IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

België en Nederland zijn samen naar het Internationaal Hof van Arbitrage gestapt. Dat hof heeft het recht op doortocht bekrachtigd. Dat hof heeft ook de prijs opgedreven door vast te stellen dat de lijn aan de moderne eisen moet voldoen en wat de kostenverdeling voor de modernisering van de lijn zal zijn.

Daarna is gebleken dat België en ook Vlaanderen en ook Antwerpen het recht op doortocht via de IJzeren Rijn toch niet zo belangrijk vinden.

En Duitsland had er sowieso weinig zin in en heeft het Belgisch dralen gebruikt om de knoop door te hakken.
Schluss!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Steven »

Het Belgisch dralen zoals jij dat noemt moet je leren opsplitsen in noord en zuid. In Vlaams en Frans. De Franstalige zijn evenmin vragende partij voor die route omdat ze eventueel te koste gaat van Waalse jobs bij het spoor, de ijzeren rijn zou eens te interessant kunnen zijn tov de montzenroute ...
Al wat in Wallonië nog maar enigszins Waalse jobs kan kosten ten voordele van Vlaamse stuit op weerstand. Het federaal parlement is een weergave van die verschillen tussen noord en zuid. Vandaar het dralen vanuit de Belgische politiek.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Het Belgisch dralen zoals jij dat noemt moet je leren opsplitsen in noord en zuid. In Vlaams en Frans. De Franstalige zijn evenmin vragende partij voor die route omdat ze eventueel te koste gaat van Waalse jobs bij het spoor, de ijzeren rijn zou eens te interessant kunnen zijn tov de montzenroute ...
Al wat in Wallonië nog maar enigszins Waalse jobs kan kosten ten voordele van Vlaamse stuit op weerstand. Het federaal parlement is een weergave van die verschillen tussen noord en zuid. Vandaar het dralen vanuit de Belgische politiek.
Dat is de uitleg die sommige politiekers er graag aan gaven, daarom nog geen realiteit. Nu diezelfde politiekers in de regering zitten en de juiste cijfertjes kennen is de interesse voor de Ijzeren Rijn opeens heel ver weg. Ook het verhaaltje dat je hierboven schetste hoor je nergens meer.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Steven »

Mijn uitleg is niet enkel van toepassing op de ijzeren rijn, maar op heel wat zaken in de Belgische politiek en ook bij de spoorwegen. Heb al veel geld naar projecten zien gaan dat niet nodig was, andere projecten die sel nodig waren verdwenen dan weer van tafel, omdat het wafelijzer nog altijd bestaat.
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

Dan moet het je toch tevreden stellen dat hier juist is voorkomen dat er geld wordt weggesmeten aan wat van meet af aan een politiek en geen economisch rendabel project was.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

"in het begin" was het zeker rendabel....10 treinen per dag...toen men begon over 70 per dag strandde het schip, kwamen er tunnels etc.
Ik heb hetzelfde zien gebeuren met het project tussen BASF in de haven en de lijn naar Vlissingen...(enkele kilometers)
Ook daar spraken de consultants op de vergadering in Roosendaal over 70 treinen... waar ze vandaan gingen komen wisten ze niet toen ik het vroeg.

Ter referentie: nu rijden er tussen Antwerpen en Rotterdam over lijn 12, ongeveer 5000 treinen per jaar...(prorail). dat is minder dan 20 gemiddeld per dag.
Die 70 was toen ook nodig om grote investeringen goed te praten.

Hoogheidswaanzin kan dodelijk zijn voor een project, zelfs als het geld uit de belastingen moet komen. Gelukkig maar.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Steven »

Het was zeker rendabel, langere en zwaardere treinen konden met 1 loc rijden tov de montzenroute. Wat economisch gezien voor de operator toch een voordeel is. Maar als er elke keer maar meer en meer kosten bijkomen dan veranderd de zaak. De vraag is dus of die extra kosten nodig waren of niet. Er zijn vele andere zaken in België die veel meer kosten en die 100 keer minder nuttig zijn dan zo'n spoorlijn en die ook gebouwd zijn. Hier zijn spoorlijnen en infra verdwenen die heel nuttig zijn en andere heel onnuttige zaken blijft men in leven houden, net omwille van die politiek. Ik denk dat Brunnel de Belgische politiek niet echt begrijpt (begrijpelijk want een doorsnee belg heeft het er ook al lastig genoeg mee om 1 land met 6 regeringen te begrijpen)
1 Federale, 1 Brusselse, 1 Vlaamse, 1 franstalige, 1 duitstalige, 1 waalse regering, die elk hun taak hebben al dan niet met overlappende bevoegdheden en bijhorende ministers. Die elk hun deel (lees: landsdeel) zoveel mogelijk willen bevoordelen bij het verdelen van de koek.

