Trein ontspoort in Vorst

Alles over reizigerstreinen in België.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Trein ontspoort in Vorst

Bericht door profke »

http://www.gva.be/cnt/dmf20170102_02654 ... r-in-vorst
(vette stukken zijn mijn eigen accenten)

Een trein is deze ochtend ontspoord in Vorst nadat hij zonder machinist en begeleider was vertrokken.

Dat meldt de spoorwegvakbond CGSP in een bericht. Een trein van het type Desiro zou vanochtend omstreeks 5.10 uur vertrokken zijn zonder machinist en begeleider. Na 500 meter liep het gevaarte van de sporen in het rangeerstation van Vorst, waarna de trein tot stilstand kwam in een hoek van 45 graden op de rails. De noodrem zou niet gefunctioneerd hebben, aldus het bericht, “wat volslagen abnormaal is.” Drie kwartier later had deze trein vol passagiers moeten zitten.

De Desiro heeft de reputatie van “ramptrein”. In 2015 verloor een treinstel op de lijn Antwerpen-Oostende in Lokeren zijn drie laatste rijtuigen tijdens het rijden. Voordien waren er ook regelmatig problemen met de deuren die niet altijd automatisch sluiten, met de airco en de communicatiesystemen.

De NMBS kocht meer dan tien jaar geleden 306 Desiro’s bij het Duitse Siemens maar de kinderziektes bleven zich opstapelen. In die mate zelfs dat de toenmalige spoorbaas Jo Cornu verzuchtte: “Zou Siemens het appreciëren als hun auto al 8000 kilometer stilstond?”
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door profke »

het artikel op VRT is in elk geval iets minder sensationeel geschreven:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio ... /1.2858305
Een trein zonder machinist of passagiers is vanochtend vertrokken vanuit de parkeerplaats voor treinen in Vorst en ontspoord. Dat bevestigt de NMBS. Het incident veroorzaakt geen hinder voor het reizigersverkeer.

In het vormingsstation in Vorst bij Brussel zijn vanochtend rond 5.10 uur twee treinstellen vanzelf beginnen te rijden. Enkele honderden meters verder kwamen ze tot stilstand. Eén treinstel is vervolgens ontspoord. Dat bevestigt Dimitri Temmerman van NMBS.

De vervoersmaatschappij heeft geen verklaring voor het incident en probeert momenteel het gekantelde toestel opnieuw recht te trekken.

Volgens de Waalse spoorvakbond CGSP is het incident "de druppel die de emmer doet overlopen" na andere recente incidenten. 45 minuten later zou de trein volgens hen vol reizigers gezeten hebben.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door Eimai »

Dat is gewoon altijd gecopypaste van vorige berichten in hun kranten, en als je vaak genoeg iets herhaalt dan wordt dat in de ogen van de gewone mens ook waarheid. Desiro's zijn geen slechte treinen, ze hebben heel soms eens hun kuren, maar ik heb er zelf toch erg weinig problemen mee.

Feit blijft wel dat die desiro uit zichzelf is beginnen rijden, en dat niet zou mogen en kunnen, dus moet dat wel onderzocht worden. Is er wat verkeerd gegaan bij het platzetten de dag ervoor of bij de klaarmaking? We kunnen het alleen maar raden, maar in de gazet gaan we het zeker niet lezen want dat vergt wat meer kennis van de technische achtergrond om dat te kunnen uitleggen, en daar steken ze in de nieuwsmedia al lang hun tijd niet meer in.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door dentheo »

Weggezet op "lucht", zonder handrem ? Dan gaat hij na een bepaalde tijd bollen...
Ik dacht dat een Desiro , zoals bepaalde wagens, zelf zijn handrem optrok.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door overweg13 »

Ik denk in zo een geval ook aan sabotage. Als graffitispuiters ongestraft tot bij de treinen geraken, is dat ook mogelijk voor ander gespuis.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door Steven »

Een desiro heeft een soort radar, normaal als een desiro in dienst staat zal deze altijd tussenkomen indien de trein een onvoorziene verplaatsing doet.
Ik had horen zeggen dat er deze nacht kortstondig een kleine stroomstoring was in vorst. Ligt dit mee aan de oorzaak? Wie zal het zeggen. Indien dit het geval is, is de snelschakelaar (hoofdschakelaar) van de trein open gegaan waardoor een aantal diensten niet meer voorzien zijn. Zo valt onder meer de compressor uit met de noodzakelijke perslucht voor de remmen. De vraag is dus hoe is deze trein er stond, actief in dienst of volledig buiten dienst. Stond hij normaal geremd zoals voorzien of niet. Kortweg een aantal vragen die zeker antwoord moeten krijgen voor er een besluit kan gevormd worden.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door dekooiker »

Het zou mooi zijn moest er ook verteld worden hoeveel keer zoiets gebeurd.
Een heel, heel zeldzaam verschijnsel en doet meteen denken aan het voorval tussen Landen en Tienen.
Ons rollend materieel is en blijft heel veilig (Fyra buiten beschouwing gelaten).
De trein.
Alleen voor durvers.
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door jan_olieslagers »

Zo valt onder meer de compressor uit met de noodzakelijke perslucht voor de remmen.
Dat is toch de omgekeerde wereld? In iedere vrachtwagen of autobus of touringcar is er perslucht nodig om de remmen te DEblokkeren, dat is een inherente beveiliging tegen het uitvallen van de compressor of het ontstaan van lekke in het persluchtcircuit. In rust worden de remmen geactiveerd door een veer, enkel door perslucht toe te voegen (met de "handrem"schakelaar) worden ze vrijgezet. Als dan de bedrijfsrem geactiveerd wordt komt er perslucht tegen die handrem op, zodat de veer de remmen in werking stelt, in de mate dat er geremd wordt.

Ik vraag me toch echt af waarom een trein, die toch een fortuintje kost, niet de elementairste veiligheidsvoorzieningen heeft, zoals wel aanwezig op de verhoudingsgewijze primitieve touringcars die ik 35 jaar geleden bestuurde. Ja, er zal wel een uitleg zijn van lastenboeken en conformiteit en Europa en patati en patata maar iets klopt er niet.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door overweg13 »

jan_olieslagers schreef:
Ik vraag me toch echt af waarom een trein, die toch een fortuintje kost, niet de elementairste veiligheidsvoorzieningen heeft, zoals wel aanwezig op de verhoudingsgewijze primitieve touringcars die ik 35 jaar geleden bestuurde. Ja, er zal wel een uitleg zijn van lastenboeken en conformiteit en Europa en patati en patata maar iets klopt er niet.
Eigenlijk heb je net het principe van de nood(remming) uitgelegd, Jan. Dan ontsnapt de lucht en gaan de remmen dicht. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit bij desiro's niet het geval zou zijn, temeer omdat dat voor zover ik weet bij alle andere treintypes wel zo is.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door Steven »

Remmen van treinen werken niet met veren (uitgezonderd de parkeerrem), dit zou een te kleine remkracht opleveren. Het zal hier gewoon een samenloop van omstandigheden zijn. Dat zowel de stroom uitvalt waardoor de compressor het langdurig niet meer doet, de rolbewaking (want dat bezit een Desiro wel degelijk) het niet doet. De trein op een voldoende helling staat. De parkeerrem niet werd geactiveerd voor het verlaten van de trein.
Dit is het hypothetische denken indien de Desiro nog in dienst zou hebben gestaan. Maar aangezien we niet alle elementen kennen is dit maar 1 van de mogelijke verhalen. Het kan evengoed zijn dat deze trein niet in dienst stond en dan kan het denken compleet opnieuw beginnen. Dan ligt de compressor standaard uit, zijn alle parkeerremmen aangesloten (deze werken wel met een veer waarbij perslucht nodig is om hem uit te schakelen). Afwachten dus wat het onderzoek aan het licht brengt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door Steven »

overweg13 schreef:
jan_olieslagers schreef:
Ik vraag me toch echt af waarom een trein, die toch een fortuintje kost, niet de elementairste veiligheidsvoorzieningen heeft, zoals wel aanwezig op de verhoudingsgewijze primitieve touringcars die ik 35 jaar geleden bestuurde. Ja, er zal wel een uitleg zijn van lastenboeken en conformiteit en Europa en patati en patata maar iets klopt er niet.
Eigenlijk heb je net het principe van de nood(remming) uitgelegd, Jan. Dan ontsnapt de lucht en gaan de remmen dicht. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit bij desiro's niet het geval zou zijn, temeer omdat dat voor zover ik weet bij alle andere treintypes wel zo is.
klopt volledig. Doch dit werkt enkel indien de compressor alle reservoirs onder druk kan houden. Als de hoofdschakelaar uitvalt zal de luchtdruk over de volledige trein langzaam (dit gaat niet over 5 of 50 minuten maar wel uren) dalen en het is daarom dat alle parkeerremmen aangesloten moeten zijn. De luchtdichtheid van een leiding bestaat namelijk niet.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door dentheo »

Moet de parkeerrem bewust ingeschakeld worden of doet de desiro dit zelf ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door Steven »

Hangt af van de situatie, bij het deactiveren van een stuurpost of het volledig buiten dienst zetten van de trein zal de parkeerrem op alle stellen aanwezig in het konvooi automatisch aansluiten. Men kan deze ook gewoon manueel bedienen door middel van de drukknoppen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door dentheo »

Men kan de parkeerrem dus eigenlijk niet gewoon "vergeten" ?

Maar als de trein in dienst is achtergelaten en de spanning valt uit... dan wordt de parkeerrem misschien niet netjes "ontlucht " op de batterijspanning.
Nieuwe softwareversie in zicht ?
Laatst gewijzigd door dentheo op 02 jan 2017, 22:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door Eimai »

Steven schreef:De vraag is dus hoe is deze trein er stond, actief in dienst of volledig buiten dienst.
Ik neem aan dat hij 's nachts in vriesdienst staat deze dagen.
Plaats reactie