar verbindt. En omdat de verdedigers wellicht vermoedden dat de lijn naar Neerpelt er wel vanzelf zou komen, eenmaal de lijn naar Maastricht er was, vermoed ik. Mij lijkt het nog altijd een gemiste kans. Voor al die voorstanders die liever de lijn 20 heropend zagen: gaan we even wedden wanneer dat zal gebeuren? Met Sint-Juttemins of wanneer Pasen en Pinksteren op dezelfde dag vallen?
Dat is een politieke beslissing, als de regering Neerpelt-Hasselt in het investeringsplan schrijft is de lijn er over een paar jaar. Afwachten dus wat er in dat plan staat.
Ik ben in ieder geval niet rouwig om het verlies van Spartacus. Dit was een project gebaseerd op wafelijzerpolitiek en veel te duur voor wat het maar was.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: RE: Re: Spartacusplan

Bericht door Bibke »

Shrek schreef:
groentje schreef:Voor een stukje omdat de lijn naar Maastricht meer uitstraling heeft/had, een internationaal wervend programma dat de 2 Limburgen met elkaar verbindt. En omdat de verdedigers wellicht vermoedden dat de lijn naar Neerpelt er wel vanzelf zou komen, eenmaal de lijn naar Maastricht er was, vermoed ik. Mij lijkt het nog altijd een gemiste kans. Voor al die voorstanders die liever de lijn 20 heropend zagen: gaan we even wedden wanneer dat zal gebeuren? Met Sint-Juttemins of wanneer Pasen en Pinksteren op dezelfde dag vallen?
Dat is een politieke beslissing, als de regering Neerpelt-Hasselt in het investeringsplan schrijft is de lijn er over een paar jaar. Afwachten dus wat er in dat plan staat.
Ik ben in ieder geval niet rouwig om het verlies van Spartacus. Dit was een project gebaseerd op wafelijzerpolitiek en veel te duur voor wat het maar was.
En om Ingrid Lieten te plezieren.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Desiro Buysse
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 apr 2015, 20:12

Re: Spartacusplan

Bericht door Desiro Buysse »

Heeft Neerpelt-Hasselt eigenlijk een hogere prio dan een mogelijke sneltramlijn Hasselt-Genk-Maasmechelen?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spartacusplan

Bericht door groentje »

Ik ben wel ontgoocheld, en vooral: ik zie geen alternatieven klaar staan. Veel tegenstanders pleitten voor de heropening van de lijn 20. Mij goed, maar het feit dat daar totaal geen belangstelling voor was bij de NMBS en de federale overheid was net de reden waarom Spartacus bedacht was in de eerste plaats. Nu krijgen we geen Spartacus, en wellicht ook geen spoorlijn 20, de eerstkomende 20 jaar...
En ik hoop dat ze wel geld vinden voor de spoorlijn 18/de Noord-Zuid van Spartacus, maar ik ben daar ook redelijk sceptisch over.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Spartacusplan

Bericht door Nadleeh »

Desondanks heeft men aan de Nederlandse zijde er blijkbaar zin in, klik.
Provincie Limburg schreef: Provincie en gemeente willen door met sneltram Hasselt – Maastricht

Overeenstemming over scopewijziging: Mosae Forum eindstation
De colleges van de Provincie Limburg en gemeente Maastricht hebben definitief besloten het tramproject Hasselt - Maastricht uit te gaan voeren. Dat hebben de colleges besloten op basis van een overleg met de Vlaamse overheid eind mei. Partijen zijn het daarbij eens geworden over het definitieve tracé, waarbij Mosae Forum het eindstation wordt.


Tijdens het overleg hebben alle partijen het belang van de sneltram voor de grensoverschrijdende samenwerking en economische ontwikkeling van de regio onderschreven. Partijen waren vanaf begin 2016 in overleg nadat er tijdens de planvorming financiële en constructieve tegenvallers opdoken. Het bleek dat de Wilhelminabrug in Maastricht niet geschikt te maken was voor de tramverbinding. Om die reden moesten partijen met elkaar aan tafel. Partijen hebben alle opties verkend. Ook stoppen is serieus overwogen.

