Seinbeeld 2 Groen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Blue Bird

Seinbeeld 2 Groen

Bericht door Blue Bird »

Ik was vandaag wat aan het ronddolen op het internet en kwam deze site tegen:
http://mysite.du.edu/~jcalvert/railway/belgian.htm
Een engelstalige site over de Belgische seinen.

Ikzelf ben namelijk treinbestuurder, nog wel maar recent in dienst, maar ik dacht: ik zal de webpagina eens diagonaal doorlezen om te kijken wat ze allemaal weten over onze seinen. En dat viel goed mee :P
Tot ik deze afbeelding tegen kwam: Afbeelding Met in het bijzonder, het seinbeeld 2 Groen. Volgens de site geeft het de toestemming om 160 km/u te rijden op baanvakken waar de refertesnelheid maar bijvoorbeeld 140 km/u zou zijn.
Ik ben er 100% (zelfs 200%) zeker van dat dit seinbeeld vandaag de dag niet meer bestaat.
Maar nu is mijn vraag: Heeft dit seinbeeld echt bestaan vroeger (aangezien de webpagina voor het laatst in 2004 gewijzigd is) of is dit een fout van de website, want ik vind er nergens anders iets over terug.
Misschien dat een van de oude rotten in het vak mij hier een antwoord op kan geven.
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Seinbeeld 2 Groen

Bericht door Horatio »

Ben geen oude rot, maar volgens wat ik vernomen heb heeft dit inderdaad een tijdje bestaan op bepaalde baanvakken toen men testritten deed om tegen 160km/h te rijden. De opeenvolging van de seinbeelden was toen: 2Groen -> Groen -> 2Gele -> Rood. Zodat men aan 160 een sectie extra had om af te remmen. Meer bepaald op de L75 tussen Gent en Kortrijk zou dit het geval geweest zijn. Misschien/waarschijnlijk ook nog op andere lijnen, maar dit was zeker niet overal.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Seinbeeld 2 Groen

Bericht door Steven »

Is zoals Horatio het zegt ooit in voege geweest maar heden dus niet meer.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Seinbeeld 2 Groen

Bericht door traxie »

Ik dacht dat je op sommige seinen tussen gent en kortrijk nog kan zien dat er een licht extra op stond.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Seinbeeld 2 Groen

Bericht door Paul »

Als ik me goed herinner is dat systeem ingevoerd in de loop van de jaren '80 op de lijnen waar toen een maximumsnelheid van 160 km/u toegelaten werd maar waar de lengte van de secties, berekend op Vmax 140, niet gewijzigd werd. Als ik me niet vergis waren dat de lijnen 75 (Gent - Kortrijk) en 78 (St.-Ghislain - Tournai). Hoe lang het systeem in voege is gebleven, weet ik niet.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Seinbeeld 2 Groen

Bericht door Steve »

traxie schreef:Ik dacht dat je op sommige seinen tussen gent en kortrijk nog kan zien dat er een licht extra op stond.
Hoezo precies een licht extra? Is die onderste groene lamp niet gewoon op de plaats waar normaal de witte zit (voor het seinbeeld rood-wit, kleine beweging)? Zo lijkt het toch op de illustratie hierboven.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Seinbeeld 2 Groen

Bericht door dekooiker »

Toch bestaat dubbel groen nog altijd.
Op de weinige sorteerseinen die nog dienst doen kan er groen, dubbelgroen, geel, rood gegeven worden.
Groen: naderen met lagere snelheid
Dubbel groen: naderen met hogere snelheid
Geel: beweging in tegengestelde richting toegelaten
Rood: stilhouden

In Gent zijn ze al een tijdje buiten dienst (en weg?), in Hasselt werden ze eind juni uitgebroken.
Haasten om nog een paar foto's te hebben van die relikwiën ;-)
De trein.
Alleen voor durvers.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Seinbeeld 2 Groen

Bericht door Eimai »

En als je de TBL1+-specificatie erop naleest kan je zien dat er ook een code is om het seinbeeld twee groen door te geven van het baken naar de trein, dus het leeft nog voort :-)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Seinbeeld 2 Groen

Bericht door Tim »

Heeft bestaan op lijn 75A tussen Moeskroen en Froyennes. Daar hebben alle seinen nog de bewuste tweede groene lamp, op de plaats waar normaal het maanwit licht zit. Echter reeds lang buiten gebruik.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: Seinbeeld 2 Groen

Bericht door Shrek »

Eimai schreef:En als je de TBL1+-specificatie erop naleest kan je zien dat er ook een code is om het seinbeeld twee groen door te geven van het baken naar de trein, dus het leeft nog voort :-)
Maar dat gaat over virtuele seinbeelden, die kan je fysiek niet waarnemen. In ETCS geven we soms 5 groen ;)
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: RE: Re: Seinbeeld 2 Groen

Bericht door traxie »

Steve schreef:
traxie schreef:Ik dacht dat je op sommige seinen tussen gent en kortrijk nog kan zien dat er een licht extra op stond.
Hoezo precies een licht extra? Is die onderste groene lamp niet gewoon op de plaats waar normaal de witte zit (voor het seinbeeld rood-wit, kleine beweging)? Zo lijkt het toch op de illustratie hierboven.
Bij permissieve seinen is het toch raar dat dit voorhanden is? Daaraan leidde ik af dat het van de twee groene kwam. Echt zeker ben ik dat niet natuurlijk kan ook gerecycleerd sein zijn [emoji14]
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Seinbeeld 2 Groen

Bericht door Steven »

alle seinborden die men gebruikt voor de grote seinen bevatten 5 gaten, deze die men niet nodig heeft dekt men gewoon af. Dus bij alle grote permissieve seinen zie je ook de opening zitten waar bij een beheerd sein de witte lamp kan (maar niet noodzakelijk hoeft te) zitten.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Seinbeeld 2 Groen

Bericht door traxie »

Ik zal de volgende keer er eens opletten
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Seinbeeld 2 Groen

Bericht door Steven »

meestal zit er gewoon een zwart plaatje op de plaats waar die lamp kan geplaatst worden. Heel uitzonderlijk is dat gaatje open.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: RE: Re: Seinbeeld 2 Groen

Bericht door Eimai »

Shrek schreef:
Eimai schreef:En als je de TBL1+-specificatie erop naleest kan je zien dat er ook een code is om het seinbeeld twee groen door te geven van het baken naar de trein, dus het leeft nog voort :-)
Maar dat gaat over virtuele seinbeelden, die kan je fysiek niet waarnemen. In ETCS geven we soms 5 groen ;)
Ik heb het over de specificatie van TBL1+, niet ETCS. TBL1+ zit in het pakket 44 van de data die de bakens meegeven. Pakket 44 is zo'n landafhankelijk deeltje in het ERTMS-systeem, en wordt dus in België gebruikt om de tegengekomen seinen via TBL1+ door te geven aan de trein. De kern van dat pakketje geeft dus bijvoorbeeld de code "00" voor een rood groot stopsein in normaalspoor, of "22" voor een twee geel verwittigingssein. En zo bestaatn dus ook bvb. een "05" voor twee groen op een groot stopsein in normaalspoor. Als je eens in een desiro rijdt kan je in de diagnoseschermen terugvinden welke code je binnenkrijgt.

In ETCS zit je met MA's die inderdaad een heel aantal meer secties kunnen omvatten, maar daar had ik het dus niet over.
Plaats reactie