Dienstregeling december 2017

Alles over reizigerstreinen in België.
AM80
Berichten: 134
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:09
Locatie: Oostende

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door AM80 »

groentje schreef:Welkom! Het is inderdaad een afweging welke reizigers meest tellen, en wat het meeste reizigers zou opleveren dan wel kosten, en ik heb daar ook het juiste antwoord niet op. Maar het lijkt me wel een klantenonderzoek waard om na te gaan of en hoe groot de reizigersvraag naar Leuven is vanuit het Waasland, vanuit Dendermonde en verder, etc. De keren dat ik de trein tussen St-Niklaas en Leuven neem, lijkt er toch telkens een grote uitwisseling te zijn van de reizigers in Mechelen, maar dat kan gezichtsbedrog zijn...
Volgens mij geen gezichtsbedrog, ik ervaar hetzelfde op beide verbindingen...
Langzaam maar zeker, maar zeker langzaam Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

AM80 schreef:
groentje schreef:Welkom! Het is inderdaad een afweging welke reizigers meest tellen, en wat het meeste reizigers zou opleveren dan wel kosten, en ik heb daar ook het juiste antwoord niet op. Maar het lijkt me wel een klantenonderzoek waard om na te gaan of en hoe groot de reizigersvraag naar Leuven is vanuit het Waasland, vanuit Dendermonde en verder, etc. De keren dat ik de trein tussen St-Niklaas en Leuven neem, lijkt er toch telkens een grote uitwisseling te zijn van de reizigers in Mechelen, maar dat kan gezichtsbedrog zijn...
Volgens mij geen gezichtsbedrog, ik ervaar hetzelfde op beide verbindingen...
Ik gebruik beide verbindingen quasi dagelijks en ik merk toch dat er richting St Niklaas iets meer volk blijft zitten dan richting Gent.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Matthias »

Vanaf vandaag is NMBS, net zoals drie jaar geleden, aan zijn roadshows doorheen de provincies begonnen om het nieuw vervoersplan toe te lichten. Vandaag was Luik als eerste aan de beurt, de bijhorende presentatie kan je hier vinden:

https://www.slideshare.net/SNCBofficial ... e-de-liege

Morgen volgt nog Namen, donderdag West-Vlaanderen en vrijdag Oost-Vlaanderen.
Volgende week volgt dan Waals-Brabant op maandag, Limburg & Brussel op dinsdag, Vlaams-Brabant op woensdag, Luxemburg op donderdag en Henegouwen op vrijdag.
Tot slot is er op woensdag 19 april de presentatie over de provincie Antwerpen.

http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... _2017.aspx
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door trainlovertje »

Blijkbaar wordt de L-trein Luik - Borgworm niet meer verlengd tot Landen, alleen nog enkele P-treinen, helaas.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Matthias »

Namen staat ondertussen ook online: https://www.slideshare.net/SNCBofficial ... e-de-namur

Voor hen die zich niet door de presentatie willen worstelen, wat wordt vermeld is:
* De L Charleroi-Namen-Jambes rijdt om het halfuur i.p.v. om het uur en wordt verlengd tot Jambes
* De IC Mons-Namur-Liège doet er 10 minuten af qua rittijd en stopt niet meer in Châtelet, Auvelais en Jemeppe Sur Sambre
* De verbinding Charleroi-Couvin wordt een L-trein, doet er 3 minuten bij qua rittijd en verliest ook de aansluiting richting Namen vanuit Couvin. Yves-Gomezee en Ham-Sur-Heure worden wel beter bediend.
* In Luttre is er een betere aansluiting richting Charleroi.
* Ciney-Namen doet er 4 minuten af, en krijgt 1 volwaardige L-trein per uur.
* Dinant-Libramont wordt een uurdienst, Dinant-Namur blijft tweeuurlijks.
* Op zondag komt er een nieuwe P-trein Aarlen-Liège.
* In Marloie worden de meeste aansluitingen verbeterd en op quasi alle assen gaat de rittijd erop vooruit

