werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

Ik was deze zondag in station Jette met mijn fiets, en ik ben aan de verkeerde deur moeten opstappen omdat de treinbegeleider mij niet had opgemerkt toen ik van het midden van de trein naar de achterkant stapte, ik mocht uiteindelijk nog helemaal naar voren wandelen (zonder plaats voor mijn fiets) om nog mee te reizen. Ik was voor de trein op het perron, en de trein heeft toch op mij moeten wachten, dus dubbel tijdsverlies. Sinds de komst van de Desiro heb ik de indruk dat treinen véél verder aan het perron stilstaan, bijvoorbeeld op lijn 60. Bijvoorbeeld in station Lebbeke, waar ik enigszins mee vertrouwd ben, stopten de treinen jaren terug ter hoogte van de fietsenstalling richting Dendermonde, en ter hoogte van de dienstregelingsrollen richting Brussel. Vandaag is dat nog een halve trein af van een het einde van de trein, zelfs met 2 of 3 Desirostellen. Da's genoeg om de trein te missen, zelfs als je 4 minuten voor vertrek aan de overweg bent...
In Brussel-Noord is de Noordgang nu dicht, en de Zuidgang nu open. Als je dus een korte trein hebt, heeft het geen enkele zin om tussen hoofd- en noordgang te gaan staan.
Ik deel dus calabria's vraag naar betere signalisatie, en treinen die stoppen op een plaats waar je het mag verwachten. Het is niet alsof het onmogelijk is, in Duitsland, in Zwitserland en op veel andere plaatsen krijg je ergens wel een aanduiding van de samenstelling van de aankomende trein, en zelfs waar je welke afdeling kan vinden. Hier stopt de ene bestuurder aan het begin van het perron, de andere ergens aan het einde, en nog een andere ergens in het midden. Gekoppeld met vaak heel lange perrons, zorgt dit inderdaad voor extra vertraging, en slechts op enkele plaatsen zijn wordt er met lapmiddelen informatie gegeven, zoals in station Zaventem. Dat kan echt beter.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Ik deel dus calabria's vraag naar betere signalisatie, en treinen die stoppen op een plaats waar je het mag verwachten. Het is niet alsof het onmogelijk is, in Duitsland, in Zwitserland en op veel andere plaatsen krijg je ergens wel een aanduiding van de samenstelling van de aankomende trein, en zelfs waar je welke afdeling kan vinden. Hier stopt de ene bestuurder aan het begin van het perron, de andere ergens aan het einde, en nog een andere ergens in het midden. Gekoppeld met vaak heel lange perrons, zorgt dit inderdaad voor extra vertraging, en slechts op enkele plaatsen zijn wordt er met lapmiddelen informatie gegeven, zoals in station Zaventem. Dat kan echt beter.
De vraag naar betere signalisatie kan ik begrijpen (ik heb hierboven ook voorgesteld om bordjes te hangen die aanduiden waar de treinen normaal gezien stoppen). Maar de bestuurders worden vandaag al geacht op steeds dezelfde plaats te stoppen, in dit geval is dat kant Schaarbeek van de perrons.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: in stations

Bericht door Steven »

Op gebied van signalisatie kan het zeker beter, hoor je hier niemand ontkennen. Doch het verplaatsen van de plaats van waar een trein stopt veranderd men niet zo snel, het is al wel voorgevallen (Diegem en Zaventem om er twee te noemen) omdat daar de enige beschikbare uitgang een totaal gewijzigd patroon had voor elke gebruiker, dit is echter niet het geval in Brussel Noord.

Wat Lebbeke betreft kan ik het wel ergens volgen, waarschijnlijk heeft men de boordjes wat verplaatst. Dit om er voor te zorgen dat als de trein stopt de overweg onmiddellijk vrij is gemaakt, anders blijft deze weer heel lang gesloten en het komt er dan echt op aan een paar meter verder 'te staan. Jammer genoeg geven de Belgische overwegen minder snel vrij dan de Nederlandse overwegen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: in stations

Bericht door Steve »

Om even terug te komen op station Jette, daar had je een tijd geleden ook zo'n situatie.

Tijdens het tweede deel van de renovatie van het station was de haltezone volledig opgeschoven naar het "nieuwe" gedeelte van de perrons (westelijk, kant Dendermonde/Denderleeuw) terwijl er gewerkt werd aan de oostelijke kant (rond de bestaande onderdoorgang). Toen die werkzaamheden daar grotendeels klaar waren en het volledige perron dus opnieuw bruikbaar, bleven de bordjes doodleuk staan en moest iedereen dus nodeloos het hele perron aflopen en was er ook grote onduidelijkheid bij lange treinen (officieel ontoegankelijk in de laatste X rijtuigen maar in de praktijk geen enkel probleem).

