Dienstregeling december 2017
Re: Dienstregeling december 2017
Ondertussen zou het dus wel moeten lukken via internet, ik kreeg toch €6,30 uit de website van B-EU in tweede. Da's nog veel geld, natuurlijk, in vergelijking met de Luxemburgse binnenlandse tarieven.
Re: Dienstregeling december 2017
De blogbijdrage stamt inderdaad uit 2015.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04
Vervoersplan NMBS 2017, dienstregeling Westhoek.
Beste,
Betreft het nieuwe vervoersplan 2017;
Zou er intussen al meer nieuws bekend zijn voor de dienstverlening op de spoorlijnen 66, 69 en 73?
Ik hoor dat de reistijden op de L66 korter zullen worden?
Kortere stilstanden, terugkeer echte IC treinen zoals voor 2014?
Wat betreft L73 heb ik al verschillende zaken gehoord, nl;
* Snellere verbinding naar Antwerpen EN Brussel ("De Panne - Antwerpen" en "De Panne - Luik")
* Lusverbinding De Panne - Brussel - Antwerpen - Sint-Niklaas.
* Mogelijks kwijtgeraken overstap L73 van/naar Brugge.
* De Panne - L59 - Antwerpen is zeker (of toch zo goed als).
* L69 zou blijven zoals het vandaag is.
Wie weet meer en wie kan me verder helpen?
Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Betreft het nieuwe vervoersplan 2017;
Zou er intussen al meer nieuws bekend zijn voor de dienstverlening op de spoorlijnen 66, 69 en 73?
Ik hoor dat de reistijden op de L66 korter zullen worden?
Kortere stilstanden, terugkeer echte IC treinen zoals voor 2014?
Wat betreft L73 heb ik al verschillende zaken gehoord, nl;
* Snellere verbinding naar Antwerpen EN Brussel ("De Panne - Antwerpen" en "De Panne - Luik")
* Lusverbinding De Panne - Brussel - Antwerpen - Sint-Niklaas.
* Mogelijks kwijtgeraken overstap L73 van/naar Brugge.
* De Panne - L59 - Antwerpen is zeker (of toch zo goed als).
* L69 zou blijven zoals het vandaag is.
Wie weet meer en wie kan me verder helpen?
Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Re: Dienstregeling december 2017
Ik denk dat de verbinding De Panne - Antwerpen redelijk zeker is. Een verbinding De Panne - Luik zou me wel wat verbazen en ik vraag me af of er hier wel nood aan is. Er zullen wellicht enkele P treinen tot aan Brussel rijden.
Verder ben ik.hier inderdaad ook wel nieuwsgierig naar en dan ook (hoewel nu nog te vroeg waarschijnlijk) wat dit zal betekenen in materieelsinzet
Verder ben ik.hier inderdaad ook wel nieuwsgierig naar en dan ook (hoewel nu nog te vroeg waarschijnlijk) wat dit zal betekenen in materieelsinzet
Re: Dienstregeling december 2017
De Panne-Luik is niet zo onlogisch hoor. Het is dan een doortrekking van de huidige Landen tot Luik, wat niet zo heel lang is en Luik als laatste grote stad in België ook een verbinding met de luchthaven bezorgt.Merijn schreef:Ik denk dat de verbinding De Panne - Antwerpen redelijk zeker is. Een verbinding De Panne - Luik zou me wel wat verbazen en ik vraag me af of er hier wel nood aan is. Er zullen wellicht enkele P treinen tot aan Brussel rijden.
Verder ben ik.hier inderdaad ook wel nieuwsgierig naar en dan ook (hoewel nu nog te vroeg waarschijnlijk) wat dit zal betekenen in materieelsinzet
Re: Dienstregeling december 2017
...Maar dan wel een hele trage.Shrek schreef:De Panne-Luik is niet zo onlogisch hoor. Het is dan een doortrekking van de huidige Landen tot Luik, wat niet zo heel lang is en Luik als laatste grote stad in België ook een verbinding met de luchthaven bezorgt.
Met overstap in Leuven kunnen de Luikenaars de Luchthaven toch veel sneller bereiken ?
Re: Dienstregeling december 2017
Ja, absoluut. Maar met veel bagage erbij kies je soms liever trager maar rechtstreeks.Portbou schreef:...Maar dan wel een hele trage.Shrek schreef:De Panne-Luik is niet zo onlogisch hoor. Het is dan een doortrekking van de huidige Landen tot Luik, wat niet zo heel lang is en Luik als laatste grote stad in België ook een verbinding met de luchthaven bezorgt.
Met overstap in Leuven kunnen de Luikenaars de Luchthaven toch veel sneller bereiken ?
Re: Dienstregeling december 2017
En zou L73 dan plots een halfuursbediening krijgen?! Want een verbinding met splitsing zie ik niet meteen ontstaan, ten eerste omdat die (terecht) niet meer echt in de mode zijn en ten tweede omdat het geen steek zou houden om naar De Panne met volle capaciteit te rijden en dan naar Brussel en Antwerpen steeds met halve (omgekeerde logica).
Mij lijkt het realistischer dat er een verbinding De Panne - Antwerpen zou komen (want dat is ook al met zoveel woorden gezegd) en dat er een paar snelle P-treinen naar Brussel zouden komen (blijven eigenlijk want ze zijn er al), zelfde principe als in Poperinge vandaag.
Mij lijkt het realistischer dat er een verbinding De Panne - Antwerpen zou komen (want dat is ook al met zoveel woorden gezegd) en dat er een paar snelle P-treinen naar Brussel zouden komen (blijven eigenlijk want ze zijn er al), zelfde principe als in Poperinge vandaag.
Re: Dienstregeling december 2017
Dat is zo.Shrek schreef:Ja, absoluut. Maar met veel bagage erbij kies je soms liever trager maar rechtstreeks.Portbou schreef:...Maar dan wel een hele trage.Shrek schreef:De Panne-Luik is niet zo onlogisch hoor. Het is dan een doortrekking van de huidige Landen tot Luik, wat niet zo heel lang is en Luik als laatste grote stad in België ook een verbinding met de luchthaven bezorgt.
Met overstap in Leuven kunnen de Luikenaars de Luchthaven toch veel sneller bereiken ?
Maar ik vraag me toch af waarom de NMBS de Luikenaars geen snelle rechtstreekse verbinding aanbiedt.
Luik lijkt me toch groot genoeg om dat soort bediening te verdienen ?
-
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Dienstregeling december 2017
http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... _2016.aspx
http://www.belgianrail.be/fr/corporate/ ... _2016.aspxVanaf eind 2017 rijdt de huidige relatie De Panne-Gent-Aalst-Brussel-Landen tijdens weekdagen vanaf Gent naar Antwerpen. Het stuk van de relatie tussen Gent en Landen blijft wel behouden.
We krijgen dus een Gent - Landen die dus tot Luik verlengd zou kunnen worden. Een halfuurdienst tussen Gent en De Panne zal het niet worden, lijkt mij.Les trains L entre Liège-Guillemins et Waremme seront également prolongés jusqu’à Landen et permettront d’avoir une correspondance toutes les heures avec la relation IC à destination de Bruxelles et Blankenberge.
Re: Dienstregeling december 2017
Waarom de IC WElkenraedt - Kortrijk niet op de luchthaven een stop laten maken?Portbou schreef:Dat is zo.Shrek schreef:Ja, absoluut. Maar met veel bagage erbij kies je soms liever trager maar rechtstreeks.Portbou schreef: ...Maar dan wel een hele trage.
Met overstap in Leuven kunnen de Luikenaars de Luchthaven toch veel sneller bereiken ?
