Nut en toekomst van het spoorboekje

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door Shrek »

dekooiker schreef:Dé vraag: wie is het brein achter deze ongelofelijke achteruitgang?
Wat aan drukwerk bespaart wordt gaat er weer uit aan elektriciteit en personeel om de website operationeel te houden.
Dat laatste is zeker niet waar. De website en servers zijn er toch, een paar gebruikers extra kost helemaal niets.

Het enige dat je verliest door het boekje niet meer te drukken is dienstverlening naar een bepaalde groep mensen. In € uitgedrukt is het pure winst.
Natuurlijk heeft ook de dienstverlening zijn waarde en wordt die misschien onderschat :wink:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

Niet misschien, zeker. Ik heb het laatste spoorboekje (juni 2016 - dat trouwens ook te laat verschenen is) in zijn integraliteit afgedrukt en laten inbinden. Ik raadpleeg vaker dat boekje dan de planner, gewoon omdat je een veel beter overzicht krijgt van de bediening. Ik vermoed sterk dat diegenen die zich met info bezig houden (en dus weinig of niets van exploitatie afweten) zelf niet meer kunnen omgaan met dienstregelingstabellen en dus maar vinden dat iedereen aan de slag moet met de elektronische planners. Dat geldt trouwens ook voor de loketten: oudere bedienden zoeken het zelf op, de jongere printen braaf af wat de planner voorgekauwd heeft.
Eén van de voordelen is bijv. dat je naast de theoretisch beste aansluiting ook zicht krijgt op de op een na beste en dus veiliger verbinding - door een trein vroeger te nemen - en dat je ook meteen het volgende alternatief te zien krijgt als het misloopt - een latere trein. Dat men dat niet meer inziet is triest.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

De eerlijkheid gebiedt me te melden dat het pdf-spoorboekje op dit ogenblik, en dus redelijk op de valreep, beschikbaar is. En meteen de eerste fout: de IC's van de reeks 37xx staan op weekends nogal altijd vermeld zonder stop in Tubize en Halle, terwijl de planners (en andere bronnen) die wel geven.
Met vriendelijke groet

overweg13
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door HVHTB »

overweg13 schreef:De eerlijkheid gebiedt me te melden dat het pdf-spoorboekje op dit ogenblik, en dus redelijk op de valreep, beschikbaar is. En meteen de eerste fout: de IC's van de reeks 37xx staan op weekends nogal altijd vermeld zonder stop in Tubize en Halle, terwijl de planners (en andere bronnen) die wel geven.
Dit weekend stoppen de 37xx wel in Halle en Tubize, maar voor de volgende weekends heeft het pdf-spoorboekje gelijk.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door thejay »

HVHTB schreef:Dit weekend stoppen de 37xx wel in Halle en Tubize, maar voor de volgende weekends heeft het pdf-spoorboekje gelijk.
Wat tegelijkertijd dus wel het nut ervan bewijst: een argeloze reiziger die 'de nieuwe dienstregeling' op zijn app of internet bekijkt, denkt hierdoor gemakkelijk dat dit de nieuwe situatie is. Het tegendeel is waar.
Die reiziger staat daardoor misschien volgend weekend wel voor niets op de trein te wachten... deze rijdt dan immers door zonder te stoppen.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door am62 »

http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... F57B70.pdf

Zogezegd het spoorboekje van 11.12.2016

Voor L123 staan er nog voetnoten in van juli en augustus en dienstregelingen...en bovendien zelfs compleet foute info zoals de 7572 die nu om 07.00 vertrekt ipv 06.58 uur. Hoe is dat toch mogelijk ?

Heeft men dan alleen maar de cover veranderd ?

