Blog: Treinen In Europa

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Blog: Treinen In Europa

Bericht door trainlovertje »

Vermits ik de laatste tijd nogal veel meerdaagse treinreisjes maak door Europa, ben ik gisteren begonnen met een blog genaamd "Treinen In Europa", waarvan ik vandaag een eerste verslag heb geplaatst. Ik ben nog maar net begonnen, dus nog niet alles staat helemaal op punt.
Link: http://treinenineuropa.blogspot.be/

Ik hoop dat het jullie bevalt. Vragen, opmerkingen of suggesties hoor ik trouwens graag!
Elke keer als ik een nieuw bericht heb geplaatst, zal ik het hier ook even laten weten.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Blog: Treinen In Europa

Bericht door Portbou »

Je eerste reisverslag vond ik alvast leuk om te lezen... herinnert me aan het soort blitz-rondreizen dat ik 20 jaar geleden zelf ondernam 8)
groentje
Berichten: 7262
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Blog: Treinen In Europa

Bericht door groentje »

Vlot geschreven, handige dienstregeling om te kunnen volgen, de achtergrondfoto stoort niet... Knap! Wel zijn de foto's minder goed te bekijken op een mobiel toestel, ik zag maar een stukje van de linkerfoto's rechts zag ik pas na uitgebreid scrollen. Ook een kaartje zou geapprecieerd worden, al kan ik je route wel dromen...
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Blog: Treinen In Europa

Bericht door trainlovertje »

Bedankt voor de complimenten!
groentje schreef:Knap! Wel zijn de foto's minder goed te bekijken op een mobiel toestel, ik zag maar een stukje van de linkerfoto's rechts zag ik pas na uitgebreid scrollen. Ook een kaartje zou geapprecieerd worden, al kan ik je route wel dromen...
Dat probleem dat ik de foto's niet geheel zie op mijn smartphone, heb ik vreemd genoeg niet. Over dat kaartje denk ik nog eens na, maar vaak zijn mijn reizen lang niet zo overzichtelijk als het toen was, en dan zou een kaartje enkel voor extra verwarring kunnen zorgen. :lol:
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Blog: Treinen In Europa

Bericht door trainlovertje »

Een nieuw verslag, waar ik veel tijd heb ingestoken: deze keer over Stuttgart 21, wat ik ongeveer het interessantste gebeuren op deze planeet vind. Het zal trouwens zeker niet het laatste bericht over Stuttgart 21 worden. Geïnteresseerden in 'Mechelen in beweging' of 'Project Gent-Sint-Pieters' zullen dit zeker interessant vinden.
Verder heb ik de opmaak iets overzichtelijker gemaakt in vergelijking met het vorige verslag. Feedback is zeer welkom!

Verslag terug te vinden onder: http://treinenineuropa.blogspot.be/
groentje
Berichten: 7262
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Blog: Treinen In Europa

Bericht door groentje »

Knappe reportage! Deze keer bekeek ik ze gewoon via een PC, en dat gaf geen problemen. Ik merk dat je de achtergrond nu volledig grijs hebt gemaakt? Qua leesbaarheid is het iets beter (voorheen viel dat ook goed mee), al zie je nu slechts de randen meer van je achtergrondfoto, en is die een beetje overbodig geworden...
Ikzelf ben niet zo wild van het hele project, er zijn al verschillende budgetoverschrijdingen geweest, en het is nog maar de vraag of het daar bij blijft. Een kopstation kan volgens mij ook functioneren, zeker als er een vlotte overstap mogelijk is in de nabijheid voor treinen die het station niet aandoen, zoals in Frankfurt (waar Flughafen een deel die rol heeft overgenomen).
Ik verondestel dat een flink deel van de tegenstand vooral over de overlast gaat, die met dergelijke werken gepaard gaat. Dat zijn ettelijke jaren waar mensen in het stof leven, met explosies in de ondergrond, veel vrachtverkeer (ook als een flink deel met het spoor kan worden afgevoerd...),... Je zou voor minder slecht gezind opstaan. En de kostoverschrijdingen lijken ook nog niet echt duidelijk wie daarvoor zal opdraaien, toch?
Bon, we zullen wel zien, zeker? Ik ben in elk geval wel blij dat het hoofdgebouw bewaard blijft, dat was mij eerst niet duidelijk.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Blog: Treinen In Europa

