Jobstand 2016

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Jobstand 2016

Bericht door dekooiker »

Ieder zijn voorkeur...ondanks de lage premies voor zaterdagwerk en nachtwerk wil ik toch niet ruilen.
Die 24 dagen verlof zitten er uiteraard ook voor iets tussen :wink:
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Jobstand 2016

Bericht door Tim »

dentheo schreef:
Steven schreef:
dentheo schreef: Of heeft men het duidelijk gemaakt aan mensen toen ze solliciteerden na een bepaalde datum ?
En geldt het dan alleen voor mensen die na die datum zijn aangeworven ?
Men kan zoiets toch niet opleggen aan iemand die al werkt ?
men heeft dat zomaar ingevoerd voor iedere treinbestuurder, ACOD was de vakbond die dit mee heeft goedgekeurd, ACV stemde tegen.
Dat vind ik dan best "slap" gedrag van de rode vakbond, anders staan ze direct met een vlag in de ballast..
Arbeidsvoorwaarden met terugwerkende kracht veranderen....

Ik begin het verhaal van het door rood rijden te "begrijpen".
Wanneer je een half jaar vroeger weg mag door je trein één meter voorbij het sein neer te zetten....
Zelfs dan nog doe je dat niet. Alle operatoren gaan bij CPS op medisch onderzoek, rij je door het rood staat dat in je dossier dus men gaat het altijd zien.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Jobstand 2016

Bericht door dentheo »

1)Wanneer je er een halve meter doorrijdt of tegen 100 kmh is dat een verschil ?
2)Wanneer je niett bij een spooroperator gaat werken maakt dat niets uit, die gaan niet naar cps.
Theo
Groeten vanop de Heide
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Jobstand 2016

Bericht door Hobbes »

Dat door het rood rijden om ontslagen te worden dat is er nu toch zwaar over, zelfs al is dat bericht de wereld ingestuurd door een handvol idioten.

Ik heb lang geleden een machinist geweten die op pensioen wou gezet worden, en die is in de Brusselse NZV op een bepaald moment een meter door het rood gereden, waardoor ze hem inderdaad op pensioen gezet hebben.
Niemand heeft uiteraard ooit kunnen bewijzen dat hij het expres gedaan heeft, maar men had wel sterke vermoedens.

Als je echt weg wil, dan kan je toch beter gewoon niet meer opdagen ipv zotte dingen te doen? Na x aantal dagen (12?) onwettig afwezig word je in principe ook automatisch ontslagen. De NMBS moet dan natuurlijk wel hun eigen regels volgen, en we weten ondertussen wel dat ze vooral hun eigen regels volgen zolang het in hun kraam past.

Met heel die heisa verbaast het mij dat de NMBS nog kandidaten vindt om machinist te worden, het is al jaren een serieus knelpuntenberoep.
Een normaal bedrijf zou zulke belangrijke functie een beetje opwaarderen, bij de NMBS draait men de duimschroeven nog wat harder aan.

Zolang men het beroep van TB bij de NMBS gaat blijven beschouwen als een noodzakelijk kwaad, dan vrees ik dat het alleen maar erger wordt...
Simba1

Re: Jobstand 201

Bericht door Simba1 »

Het grote voordeel van de HR-rail is dat ze hun laureaten onmiddellijk als str**t behandelen en ze nog voor aanwerving voorliegen! Een snugger iemand moet dan toch door hun leugens zien en beseffen dat ze u gigantisch bedriegen.
En vooral geen moeilijke vragen stellen als laureaat want dat hebben ze niet graag!

Het gesprek met de nmbs/Infrabel personen is van een beschaafd niveau, HR-rail daarintegen :roll: :

Een persoon die zich goed informeert over de job treinbestuurder zal zich nooit kandidaat stellen, ik stel me ook de vraag waar men die personen nog vindt, zot zijn doet geen zeer, maar enkel een idioot laat zich nog vangen.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Jobstand 2016

Bericht door profke »

vindt hier nu niemand het "logisch" dat, als je een jaar lang opleiding volgt, op kosten van het bedrijf, dat de werkgever het nodige inregelt om die kosten terug te kunnen verdienen?

Bij het leger, als je daar piloot wil worden, moet je ook 10 jaar blijven
Belgocontrol, de luchtverkeersleiding: idem
en het zijn heus niet de enigen....
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Jobstand 201

Bericht door dentheo »

Simba1 schreef: Het gesprek met de nmbs/Infrabel personen is van een beschaafd niveau, HR-rail daarintegen :roll: :
Daarom ook is het logisch dat HR Rail ertussen gaat, HR-Rail heeft die mensen uiteindelijk "niet zelf" nodig, NMBS en Infrabel wel.

