ICE van Brussel naar kopenhagen

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
Dycker

ICE van Brussel naar kopenhagen

Bericht door Dycker »

Hallo
Ik had vorig jaar in het tijdschrift dat je elke maand krijgt met interne post dat je voor 8 euro naar Kopenhagen kan.
En dat deze ICE trein op een Ferry word gezet. Heeft er iemand al ervaring bij ?
Want ik vind niet direct de juiste reis route.
Grtjes
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ICE van Brussel naar kopenhagen

Bericht door Steven »

die route gaat van brussel naar Keulen, Hamburg zo naar kopenhagen normaal
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: ICE van Brussel naar kopenhagen

Bericht door trainlovertje »

Vanuit Hamburg rijdt er inderdaad een rechtstreekse ICE naar Kopenhagen. Er bestaan ook doorgaande biljetten vanuit België tot in Kopenhagen. Tussen Puttgarden (Duitsland) en Rødby (Denemarken) wordt deze trein over de Oostzee gebracht met de ferry. Op Youtube kan je een heel aantal video's terugvinden over hoe dat in z'n werk gaat met die ferry.

Enkele opmerkingen:
Sinds december 2016 zijn bijna alle ICE's op deze verbinding vervangen door EC's. Dit omdat er slechts 1 ICE van het type TD op de ferry paste, wat zorgde voor capaciteitsproblemen. Momenteel rijden er vooral EuroCity's, die bestaan uit IC3-treinen van de DSB (Deense spoorwegen). Er passen 2 IC3's tezamen op de ferry, wat zorgt voor die hogere capaciteit.
Over enkele jaren zullen er helemaal geen ferry's meer varen, omdat er gewerkt wordt aan een tunnel voor spoorweg- en wegverkeer, wat men in het Duits de Fehmarnbeltquerung noemt. Nuja, de werken zijn nog niet gestart en heeft nogal wat van het Oosterweelproject: aan vertraging en geldproblemen geen gebreken... Maar toch, als je deze reis wilt maken, niet te lang meer uitstellen :wink:
Dycker

Re: ICE van Brussel naar kopenhagen

Bericht door Dycker »

Dan moet FIP ticket van DB en een Van DSB aanvragen ? Wel spijtig want dan moet ik voor mijn vriendin dan ook meer betalen. Je kon er toch een paar aan verminderd tarief kopen met je FIP kaart ?
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: ICE van Brussel naar kopenhagen

Bericht door nighttrain »

Dycker schreef:Dan moet FIP ticket van DB en een Van DSB aanvragen ? Wel spijtig want dan moet ik voor mijn vriendin dan ook meer betalen. Je kon er toch een paar aan verminderd tarief kopen met je FIP kaart ?
Dat is niet erg hoor, voel je niet ongemakkelijk,er zullen nog mensen zitten op die trein die zullen betalen, kwestie van die Deense en Duitse spoormannen te betalen.Have nice trip with the FIP.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ICE van Brussel naar kopenhagen

Bericht door groentje »

Die prijs lijkt me inderdaad met FIP-coupons te zijn (en dan vraag ik me zelfs waarom het nog €8 moet kosten). Als je vriendin er geen recht op heeft, is snel boeken de boodschap om een EuropaSpezial te pakken te krijgen... Het kan ook interessant zijn om voor haar een Bahncard aan te kopen, die geeft korting op tickets bij DB, ook voordeeltarieven.
De route is correct uitgelegd, je moet van Brussel naar Keulen, van Keulen naar Hamburg, en daar kan je dan overstappen op een EC naar Kopenhagen via Puttgarden en Rødby, waartussen je de boot op moet. De overtocht duurt niet heel erg lang, maar wel lang genoeg om de benen te strekken, iets te eten en eventueel de shop te bezoeken. Als je in pakweg Antwerpen woont, is het ook nog een optie om via Nederland te gaan, kan iets goedkoper zijn als je vriendin wel in Nederland mag reizen, maar qua snelheid maakt het weinig uit. Het is sowieso een lange rit, minstens een kleine 12 uur, ik zou dus overwegen om een tussenstop in te lassen. Hamburg is een boeiende stad, maar als je maar even hebt is een kleinere stad wellicht makkelijker te ontdekken. Lübeck is dan zeker een aanrader.
Mocht de trein via Puttgarden volgeboekt zijn, of toch te weinig goedkope tickets hebben (of het is donker, dan heb je er ook weinig aan), overweeg dan via Jutland te reizen. Geen ferry meer, minstens éénmaal extra overstappen, maar in tijd niet eens zoveel trager, en je kan ook hier interessante tussenstops inlassen.
Dycker