Belangrijk
“Dit is de beste oplossing voor stad en euregio,” vindt John Aarts, wethouder voor mobiliteit van de gemeente Maastricht. “De beoogde robuuste OV-verbinding tussen beide steden wordt gerealiseerd, we blijven binnen budget en besparen de stad met dit compromis juridische procedures en mogelijke schadeclaims.”
“Gelukkig zijn we toch tot elkaar gekomen”, zegt Patrick van der Broeck, gedeputeerde Openbaar Vervoer van de Provincie Limburg. “Alle partijen vinden het belangrijk om de verbinding aan te leggen en dus die tramlijn te gaan realiseren. Grensoverschrijdend openbaar vervoer is gewoon erg belangrijk en wordt de komende jaren steeds belangrijker. Een tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht is een goede stimulans voor de regionale economie en voor de kennisinstellingen aan beide zijden van de grens. Er zijn in het overleg heldere afspraken gemaakt, onder voorbehoud van raadpleging van de achterbannen (o.a. colleges van Gedeputeerde Staten en Burgemeester en Wethouders).”

Afspraken
Afgesproken is dat de Nederlandse overheden zes miljoen euro extra bijdragen in het project. Deze zes miljoen kunnen de Nederlandse partners dekken uit de al bestaande projectdekking. Tevens wordt de verbinding tussen Belgisch en Nederlands Limburg extra versterkt, omdat er ook een extra busverbinding tussen Maaseik en Sittard komt in de openbaar vervoersconcessie 2016-2031. De Provincie geeft verder aan dat zij bereid is voor 50% bij te dragen aan het in Nederland gelegen deel van de elektrificatie van de spoorlijn Weert-Antwerpen. Hiermee is nog eens vier miljoen euro gemoeid. Patrick van der Broeck: “Forse bedragen, maar stoppen zou veel duurder zijn. Het grensoverschrijdende openbaar vervoer en - nog veel belangrijker - de grensoverschrijdende samenwerking krijgt nu op drie fronten een impuls. Dat is het goede nieuws.”

Duidelijkheid
In een brief aan minister Weyts dringen de colleges van gemeente en Provincie aan op duidelijkheid vanuit Vlaamse zijde. “Overeenkomstig de Kaderovereenkomst zien wij nu spoedig het schriftelijke standpunt aangaande de voorgestelde scope-aanpassing tegemoet, met inbegrip de resultaten van het gesprek,” zegt wethouder Aarts. Volgens de colleges is snelle duidelijkheid geboden. Afhandeling van het dossier duldt geen uitstel meer.
Edit: vervangen door de tekst van de Provincie Limburg (die vrij te gebruiken is).
Laatst gewijzigd door Nadleeh op 29 jun 2016, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spartacusplan

Bericht door groentje »

We weten het dus niet meer, allez. Of zou het alleen maar schaduwboksen zijn, om geen schadevergoeding te moeten betalen aan de Vlaamse overheid?
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Spartacusplan

Bericht door Bibke »

Vlaamse regering bereikt akkoord: tramlijn Hasselt-Maastricht komt er toch

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160629_02362535
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spartacusplan

Bericht door groentje »

Allez, da's toch een beetje goed nieuws. Die verlenging over de brug (het zal een nieuwe brug moeten zijn, maar dat zien we dan wel) zal er ook wel komen...
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Spartacusplan

Bericht door trainlovertje »

groentje schreef:Allez, da's toch een beetje goed nieuws. Die verlenging over de brug (het zal een nieuwe brug moeten zijn, maar dat zien we dan wel) zal er ook wel komen...
Inderdaad, en ik denk zelfs op relatief korte termijn.
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: Spartacusplan

Bericht door JPL107 »

Blijkbaar is er nog geen akkoord maar een voorstel volgens minister Weyts. Een beetje een misleidende titel omdat in het artikel duidelijk staat dat Weyts tempert.

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20160629_0236 ... mt-er-toch
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Spartacusplan

Bericht door Eric0641 »

die 11 miljoen he, als ze die eens gelijk in de brug steken dan hoeven ze er nog maar 29. hahaha of de oude spoorbrug gebruiken.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Spartacusplan

Bericht door Bibke »

Definitief een tramlijn tussen Hasselt - Maastricht

Hasselt/Maastricht
De colleges van de Provincie Limburg en gemeente Maastricht hebben definitief besloten het tramproject Hasselt - Maastricht uit te gaan voeren. Dat hebben de colleges besloten op basis van een overleg met de Vlaamse overheid eind mei. Partijen zijn het daarbij eens geworden over het definitieve tracé, waarbij Mosae Forum het eindstation wordt.
Tijdens het overleg hebben alle partijen het belang van de sneltram voor de grensoverschrijdende samenwerking en economische ontwikkeling van de regio onderschreven. Partijen waren vanaf begin 2016 in overleg nadat er tijdens de planvorming financiële en constructieve tegenvallers opdoken. Het bleek dat de Wilhelminabrug in Maastricht niet geschikt te maken was voor de tramverbinding. Om die reden moesten partijen met elkaar aan tafel. Partijen hebben alle opties verkend. Ook stoppen is serieus overwogen.

