Trein ontspoort in Vorst

Alles over reizigerstreinen in België.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door Meesterpeter »

Iets off-topic maar een Nederlandse SLT heeft 5 remsystemen.
Bij stilstand staat deze geheel automatisch altijd op de "halterem". Echter deze kan onder bijzondere omstandigheden lossen.
Laat je als machinist een SLT achter (dus zonder personeel) dan druk je handmatig de "parkeerrem" ook vast.
Die doe je zowel op stations als op een emplacement.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door dentheo »

En wanneer je dat niet zou doen, doet hij het dan na... minuten zelf ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door Eimai »

ETCS heeft sowieso altijd een rolbeveiliging, moest de desiro in dienst staan en de trein begint te bewegen komt die tussen (tenzij er ook nog een stuurpost in dienst is en een rijrichting in de juiste kant gekozen is, wat me ook onwaarschijnlijk lijkt, temeer omdat dan ook iemand de waakinrichting moet bedienen om geen noodremming te krijgen). Stel moet dus wel plat gestaan hebben, en om welke reden dan ook is de parkeerrem niet aangesloten. Vriesdienst, stroomstoring, stel zet zichzelf plat lijkt plausibel, maar zolang er niks bekendgemaakt wordt blijft het allemaal maar speculatie. Evengoed was er aan de remmen gewerkt en is men vergeten om parkeerremmen terug in dienst te zetten.

Maar om een antwoord te geven op de originele vraag: het is stemmingmakerij van de rode vakbond. Er gebeuren nu en dan eens van die incidenten en het is zeker niet de eerste trein in België die in een bundel uit zichzelf begint te rijden (er is een reden waarom dingen als ontspoortongen bestaan), die nooit in de media verschijnen omdat zoiets gewoon niet naar buiten komt, maar hier heeft de vakbond om een of andere reden het zelf naar de pers gestuurd, maar ik kan ook niet zeggen wat ze hiermee juist wilden bereiken.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door dentheo »

Hebben wij eigenlijk veel ontspoortongen ? Ik verbaas mij altijd in England hoeveel er daar liggen.
Is hij er hier uitgelopen op een ontspoortong, volgens mij stond hij op een wissel . Of anders lag de tong wel erg dicht bij een wissel.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Hebben wij eigenlijk veel ontspoortongen ? Ik verbaas mij altijd in England hoeveel er daar liggen.
Is hij er hier uitgelopen op een ontspoortong, volgens mij stond hij op een wissel . Of anders lag de tong wel erg dicht bij een wissel.
Er zijn er enkele, maar inderdaad niet veel. Er wordt geval per geval een risico-analyse gemaakt om te zien of het op die plaats de moeite waard is om er één te leggen.
Hier lag er één, en terecht :wink:
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door Meesterpeter »

dentheo schreef:En wanneer je dat niet zou doen, doet hij het dan na... minuten zelf ?
Nee, niet zelf.
Tref vaak genoeg stellen aan welke al wat langer stilstaan, bv een uur, maar niet op de parkeerrem staan, slechts geremd op de "halterem".
Bij het nemen van een remproef zet je een SLT ook handmatig op de parkeerrem, en los je door middel van de "testknop" handmatig de "halterem" om de remproef te kunnen nemen.
Na afronden remproef druk je ook weer handmatig op de losknop van de "parkeerrem" en komt de "halterem" weer automatisch in dienst. De treinleiding blijft dan gewoon op 5 bar.

Begrijpt iedereen het nog :D
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door gysev »

Eimai schreef:Maar om een antwoord te geven op de originele vraag: het is stemmingmakerij van de rode vakbond. Er gebeuren nu en dan eens van die incidenten en het is zeker niet de eerste trein in België die in een bundel uit zichzelf begint te rijden (er is een reden waarom dingen als ontspoortongen bestaan), die nooit in de media verschijnen omdat zoiets gewoon niet naar buiten komt, maar hier heeft de vakbond om een of andere reden het zelf naar de pers gestuurd, maar ik kan ook niet zeggen wat ze hiermee juist wilden bereiken.
De reden is simpel: die vakbondsman heeft een vete met de chef van B-MO in Vorst-Rijtuigen. Vorige week verschenen er in de Franstalige pers al artikels over de "onveiligheid" in Vorst. Nu is die chef inderdaad iemand die zijn onkunde camoufleert met arrogantie, maar of dit de juiste aanpak is waag ik toch te betwijfelen - vooral omdat de andere incidenten die hij aanhaalt niet zijn gebeurd of sterk zijn overdreven.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door Steven »