De NMBS slaagt er maar niet in na zovele jaren correcte informatie aan te bieden aan haar reizigers. Blijkbaar zijn de sociale media prioriteit voor de NMBS en is de rest van ondergeschikt belang.
Laatst gewijzigd door am62 op 15 dec 2016, 06:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door Larch »

Ook voor de S3 staan er nog fouten in het stukje tussen Oudenaarde en zottegem
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door ferry »

Naast het spoorboekje ontbreekt ook een handige folder met schema en dienstregelingen van de verschillende S lijnen rond Brussel!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

Een van de sterk gepromote mogelijkheden ter vervanging van het papieren spoorboekje is de "persoonlijke dienstregeling". Ik heb vandaag geprobeerd om er eentje te maken van Halle naar Vilvoorde (en terug) en wat heb ik gekregen? Een document vol fouten. Ik had gevraagd om alleen verbindingen zonder overstap, geldig op donderdag te krijgen.
Ik kon de volgende fouten noteren:
- ik kreeg ook verbindingen voor zaterdag en zondag;
- de IC naar Turnhout kregen Herentals als eindbestemming;
- de S Edingen - Mechelen rijdt van dinsdag tot vrijdag.

En voor de rest staat er onderaan een onoverzichtelijke reeks dagen waarop bepaalde treinen rijden, dan wel niet rijden, zodat je meteen heimwee krijgt naar het zwarte driehoekje uit het papieren spoorboekje. Een van de treinen van lijn 26 is niet opgenomen omdat de IC naar Turnhout sneller aankomt in Vilvoorde. En zoek vooral de vertreksporen niet, dat moet je zelf uitvlooien.

Niet dat ik dit onding zelf gebruik, maar ik dacht dat het een eenvoudige oplossing zou zijn voor iemand die wat minder thuis is in de wereld van de NMBS.
Met vriendelijke groet

overweg13
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door profke »

De zaterdag regeling staat er meestal tussen voor die ene feestdag op donderdag, wanneer men op weekenddienst werkt.

Beperken tot 1 enkele datum maakt het meestal overzichtelijk (er)
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door trainlovertje »

Het zou wel veel handiger zijn als ze op de outputformulieren de categorieën 'Werkdagen' en 'Weekend- en feestdagen' zouden gebruiken en dan nog eens duidelijk alle feestdagen vermelden in elke persoonlijke dienstregelingsbrochure.
Natuurlijk ga je dan nog steeds resultaten van beide categorieën te zien krijgen als je één of enkele dagen van de week kiest, want een simpele dinsdag bijvoorbeeld is niet altijd een werkdag. Mij lijkt het daarom eerder onnuttig om de dagen van de week te kiezen. De categorieën werkdagen en weekend- en feestdagen zouden mij meer aanspreken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

Wat ik in de eerste plaats tegen die planners heb, is dat je ze eigenlijk alleen maar optimaal kunt gebruiken als je zelf al erg beslagen bent in de materie van dienstregelingen, overstappen en alternatieven. Maar ze zouden in de eerste plaats bedoeld moeten zijn voor de simpele geesten die gewoon op een simpele manier wat opzoekingswerk willen doen, zonder kennis van enige achtergrond. Daar komen al die planners schromelijk te kort.
Met vriendelijke groet

overweg13
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door profke »

die kennis heb je voor het spoorboekje ook nodig... het valt u niet op misschien, omdat je die kennis al hebt , maar voor mij is zo'n spoorboekje ook niet zo triviaal hoor....
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door Shrek »

Ik durf zelfs te stellen dat voor leken de app 10 keer eenvoudiger is dan een spoorboekje :wink:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nut en toekomst van het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef:Ik durf zelfs te stellen dat voor leken de app 10 keer eenvoudiger is dan een spoorboekje :wink:
Dat zal wel, maar het gaat me vooral om de resultaten van de opzoeking. Die slaan soms echt nergens op. (In Verviers-Central bijv. de L naar Aachen nemen om in Verviers-Palais bus 395 te nemen die je met een overstap minder ook in Verviers-Central kunt nemen, om er maar één te noemen...)
Overigens: ik durfde destijds nog wel eens een les of twee besteden aan het gebruik van het spoorboekje. Na 1 1/2 les konden alle leerlingen (middelbaar - vierdejaars) vlot om met het boekje en zochten ze verbindingen op met 1 of 2 overstappen. (En zoals altijd gold dat je alleen maar dingen kon aanleren waar je zelf 100 % inzicht in had, euvel dat nu volop aanwezig is in ons onderwijs: leerkrachten die zelf te weinig inzicht hebben in hun leerstof om ze zo te analyseren dat je ze op een behapbare manier bij de leerlingen kunt brengen.)
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie