IJzeren Rijn
Re: IJzeren Rijn
Maar niet via Hamont, dan. Of je moest willen 2x kopmaken in Nederland... De Nederlanders hebben indertijd nog voorgesteld om 2 spoorbochten aan te leggen bij Roermond en Venlo, maar dat voorstel is toen afgeketst...
Laatst gewijzigd door groentje op 02 okt 2016, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: IJzeren Rijn
Niet via Hamont maar via Roosendaal en met kopmaken achter Viersen, om naar Neuss + Düsseldorf, Bochum te geraken.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: IJzeren Rijn
De Ijzeren Rijn op zich heeft al niet zo heel veel voordeel op de Montzen-route. Als je er dan nog omwegen en kopmaken aan toevoegt is de meerwarde helemaal 0.
Daarom ook dat het project onhaalbaar is: om voordeel te hebben op de bestaande route moet je een performante infrastructuur kunnen hebben tegen een lage kost. Dat gaat niet lukken, daarom heeft iedereen die een beetje kan rekenen al lang afgehaakt.
Enkel de politici die graag aan Franstaligen-bashing deden hebben nog relatief lang lippendienst bewezen aan de Ijzeren Rijn, maar nu zij zelf mee de beslissing zouden kunnen nemen om effectief te gaan bouwen is ook dat verdwenen.
Daarom ook dat het project onhaalbaar is: om voordeel te hebben op de bestaande route moet je een performante infrastructuur kunnen hebben tegen een lage kost. Dat gaat niet lukken, daarom heeft iedereen die een beetje kan rekenen al lang afgehaakt.
Enkel de politici die graag aan Franstaligen-bashing deden hebben nog relatief lang lippendienst bewezen aan de Ijzeren Rijn, maar nu zij zelf mee de beslissing zouden kunnen nemen om effectief te gaan bouwen is ook dat verdwenen.
Re: IJzeren Rijn
Ik hoop wel dat als lijn 18 ooit (ergens in 2189 of zo) terug aangelegd zou worden, dat ze dan ook eens nadenken over het stuk spoor tussen Houthalen en Genk-Noord, op deze manier krijgt men dan een alternatief voor de druk bereden lijn 35 (over Hasselt), tussen Genk en de Antwerpse haven.Shrek schreef:De Ijzeren Rijn op zich heeft al niet zo heel veel voordeel op de Montzen-route. Als je er dan nog omwegen en kopmaken aan toevoegt is de meerwarde helemaal 0.
Daarom ook dat het project onhaalbaar is: om voordeel te hebben op de bestaande route moet je een performante infrastructuur kunnen hebben tegen een lage kost. Dat gaat niet lukken, daarom heeft iedereen die een beetje kan rekenen al lang afgehaakt.
Enkel de politici die graag aan Franstaligen-bashing deden hebben nog relatief lang lippendienst bewezen aan de Ijzeren Rijn, maar nu zij zelf mee de beslissing zouden kunnen nemen om effectief te gaan bouwen is ook dat verdwenen.
Re: IJzeren Rijn
Houthalen-Genk zat steeds bij de Ijzeren-Rijn studies inbegrepen.TB_worden schreef:Ik hoop wel dat als lijn 18 ooit (ergens in 2189 of zo) terug aangelegd zou worden, dat ze dan ook eens nadenken over het stuk spoor tussen Houthalen en Genk-Noord, op deze manier krijgt men dan een alternatief voor de druk bereden lijn 35 (over Hasselt), tussen Genk en de Antwerpse haven.Shrek schreef:De Ijzeren Rijn op zich heeft al niet zo heel veel voordeel op de Montzen-route. Als je er dan nog omwegen en kopmaken aan toevoegt is de meerwarde helemaal 0.
Daarom ook dat het project onhaalbaar is: om voordeel te hebben op de bestaande route moet je een performante infrastructuur kunnen hebben tegen een lage kost. Dat gaat niet lukken, daarom heeft iedereen die een beetje kan rekenen al lang afgehaakt.
Enkel de politici die graag aan Franstaligen-bashing deden hebben nog relatief lang lippendienst bewezen aan de Ijzeren Rijn, maar nu zij zelf mee de beslissing zouden kunnen nemen om effectief te gaan bouwen is ook dat verdwenen.
Maar voor L35 zijn er andere plannen. Onder andere door het ongelijkvloers maken van Y.Oost Driehoek Aarschot en aanpassingen aan Y. West Driehoek Hasselt zal de capaciteit daar nog jaren toereikend zijn.
Dat is ook weer één van de grote minpunten aan het Ijzeren Rijn-dossier: er zijn spoorwegtechnisch volwaardige alternatieven. Voor andere projecten (verdubbeling L50A, Liefkenshoektunnel,...) waren er geen realistische alternatieven, waardoor die projecten het wel gehaald hebbe,.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: IJzeren Rijn
In welk jaar ongeveer zouden deze ongelijkvloerse kruisingen eigenlijk klaar zijn?Shrek schreef:Maar voor L35 zijn er andere plannen. Onder andere door het ongelijkvloers maken van Y.Oost Driehoek Aarschot en aanpassingen aan Y. West Driehoek Hasselt zal de capaciteit daar nog jaren toereikend zijn.
Re: IJzeren Rijn
Het investeringsplan wordt nog opgemaakt door de regering, daar zal het antwoord in te vinden zijn.trainlovertje schreef:In welk jaar ongeveer zouden deze ongelijkvloerse kruisingen eigenlijk klaar zijn?Shrek schreef:Maar voor L35 zijn er andere plannen. Onder andere door het ongelijkvloers maken van Y.Oost Driehoek Aarschot en aanpassingen aan Y. West Driehoek Hasselt zal de capaciteit daar nog jaren toereikend zijn.
