Interrail Centraal-Europa

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
TBR
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 dec 2014, 21:56

Interrail Centraal-Europa

Bericht door TBR »

Hallo medetreinliefhebbers
In september ga ik op reis in Centraal-Europa met een interrail-ticket. Ik heb nog enkele vragen over de treinreis en hoop dat enkele frequente treinreizigers met wat meer ervaring me kunnen helpen.
* Zijn er stopcontacten en/of is er wifi aanwezig in treinen van Railjet en EuroCity (in Oostenrijk, Hongarije, Tsjechië en Duitsland)? Als dit enkel beperkt aanwezig is, in welke klasse of rijtuigen? Is er in de Thalys en ICE aan elke stoel een stopcontact of enkel in 1e klasse?
* Is reserveren verplicht op Railjet/EuroCity-treinen van Wenen naar Boedapest en van Boedapest naar Praag? Ik vind hierover tegenstrijdige informatie.
* Is het ook voor kortere stukken met de ICE goed om te reserveren wegens drukte? Ik wil het reserveren eigenlijk zo beperkt mogelijk houden om zo wat speling te behouden.
* Is een redelijk krappe overstap in Köln Messe/Deutz (10'), Köln Hbf(9' of 12') en Salzburg Hbf (9') te weinig of is dit wel te doen?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Interrail Centraal-Europa

Bericht door trainlovertje »

TBR schreef:Hallo medetreinliefhebbers
In september ga ik op reis in Centraal-Europa met een interrail-ticket. Ik heb nog enkele vragen over de treinreis en hoop dat enkele frequente treinreizigers met wat meer ervaring me kunnen helpen.
* Zijn er stopcontacten en/of is er wifi aanwezig in treinen van Railjet en EuroCity (in Oostenrijk, Hongarije, Tsjechië en Duitsland)? Als dit enkel beperkt aanwezig is, in welke klasse of rijtuigen? Is er in de Thalys en ICE aan elke stoel een stopcontact of enkel in 1e klasse?
* Is reserveren verplicht op Railjet/EuroCity-treinen van Wenen naar Boedapest en van Boedapest naar Praag? Ik vind hierover tegenstrijdige informatie.
* Is het ook voor kortere stukken met de ICE goed om te reserveren wegens drukte? Ik wil het reserveren eigenlijk zo beperkt mogelijk houden om zo wat speling te behouden.
* Is een redelijk krappe overstap in Köln Messe/Deutz (10'), Köln Hbf(9' of 12') en Salzburg Hbf (9') te weinig of is dit wel te doen?
1) In Oostenrijk en Duitsland zijn er overal stopcontacten in Railjet en EC, ongeveer 1 per 2 zetels in 2e klasse, 1 per zetel in 1e klasse. Gratis wifi is aanwezig in elke Railjet in 1e en 2e klasse. Hongarije en Tsjechië weet ik niet.
2) Wenen - Boedapest niet, maar Boedapest - Praag wel (Dat is toch die trein die via Bratislava en Breclav gaat? Daar geldt reserveringsplicht.)
3) Korte trajecten reserveer ik nooit, vind ik persoonlijk het geld niet waard. Het overkomt mij zelden dat die treinen ook helemaal vol zitten.
4) Is goed doenbaar, als je stipt aankomt natuurlijk. Een gewone reiziger heeft niet meer dan 3 à 4 minuten nodig om aan eender welk perron te geraken in deze stations, behalve als je van Köln Messe/Deutz naar de sporen 11 of 12 moet, dan zou ik wat extra nemen. Moest het zijn dat als je die aansluiting mogelijks zou missen en diezelfde dag niet meer op je bestemming raakt, raad ik wel af om zo een korte aansluiting te riskeren.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Interrail Centraal-Europa

Bericht door groentje »