Re: ICE van Brussel naar kopenhagen

Bericht door Dycker »

Je kan toch tot 4 tickets kopen aan 42 euro eersteklas als Nmbs personeel voor DB en voor DSB weet ik niet juist . die mag men vriendin toch gebruiken ?
Al bedankt voor alle hulp
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ICE van Brussel naar kopenhagen

Bericht door Steven »

er bestaat geen vriendentarief of zo hoor om met ICE mee te gaan, als uw vriendin, partner, kind voordelen wil genieten moeten ze zelf ook een FIP kaart bezitten.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ICE van Brussel naar kopenhagen

Bericht door groentje »

Da's ook het eerste dat ik daar van voor...
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: ICE van Brussel naar kopenhagen

Bericht door b-loc »

Er bestaat wel een vriendentarief voor de ICE.
"Promotie FIP&Friends: België-Duitsland met ICE" een nieuwsbrief op de website van HR-Rail van 23 november 2016.
Het volledige bericht kan je daar terugvinden.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICE van Brussel naar kopenhagen

Bericht door rvdborgt »

b-loc schreef:Er bestaat wel een vriendentarief voor de ICE.
"Promotie FIP&Friends: België-Duitsland met ICE" een nieuwsbrief op de website van HR-Rail van 23 november 2016.
Het volledige bericht kan je daar terugvinden.
https://public-pf.b-europe.com/nl/Produ ... 9521a2e7d8
Dus waarschijnlijk verkrijgbaar tot Puttgarden, verkrijgbaarheid beperkt, zo te zien ook met treinbinding. Prijs 37 euro of 47 in eerste klas. Voor het resterende deel ofwel een normaal ticket of een Europaspezial kopen, zou ik denken.
Sowieso ook kijken of een doorgaande Europaspezial van België naar Kopenhagen in totaal niet goedkoper is. En of een BahnCard 25 niet uit kan, zeker de proefversie:
https://www.bahn.de/micro/view/probebah ... ndex.shtml

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICE van Brussel naar kopenhagen

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef:(en dan vraag ik me zelfs waarom het nog €8 moet kosten).
Ik vermoed iets met de recente verplichte reservering in de zomer op de EC/ICE's die de veerboot nemen. Op dit moment is er echter geen reserveringsplicht.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ICE van Brussel naar kopenhagen

Bericht door groentje »

Eigenlijk wel pijnlijk dat een niet-spoorman beter weet waar we recht op hebben dan wijzelf... Bedankt, Rian!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ICE van Brussel naar kopenhagen

Bericht door Steven »

ik ga ook enkel maar echt diep op zoek naar dat soort berichten indien ik er zelf nood aan heb. Het is niet dat ik dagelijks al dat soort berichten lees, daarvoor komt er iets te veel info buiten (van alle diensten samen).
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICE van Brussel naar kopenhagen

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef:Eigenlijk wel pijnlijk dat een niet-spoorman beter weet waar we recht op hebben dan wijzelf...
Mwa, weten is een groot woord. Ik heb gewoon de naam van het tarief gegoogeld en toen kwam die productfiche. Enigszins verbazend, aangezien de NMBS de productfiches met de FIP-info een paar jaar geleden op de website heeft verborgen (ik neem aan dat ze nog wel zichtbaar zijn voor het verkooppersoneel).

Groetjes,
Rian
Plaats reactie