IJzeren Rijn
-
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50
Re: IJzeren Rijn
In de huidige dienstregeling mag er niks mis gaan . in Neerpelt is de kruising van de IC`s aan beide zijde is het enkelspoor .
als de trein uit Antwerpen vertraging heeft kan de trein naar Antwerpen niet vertrekken. Dan gaat de bal aan het rollen , in Mol moet de trein uit Hasselt wachten op het vertraagde deel uit Neerpelt en de tegentrein naar Hamont moet op zijn beurt weer wachten tot de lijn 19 vrij is ..... Ooit is er het plan geweest om Neerpelt-Balen Werkplaatsen op dubbel spoor te brengen ! Talud is nog steeds eigendom van de NMBS ! lijn Mol Hasselt is dat ook het geval voor het uitgebroken spoor!
als de trein uit Antwerpen vertraging heeft kan de trein naar Antwerpen niet vertrekken. Dan gaat de bal aan het rollen , in Mol moet de trein uit Hasselt wachten op het vertraagde deel uit Neerpelt en de tegentrein naar Hamont moet op zijn beurt weer wachten tot de lijn 19 vrij is ..... Ooit is er het plan geweest om Neerpelt-Balen Werkplaatsen op dubbel spoor te brengen ! Talud is nog steeds eigendom van de NMBS ! lijn Mol Hasselt is dat ook het geval voor het uitgebroken spoor!
-
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: IJzeren Rijn
Als men dan toch beslist tot een elektrificatie (die mij nutteloos lijkt zonder Mol-Hasselt ook te elektrificeren), dan doet men dat best rekening houdende met een spoorverdubbeling, zoals men dat in Nederland op sommige spoorvakken gedaan heeft. Als het talud toch eigendom is van de NMBS, hoeft dat niet zo moeilijk te zijn.

Re: IJzeren Rijn
Zo is het ook gegaan bij de lijn Fleurus-Auvelais, daar wordt weldegelijk rekening mee gehoudenBlackEagle schreef:Als men dan toch beslist tot een elektrificatie (die mij nutteloos lijkt zonder Mol-Hasselt ook te elektrificeren), dan doet men dat best rekening houdende met een spoorverdubbeling, zoals men dat in Nederland op sommige spoorvakken gedaan heeft. Als het talud toch eigendom is van de NMBS, hoeft dat niet zo moeilijk te zijn.

Re: IJzeren Rijn
Zijn er dan nog veel plaatsen waar er -nieuw- bovenleidingsportalen worden geplaatst ipv aparte palen per spoor?
Re: IJzeren Rijn
Herentals - Mol recent noggroentje schreef:Zijn er dan nog veel plaatsen waar er -nieuw- bovenleidingsportalen worden geplaatst ipv aparte palen per spoor?

Re: IJzeren Rijn
Hangt van het type bovenleiding af, wat weer afhangt van voor welke snelheid die wordt aangelegd. Op lijn 25 en 27 zie je bvb. op grote stukken de twee versies van bovenleiding naast elkaar, en de ene versie op lijn 27 met portalen is maar goed tot 160 km/u, de andere versie op lijn 25 waarbij duurder materieel gebruikt wordt en waarbij de armen die de bovenleiding vasthouden ook volledig kunnen scharnieren om de draad strak te spannen zijn voor hogere snelheid geschikt. 'k Denk niet dat de volgende 40 jaar een hogesnelheidstrein gaat komen op die lijnen in de Kempen dus gaan ze daar voor de goedkopere optie 

Re: IJzeren Rijn
En dat houdt wat in...?brunel schreef:Het bvwp 2016-2030 is vandaag door het Duitse kabinet vastgesteld.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: IJzeren Rijn
Zijn er nog zaken aan toegevoegd, aangepast, weggelaten? Er waren toch wel wat organisaties die opmerkingen hadden ingestuurd...brunel schreef:Het bvwp 2016-2030 is vandaag door het Duitse kabinet vastgesteld.
*BVWP=BundesVerkehrsWegenPlan, wat de Duitse overheid denkt te zullen bouwen aan verkeersinfrastructuur de komende decennia.
Re: IJzeren Rijn
Ten aanzien van de IJzeren Rijn is er niets veranderd. Het project is niet in het plan opgenomen. Wel wordt verdubbeling van het spoor bij Venlo/Kaldenkichen nog als optie genoemd. Zie 2-25-V01 op pagina 182 (iPad).
http://f-cdn-o-002.l.farm.core.cdn.stre ... p_2030.pdf
Ik weet eigenlijk niet of het Duitse parlement nog moet instemmen. Dat zal wel. Dat kan nog tot aanpassingen leiden. Gezien de brede coalitie zal dat wel in de marge zijn. In ieder geval moet iemand in Duitsland dan heel hard gaan roepen dat de IJzeren Rijn heel belangrijk is en die zie ik zo gauw niet.
http://f-cdn-o-002.l.farm.core.cdn.stre ... p_2030.pdf
Ik weet eigenlijk niet of het Duitse parlement nog moet instemmen. Dat zal wel. Dat kan nog tot aanpassingen leiden. Gezien de brede coalitie zal dat wel in de marge zijn. In ieder geval moet iemand in Duitsland dan heel hard gaan roepen dat de IJzeren Rijn heel belangrijk is en die zie ik zo gauw niet.
Re: IJzeren Rijn
Zoals eerder uitgelegd: het BVWP is vooral een wensenlijstje van de Duitse overheid met prioriteit. Er hangt (jammer genoeg) geen financieringsplan eraan, dus een project met hoge prioriteit kan alsnog pas over 30 jaar gebeuren.
(Een goed voorbeeld is de aanleg van het ontbrekende deel van de Duitse A1 tussen Blankenheim en Daun. Dit staat onder hoge prioriteit, maar procedures gaan traag en financiering is er amper, waardoor er nauwelijks vooruitgang is.)
(Een goed voorbeeld is de aanleg van het ontbrekende deel van de Duitse A1 tussen Blankenheim en Daun. Dit staat onder hoge prioriteit, maar procedures gaan traag en financiering is er amper, waardoor er nauwelijks vooruitgang is.)
Re: IJzeren Rijn
Daarom zijn er ook categorieën. Voor een deel van de projecten is geld gereserveerd, ter waarde van 285 miljard zoiets, waarvan bijna de helft voor spoor. Een ander deel valt onder de categeorie wensen en daarbij hoort Venlo-Kaldenkirchen. De IJzeren Rijn staat op het lijstje afgewezen projecten. Dat maakt het bvwp interessant voor dit draadje.
Re: IJzeren Rijn
Dus de eerste 10 jaar zal er niets in huis komen van de Ijzeren Rijn. Nuja, deze thread bestaat intussen ook al 10 jaar dus we kunnen nog wel even verder babbelenbrunel schreef:Daarom zijn er ook categorieën. Voor een deel van de projecten is geld gereserveerd, ter waarde van 285 miljard zoiets, waarvan bijna de helft voor spoor. Een ander deel valt onder de categeorie wensen en daarbij hoort Venlo-Kaldenkirchen. De IJzeren Rijn staat op het lijstje afgewezen projecten. Dat maakt het bvwp interessant voor dit draadje.
