LHOON schreef:Het probleem is dat de huidige "uniformen" zijn ontsproten aan een publicitair businessmodel dat met de traditionele functie van een uniform als officiële kledij nog weinig van doen heeft. We kunnen van geluk spreken dat de nieuwe uniformen niet in de kleuren zijn uitgevoerd van de bakens die thans de grote stations sieren! Daar waar de vroegere uniformen met hun keurige snit, graadtekens en dergelijke inderdaad een zekere autoriteit uitstraalden (mede door hun martiaal imago), is de nieuwe uitmonstering een schreeuwerige uitdrukking van een publicitaire huisstijl. Ook bij andere maatschappijen is dit het geval, bv. bij de Eurostar.
Het niet meer voeren van functie- en graadtekens past eveneens in dit kader, evenzo de herziening van functiebenamingen (de "chef" wordt "manager" of een andere modieuze titel).
Mijns inziens is gans deze evolutie te betreuren.
Ik vond deze oude discussie ironisch genoeg zonet bij het zoeken naar foto's van de oudere dienstkepi's van de NMBS. Vandaag zat ik me te ergeren over de sinds 2009 ingevorde kepi, wat is dat oranje onding toch echt spuuglelijk. Precies een attribuut uit Disneyland. Wat men wilde bereiken door een kinderachtige pet (te klein scherm, knaloranje is onpassend, geen bies meer) in te voeren is me een raadsel.
LHOON heeft hier op een welbespraakte manier de nagel op de kop geslagen. Die nieuwe uniformen zijn toch gewoon een commercieel aanhangsel, zelfs McDondalds slaagt erin om passende uniformen in te voeren. Wat moeten de spoorwegen weg toch met die "uniformen" uit een kinderpark?
Men heeft in de laatste 15 jaar de spoorwegen zo zitten opsplitsen, verminken en dwars zitten dat men ze amper nog herkent.
Wat keek ik als kind toch op naar de "garde" die de kaartjes kwam knippen. Nu erger ik me gewoon aan die knaloranje Mickey Mouse mutsen.
Maar mensen als Overweg13 en LHOON geven me nog hoop.