Belangrijk

“Dit is de beste oplossing voor stad en euregio,” vindt John Aarts, wethouder voor mobiliteit van de gemeente Maastricht. “De beoogde robuuste OV-verbinding tussen beide steden wordt gerealiseerd, we blijven binnen budget en besparen de stad met dit compromis juridische procedures en mogelijke schadeclaims.”

“Gelukkig zijn we toch tot elkaar gekomen”, zegt Patrick van der Broeck, gedeputeerde Openbaar Vervoer van de Provincie Limburg. “Alle partijen vinden het belangrijk om de verbinding aan te leggen en dus die tramlijn te gaan realiseren. Grensoverschrijdend openbaar vervoer is gewoon erg belangrijk en wordt de komende jaren steeds belangrijker. Een tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht is een goede stimulans voor de regionale economie en voor de kennisinstellingen aan beide zijden van de grens. Er zijn in het overleg heldere afspraken gemaakt, onder voorbehoud van raadpleging van de achterbannen (o.a. colleges van Gedeputeerde Staten en Burgemeester en Wethouders).”

Afspraken

Afgesproken is dat de Nederlandse overheden zes miljoen euro extra bijdragen in het project. Deze zes miljoen kunnen de Nederlandse partners dekken uit de al bestaande projectdekking. Tevens wordt de verbinding tussen Belgisch en Nederlands Limburg extra versterkt, omdat er ook een extra busverbinding tussen Maaseik en Sittard komt in de openbaar vervoersconcessie 2016-2031. De Provincie geeft verder aan dat zij bereid is voor 50% bij te dragen aan het in Nederland gelegen deel van de elektrificatie van de spoorlijn Weert-Antwerpen. Hiermee is nog eens vier miljoen euro gemoeid. Patrick van der Broeck: “Forse bedragen, maar stoppen zou veel duurder zijn. Het grensoverschrijdende openbaar vervoer en - nog veel belangrijker - de grensoverschrijdende samenwerking krijgt nu op drie fronten een impuls. Dat is het goede nieuws.”

Duidelijkheid

In een brief aan minister Weyts dringen de colleges van gemeente en Provincie aan op duidelijkheid vanuit Vlaamse zijde. “Overeenkomstig de Kaderovereenkomst zien wij nu spoedig het schriftelijke standpunt aangaande de voorgestelde scope-aanpassing tegemoet, met inbegrip de resultaten van het gesprek,” zegt wethouder Aarts. Volgens de colleges is snelle duidelijkheid geboden. Afhandeling van het dossier duldt geen uitstel meer.


Bron: http://www.blikopnieuws.nl/nieuws/24277 ... richt.html
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Spartacusplan

Bericht door Asterix »

Ik stel voor om dit topic alsook dit topic hier te integreren.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Spartacusplan

Bericht door trainlovertje »

Het ziet er naar uit dat de trambussen het zullen halen van de trams op de lijnen Hasselt - Pelt en Hasselt - Maasmechelen. Op zich is dat niet meteen slecht, zolang ze maar een volledig vrije bedding krijgen zoals de tram die zou krijgen, zoals men ook in het artikel aanhaalt. Ik begrijp namelijk dat voor slechts 2 trams per uur de meerkost van en kilometerslange spoorbedding en elektrificatie daarvan beter ergens anders in geïnvesteerd kan worden. Ook zullen de trambussen sneller kunnen rijden dan de trams die men op het oog had (waren die nu eigenlijk definitief besteld of niet?).
Hierbij stel ik me de vraag of men dan niet beter de tramlijn naar Maastricht ook door zo'n trambus kan laten gebeuren. Dan zal die trambus op z'n minst de stations van Hasselt en Maastricht kunnen verbinden. Alle investeringen die al gebeurd zijn in de vrije bedding voor de tram, zijn even geschikt voor de trambus. Het enige nadeel is dat er waarschijnlijk iets minder zitplaatsen zullen zijn op een trambus, maar naar verwachting hadden die trams ook niet steeds afgeladen vol rondgereden.
Wat men zeker wel moet vermijden, is dat we naar de huidige situatie gaan van de trambus in de Brusselse Noordrand: slechts op zeer weinige secties heeft de tram daar een eigen vrije bedding en door de lengte van de bus die door de smalle straatjes moet is deze nog trager dan een gewone bus.
Ergens zie ik ook wel toekomst hierin: regionale trams worden nog maar heel weinig aangelegd, dit zijn nu bijna steeds trambussen op eigen bedding (zie bvb het nieuwe R-net in Nederland). In verstedelijkt gebied blijven natuurlijk de echte trams steeds eerste keus.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/12 ... -tussen-h/
Plaats reactie