Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door nighttrain »

Paul schreef:
dentheo schreef:Zelfs op de stoptrein Essen-Roosendaal pik je de "ongebruikelijke" reizigers er zo uit.
Alsof 'gebruikelijke' reizigers geen criminelen kunnen zijn.
Identiteitscontroles louter op basis van uiterlijke kenmerken vind ik een stigmatiserende, laakbare praktijk.

Paul
Dat is nu net het dilema. ofwel controleer je iedereen , ofwel iedere tiende/vijftigste/honderste. Ofwel controleer je op uiterlijke kenmerken volgens het het type misdrijf je wilt opsporen. Uiterlijke kenmerken kunnen huidskleur zijn maar ook een heel deftige zakenman. Dus stigmatiserend en laakbaar zijn rare formuleringen.Je moet geen schrik hebben om de man en het paard bij naam te vernoemen.
Onlangs gepraat met een politieman (geen grenscontrole), die zij me ,als ze een auto staande houden met slechte verlichting achteraan, hebben ze 98% kans dat er andere onregelmatigheden gaan opduiken (dronkenschap/papieren enz).
In vele gevallen hebben die mensen (grenspolitie/douane) een zekere feeling gekweekt na die jaren van mensen bestuderen die hen voorbij kwamen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door groentje »

Ofwel laten ze nogal wat mensen door de mazen van het net glippen, omdat die er "niet verdacht" uitzien... Ik ontken niet dat er een zekere feeling kan bestaan, maar vaak genoeg is het ook gewoon een verzameling vooroordelen. Een aantal zakkenrollers in de trein zijn bijvoorbeeld heren in kostuum, die 'plots' nog iets vergeten zijn en nog snel uitstappen... met de bagage van een ander. Als je de politie met hen zou bezig zien vanuit de trein, zou je wellicht denken dat meneer iets aan het vragen is, niet dat ze hem net hebben gearresteerd. Als omgekeerd een ietwat verwaaide typ bij de politie staat om zijn beklag te doen over god-weet-wat, zal menig toestaander een andere indruk krijgen... Politieagenten zijn ook maar mensen, vooroordelen en stereotiepen zijn des mensen, en dus per definitie feilbaar.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door trainlovertje »

Toevallig ben ik een tweetal weken geleden op een Railjet van München naar Klagenfurt gecontroleerd door de Oostenrijkse Bundespolizei (in burgeruniform), nog voor we in Oostenrijk waren. Ik vond het op zich vreemd dat ze mij uitpikten, want ik zat op mijn gemak wat te lezen, in de eerste klasse dan nog.
Maar als ik me de bedenk wie ik uit die wagon zou uitpikken om te controleren, zou ik toch mezelf kiezen: ik ben een jonge gast, alleen op weg en had enkel een rugzak bij. Zij controleren dus niet enkel op basis van huidskleur, maar op alle kenmerken waaraan de 'doorsnee terrorist' voldoet. Als je enkel de personen die aan die kenmerken voldoen gaat controleren, heb je er niet té veel te controleren, maar ga je ook niet te veel last krijgen van stigmatiseren.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door dentheo »

Het blijft mij onduidelijk waarom Belgie , nu ineens Schengen wil platleggen .
Gewoon controleren kan zonder wetwijziging en zonder bijkomende verplichtingen voor iedereen.
Ik maak de laatste jaren al mijn vakantiereizen met de trein en geregeld op een grensbaanvak komt er politie door de trein gewandeld.
Meestal op die baanvakken waar de grensstops niet te ver uit elkaar liggen, dan kan de politie waarschijnlijk vlot terug naar huis.... :) :)
Maar het is volgens mij niet "verboden"
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:Het blijft mij onduidelijk waarom Belgie , nu ineens Schengen wil platleggen .
Gewoon controleren kan zonder wetwijziging en zonder bijkomende verplichtingen voor iedereen.
Ik maak de laatste jaren al mijn vakantiereizen met de trein en geregeld op een grensbaanvak komt er politie door de trein gewandeld.
Meestal op die baanvakken waar de grensstops niet te ver uit elkaar liggen, dan kan de politie waarschijnlijk vlot terug naar huis.... :) :)
Maar het is volgens mij niet "verboden"
Dit Is wat heden gebeurt zoals voorbij De Panne. Schengen: vrij verkeer van mensen en goederen. Dus bij De afrit (die iedereen moet volgen) van Les Moëres staan er De ene dag PAF (personen) en de andere dag Douane (goederen).
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door jan_olieslagers »