Bericht door trainlovertje »

groentje schreef:Knappe reportage! Deze keer bekeek ik ze gewoon via een PC, en dat gaf geen problemen. Ik merk dat je de achtergrond nu volledig grijs hebt gemaakt? Qua leesbaarheid is het iets beter (voorheen viel dat ook goed mee), al zie je nu slechts de randen meer van je achtergrondfoto, en is die een beetje overbodig geworden...
Ikzelf ben niet zo wild van het hele project, er zijn al verschillende budgetoverschrijdingen geweest, en het is nog maar de vraag of het daar bij blijft. Een kopstation kan volgens mij ook functioneren, zeker als er een vlotte overstap mogelijk is in de nabijheid voor treinen die het station niet aandoen, zoals in Frankfurt (waar Flughafen een deel die rol heeft overgenomen).
Ik verondestel dat een flink deel van de tegenstand vooral over de overlast gaat, die met dergelijke werken gepaard gaat. Dat zijn ettelijke jaren waar mensen in het stof leven, met explosies in de ondergrond, veel vrachtverkeer (ook als een flink deel met het spoor kan worden afgevoerd...),... Je zou voor minder slecht gezind opstaan. En de kostoverschrijdingen lijken ook nog niet echt duidelijk wie daarvoor zal opdraaien, toch?
Bon, we zullen wel zien, zeker? Ik ben in elk geval wel blij dat het hoofdgebouw bewaard blijft, dat was mij eerst niet duidelijk.
Aan de achtergrond heb ik niets veranderd, dacht ik. En de foto dient dan ook inderdaad puur om toch iets van kleur te geven aan de zijkanten, maar ook niet meer dan dat.
Nu, als er geen kopstation meer zal zijn, zullen er eindelijk regionale treinen zijn die Stuttgart Hbf niet als begin- of eindstation hebben, en blijkbaar is dat de dag van vandaag 'onmogelijk'. En het is wel geweten dat de DB vaak miljoenen (hier miljarden) uitgeeft om hun Fernverkehr een tijdswinst van slechts enkele minuten te kunnen schenken.
Over de overlast van bouwwerken zelf heb ik eigenlijk relatief weinig klachten gehoord. Het gaat meestal om van die slogans die over de hoge kosten gaan. En wie het nu allemaal betaald? Wel, er is dus zeker een verdeling van de huidige kosten, maar als er kosten bijkomen, valt dat volgens mij onder DB, welke dan een nieuwe 'investeerder' gaan zoeken. De details ken ik er niet echt van, maar zijn wel hier te lezen: http://www.bahnprojekt-stuttgart-ulm.de ... stuttgart/
groentje
Berichten: 7262
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Blog: Treinen In Europa

Bericht door groentje »

Dat achtergrondeffect is blijkbaar iets dat slechts gebeurt op de browser op mijn telefoon... (IE voor Windows Phone)
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Blog: Treinen In Europa

Bericht door trainlovertje »

Vandaag weer een nieuw bericht geplaatst. Dit keer over een rondreis in Oostenrijk met mijn Sommer-Ticket, vergelijkbaar met een Belgische Go Unlimited. Ook heen- en terugreis gebeurden uiteraard per trein. Vooral het gedeelte over de ÖBB Cityjet versus de NMBS AM08 zullen velen interessant vinden.

Verslag terug te vinden onder: http://treinenineuropa.blogspot.be/
Veel leesplezier!
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Blog: Treinen In Europa

Bericht door kika »

trainlovertje schreef:Nu, als er geen kopstation meer zal zijn, zullen er eindelijk regionale treinen zijn die Stuttgart Hbf niet als begin- of eindstation hebben, en blijkbaar is dat de dag van vandaag 'onmogelijk'. En het is wel geweten dat de DB vaak miljoenen (hier miljarden) uitgeeft om hun Fernverkehr een tijdswinst van slechts enkele minuten te kunnen schenken.
Over de overlast van bouwwerken zelf heb ik eigenlijk relatief weinig klachten gehoord. Het gaat meestal om van die slogans die over de hoge kosten gaan. En wie het nu allemaal betaald? Wel, er is dus zeker een verdeling van de huidige kosten, maar als er kosten bijkomen, valt dat volgens mij onder DB, welke dan een nieuwe 'investeerder' gaan zoeken. De details ken ik er niet echt van, maar zijn wel hier te lezen: http://www.bahnprojekt-stuttgart-ulm.de ... stuttgart/
Hoge kosten die gepaard gaan met een achteruitgang van de capaciteit, gecombineerd met een paar jaar overlast en waar snelheidswinst voor de grote meerderheid van de reizigers gelijk aan 0 is. Ik snap wel dat er tegenstand is… Daarnaast komt 100ha vrij aan grond voor speculatie van DB in het centrum.

Je blog vond ik wel leuk om te lezen, bedankt voor het delen!
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Blog: Treinen In Europa

Bericht door trainlovertje »

Kort na het vorige reisverslag heb ik alweer een verslag gepubliceerd. Ik heb deze week veel tijd en zin gehad om te schrijven, vandaar dat het elkaar zo snel opvolgt. Nu zit ik op schema en heb ik geen reizen meer waar ik verslag van 'moet' maken, tot begin december dan, want dan is het weer eens tijd om Europa verder te ontdekken.