Bij ons op het bedrijf gebruikten wij ook externe "personeelsadviseurs".
Zij deden de voorselectie, maar finaal bleef de eindbeslissing bij ons.
Ik denk dat NMBS en Infrabel daar dringend op aan moeten sturen, want zij hebben het personeel wel nodig.
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Jobstand 2016

Bericht door dentheo »

profke schreef:vindt hier nu niemand het "logisch" dat, als je een jaar lang opleiding volgt, op kosten van het bedrijf, dat de werkgever het nodige inregelt om die kosten terug te kunnen verdienen?

Bij het leger, als je daar piloot wil worden, moet je ook 10 jaar blijven
Belgocontrol, de luchtverkeersleiding: idem
en het zijn heus niet de enigen....
Heb je ook een voorbeeldje uit de privé ?

Anderzijds weet men het bij uw voorbeelden "op voorhand" en komt men er niet mee af als de opleiding al gedaan is zoals nu gebeurd is bij de NMBS.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Jobstand 2016

Bericht door Tim »

Bij Crossrail bedraagt het scholingsbeding 3 jaar en hanteert men de normale regels ivm opzegtermijn.
Het is inderdaad niet onlogisch dat het bedrijf dat in je geïnvesteerd heeft wil dat je nadien ook iets bijbrengt aan de firma. Maar in dat opzicht zou NMBS beter de gangbare regels vanuit de privé hanteren. Nu kiezen ze voor de makkelijkste oplossing: we weten dat treinbestuurders elders meer verkrijgen, dat kunnen wij niet bieden dus gijzelen we ze maar... Daar komt het nu op neer!
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Jobstand 2016

Bericht door profke »

dentheo schreef:
profke schreef:vindt hier nu niemand het "logisch" dat, als je een jaar lang opleiding volgt, op kosten van het bedrijf, dat de werkgever het nodige inregelt om die kosten terug te kunnen verdienen?

Bij het leger, als je daar piloot wil worden, moet je ook 10 jaar blijven
Belgocontrol, de luchtverkeersleiding: idem
en het zijn heus niet de enigen....
Heb je ook een voorbeeldje uit de privé ?

Anderzijds weet men het bij uw voorbeelden "op voorhand" en komt men er niet mee af als de opleiding al gedaan is zoals nu gebeurd is bij de NMBS.

Ja... Mijn eigen werkgever heeft voor bepaalde opleidingen een scholingsbeding, met clausules tot 5 jaar, waarbij je afh van tijdstip waarop je vertrekt je opleiding pro rata moet terugbetalen.
Je weet dit inderdaad voor je de opleiding aanvat.

voor aanpassingen van arbeidsvoorwaarden aan bestaande werknemers ( in Lopende opleidingen ) hebben we de klassieke syncidale grendels die hier wel voor waken.
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Jobstand 2016

Bericht door Horatio »

profke schreef:vindt hier nu niemand het "logisch" dat, als je een jaar lang opleiding volgt, op kosten van het bedrijf, dat de werkgever het nodige inregelt om die kosten terug te kunnen verdienen?

Bij het leger, als je daar piloot wil worden, moet je ook 10 jaar blijven
Belgocontrol, de luchtverkeersleiding: idem
en het zijn heus niet de enigen....
Voor officieren in het leger met een opleiding van 5 jaar is er een rentabiliteit van 7,5 jaar. Daarna 3 maand opzeg.
Voor treinbestuurders bij de NMBS met een opleiding van 1 jaar is er een rentabiliteit van 10 jaar EN een opzeg van 1 jaar gedurende gans uw loopbaan!!! (Dit in tegenstelling tot wat in de pers verscheen, verloopt de opzegtermijn van 1 jaar NIET na je rentabiliteitsperiode van 10 jaar!)
Dus: NEE, ik vind dit niet normaal! Ik ben 30 jaar, al 5 jaar treinbestuurder en plots past men de voorwaarden drastisch aan, waardoor het practisch onmogelijk is om te veranderen naar eender welke andere werkgever dan ook. Ik voel me serieus bekocht en gevangen aan de NMBS. Ik voel me nog jong en wil nog vrij kunnen zijn om te veranderen van job wanneer ik m'n huidige beu ben! (Na bijvoorbeeld 10 jaar). Welke werkgever kan mij een job beloven na 1 jaar opzeg?