Maar het gaat niet over controleren, het gaat over lijsten met passagiersinformatie. Zodat men de namen van gezochte personen in die lijsten kan vinden.
Ook ik zie daar niet veel nut in, maar controles (die inderdaad nu al mogelijk zijn, en volop gebeuren) zijn een ander hoofdstuk.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef:Maar het gaat niet over controleren, het gaat over lijsten met passagiersinformatie. Zodat men de namen van gezochte personen in die lijsten kan vinden.
Ook ik zie daar niet veel nut in, maar controles (die inderdaad nu al mogelijk zijn, en volop gebeuren) zijn een ander hoofdstuk.
Maar er zal toch op het een of een ander ogenblik een verificatie moeten gebeuren dat alles conform is met de opgegeven namen. Wie, waar wanneer?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door K V B »

jan_olieslagers schreef:Maar het gaat niet over controleren, het gaat over lijsten met passagiersinformatie. Zodat men de namen van gezochte personen in die lijsten kan vinden.
En daar wringt het schoentje. Treinen hebben geen passagierslijsten. Dus de informatie die Jambon wil, is er gewoon niet. Dit is praktisch niet uitvoerbaar.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef: Maar er zal toch op het een of een ander ogenblik een verificatie moeten gebeuren dat alles conform is met de opgegeven namen. Wie, waar wanneer?
Die verantwoordelijkheid zal men bij de vervoermaatschappijen "parkeren", is nu toch l zo voor de luchtvaart, dus bij de trein en busmaatschappijen.
Ik wacht met spanning op de lijsten voor Antwerpen Roosendaal met de stoptrein :D :D :D
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door jan_olieslagers »

Grif akkoord dat het op lokaal vervoer niet practisch haalbaar is.
Daarentegen kan het niet al te lastig zijn om in te voeren voor al wat met gereserveerde plaatsen werkt. Zoals inderdaad vliegtuigen (ik stel me voor dat men, bv. in Frankrijk, zelfs voor een binnenlandse vlucht zijn naam moet opgeven, al dan niet ondersteund door een identiteitsbewijs) maar toch ook voor de diverse supersnelle treinen?

Met deze maatregel kan men de bandieten enkel het leven wat moeilijker maken: ze zouden nu bv. de trein kunnen nemen tot Breda of Roosendaal, dan met lijnbus of lokaaltrein de grens over, en dan weer iets snellers om België door te trekken. Zelfde verhaal aan de volgende grensovergangen. Lastig, maar helemaal niet ondoenbaar.

Overigens, met alle respect, ik baal toch een beetje van de mentaliteit van "dit is niet uitvoerbaar": dat is 20ste-eeuws denken. In de 21ste eeuw zegt iet of wat slimme operator: "mevrouw/meneer de minister, als u ons nieuwe verplichtingen oplegt dan staat daar een kostenplaatje tegenover. We moeten dan zoveel investeren, dat moet kunnen afgeschreven worden op (pakweg) vijf jaar en we verkopen per jaar zoveel gereserveerde tickets dus dat kost per ticket zoveel. Plus nog eens zoveel operationele kost per ticket, schat dus maar bij gelijkblijvend reizigersvolume zoveel per jaar. Wil de minister aub tekenen op de stippellijn?" Einde discussie, en nu heeft men zich constructief en positief opgesteld, in plaats van dwars te liggen. Maar ja "slim" en "treinoperator" in één zin, in België ...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door groentje »

