TGV nieuws

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: TGV nieuws

Bericht door Portbou »

groentje schreef:Afgaande op de reacties op dat forum ben ik niet de enige die niet helemaal overtuigd is door deze nieuwe schildering...
+1
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: TGV nieuws

Bericht door msts.be »

groentje schreef:Afgaande op de reacties op dat forum ben ik niet de enige die niet helemaal overtuigd is door deze nieuwe schildering...
Volgens mij is de reden de volgende: bij de OPMV worden sommige stellen voor roestbehandeling naar Rennes gestuurd (deel van de PSA fabriek)
https://www.youtube.com/watch?v=N4sRHGRgnag

Nadien moeten de stellen terug gespoten worden, en om de werkzaamheden te versnellen heeft men de liverij vereenvoudigd. Met de huidige liverij moet je immers nog 3x opnieuw de motorbak afdekken (licht bordeaux, donker bordeaux en zilvergrijs). SNCF heeft blijkbaar nog niet gehoord van vinylstickers ?
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: TGV nieuws

Bericht door Commendatore »

Het ziet er zo heel erg onaf uit. Sommige lijnen sluiten ook niet goed op elkaar aan.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: TGV nieuws

Bericht door msts.be »

Wat al een tijdje in de sterren stond geschreven is uiteindelijk gebeurd: SNCF bestelt 100 nieuwe TGV "van de toekomst" bij Alstom.

Uit de renderbeelden lijkt op te maken dat het moederbedrijf nog altijd geen verdeelde tractie in HS-materieel lust, terwijl bij dochter Eurostar de Velaro's nu toch al een tijd goed draaien..
Het wordt dus een combinatie van nieuwe, kortere motorbakken (design zoals bij de nieuwe Acela's) en nieuwe dubbeldeksrijtuigen.
Waarschijnlijk zijn nu ook de dagen van de TGV-R tri geteld, ik kan mij niet voorstellen dat deze het nog langer dan 10 jaar gaan uithouden in de huidige toestand.. :evil:
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: TGV nieuws

Bericht door dentheo »

msts.be schreef: 02 aug 2018, 23:28
Uit de renderbeelden lijkt op te maken dat het moederbedrijf nog altijd geen verdeelde tractie in HS-materieel lust, terwijl bij dochter Eurostar de Velaro's nu toch al een tijd goed draaien..
Zo'n fusie van giganten moet ook "intern" verteerd worden en "velaro is not invented here" voor Alstom.
Ik dacht dat er een toegift kwam van Siemens, ze willen het ook met synchrone motoren gaan proberen.....
Laatst gewijzigd door dentheo op 03 aug 2018, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TGV nieuws

Bericht door Shrek »

msts.be schreef: 02 aug 2018, 23:28 Waarschijnlijk zijn nu ook de dagen van de TGV-R tri geteld, ik kan mij niet voorstellen dat deze het nog langer dan 10 jaar gaan uithouden in de huidige toestand.. :evil:
Tegen 2030 komt HSL1 en de hele LGV-nord op ETCS, daartegen moeten er dus sowieso nieuwe treinen komen.
fietser
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jun 2016, 14:57

Re: TGV nieuws

Bericht door fietser »

Aan Alstom ligt het niet dat de SNCF geen hogesnelheidstreinen met verdeelde tractie gebruikt, want Alstom heeft al jaren de Automotrice à grande vitesse in het aanbod.

Het invoeren van ETCS is niet per se het eind van de TGV-R tri, want bij de Thalys PBA is het ook gelukt om ETCS achteraf in te bouwen. Het is natuurlijk wel denkbaar dat de treinen tegen die tijd al bijna afgeschreven zijn en niet meer economisch verantwoord om er nog ECTS in te bouwen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: TGV nieuws

Bericht door dentheo »

Toch rijdt die AGV alleen in Italië denk ik , netjes in Bordeauxrood....
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: TGV nieuws

Bericht door nighttrain »

fietser schreef: 03 aug 2018, 20:40 Aan Alstom ligt het niet dat de SNCF geen hogesnelheidstreinen met verdeelde tractie gebruikt, want Alstom heeft al jaren de Automotrice à grande vitesse in het aanbod.

Het invoeren van ETCS is niet per se het eind van de TGV-R tri, want bij de Thalys PBA is het ook gelukt om ETCS achteraf in te bouwen. Het is natuurlijk wel denkbaar dat de treinen tegen die tijd al bijna afgeschreven zijn en niet meer economisch verantwoord om er nog ECTS in te bouwen.
Het is niet altijd de prijs die een rol speelt, maar meer de capaciteit om het te produceren en in te bouwen.De producenten van die systemen zitten sinds een geruime tijd aan hun maximum produktie capaciteit en instalatie capaciteit. Want om beide elementen uit te bereiden heb je veel extra opgeleid en gecertifieerd personneel nodig, en die zijn er niet. Het gaat hem niet enkel om een elctronische unit in te bouwen en aan te schakelen.
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: TGV nieuws

Bericht door i11 »

fietser schreef: 03 aug 2018, 20:40 Aan Alstom ligt het niet dat de SNCF geen hogesnelheidstreinen met verdeelde tractie gebruikt, want Alstom heeft al jaren de Automotrice à grande vitesse in het aanbod.

Het invoeren van ETCS is niet per se het eind van de TGV-R tri, want bij de Thalys PBA is het ook gelukt om ETCS achteraf in te bouwen. Het is natuurlijk wel denkbaar dat de treinen tegen die tijd al bijna afgeschreven zijn en niet meer economisch verantwoord om er nog ECTS in te bouwen.
Ik ben net terug uit Frankrijk gekomen en heb daar met TGV InOui en Thalys gereisd.

Reizen met Thalys begint wat tegen te vallen. Het is vrij druk (sterke reizigersgroei) en krap (reizigers nemen meer bagage mee, inclusief mijzelf die een fiets transporteerde :oops: ). Daarnaast kun je een Thalys rit steeds meer opsplitsen in Parijs - Brussel en vanaf Brussel naar NL/DE, want in Bru-Zuid gaan behoorlijk veel reizigers eruit en stappen nieuwe reizigers (met dito bagage) in.

Indien Thalys nieuwe stellen moet bestellen denk ik dat de AGV voor de Thalys-lijnen op dit moment de beste keus is omdat er 1) meer toegangsdeuren zijn per eenheidslengte waardoor het instappen/uitstappen van reizigers efficiënter kan verlopen en 2) het enkeldeksmaterieel is waardoor de lange Noordwest-Europeanen minder snel hun hoofd zullen stoten hetgeen bij een TGV Duplex waarschijnlijk eerder het geval zal zijn en 3) de wagenkasten breder zijn, dus iets meer ruimte voor comfort en bagage.
Plaats reactie