Shrek schreef:
dentheo schreef:Hebben wij eigenlijk veel ontspoortongen ? Ik verbaas mij altijd in England hoeveel er daar liggen.
Is hij er hier uitgelopen op een ontspoortong, volgens mij stond hij op een wissel . Of anders lag de tong wel erg dicht bij een wissel.
Er zijn er enkele, maar inderdaad niet veel. Er wordt geval per geval een risico-analyse gemaakt om te zien of het op die plaats de moeite waard is om er één te leggen.
Hier lag er één, en terecht :wink:
In vorst liggen verschillende ontspoortongen. Het juiste aantal weet ik niet maar denk toch meer dan tien.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door Shrek »

Steven schreef:
Shrek schreef:
dentheo schreef:Hebben wij eigenlijk veel ontspoortongen ? Ik verbaas mij altijd in England hoeveel er daar liggen.
Is hij er hier uitgelopen op een ontspoortong, volgens mij stond hij op een wissel . Of anders lag de tong wel erg dicht bij een wissel.
Er zijn er enkele, maar inderdaad niet veel. Er wordt geval per geval een risico-analyse gemaakt om te zien of het op die plaats de moeite waard is om er één te leggen.
Hier lag er één, en terecht :wink:
In vorst liggen verschillende ontspoortongen. Het juiste aantal weet ik niet maar denk toch meer dan tien.
Klopt, Vorst is één van die geïdentificeerde risicoplekken :wink: Op andere plaatsen ga je er veel minder tegenkomen.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door Eimai »

Shrek schreef:Klopt, Vorst is één van die geïdentificeerde risicoplekken :wink: Op andere plaatsen ga je er veel minder tegenkomen.
Bijna elke bundel waar treinen platgezet worden is beveiligd denk ik, alleen is dat meestal gewoon door de wissels steeds zo te draaien dat ze altijd naar een doodlopend spoor leiden voor het geval er toch een trein in beweging komt. Schijnpoort bvb. heeft doodlopende sporen aan beide kanten, dus geen ontspoortongen daar.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door Steven »

zonder iemand aan de schandpaal te willen nagelen toch effe vermelden dat men er al is achter gekomen dat de bestuurder die het laatst met deze trein heeft gereden hem verkeerd (niet volgens de regels) heeft achter gelaten in Vorst. Door de stroomstoring tijdens de nacht is dan nadien verder verkeerd gelopen.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door Meesterpeter »

Steven schreef:....zonder iemand aan de schandpaal te willen nagelen......
Maar je doet het toch maar even wel, nog voor de eventuele officiële uitkomst van het onderzoek........... :shock:
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door Steven »

Er is intern een nota verschenen met de uitslag en dus ook de oorzaak. Als je men bericht goed leest dan zie je ook dat ik schrijf => men is er al achter gekomen. Je citeerde een stukje van mijn bericht waardoor je het volledig uit zijn context trekt.

Dit is namelijk vrij eenvoudig te bepalen. Het elektronische logboek van een Desiro zal bijna elke handeling van de bestuurder bijhouden. Men had dus maar uit te lezen om te weten welke de laatste handelingen waren. Het enige verrassende aan de zaak was dat we reeds 4 dagen na het incident een interne nota hadden die er op wezen wat er fout liep en wat de aandachtspunten zijn (meestal neemt het een paar weken voor men dergelijke nota laat rondgaan).
Dus ik beschuldig niemand zelf, ik wil zelfs geen naam vernoemen. Ik wou enkel zeggen dat men de oorzaak weet en dus ook bijgevolg de schuldige kent.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door Bibke »

En zoals bij een incident, komt het niet door één enkele factor.
Dit voorval heeft dat weer het voordeel dat men nu van het incident kan leren, wat iedereen ten goede komt.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: stemmingmakerij? of terecht?

Bericht door Steven »

Veel valt er niet te leren, men wist al dat een Desiro op een bepaalde methode moet worden achtergelaten in een bundel. De fout is dus dat de collega deze niet heeft toegepast. 100% waterdicht kan je het niet maken. Met elke machine kan er altijd iets fout gaan als je de r,egels niet volgt. Een trein is daar geen uitzondering op. Als iemand die aan bosbeheer doet bij het zagen van hout de nodige veiligheidsuitrusting niet gebruikt en er vliegt iets in zijn oog omdat hij geen veiligheidsbril gebruikt heeft ... dan beeft het geen zin nog 10 regels bij te maken. Eerst de bestaande regels gebruiken.
Het enige wat men hier kan doen (en oook al gedaan heeft) is benadrukken hoe belangrijk het is om een Desiro achter te laten op de voorziene manier.
Plaats reactie