DB, dat zonet extra ICE's heeft ingelegd naar Brussel, heeft anders niet veel zin, zelfs niet als de Belgische regering zou tekenen, ern heeft dat al een pak luider laten weten dan NMBS en co. Ik kan niet anders dan hen gelijk geven.
Als je je ticket via internet koopt, moet je je naam opgeven, maar niet bij tickets gekocht aan een automaat, en momenteel ook (nog) niet aan een loket. Eerlijk gezegd, voor mij zou dat kunnen betekenen dat ik minder ga reizen, want daar heb ik geen zin in. Zeker aan een automaat, de Belgische automaten hebben geen (of amper) internationaal aanbod, als de Duitsers België uit hun automaten gaan slopen (want wie heeft er zin om zijn volledige naam, misschien adres, etc, in te geven op zo'n automaat?), dan is dat voor mij een zware achteruitgang.
Gaan we echt terug naar de tijd dat we een halfuur of langer aan de grens werden opgehouden voor paspoortcontrole en andere douaneaangiften? Ik ga zelfs niet vragen of we dat willen, ik in elk geval niet!
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door dentheo »

groentje schreef: Gaan we echt terug naar de tijd dat we een halfuur of langer aan de grens werden opgehouden voor paspoortcontrole en andere douaneaangiften? Ik ga zelfs niet vragen of we dat willen, ik in elk geval niet!
Uit de laatste berichten begrijp ik dat men dit wil vermijden.
Men haalt de lijst door een database en stuurt een paar mensen naar het station om de man uit wagen nr en stoel nr even op te halen.

Ik heb het ooit weten gebeuren voor vertrek in US, we moesten even wachten en toen kwam politie in burger (FBI?) iemand ophalen uit het vliegtuig. Deze werd afgevoerd, bagage had men ondertussen uit het ruim geplukt. Zoiets wil men blijkbaar....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:
groentje schreef: Gaan we echt terug naar de tijd dat we een halfuur of langer aan de grens werden opgehouden voor paspoortcontrole en andere douaneaangiften? Ik ga zelfs niet vragen of we dat willen, ik in elk geval niet!
Uit de laatste berichten begrijp ik dat men dit wil vermijden.
Men haalt de lijst door een database en stuurt een paar mensen naar het station om de man uit wagen nr en stoel nr even op te halen.

Ik heb het ooit weten gebeuren voor vertrek in US, we moesten even wachten en toen kwam politie in burger (FBI?) iemand ophalen uit het vliegtuig. Deze werd afgevoerd, bagage had men ondertussen uit het ruim geplukt. Zoiets wil men blijkbaar....
Maar hoe gaan ze controleren of iedereen wel de juiste naam opgeeft? Kan ik niet gewoon al mijn tickets kopen onder de naam "Jan Jambon"?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: RE: Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: Maar hoe gaan ze controleren of iedereen wel de juiste naam opgeeft? Kan ik niet gewoon al mijn tickets kopen onder de naam "Jan Jambon"?
Zoals bij de vliegtuigen zeker ? Incheckbalie enz. :D :D
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Belgisch Parlement wil de international trein afschaffen...

Bericht door jan_olieslagers »

Als je je ticket koopt, of je plaats reserveert, via een website dan is het makkelijk genoeg om je identiteit te bevestigen met je EId, die dient toch precies voor dit soort dingen? Wel lastig als je met een gezelschap op stap gaat want nu moet iedereen individueel zijn identiteit bevestigen, totnogtoe kan een persoon het regelen voor de hele groep.

Het lijkt me zelfs niet onmogelijk om de ticketautomaten de EId te laten lezen ter verificatie. Als men het echt wil kan het allemaal, maar nogmaals, ik ben behoorlijk zeker dat niemand er gaat willen voor betalen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie