NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Hier een foto waar je ze in gesloten toestand ziet: https://www.flickr.com/photos/huugooken/16352085311/
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door LML »

Dat zijn idd. geen binnendeuren, maar branddeuren. Alle 305 Desiro's hebben die branddeuren.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door msts.be »

Matthias schreef:Ik zie de laatste tijd op Desiro-treinen op de schermen nooit meer de real-time informatie (theoretische aankomsttijd en real-time tijd + aansluitingen in elk station); is daar een reden voor of gewoon dom toeval? Nu is het altijd de meest basic versie van de info die ik op de schermen zie: de eerstvolgende vier haltes en dat is het.
Vorige week en vandaag met Desiro gereden, en toen werkte maar 1x de real-time info (vorige week op S1 A'pen-Nijvel). Terugrit was de basic info met de eerstvolgende stations.

Vandaag: heenrit met basic info. Terugrit met geen enkele info, enkel het oranje B-logo op de schermen en geen stationsaankondigingen.

Hoe werkt heel dat online systeem nu ? Is dat via GPRS van de GSM-R, of via 3G van het normale GSM-netwerk ?
Is het geen oplossing dit te koppelen wanneer de TB zijn gegevens in de boordcomputer ingeeft (treinnummer, bestuurdernummer, treinsamenstelling, ETCS-modus etc) ? Dan is er geen tussenkomst van de TBG meer nodig.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Ik denk dat dit finaal de bedoeling is maar momenteel staan die modules van de SIV niet gekoppeld aan de software van de ETCS waar de TB zijn gegevens invoert. Hiervoor zal siemens een update moeten uitvoeren.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door dentheo »

Maar als daardoor de goedkeuring, validatie van de ETCS software vervalt, dan vrees ik dat Siemens niet staat te springen om dat te doen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Merijn »

Ik zag gisteren een Desiro met bestickering van Kuifje, wellicht nav de tentoonstelling in het treinmuseum. Ik heb het maar van ver gezien, maar het leek me heel mooi gedaan.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Glodenox »

Deze rijdt ondertussen een tweetal weken rond, als ik me niet vergis.
Deze foto nam ik in Brussel-Noord op 13 december:
Afbeelding
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door groentje »

Ik vind het toch spijtig dat ze ramen mee beplakken. Een figuur op een raam, tot daar aan toe, maar die geperforeerde folie is een gruwel, en maakt de reis in zo'n voertuig zelf een pak onaangenamer. Je kan 'naar buiten kijken', maar je houdt er wel hoofdpijn aan over, en het beeld blijft toch onduidelijk...
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Wouterh12 »

groentje schreef:Ik vind het toch spijtig dat ze ramen mee beplakken. Een figuur op een raam, tot daar aan toe, maar die geperforeerde folie is een gruwel, en maakt de reis in zo'n voertuig zelf een pak onaangenamer. Je kan 'naar buiten kijken', maar je houdt er wel hoofdpijn aan over, en het beeld blijft toch onduidelijk...
Mee eens. Het afplakken van ramen in treinen - en ook in bussen of trams, tegenwoordig niet heel ongebruikelijk meer bij de De Lijn - getuigt van een gebrek aan respect voor de reizigers. Geblindeerde voertuigen hebben geen goede reputatie, en het maakt de reis veel saaier.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Portbou »

Vanmorgen reisde ik met de S1 van Vilvoorde naar Brussel-Centraal.
De trein had 6 minuten vertraging en de treinbestuurder deed zijn best om daar nog wat van goed te maken.

Op zo'n momenten wordt het excellente acceleratievermogen van een Desiro duidelijk.

Oprecht jammer dat dit niet benut wordt in de normale dienstregeling, het zou de stopdiensten een stuk sneller en aantrekkelijker kunnen maken.

Ik weet dat dit een negatieve invloed zou hebben op de stiptheid.
Maar zijn we momenteel niet te ver naar de andere kant doorgeslagen ?
Een S1 die wel op tijd rijdt beweegt zich echt aan een sukkeldrafje...
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door jan_olieslagers »

Een S1 die wel op tijd rijdt beweegt zich echt aan een sukkeldrafje...
Mij lijken de voordelen op te wegen tegen de nadelen:
* minder stress bij de treinbestuurder (v/m)
* minder vragen/zeurders/gez**k bij de treinbegeleidster (m/v) dus ook daar minder stress
* primaire besparing op vertraging van de trein zelf - als er al eens iets schort dan kan dat beter worden opgevangen
* daardoor ook secondaire besparing op vertragingen van andere treinen - een belangrijk punt voor ons zeer drukbezette spoornet
* permanent het uiterste uit de motoren en uit de remmen halen belast die componenten zwaarder, dus meer pannes én meer onderhoudskosten én meer onderhoudstijd - voorzien en niet-voorzien
* voor de groene meisjes/jongens: zwaar optrekken kost een pak meer energie dat dan bij het remmen als een pak warmte moet worden afgevoerd - of hebben de Desiro's energierecuperatie?

Met bussen en touringcars en vrachtwagens wordt toch ook niet permanent met plankgas gereden? Dat is echt niet toevallig, hoor; en bij treinen ligt het allemaal nog wat krapper.

Daarentegen mogen er voor mijn part wel vragen gesteld worden bij de lange wachttijd van de S1 in Mechelen, zo'n 10 of 12 minuten, dacht ik? Maar dat is allicht al eerder besproken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Een desiro kan normaal terugsturen in de bovenleiding.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door groentje »

Niemand pleit voor het afschaffen van alle buffertijd, denk ik, maar een paar minuten lijken me toch ook te volstaan. Als 10' kan inhalen op een uur tijd, lijkt het mij toch ook geen een goed idee om de rittijden te herevalueren... Een trein die ver onder zijn maximale snelheid blijft kan bovendien ook nodeloos achterliggende treinen ophouden, grote buffertijd lijkt mij dus ook geen garantie voor minder vertraging. Zeker als de bedrijfspolitiek liever één trein met 15' ziet, dan 2 met elk 6'...
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn82 »

Ik heb al verschillende keren meegemaakt dat de IR van mortsel-oude-god richting antwerpen 's ochtends van 9u13 enkele minuten te vroeg aankomt én weer vertrekt vanuit mortsel. Reden: de desiro die snel is, en treinbegeleiders die niet op hun klok kijken vooraleer af te fluiten.
Laatste keer heb ik effectief mijn trein hierdoor gemist, en de keer daarvoor was het nog erger: ik spring om 9u10 de trein op, de conducteur fluit af, ik meld aan de conducteur - vriendelijk - dat hij 2-3 minuten te vroeg is, hij gebaart mij dat ik moet uitstappen, ik doe dat dan nog ook (nog niet goed wakker en assertief zijnde) en weg was de trein.
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Wouterh12 »

jan_olieslagers schreef:
Een S1 die wel op tijd rijdt beweegt zich echt aan een sukkeldrafje...
Mij lijken de voordelen op te wegen tegen de nadelen:
* minder stress bij de treinbestuurder (v/m)
* minder vragen/zeurders/gez**k bij de treinbegeleidster (m/v) dus ook daar minder stress
* primaire besparing op vertraging van de trein zelf - als er al eens iets schort dan kan dat beter worden opgevangen
* daardoor ook secondaire besparing op vertragingen van andere treinen - een belangrijk punt voor ons zeer drukbezette spoornet
* permanent het uiterste uit de motoren en uit de remmen halen belast die componenten zwaarder, dus meer pannes én meer onderhoudskosten én meer onderhoudstijd - voorzien en niet-voorzien
* voor de groene meisjes/jongens: zwaar optrekken kost een pak meer energie dat dan bij het remmen als een pak warmte moet worden afgevoerd - of hebben de Desiro's energierecuperatie?

Met bussen en touringcars en vrachtwagens wordt toch ook niet permanent met plankgas gereden? Dat is echt niet toevallig, hoor; en bij treinen ligt het allemaal nog wat krapper.

Daarentegen mogen er voor mijn part wel vragen gesteld worden bij de lange wachttijd van de S1 in Mechelen, zo'n 10 of 12 minuten, dacht ik? Maar dat is allicht al eerder besproken.
De S1 staat 10 minuten stil in Mechelen. Daar zou inderdaad wel iets af mogen. Hij vertrekt hierdoor wel na de IC, wat handig kan zijn als die weer eens vertraging heeft of afgeschaft wordt.
Plaats reactie