Wat betreft de Luik presentatie:
* De IC Hasselt-Maastricht wordt een L Hasselt-Maastricht, wat de facto al zo was...
* Station Chaudfontaine wordt geopend, waar de L Herstal-Liège-Verviers zal stoppen. Een extra P-trein Liège-Welkenraedt (& v.v.) komt erbij.
* De L Flémalle-Liège-Liers met uurdienst en opening van Seraing & Ougrée, 2 P-treinen Liege-Seraing (& v.v.)
* De P-treinen Brussel-Visé worden wat verschoven, zodat er een vertrek is om 16u48 & 17u48 i.p.v. 16u21 & 16u48.
* P-treinen Liège-Waremme worden verlengd tot Landen voor aansluiting op de IC Genk-Blankenberge.
* In de spits P-treinen met directe verbinding tussen Ans & Seraing.
* Aansluitingen in Pepinster zullen verbeteren na beëindigen van werken.
* Rijtijd blijft gelijk of verbeterd, behalve ten oosten van Luik, waar er eerder enkele minuten bijkomen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door groentje »

Met de 2 stoptreinen tussen Namen en Charleroi is het begrijpelijk dat de IC niet meer zal stoppen in Châtelet en co, maar ik ben wel benieuwd naar de amplitude van die tweede stoptrein. Die plaatsen zijn wel iets groter en belangrijker dan andere haltes op die lijn, het zou spijtig zijn als ze moeten terugvallen op één trein per uur vanaf pakweg 19u...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steve »

Ik meen begrepen te hebben dat het met die amplitude zou meevallen, er zouden geen gaten van een uur ontstaan. Qua laatste doorkomsten in die paar (bijna) ex-IC-stations zou het daarentegen wel eens flink kunnen tegenvallen in vergelijking met nu...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door overweg13 »

Tenzij de laatste IC's wat vaker stoppen, zoals nu op sommige plaatsen ook al het geval is.
Met vriendelijke groet

overweg13
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Matthias »

West-Vlaanderen staat online: https://www.slideshare.net/NMBSofficial ... vlaanderen

* Zoals al bekend was: ontkoppeling in Brugge van Genk-Knokke/Blankenberge verdwijnt, wordt Genk-Blankenberge & Brussels-Airport-Knokke; reistijd Knokke-Gent van 58 minuten naar 50, Blankenberge-Gent van 53 naar 41. De IC Knokke-Brussels Airport rijdt ook tijdens het weekend, zodat Brugge een rechtstreekse verbinding heeft met de luchthaven.
* Aansluitingen in Lichtervelde worden aangepast, doorrijdende reizigers krijgen een kortere reistijd op Brugge-Kortrijk (46 minuten of 51 minuten i.p.v. 46 of 59 minuten).
* Dan is er een slide met als titel dat de S3-trein verlengd wordt tot Kortrijk, maar de bijhorende tekst spreekt dat tegen, een L Kortrijk-Zottegem zou er komen, waar de S3 dan volgens het schema eindigt (i.p.v. Oudenaarde). De L Gent-Ronse krijgt een kortere reistijd. Munkzwalm & St-Denijs-Boekel worden rechtstreeks verbonden met Kortrijk. In Zottegem is er een betere aansluiting vanuit Geraardsbergen richting Kortrijk.
* In plaats van een IC De Panne-Landen en Gent-Antwerpen komt er een IC De Panne-Antwerpen (via Gent & Sint-Niklaas) en een IC Gent-Landen via Aalst & de luchthaven.
* Er komen 3 P-treinen naar universiteitssteden: De Panne-Gent-Brussel-Leuven (via lijn 50A), Neerpelt/Mol-Lier-Leuven, Hasselt-Diest-Aarschot-Brussel-Gent.
* De P-trein De Panne-Gent-Brussel-Leuven vertrekt om 19u19 in De Panne en komt aan om 21u37 in Leuven (Gent 20u36).
* Op zowat alle assen gaat de rittijd erop vooruit, Oostende-Brussel-Zuid wordt zo bvb 70' ipv 74'. Erop achteruit gaan de assen Gent-Kortrijk (26' -> 27'), Gent-De Panne (73' -> 75') en Gent-Ieper (65' -> 67')

Tot slot zou de dienstregeling vanaf eind mei in de routeplanner moeten zitten.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steve »

