Dienstregeling december 2017

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steven »

Shrek schreef:
groentje schreef:De plannen lijken me nog niet 100% vast, en mogelijk staan er ook nog gewoon foutjes in, maar het is een hele vooruitgang dat er nu al zo vroeg wordt gecommuniceerd.
St-Niklaas-Mechelen wordt inderdaad trager, anderzijds wordt Gent-Leuven via Mechelen wel eindelijk sneller, en écht een alternatief voor de treinen over Brussel. En afhankelijk van de aankomsttijden in Mechelen zal er misschien wel een snellere optie zijn met overstap, het hoeft dus niet per se dramatisch te zijn.
Maar Gent-Leuven hoeft helemaal niet neller te zijn, er zijn meer dan genoeg directe, snelle treinen tussen die 2 steden. Tussen Leuven en Sint-Niklaas ( en alle tussenliggende stopplaatsen) wordt de enige verbinding nu geslachtofferd voor die 4e Leuven-Gent...
Maar die kan wel helpen tegen de verzadiging van de NZV van Brussel, een niet te onderschatten effect op die andere treinen als ze het goed aanpakken. Waarmee ik niets wil zeggen over st. Niklaas - Leuven
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:
trainlovertje schreef:Volgens het kaartje rijdt één van de beide huidige IC-treinen Antwerpen - Charleroi opnieuw door tot Essen
Aai, dat wordt weer een ramp voor de stiptheid en stakingsgevoeligheid.
Zou het dan terug M6 worden, hebben we toch wat... :x
Euh, de huidige Essen-Brussel is zowat de minst stipte verbinding van het land. Vroeger met de M6 was het beter, het zal nu wel terug wat verbeteren.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steve »

En bovendien krijgen alle ietwat belangrijke stations langs lijn 12 straks drie treinen per uur (en de echt kleintjes nog steeds twee) - ik denk dat er lijnen zijn die véél meer reden tot klagen hebben...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door dentheo »

Ik klaag niet, maar als ik die graffiti-verzameling zie staan in Roosendaal tussen al die mooi gepoetste NS treinen.... :twisted:
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: Euh, de huidige Essen-Brussel is zowat de minst stipte verbinding van het land. Vroeger met de M6 was het beter, het zal nu wel terug wat verbeteren.
Zaten de stakingsdagen in dat gemiddelde van de M6 ? Of zitten geannuleerde treinen daar niet bij ?
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef:St-Niklaas-Mechelen wordt inderdaad trager, anderzijds wordt Gent-Leuven via Mechelen wel eindelijk sneller, en écht een alternatief voor de treinen over Brussel.
De gewonnen tijd door de vervallen haltes komt er in Gent weer bij door verlengde rijtijd op het laatste stuk. Tel uit je winst. Het wordt daarmee niet bepaald een alternatief voor de drukke treinen via Brussel.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:
trainlovertje schreef:VWel jammer dat de L-trein Roosendaal - Puurs maar één keer per uur Roosendaal kan rijden, zeker nu de Benelux zal wegvallen. Maakt dat dan zoveel verschil als er nu één of twee treinen per uur zonder ATB tot Roosendaal rijden?
Die oude trein wordt al lang "getolereerd", ze zijn hem een beetje beu.
Misschien heeft die weigering de beslissing om TBL+ aan te leggen wel getriggerd.
Is een soort Belgische versie van ATB-VV en daarom herkenbaar en aanvaardbaar.
Zoiets inderdaad. Het NMBS-materieel zonder ATB rijdt momenteel met een ontheffing tot Roosendaal. Een uitbreiding van het aantal ritten zonder beveiliging staat ILT niet toe en dus moet er iets gebeuren.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door groentje »

rvdborgt schreef:
groentje schreef:St-Niklaas-Mechelen wordt inderdaad trager, anderzijds wordt Gent-Leuven via Mechelen wel eindelijk sneller, en écht een alternatief voor de treinen over Brussel.
De gewonnen tijd door de vervallen haltes komt er in Gent weer bij door verlengde rijtijd op het laatste stuk. Tel uit je winst. Het wordt daarmee niet bepaald een alternatief voor de drukke treinen via Brussel.

Groetjes,
Rian
Dat stond niet duidelijk vermeld in het verslag op de TTB-website ;) Maar er zijn uiteraard wel wat voorwaarden aan verbonden.
En zoals Steven al zei: als er minder reizigers doorheen Brussel moeten die niet IN Brussel moeten zijn, creëert dat ook broodnodige zitplaatsen naar Brussel zonder dat er onmiddellijk extra treinen moeten rijden. Met de dienstregeling zoals die door de studenten-P-trein van zondagavond wordt gehaald, is het vrij duidelijk dat via Mechelen even snel kan als via Brussel...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:
Shrek schreef: Euh, de huidige Essen-Brussel is zowat de minst stipte verbinding van het land. Vroeger met de M6 was het beter, het zal nu wel terug wat verbeteren.
Zaten de stakingsdagen in dat gemiddelde van de M6 ? Of zitten geannuleerde treinen daar niet bij ?
Die stakingsdagen maken helemaal niet veel verschil hoor. Hoeveel dagen zouden er vorig jaar problemen geweest zijn met de IC door stakingen in Charleroi? 1? misschien 2? Dat hebben de reizigers volgens mij graag over voor een stiptere verbinding dan vandaag :wink:
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door dentheo »