Re: IJzeren Rijn
Momenteel zijn er rioleringswerken bezig zodat fietsers niet meer door de driehoek van Aarschot kunnen. Er werden al buizen onder de overweg gestoken. Hopelijk zijn het dan geen zotte kosten.Het investeringsplan wordt nog opgemaakt door de regering, daar zal het antwoord in te vinden zijn.
-
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50
Re: IJzeren Rijn
Route via Roosendaal- Venlo blijft nadelen hebben ! Kopmaken in Viersen , gedeelte enkel spoor tussen Viersen en Venlo,intensief reizgers verkeer in Nederland .brunel schreef:Het Hof van Arbitrage heeft bepaald dat de lijn alleen in gebruik kan worden genomen voor doorgaand goederenverkeer als hij wordt gemoderniseerd. Mijns inziens terecht. Sindsdien is het project economisch onverantwoord. Desondanks hebben Vlaamse politici de boel nog jaren zitten opstoken en de schuld bij anderen gelegd. Velen hier hebben die politici nagepraat.
Iets anders. Het BVWP noemt de route over Venlo als alternatief. Hoe reëel is dat eigenlijk?
Ook de Nederlandse steden Roosendaal-Breda-Tilburg-Eindhoven-Helmond en Venlo zien het absoluut niet zitten dat de Belgische giftreinen door hun stad gaan rijden !! via de Venlo route gaan eerder minder dan meer goederentreinen rijden de komende jaren ! ijzeren rijn loopt door minder bevolkt gebied en dus minder risico en ook minder hinderlijk voor de reizigers dienst ! op dat gebied is de ijzeren rijn wel goed ! het blijft nog steeds ver uit de kortste route !
Re: IJzeren Rijn
Gisteren vond de Vlaams-Nederlandse top plaats, waarbij de elektrificatie van Mol - Neerpelt - Weert ook is besproken. Vlaanderen gaat de elektrificatie meenemen in het investeringsplan van 2016-2020 en voor het Nederlandse deel gaat men op zoek naar fondsen uit de EU.
http://www.infrasite.nl/news/news_artic ... hten=20505
http://www.infrasite.nl/news/news_artic ... hten=20505
Re: IJzeren Rijn
Toch vind ik dat dan weer eigenaardig. Dus het gaat alleen door als Europa wil betalen voor het Nederlandse deel? Gekkigheid. Als Nederland dit ook een goed idee vindt, dan moet Nederland dat gewoon zelf betalen. Wat kost dat nou helemaal? Of zijn er aanpassingen nodig bij Weert?
Re: IJzeren Rijn
Volgens een berekening van de voorzitter van de CD&V kamerfractie is de elektrificatie van Mol - Hamont en Mol - Hasselt terugbetaald in 4 jaar via terugverdieneffecten. Verschillende lokale media melden ook dat de NMBS de verdere elektrificatie van Mol - Hamont bekijkt. Nu nog afwachten dat er werkelijk budget wordt vrijgemaakt...
Re: IJzeren Rijn
Het zal niet overdreven duur zijn. Er moet wel een spanningssluis komen zolang Nederland (nog?) niet op 3 kV zit maar neem aan dat men geen ingewikkelde constructies als omschakelbare emplacementen gaat verzinnen voor Weert. Waarom men wellicht eerst probeert uit Europese fondsen valt te speculeren: men heeft in het verleden vaak niet om Europese bijdrages gevraagd bij projecten terwijl Nederland daar kennelijk wel recht op had. Daar is enige tijd geleden discussie over geweest om in het vervolg meer te vragen, dus dat kan een reden zijn. Verder vinden er al de nodige elektrificatieprojecten plaats in Nederlands Limburg dus het kan zo zijn dat provincie de hand iets op de knip houdt in eerste instantie.brunel schreef:Toch vind ik dat dan weer eigenaardig. Dus het gaat alleen door als Europa wil betalen voor het Nederlandse deel? Gekkigheid. Als Nederland dit ook een goed idee vindt, dan moet Nederland dat gewoon zelf betalen. Wat kost dat nou helemaal? Of zijn er aanpassingen nodig bij Weert?
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: IJzeren Rijn
Even een vraagje over de huidige bediening: begrijp ik goed dat er uurdiensten vertrekken uit Hamont en uit Hasselt, en dat die treinen (vermoedelijk telkens een dieseltweetje?) dan in Mol worden samengevoegd om door te bollen naar Antwerpen?
Naar Hamont duurt niet zo lang als naar Hasselt, dus staat die in Hamont telkens drie kwartier wortel te schieten, bestuurder en treinbegeleider kunnen dan, euh, eventjes in het dorp wat gaan inkopen en/of een potje pakken? ;)
En, in het hypotetische geval dat de ene ijn wel onder draad komt en bv. met Desiro's wordt bediend maar de andere noodgedwongen met diesels blijft bollen, gaat die truc dan nog op? Kan men zo'n dieselstel aan een Desiro koppelen, of aan andere electrische stellen?
Naar Hamont duurt niet zo lang als naar Hasselt, dus staat die in Hamont telkens drie kwartier wortel te schieten, bestuurder en treinbegeleider kunnen dan, euh, eventjes in het dorp wat gaan inkopen en/of een potje pakken? ;)
En, in het hypotetische geval dat de ene ijn wel onder draad komt en bv. met Desiro's wordt bediend maar de andere noodgedwongen met diesels blijft bollen, gaat die truc dan nog op? Kan men zo'n dieselstel aan een Desiro koppelen, of aan andere electrische stellen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: IJzeren Rijn
koppelen gaat fysiek en pneumatisch maar elektrisch zijn ze niet compatibel met elkaar.