Tiens, zou de koppeling tussen de huidige (Brugge -) Gent - luchthaven en luchthaven - Oostende daarmee ook opgeheven worden? Want bij verdere verlenging tot Knokke krijg je dan een zeer lange verbinding en bovendien zit je met grote verschillen in benodigde capaciteit. Op luchthaven - Kortrijk - Oostende kun je het in het weekend nog enigszins trekken met een of twee stelletjes MS96/MS80, maar op een Brussel - Knokke moet je daar écht niet mee afkomen, zeker bij mooi weer. Nu rijden die kortere samenstellingen in het weekend al tussen de luchthaven en Gent en zelfs daar zijn die al veel te krap.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Matthias »

Oost-Vlaanderen: https://www.slideshare.net/NMBSofficial ... vlaanderen

* Extra P-trein Eeklo-Gent (& v.v.)
* Nieuwe L-trein Lokeren-Gent, bijgevolg halfuurdienst Gentbrugge, ook in het weekend. Dit zorgt ook voor een bediening van Beervelde in het weekend.
* In het weekend komt er een uurdienst Ronse-Gent-Eeklo
* De S4-trein rijdt vanaf nu de hele dag tussen Merode & Vilvorode
* De S6-trein rijdt de hele dag tussen Denderleeuw & Aalst.
* Op de S10-verbinding komen 4 extra treinen, Brussel-Zuid (22u57)-Aalst (23u54), Aalst (22u07)-Brussel-Zuid (23u03), Brussel-Zuid(19u06,20u06)-Dendermonde(19u52,20u52).
* Op de S3-verbinding komt 1 extra trein: Zottegem(21u53)-Dendermonde(23u29).
* Aanpassingen van de rittijden: Gent-Sint-Niklaas -1' (32'-->31'), Gent-Leuven -2' (60'-->58'), Brussel-Zuid-Gent -2' (31'-->29'), Brussel-Zuid-Wetteren -3' (45'-->42'), Brussel-Zuid-Zottegem -3' (35'-->32'), Brussel-Zuid-Geraardsbergen -2' (43'-->41').
* Blijven gelijk of nemen toe: Gent-Antwerpen (blijft 56'), Gent-Mechelen +2' (47'-->49'), Gent-Aalst +2' (27'-->29'), Gent-Oudenaarde +1' (29'-->30')
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steve »

Matthias schreef: * Op de S3-verbinding komt 1 extra trein: Zottegem(21u53)-Dendermonde(23u29).
Opvallend is wel dat de laatste IC Kortrijk - Dendermonde niettemin zou blijven stoppen in alle stations op lijn 60 (30-45 minuten later dan bovengenoemde laatste S3), iets wat ingevoerd was toen die laatste doorkomst destijds geschrapt werd. Ik ben niet helemaal zeker of het een vergetelheid is dan wel een bewuste keuze om de stations langs lijn 60 een degelijke laatste doorkomst te geven, maar positief is het zeker.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steven »

Die laatste IC deed vroeger ook al extra stops al was het toen enkel in Jette, Asse, Merchtem, Opwijk, Lebbeke, na het schrappen van die laatste S (L) trein was er inderdaad veel protest, net omdat men ook de extra stops had geschrapt van de IC. Waardoor de meeste haltes niet 1 maar 2 late treinen kwijt waren.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door groentje »

Het is wel nog altijd niet de definitieve dienstreg, er kan nog wel wat veranderen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

Steve schreef:
Matthias schreef: * Op de S3-verbinding komt 1 extra trein: Zottegem(21u53)-Dendermonde(23u29).
Opvallend is wel dat de laatste IC Kortrijk - Dendermonde niettemin zou blijven stoppen in alle stations op lijn 60 (30-45 minuten later dan bovengenoemde laatste S3), iets wat ingevoerd was toen die laatste doorkomst destijds geschrapt werd. Ik ben niet helemaal zeker of het een vergetelheid is dan wel een bewuste keuze om de stations langs lijn 60 een degelijke laatste doorkomst te geven, maar positief is het zeker.
In de diensteregelingopmaak wordt zoveel bekeken en herekeken dat het zeker geen vergetelheid zal zijn als het in de uiteindelijke dienstregeling nog in zit. Dit is echter nog maar een ruwe voorstelling, nog geen afgewerkt geheel.
Plaats reactie