Er is wifi aanwezig in de nieuwste IC-rijtuigen van de Hongaren, en in de Pendolino's van de Tsjechen, maar alleen bruikbaar in eigen land. Reken er ook niet op dat het op elke trein aanwezig zal zijn, maar je kan al eens geluk hebben, en de ontvangst vond ik eigenlijk behoorlijk.
Reservaties zijn niet verplicht in Oostenrijk, maar wel in Hongarije, het lijkt me niet onmogelijk dat de Hongaren dus wél eisen dat je voor 'hun' IC's en EC's reserveert, ook als je ermee naar het buitenland gaat, maar omgekeerd kunnen ze dat niet zomaar eisen, lijkt me. Ook in Tsjechië lijkt mij een reservatie niet verplicht, voor zover ik mij herinner.
Reservaties in Duitsland en Oostenrijk kunnen nuttig zijn voor langere trajecten, en vooral: als je om welke reden een andere trein mist, verlies je niet meer dan de reservatiekost, en niet zoals in Frankrijk, waar je meteen een nieuw ticket mag halen, zelfs als je mag omwisselen zonder extra kosten. Het is dus een eigen afweging die je moet maken tussen gemoedsrust om een zitplaats te vinden (de website van DB is doorgaans behoorlijk accuraat om aan te geven welke treinen het meest nuttig zijn om te reserveren als je in Duitsland bent, ik weet niet meer of de ÖBB die functionaliteit ook heeft), of die €5 besparen, en een beetje zoeken naar een zitplaats.
Overigens, geen probleem dat je met een Interrail reist, maar hoe oud ben je? Als jongere zal een Interrail mogelijk nog voordeliger zijn, maar als volwassene, ben je vaak net zo goedkoop af door gewoon losse kaartjes te kopen in Tsjechië, Slovakije of Hongarije, de prijzen zijn er sowieso vrij laag. Oostenrijk en Duitsland moet je dan natuurlijk wel op voorhand boeken.
En voor de rest wat trainlovertje schreef.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Interrail Centraal-Europa

Bericht door BlackEagle »

Voor de Railjet Wenen-Boedapest moest ik niet reserveren, voor Boedapest-Wenen wel. Maar dat was een trein om 07u40, dus misschien alleen op de spitsuren? Reservatiekost was 840 HUF, zo'n drie euro.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Interrail Centraal-Europa

Bericht door trainlovertje »

BlackEagle schreef:Voor de Railjet Wenen-Boedapest moest ik niet reserveren, voor Boedapest-Wenen wel. Maar dat was een trein om 07u40, dus misschien alleen op de spitsuren? Reservatiekost was 840 HUF, zo'n drie euro.
Als ik die reis wil boeken via de ÖBB website, krijg ik niet te zien dat een reservering verplicht is, ook niet in de spitsuren. Het zou misschien kunnen dat reservering wel verplicht is voor nationale reizen in Hongarije.
TBR
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 dec 2014, 21:56

Re: Interrail Centraal-Europa

Bericht door TBR »

Bedankt voor de info.
Heeft iemand hier ervaring met apps voor internationale treinreizen? Er bestaan apps als b-europe (NMBS), GoEuro, de Railplanner van Interrail... De aparte apps van DB, ÖBB, MÁV of CD downloaden neemt nogal wat geheugen in, dus het zou handig zijn voor mij mocht er een goede app bestaan voor internationaal reizen met de trein in Europa die ook grote storingen meldt.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Interrail Centraal-Europa

Bericht door groentje »

Voor real-time hang je vast aan de nationale apps, vrees ik. Werken zijn tegenwoordig behoorlijk stipt ingevoerd, maar ongevallen of storingen zijn nog een beetje toekomstmuziek. Desnoods gooi je er een of andere app weer af, als je niet onmiddellijk in dat land moet zijn?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Interrail Centraal-Europa

Bericht door trainlovertje »

Omdat ik binnenkort zelf op Interrail ga en in Hongarije kom, heb ik een vraag:

Volgens de webiste van Interrail en de MÁV, geldt er verplichte reservatie voor binnenlandse reizen, maar niet voor internationale reizen. Bedoelt men daar dan mee dat je verplicht moet reserveren voor het deeltraject binnen Hongarije of bedoelt men dat je als internationale reiziger totaal niets hoeft te reserveren?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Interrail Centraal-Europa

Bericht door Portbou »

trainlovertje schreef:Omdat ik binnenkort zelf op Interrail ga en in Hongarije kom, heb ik een vraag:

Volgens de webiste van Interrail en de MÁV, geldt er verplichte reservatie voor binnenlandse reizen, maar niet voor internationale reizen. Bedoelt men daar dan mee dat je verplicht moet reserveren voor het deeltraject binnen Hongarije of bedoelt men dat je als internationale reiziger totaal niets hoeft te reserveren?
In mijn ervaring : het tweede.
Neem je dus een Railjet van Wien naar Budapest -> geen reservering nodig
Neem je diezelfde Railjet van Györ naar Budapest -> wel reservering nodig
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Interrail Centraal-Europa

Bericht door groentje »

Dat kan ik bevestigen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Interrail Centraal-Europa

Bericht door kika »

Heb het maar 1x meegemaakt dat het een probleem was, maar toen hadden we ook fietsen mee. Er zijn trouwens ook EC's met minder stopcontacten, beetje vertraagd antwoord :mrgreen:
Plaats reactie