Pas toen ik er zelf achteraan ging en meerdere klachten heb geformuleerd is er op een goede dag plots beweging in gekomen, waardoor de treinen nu prioritair stoppen aan de oostelijke kant waar de beide toegangen liggen. Ik heb het idee dat de situatie nog lang had aangemodderd als dat niet gebeurd was...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

Het gebeurde vroeger occasioneel dat ze de ZAX niet vrij maakten, ja, het was een kwestie van centimeters, soms. Dat je de bordjes een beetje opschuift is ook geen probleem. Maar de nieuwe plaats is wel heel erg vanuit infrastructuur gedacht, en niet vanuit de reiziger. Reizigers die vandaag wachten in het eerste wachthokje mogen systematisch nog een tientallen meters lopen om op te stappen. De regelmatige reizigers zullen het ondertussen wel weten, maar de toevallige reiziger laat zich vangen. De vaste reizigers zullen ook wel onaangenaam verrast zijn geweest de eerste keer, want uiteraard stond en staat nergens aangeduid op het perron zelf waar de trein verwacht wordt te stoppen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Het gebeurde vroeger occasioneel dat ze de ZAX niet vrij maakten, ja, het was een kwestie van centimeters, soms. Dat je de bordjes een beetje opschuift is ook geen probleem. Maar de nieuwe plaats is wel heel erg vanuit infrastructuur gedacht, en niet vanuit de reiziger. Reizigers die vandaag wachten in het eerste wachthokje mogen systematisch nog een tientallen meters lopen om op te stappen. De regelmatige reizigers zullen het ondertussen wel weten, maar de toevallige reiziger laat zich vangen. De vaste reizigers zullen ook wel onaangenaam verrast zijn geweest de eerste keer, want uiteraard stond en staat nergens aangeduid op het perron zelf waar de trein verwacht wordt te stoppen...
Het lijkt mij 100% normaal dat de plek waar de trein stopt bepaald wordt door de infrastructuurvereisten. Reizigers wat laten wandelen is minder erg dan het risico lopen op gestoorde overwegen of ongeduldige autochauffeurs.
Maar het is inderdaad een pijnpunt dat de reizigers niet weten dat ze moeten wandelen. Dat wachthokje zou dan best ook verplaatst worden naar verderop het perron.
Er zijn trouwens plaatsen (langs L36) waar er wel aangegeven wordt waar de treinen stoppen. Het kàn dus weldegelijk.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

Dat infrastructuur allesbepalend moet zijn, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Zoals gezegd, bleef de overweg vroeger al eens dicht gedurende de stilstand in het station, maar dat was uitzonderlijk. Tenzij de ZAX voor geen enkele reden is verlengd, zie ik niet waarom de bordjes meer dan pakweg 5 m verder zouden gemoeten hebben. Onze bestuurders zijn denk ik toch goed genoeg opgeleid om te stoppen waar ze moeten, zoals ook in andere landen, waar het perron exact de lengte van de trein heeft...
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: werken: in stations

Bericht door rdv »

Wat is ZAX?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

Sorry, dat is de aankondigingszone van een overweg, bestaande uit een vaste detectiezone direct aan de overweg, en de aanrijzone afhankelijk van de rijrichting. Die vaste detectiezone is iets langer dan de overweg, en houdt de overweg ook gesloten als de trein dus net de overweg voorbij is, maar nog niet voorbij de detectiezone.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: RE: Re: werken: in stations

Bericht door rdv »

groentje schreef:Sorry, dat is de aankondigingszone van een overweg, bestaande uit een vaste detectiezone direct aan de overweg, en de aanrijzone afhankelijk van de rijrichting. Die vaste detectiezone is iets langer dan de overweg, en houdt de overweg ook gesloten als de trein dus net de overweg voorbij is, maar nog niet voorbij de detectiezone.
Geen probleem Groentje. Eigenlijk vraag ik me al lang af hoe een overweg werkt, hierbij opgelost.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: in stations

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:Maar de bestuurders worden vandaag al geacht op steeds dezelfde plaats te stoppen, in dit geval is dat kant Schaarbeek van de perrons.
In dat geval, ja. Richting Zuid stoppen ze aan de andere kant. Je moet het maar weten...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: in stations

Bericht door Asterix »

vnze
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 feb 2016, 11:53

Re: werken: in stations

Bericht door vnze »

Opmerkelijk, voor Hasselt lijkt er geen €5 beschikbaar maar Leuven krijgt €3.500.000 omdat de tegels van twee perrons lichtjes anders zijn dan die van de overige perrons. Ik heb dat nog nooit gemerkt. Al kom ik er dan ook niet zo vaak.

Natuurlijk is Leuven groter maar dit is wel een beetje absurd.
Iedere dag pendelen van FRST naar FN
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: in stations

Bericht door Asterix »

vnze schreef:Opmerkelijk, voor Hasselt lijkt er geen €5 beschikbaar maar Leuven krijgt €3.500.000 omdat de tegels van twee perrons lichtjes anders zijn dan die van de overige perrons. Ik heb dat nog nooit gemerkt. Al kom ik er dan ook niet zo vaak.

Natuurlijk is Leuven groter maar dit is wel een beetje absurd.
Begrijp jouw visie perfect!

Vraag me wel af of ze uiteindelijk dat ontbrekende kopspoor gaan aanleggen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

Ik betwijfel dat het in Leuven enkel om andere klinkers gaat, de overkappingen zijn nog altijd lek, om maar iets te zeggen, en er zijn nog zaken die niet af zijn, zoals de brug met de liften.
Dat ze eerst een werf willen afwerken vooraleer een nieuwe op te starten, daar ben ik eigenlijk wel voor. Hasselt heeft werken nodig, maar die werken zullen wel voor een hoop overlast zorgen, en dan lijkt het mij toch beter als ze alle aandacht op Hasselt kunnen richten om het vooruit te laten gaan, ipv die te verdelen over verschillende werven. Leuven sleept ook al twintig jaar aan...
Plaats reactie