Maar ik vraag me toch af waarom de NMBS de Luikenaars geen snelle rechtstreekse verbinding aanbiedt.
Luik lijkt me toch groot genoeg om dat soort bediening te verdienen ?
Langzaam maar zeker, maar zeker langzaam
Re: Dienstregeling december 2017
Omdat dat een hoop tijd kost en de aansluitingen in Gent, Leuven en Luik om zeep helpt. En de kwartierdiensten Leuven - Brussel en Gent - Brussel.AM80 schreef:Waarom de IC WElkenraedt - Kortrijk niet op de luchthaven een stop laten maken?
Groetjes,
Rian
Re: Dienstregeling december 2017
Als ik de vertrektabel van Leuven op weekdagen bekijk zie ik :rvdborgt schreef:Omdat dat een hoop tijd kost en de aansluitingen in Gent, Leuven en Luik om zeep helpt. En de kwartierdiensten Leuven - Brussel en Gent - Brussel.AM80 schreef:Waarom de IC WElkenraedt - Kortrijk niet op de luchthaven een stop laten maken?
* Leuven xx.03 - Brussel Noord xx.19 (-> Kortrijk)
* Leuven xx.09 - Luchthaven xx.23 (-> De Panne)
...Er is toch iets raars met deze uurregelingen.
Hoe kan het dat een rit naar de Luchthaven slechts 2 minuten korter duurt dan een rit naar Brussel-Noord ?
Eigenlijk stel ik me de vraag hoe lang een rit Leuven-Luchthaven-Brussel Noord zou duren als de trein overal aan de maximaal mogelijke snelheid zou rijden...
-
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Dienstregeling december 2017
Van kort na Kortenberg moet er eigenlijk al geremd worden naar 60 km/h om de luchthaven binnen te rijden. Dat is het meest tijdrovende aan de trip van Leuven naar de luchthaven.Portbou schreef:Als ik de vertrektabel van Leuven op weekdagen bekijk zie ik :
* Leuven xx.03 - Brussel Noord xx.19 (-> Kortrijk)
* Leuven xx.09 - Luchthaven xx.23 (-> De Panne)
...Er is toch iets raars met deze uurregelingen.
Hoe kan het dat een rit naar de Luchthaven slechts 2 minuten korter duurt dan een rit naar Brussel-Noord ?
Eigenlijk stel ik me de vraag hoe lang een rit Leuven-Luchthaven-Brussel Noord zou duren als de trein overal aan de maximaal mogelijke snelheid zou rijden...
Als je van Leuven naar Brussel-Noord rijdt, kan er tot Haren-Zuid aan 160 km/h gereden worden. Daarna nog tot Schaarbeek aan 120 (of 140?) km/h en een kilometer of 2 voor het Noordstation duikt de snelheid pas onder de 100 km/h.
Het tijdsverschil tussen de luchthaven niet en wel te bedienen is ongeveer 10 minuten.
Re: Dienstregeling december 2017
Leuven - Brussel-Noord kan in 14 minuten als je 160 rijdt of nog iets sneller (ca. 13 min.) als je 200 rijdt. Via de luchthaven echter is het een geboemel. De boog van Nossegem is 60 of 70 en daarna is het 90 tot aan de aantakking op lijn 25N. Dat schiet dus voor geen meter op.Portbou schreef:Als ik de vertrektabel van Leuven op weekdagen bekijk zie ik :
* Leuven xx.03 - Brussel Noord xx.19 (-> Kortrijk)
* Leuven xx.09 - Luchthaven xx.23 (-> De Panne)
...Er is toch iets raars met deze uurregelingen.
Hoe kan het dat een rit naar de Luchthaven slechts 2 minuten korter duurt dan een rit naar Brussel-Noord ?
Eigenlijk stel ik me de vraag hoe lang een rit Leuven-Luchthaven-Brussel Noord zou duren als de trein overal aan de maximaal mogelijke snelheid zou rijden...
Groetjes,
Rian