rvdborgt schreef:
dentheo schreef: Misschien heeft die weigering de beslissing om TBL+ aan te leggen wel getriggerd.
Is een soort Belgische versie van ATB-VV en daarom herkenbaar en aanvaardbaar.
Zoiets inderdaad. Het NMBS-materieel zonder ATB rijdt momenteel met een ontheffing tot Roosendaal. Een uitbreiding van het aantal ritten zonder beveiliging staat ILT niet toe en dus moet er iets gebeuren.
Nog een beetje "nieuws" omtrent die beslissing, quote uit OVL Lijst:
On 2017-03-16 00:56, xxxxxxx [OVL] wrote:
> "De Beneluxtrein zal - als Bombardier erin slaagt zijn locomotieven op
> tijd toegelaten te krijgen - Noorderkempen en Breda bedienen in plaats
> van Roosendaal. Op lijn 12 Antwerpen - Roosendaal is er dan plaats
> voor een tweede L-trein, die in Essen zal eindigen. De Nederlandse
> veiligheidsinstanties wilden geen bijkomende treinen zonder ATB op het
> emplacement van Roosendaal toelaten."
>
> Aldus
> http://treintrambus.be/actueel/ov-nieuw ... eling.html

ATB is het probleem ook niet (want op een emplacement doet dat niet
veel), het is het ontbreken van ATB-vv. Waarbij je je ook nog eens moet
afvragen hoeveel seinen er in Roosendaal met ATB-vv zijn uitgerust.
Achtergrond van het verhaal is een Belgische machinist die van spoor 3
vertrok maar het (veilige) sein van spoor 2 voor het zijne aanzag. Pas
bij de overweg had hij zijn fout door.
Maar daar had de conducteur ook al vertrekbevel gegeven voordat het
vertreksein veilig stond.
Theo
Groeten vanop de Heide
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door ferry »

Kan men Bombardier nu niet onder (financiële) druk zetten om nu eindelijk die locs eens aan L4 aan te passen?
Vertonghe
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 mar 2017, 11:12
Locatie: Mechelen

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Vertonghe »

groentje schreef:
rvdborgt schreef:
groentje schreef:St-Niklaas-Mechelen wordt inderdaad trager, anderzijds wordt Gent-Leuven via Mechelen wel eindelijk sneller, en écht een alternatief voor de treinen over Brussel.
De gewonnen tijd door de vervallen haltes komt er in Gent weer bij door verlengde rijtijd op het laatste stuk. Tel uit je winst. Het wordt daarmee niet bepaald een alternatief voor de drukke treinen via Brussel.

Groetjes,
Rian
Dat stond niet duidelijk vermeld in het verslag op de TTB-website ;) Maar er zijn uiteraard wel wat voorwaarden aan verbonden.
En zoals Steven al zei: als er minder reizigers doorheen Brussel moeten die niet IN Brussel moeten zijn, creëert dat ook broodnodige zitplaatsen naar Brussel zonder dat er onmiddellijk extra treinen moeten rijden. Met de dienstregeling zoals die door de studenten-P-trein van zondagavond wordt gehaald, is het vrij duidelijk dat via Mechelen even snel kan als via Brussel...
Hallo, ik ben nieuw hier. Die P-trein van de zondagavond stopt dan ook nergens tussen Mechelen en Leuven, terwijl Boortmeerbeek en Haacht toch wel twee belangrijke stations zijn met veel in- en uitstappende reizigers. Ik vind het goed dat de IC-trein (alles is relatief) een snellere trein wordt dan de L-trein. Nu is de situatie verwarrend voor reizigers naar: Hambos (als die er al zijn), Hever en Muizen. Ik heb in de toekomst ook niets tegen een non-stopverbinding Mechelen-Leuven om de NZV wat te ontlasten, zolang Boortmeerbeek en Haacht toch zeker 2 treinen per uur behouden.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steve »

Vertonghe schreef:Die P-trein van de zondagavond stopt dan ook nergens tussen Mechelen en Leuven, terwijl Boortmeerbeek en Haacht toch wel twee belangrijke stations zijn met veel in- en uitstappende reizigers.
Voor die P-trein in het bijzonder lijkt me dat geen onoverkomelijk probleem, die is duidelijk in het leven geroepen voor mensen die van een stuk verder komen en niet de "luxe" hebben van een rechtstreekse trein die er slechts een kwartiertje over doet tot Leuven. :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

Vertonghe schreef: Hallo, ik ben nieuw hier. Die P-trein van de zondagavond stopt dan ook nergens tussen Mechelen en Leuven, terwijl Boortmeerbeek en Haacht toch wel twee belangrijke stations zijn met veel in- en uitstappende reizigers. Ik vind het goed dat de IC-trein (alles is relatief) een snellere trein wordt dan de L-trein. Nu is de situatie verwarrend voor reizigers naar: Hambos (als die er al zijn), Hever en Muizen. Ik heb in de toekomst ook niets tegen een non-stopverbinding Mechelen-Leuven om de NZV wat te ontlasten, zolang Boortmeerbeek en Haacht toch zeker 2 treinen per uur behouden.
Welkom op het forum :wink:
Het klopt dat de huidige IC en L tussen Mechelen en Leuven wat verwarrend is, maar er zijn andere oplossingen om dat recht te zetten dan de reizigers uit Willebroek, Bornem, Temse,... te benadelen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door groentje »

Welkom! Het is inderdaad een afweging welke reizigers meest tellen, en wat het meeste reizigers zou opleveren dan wel kosten, en ik heb daar ook het juiste antwoord niet op. Maar het lijkt me wel een klantenonderzoek waard om na te gaan of en hoe groot de reizigersvraag naar Leuven is vanuit het Waasland, vanuit Dendermonde en verder, etc. De keren dat ik de trein tussen St-Niklaas en Leuven neem, lijkt er toch telkens een grote uitwisseling te zijn van de reizigers in Mechelen, maar dat kan gezichtsbedrog zijn...
Plaats reactie