En als jij blijkbaar zo op de hoogte bent, zeg jij mij eens bij welke andere job je een opzegtermijn van 1 volledig jaar hebt totdat je op pensioen gaat??!!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Jobstand 2016

Bericht door Steven »

Het is inderdaad meer een gijzeling, een deel treinbestuurders is misnoegd. Maar in de plaats van het probleem trachten op te lossen zorgt men voor extra ongenoegen, de wonde is dus enkel groter geworden bij de mensen die wegwillen. Dit ongenoegen zien ondertekend worden door een vakbond (ACOD) maakt het enkel erger dan het al is.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Jobstand 2016

Bericht door Eimai »

Hobbes schreef:Als je echt weg wil, dan kan je toch beter gewoon niet meer opdagen ipv zotte dingen te doen? Na x aantal dagen (12?) onwettig afwezig word je in principe ook automatisch ontslagen. De NMBS moet dan natuurlijk wel hun eigen regels volgen, en we weten ondertussen wel dat ze vooral hun eigen regels volgen zolang het in hun kraam past.
Lijkt ook geen oplossing, er is blijkbaar één die op deze manier zijn ontslag wou afdwingen door gewoon onwettig afwezig te zijn, en HR Rail trekt het blijkbaar voor de rechtbank...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Jobstand 2016

Bericht door Asterix »

dentheo schreef:Bij ons op het bedrijf gebruikten wij ook externe "personeelsadviseurs".
Zij deden de voorselectie, maar finaal bleef de eindbeslissing bij ons.
Ik denk dat NMBS en Infrabel daar dringend op aan moeten sturen, want zij hebben het personeel wel nodig.
Dat gebeurt ook. Normaal gezien zitten er in het finale jurygesprek mensen van op de werkvloer (of toch zo ongeveer, eerder opleiders) die mee beslissen of je uit het geschikte hout bent gesneden.
Tim schreef:Bij Crossrail bedraagt het scholingsbeding 3 jaar en hanteert men de normale regels ivm opzegtermijn.
Het is inderdaad niet onlogisch dat het bedrijf dat in je geïnvesteerd heeft wil dat je nadien ook iets bijbrengt aan de firma. Maar in dat opzicht zou NMBS beter de gangbare regels vanuit de privé hanteren. Nu kiezen ze voor de makkelijkste oplossing: we weten dat treinbestuurders elders meer verkrijgen, dat kunnen wij niet bieden dus gijzelen we ze maar... Daar komt het nu op neer!
Je kan een privé-werkgever ook niet zomaar met de overheid vergelijken, iets met appelen en peren. Bij de overheid is de werknemer geen gelijke partij, hij of zij heeft amper iets te zeggen. Dat is misschien niet fijn maar bij de overheid krijg je dan ook weer zaken die je bij de privé niet krijgt, werkzekerheid bijvoorbeeld.
Hobbes schreef:Met heel die heisa verbaast het mij dat de NMBS nog kandidaten vindt om machinist te worden, het is al jaren een serieus knelpuntenberoep.
Een normaal bedrijf zou zulke belangrijke functie een beetje opwaarderen, bij de NMBS draait men de duimschroeven nog wat harder aan.

Zolang men het beroep van TB bij de NMBS gaat blijven beschouwen als een noodzakelijk kwaad, dan vrees ik dat het alleen maar erger wordt...
En hoe waardeert de privé het beroep dan? Je krijgt bij het spoor toch heel wat verlofdagen en extra-legale voordelen? Ik denk dat je daar in de privé toch ver zal moeten voor gaan zoeken.
Horatio schreef:Dus: NEE, ik vind dit niet normaal! Ik ben 30 jaar, al 5 jaar treinbestuurder en plots past men de voorwaarden drastisch aan, waardoor het practisch onmogelijk is om te veranderen naar eender welke andere werkgever dan ook. Ik voel me serieus bekocht en gevangen aan de NMBS. Ik voel me nog jong en wil nog vrij kunnen zijn om te veranderen van job wanneer ik m'n huidige beu ben! (Na bijvoorbeeld 10 jaar). Welke werkgever kan mij een job beloven na 1 jaar opzeg?
Als je morgen een andere job vindt, vertrek je gewoon. Wat gaan ze je doen? In het slechtste geval zal je wat centen moeten betalen maar dat ga je dan maar moeten incalculeren bij die nieuwe droomjob.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Jobstand 2016

Bericht door Eimai »

Asterix schreef:Als je morgen een andere job vindt, vertrek je gewoon. Wat gaan ze je doen? In het slechtste geval zal je wat centen moeten betalen maar dat ga je dan maar moeten incalculeren bij die nieuwe droomjob.
"wat centen" is in dit geval een volledig jaar loon.
Plaats reactie