Alles terug te vinden onder: http://treinenineuropa.blogspot.be/
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Blog: Treinen In Europa

Bericht door Portbou »

Bedankt voor je verslag, leuk om lezen.
En je manier van reizen (spoorkilometers vreten) lijkt echt goed op die van mij vroeger...
trainlovertje schreef: [...]
Brandenburg Hbf 04:46
Potsdam Hbf 05:07
Berlin-Wannsee diensthalte van ca. 05:15 tot ca. 06:45
Aankomst Berlin Hbf (tief) 06:58
Ook in de nieuwe dienstregeling blijft deze trein bestaan, weliswaar enkel nog zitrijtuigen en beperkt tot Berlijn.
Berlin Wannsee wordt dan wel een commerciële halte. Maar uiteraard geen rangeringen meer nodig dus nog voor 06h aankomst in Berlin Ostbahnhof.

trainlovertje schreef: Veel andere opties buiten twee uurtjes treinen spotten had ik niet.
Klinkt alsof je spotten helemaal niet leuk vindt ;-)

trainlovertje schreef: Als eerste ben ik naar de nachttrein Parijs - Moskou van de Russische Spoorwegen gaan kijken (vertrek 07u13). Bijzonder is dat deze niet één, maar twee nachten onderweg is. De avond voordien is hij vertrokken is Parijs, rond de middag in Warschau, die avond laat in Wit-Rusland en de morgen nadien in Moskou. Interessant aan deze trein is dat hij zowel op normaalspoor (1435 mm) als op Russisch breedspoor (1520 mm) rijdt. Aan de grensovergang tussen Polen en Wit-Rusland krijgen de rijtuigen namelijk andere wielen. Hoe dat precies in z'n werk gaat, weet ik eigenlijk niet.
Hier heeft iemand wat foto's en uitleg gepost :
http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... 30,6771403

trainlovertje schreef: Meer info over het project Berlin Ostkreuz: https://bauprojekte.deutschebahn.com/p/berlin-ostkreuz
Meer info over het project S21 in Berlijn: https://www.s-bahn-berlin.de/aktuell/20 ... sstand.htm
Gelukkig blijft de karakteristieke watertoren staan Afbeelding
trainlovertje schreef:In deze S1 heb ik voor het eerst in m'n leven een controle van mijn vervoersbewijs gehad op de S-Bahn in Berlijn. Gelukkig, want ik begon nu stilaan wel te denken dat er helemaal geen controle bestond op de S-Bahn in Berlijn.
Mijn ervaring is eerder omgekeerd : ik werd al heel vaak gecontroleerd op de S-Bahn van Berlijn. Steeds controle in burger door vrouwen en mannen die er soms erg sjofel uitzien (versleten jogging, punk-t-shirts,...)... Eigenlijk een heel goed systeem met hoge pakkans.

trainlovertje schreef:De hal van station Simbach. Er is een bibliotheek (zonder toezichter) ter beschikking. Je kan er boeken lenen en er wordt dan ook verwacht dat je ze terugbrengt.
Leuk dat dat nog kan bestaan...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Blog: Treinen In Europa

Bericht door Portbou »

trainlovertje schreef: Als eerste ben ik naar de nachttrein Parijs - Moskou van de Russische Spoorwegen gaan kijken (vertrek 07u13). Bijzonder is dat deze niet één, maar twee nachten onderweg is. De avond voordien is hij vertrokken is Parijs, rond de middag in Warschau, die avond laat in Wit-Rusland en de morgen nadien in Moskou. Interessant aan deze trein is dat hij zowel op normaalspoor (1435 mm) als op Russisch breedspoor (1520 mm) rijdt. Aan de grensovergang tussen Polen en Wit-Rusland krijgen de rijtuigen namelijk andere wielen. Hoe dat precies in z'n werk gaat, weet ik eigenlijk niet.
En hier ook nog :
http://www.worldonrails.nl/forum/viewto ... 25&t=10430
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Blog: Treinen In Europa

Bericht door trainlovertje »

Portbou schreef:
trainlovertje schreef: Veel andere opties buiten twee uurtjes treinen spotten had ik niet.
Klinkt alsof je spotten helemaal niet leuk vindt ;-)
Tuurlijk wel, al had ik liever wat rondgereden per trein. :P
Merci voor de reactie, met aanvullingen!
groentje
Berichten: 7262
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Blog: Treinen In Europa

Bericht door groentje »

Veynes-Devoluy heeft zo ook een kleine bib, en ik geloof dat er in station Turnhout ook een publieke boekenkast is. Dergelijke publieke boekenkasten zijn er ook in Elsene, naar voorbeeld van Parijs en Bordeaux. Zelfde systeem, ofwel ontleen je gewoon, ofwel ruil je voor een ander boek in goede staat.
Overigens, de foto met als onderschrift het Bondsdaggebouw is een foto van het Bunderskanzleramt, oftewel huize Merkel, de ambtswoning van de Bondskanselier. de Bondsdag zetelt in het Rijksdaggebouw, dat dus wel zijn naam heeft behouden, terwijl het parlement dat niet heeft gedaan.
Plaats reactie