De kakofonie ove de geluidsnormen is zo'n voorbeeld. De nationale luchthaven laat vliegtuigen vertrekken en aankomen die over 3 gewesten vliegen die ieder hun eigen geluidsnormen hebben en hun eigen regels. Welkom in België waar het logische onlogisch is en omgekeerd. Dus laat staan dat een vlaamse regering (die het nut inzag op een gegeven moment van de ijzeren rijn) iets kon doen aan wat een Federale bevoegdheid is met een Franstalige minister verantwoordelijk voor het opvolgen van dat project. Een Project dat niets bijdraagt aan de Waalse economie dus voor hem weinig interessant. Ondanks we een federale regering hebben merk je ook daar geregeld de verdeeldheid tussen noord en zuid.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IJzeren Rijn

Bericht door groentje »

Maar ook de Vlaamse regering en de Vlaamse ministers in de federale regering hadden gerust meer lawaai gemaakt als ze wilden dat dit project een hogere prioriteit kreeg. De politieke interesse is helaas beperkt, ook aan Vlaamse kant...
Ik hoop nog steeds dat het project helemaal dood is en begraven, misschien dat er vanuit Europa kan worden geforceerd, maar ik vrees er toch ook een beetje voor.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Steven »

De Vlaamse politiek is over weinig zaken echt eensgezind van hoe ze iets willen, bewijzen genoeg daarvan te vinden. Dat is iets dat ik onze Vlaamse regering (van welke kleur ze ook moge zijn) elke keer kan verwijten.
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

Maar goed.
dentheo schreef:
brunel schreef: Aan Nederland ligt het al lang niet meer.
Denk je echt dat men dat gelooft in België ?
Kennelijk wel als ik jullie zo volg.
Aan Nederland ligt het niet meer sinds de uitspraak van het Hof van Arbitrage. Sindsdien staan de nodige gelden echt op de begroting, terwijl België nog nooit een cent heeft gereserveerd. Heel begrijpelijk, omdat het geld altjd beter elders in de infrastructuur kan worden besteed.

Ook voor tien treinen waren kostbare aanpassingen nodig geweest die niet in verhouding zouden hebben gestaan. Jullie hebben niet in de gaten dat het omgekeerd is gegaan. Toen men in Antwerpen doorkreeg dat het niet op een koopje kon, heeft men daar (en nergens anders) de eis voor het aantal treinen flink opgevoerd, zodat de kosten nog enigszins redelijk leken. Alleen zijn de kosten nog steeds niet in verhouding. Duitsland, dat niet eens de zwaarste lasten moet dragen, heeft dat nu uitgesproken. De Vlaamse regering, de Belgische regering, de regering van NRW, de Nederlandse regering en weet ik veel wie allemaal vinden het al lang best. Blij dat iemand zegt waar het op staat en de knoop doorhakt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

Steven schreef:De Vlaamse politiek is over weinig zaken echt eensgezind van hoe ze iets willen, bewijzen genoeg daarvan te vinden. Dat is iets dat ik onze Vlaamse regering (van welke kleur ze ook moge zijn) elke keer kan verwijten.
En dat is de enige echte reden dat er nooit een Ijzeren Rijn zal komen. Je hoeft het echt niet bij de Franstalige landgenoten te gaan zoeken.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IJzeren Rijn

Bericht door groentje »

Het zal wel een rol hebben gespeeld, zeker toen Montzen nog meer was dan een klein wijkbundeltje, maar de Franstaligen zal het tegenwoordig niet veel meer uitmaken, nee. Maar het echte knelpunt zit vandaag eerder in Vlaanderen, en niet alleen bij de omwonenden die bij drukker verkeer alles in tunnel willen zien...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

Nu zit het knelpunt al lang niet meer in Vlaanderen, het nu gevraagde bedrag is nu eenmaal onzinnig voor het aantal treinen per dag.
De milieujongens hebben gewonnen.
Theo
Groeten vanop de Heide
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

Het Hof van Arbitrage heeft bepaald dat de lijn alleen in gebruik kan worden genomen voor doorgaand goederenverkeer als hij wordt gemoderniseerd. Mijns inziens terecht. Sindsdien is het project economisch onverantwoord. Desondanks hebben Vlaamse politici de boel nog jaren zitten opstoken en de schuld bij anderen gelegd. Velen hier hebben die politici nagepraat.

Iets anders. Het BVWP noemt de route over Venlo als alternatief. Hoe reëel is dat eigenlijk?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

Die wordt nu al gebruikt , trein of zes per dag ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie