Bedankt voor de toelichting!stefanic schreef:Er lijken toch wat foutjes/onduidelijkheden in de persberichten geslopen te zijn...
De extra trein op L59 rijdt uiteraard vanaf Gent-St.-Pieters en niet vanuit Dampoort. In Dampoort is keren absoluut onmogelijk wegens het intense verkeer. Naast reizigersas is dit immers een zeer belangrijke goederenas. Samen met de collega's van Infrabel die de rijpaden voor ons vastleggen zijn we in ieder geval wel tot een zeer aanvaardbare oplossing gekomen.
Wat betreft Knokke en Luchthaven: De (ont)koppeling in Brugge van de IC03 Blankenberge/Knokke-Genk wordt verlaten en Knokke-Brugge wordt aan de IC Brugge-Luchthaven gekoppeld. In het weekend zal daardoor de Luchthaventrein, die nu beperkt is in Gent-St.-Pieters, verder rijden naar Brugge en Knokke.
Dienstregeling december 2017
Re: RE: Re: Dienstregeling december 2017
Re: Dienstregeling december 2017
Bedoeling was om de L-trein Antwerpen-Lokeren te verlengen tot Gent, maar gezien de beschikbare mogelijkheden qua rijpaden is het een aparte L-trein Lokeren-Gent geworden. Niet echt een probleem daar we in Lokeren toch een kruisoverstap IC-L voorzagen waardoor de L-trein langer zou stilstaan. Op L59 zal je dus naast de 3 IC's ook overal een stoptrein hebben (en op de uiteindes nog wat extra stoptreinen: Eeklo-Ronse en Puurs-Roosendaal)Paul schreef:Stefanic, gaat het dan om een bijkomende IC Antwerpen - Gent vv., of is mijn vermoeden juist, namelijk dat de stoptrein Antwerpen - Lokeren verlengd wordt tot Gent?stefanic schreef:Er lijken toch wat foutjes/onduidelijkheden in de persberichten geslopen te zijn...
De extra trein op L59 rijdt uiteraard vanaf Gent-St.-Pieters en niet vanuit Dampoort. In Dampoort is keren absoluut onmogelijk wegens het intense verkeer. Naast reizigersas is dit immers een zeer belangrijke goederenas. Samen met de collega's van Infrabel die de rijpaden voor ons vastleggen zijn we in ieder geval wel tot een zeer aanvaardbare oplossing gekomen.
Paul
spoorwegrealist
Re: Dienstregeling december 2017
Wordt er in Gent-Dampoort dan ook een betere aansluiting voorzien van Eeklo naar Antwerpen? Nu zie je die telkens voorbijrijden waardoor je bijna een halfuur moet wachten..
Re: Dienstregeling december 2017
Stefanic, blij je weer eens op het forum te zien!
Ik vroeg me nog twee zaken af die nog niet echt besproken zijn... kun en wil je er iets over zeggen?
- Er wordt in de pers ook gesproken over de versterking van de voorstadsnetten... is dat beperkt tot de genoemde extra's in Antwerpen en Gent (zoals bijvoorbeeld Antwerpen - Puurs in het weekend?) of zullen er ook nota bene op het Brusselse S-netwerk frequentieverhogingen of andere veranderingen komen?
- Wordt de dienstregeling van december 2014 als basis genomen, of wordt er (zoals toen gebeurd is) min of meer "from scratch" gewerkt waarbij vele verbindingen en/of rijtijden kunnen wijzigen?
Ik vroeg me nog twee zaken af die nog niet echt besproken zijn... kun en wil je er iets over zeggen?
- Er wordt in de pers ook gesproken over de versterking van de voorstadsnetten... is dat beperkt tot de genoemde extra's in Antwerpen en Gent (zoals bijvoorbeeld Antwerpen - Puurs in het weekend?) of zullen er ook nota bene op het Brusselse S-netwerk frequentieverhogingen of andere veranderingen komen?
- Wordt de dienstregeling van december 2014 als basis genomen, of wordt er (zoals toen gebeurd is) min of meer "from scratch" gewerkt waarbij vele verbindingen en/of rijtijden kunnen wijzigen?
Re: Dienstregeling december 2017
Wat bedoelt men met lustreinen?Stijn91 schreef:De Raad van Bestuur van de NMBS zal morgen instemmen met de hoofdlijnen van de nieuwe dienstregeling die in december 2017 in moet gaan. Omdat de vergoeding die betaalt moet worden aan Infrabel nu is vastgezet, kan de NMBS veel meer treinen gaan rijden. Daardoor krijgen de meeste grote steden een verbeterd voorstadnet. Ook wordt de weekenddienstregeling aangepast naar een zaterdagdienstregeling en een zondagsdienstregeling. Voor het nieuwe vervoersplan moeten een aantal treinen die in 2018 de sporen zouden verlaten toch op de baan blijven en er zijn ruim 400 nieuwe personeelsleden nodig.
Inmiddels zijn al een aantal delen van het plan bekend, de komende maanden wordt met sessies in alle provincies de nieuwe dienstregeling voorgesteld aan de overheden en belanghebbenden.
Het plan bevat voor Vlaanderen onder meer:
- 2x/uur een stoptrein Antwerpen - Essen
- 2x/uur een stoptrein Antwerpen - Puurs
- In Limburg rijdt in het weekend op elke lijn 1x/uur een trein.
- Nieuwe piekuurtreinen tussen Mol en Brussel
- De intercity Knokke - Brugge - Brussel zal in het weekend verder rijden naar het vliegveld
- Vanaf De Panne komen er snellere treinen naar Brussel en Antwerpen
- De stoptrein Brussel - Oudenaarde wordt doorgetrokken naar Kortrijk
- Vanaf Gent-Dampoort gaan meer treinen naar Antwerpen rijden.
- Er komen op zondagavond meer studententreinen.
Voor Wallonië zijn minder details bekend:
- Er gaan meer treinen tussen Luik en Doornik rijden, de treinen tussen Namen en Charleroi worden sneller.
- De Thalys via Namen en Charleroi keert niet terug
- Op de spoorlijnen 162, 165 en 167 gaan treinen lusroutes rijden, zodat er minder vaak overgestapt dient te worden. Het centrale overstappunt tussen deze treinen en de rest van het land wordt Libramont.
Bron: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=37&t=12813
Re: Dienstregeling december 2017
de trein maakt letterlijk een lus
Arlon Athus Bertrix Libramont Arlon
Arlon Athus Bertrix Libramont Arlon
Re: Dienstregeling december 2017
Ik noem het gewoon de Circle Line van de Gaume.Davy schreef:Gaat die "lustrein" ook in het weekend rijden?
Houdt de EU na de Brexit toch een Circle Line. Wel eentje in een landschap met iets minder beton.
Re: Dienstregeling december 2017
Het is een pure gok: de IC's zullen Antwerpen - De Panne doen, want deze is in Gent nu ook steeds rond het uur van de huidige IC van/naar Antwerpen. Wellicht wordt het P aanbod naar De Panne - Brussel iets uitgebreider. Ik kan me immers echt niet inbeelden dat er in De Panne om het half uur een trein zal rijden gedurende de gehele dag.Eimai schreef:En wat met die treinen uit De Panne naar Brussel en Antwerpen?
Re: Dienstregeling december 2017
Stefanic, je kent de streek hier goed op L12.
Krijgen we gedurende de week dan 2 stoptreinen en één halve IC ? Of gaat de halve IC eruit ?
En beide stoptreinen naar Puurs ?
Krijgen we gedurende de week dan 2 stoptreinen en één halve IC ? Of gaat de halve IC eruit ?
En beide stoptreinen naar Puurs ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Dienstregeling december 2017
korte reactie aan steve en dentheo:
-Ja, in Brussel gebeurt ook heel wat aan het S-aanbod
-Neen, we startten niet van scratch, maar bouwen verder op dec2014
-Op L12 komt er een stoptrein bij als de Benelux er verdwijnt
-Ja, in Brussel gebeurt ook heel wat aan het S-aanbod
-Neen, we startten niet van scratch, maar bouwen verder op dec2014
-Op L12 komt er een stoptrein bij als de Benelux er verdwijnt
spoorwegrealist
Re: Dienstregeling december 2017
Aha, redelijk logischSteven schreef:de trein maakt letterlijk een lus
Arlon Athus Bertrix Libramont Arlon
Re: Dienstregeling december 2017
Bedankt en interessant! Tipjes van de sluier zijn zeker welkom, maar alle begrip als je niet verder kunt gaan.stefanic schreef:korte reactie aan steve en dentheo:
-Ja, in Brussel gebeurt ook heel wat aan het S-aanbod
-Neen, we startten niet van scratch, maar bouwen verder op dec2014
-Op L12 komt er een stoptrein bij als de Benelux er verdwijnt
Re: Dienstregeling december 2017
Weyts laat ook van zich horen, maar was niet al te best voorbereid:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161107_02560251
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161107_02560251