Treinnummers
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04
Treinnummers
Beste,
Ik heb me altijd al afgevraagd waarom de de treinnummers van de reizigerstreinen in België begint vanaf 400 (behalve dan de treinen Luik - Luxemburg en de ICE's).
Wie zou hier meer over weten?
Mvg,
Floris Cappelle
Ik heb me altijd al afgevraagd waarom de de treinnummers van de reizigerstreinen in België begint vanaf 400 (behalve dan de treinen Luik - Luxemburg en de ICE's).
Wie zou hier meer over weten?
Mvg,
Floris Cappelle
Re: Treinnummers
De nummers 20 tot 99 zijn gereserveerd voor EC's (maar die rijden niet meer), en de nummers 200 tot 399 zijn voor "internationale treinen van de regelmatige dienst". Een aantal ICE's vanuit Brussel-Zuid gebruiken nummers 2xx.Floris Cappelle schreef:Beste,
Ik heb me altijd al afgevraagd waarom de de treinnummers van de reizigerstreinen in België begint vanaf 400 (behalve dan de treinen Luik - Luxemburg en de ICE's).
Wie zou hier meer over weten?
Mvg,
Floris Cappelle
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04
Re: Treinnummers
Beste,
Ik dank u, voor uw reactie.
Mag ik vragen wat men bedoeld met "internationale treinen van de regelmatige dienst"?
Mvg,
Floris Cappelle
Ik dank u, voor uw reactie.
Mag ik vragen wat men bedoeld met "internationale treinen van de regelmatige dienst"?
Mvg,
Floris Cappelle
Re: Treinnummers
Dat weet ik eigenlijk niet. Die nummers worden tegenwoordig niet meer gebruikt (buiten dan de ICE's).Floris Cappelle schreef:Beste,
Ik dank u, voor uw reactie.
Mag ik vragen wat men bedoeld met "internationale treinen van de regelmatige dienst"?
Mvg,
Floris Cappelle
Re: Treinnummers
Ik denk dat dat betekent: treinen die vermeld worden in de gewone dienstregeling.Floris Cappelle schreef: Mag ik vragen wat men bedoeld met "internationale treinen van de regelmatige dienst"?
En dus niet speciale treinen, extra treinen, ontdubbelingstreinen enz. Die krijgen een 'speciaal' nummer.
Paul
Re: Treinnummers
De nummering loopt soms wat vreemd. De intercity tussen Berlijn en Amsterdam zit in de 14x serie. Echter is er altijd 1 rit per dag die tot Hannover Hbf gaat, die heeft dan weer 243 als nummer. Bij de ICE's tussen Frankfurt en Amsterdam zit het merendeel in de 12x serie (de trein naar Basel is dan weer 105) maar ook hier heeft een enkele rit dan weer een 22x nummer. De reden voor deze 'verspringing' weet ik niet
Zou dit niet ook kunnen gelden voor de nummers in de 100 serie? Dus dat 100 tot 399 gereserveerd zijn?HVHTB schreef:en de nummers 200 tot 399 zijn voor "internationale treinen van de regelmatige dienst".
Re: Treinnummers
De nummers 100 - 149 en 400 - 999 zijn in België gereserveerd voor IC- of L-treinen.Nadleeh schreef:Zou dit niet ook kunnen gelden voor de nummers in de 100 serie? Dus dat 100 tot 399 gereserveerd zijn?HVHTB schreef:en de nummers 200 tot 399 zijn voor "internationale treinen van de regelmatige dienst".
Wat de reeks 150 - 199 voorstelt weet ik niet.
-
- Berichten: 2367
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Treinnummers
100 - 149 zijn dan wel internationale IC's (Liers - Luxemburg)HVHTB schreef:De nummers 100 - 149 en 400 - 999 zijn in België gereserveerd voor IC- of L-treinen.Nadleeh schreef: Zou dit niet ook kunnen gelden voor de nummers in de 100 serie? Dus dat 100 tot 399 gereserveerd zijn?
Wat de reeks 150 - 199 voorstelt weet ik niet.
De nummers 400 - 499 worden in veel landen trouwens gebruikt voor nachttreinen, maar die zijn er nu niet meer. In België vroeger misschien ook?
Re: Treinnummers
Alles over de nummering van treinen vind je in het BVT (Boek van de treindienst) dat is opgenomen als bijlage bij de netverklaring, als D.11 BVT deel III Lijst 35. Met wat zoeken vind je dat allemaal hier: https://www.infrabel.be/nl/professional ... verklaring.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Treinnummers
Die lijst die daar op de website staat gebruik ik. Maar ik wist niet meer waar hij op het internet stond om hier een linkje te zetten.overweg13 schreef:Alles over de nummering van treinen vind je in het BVT (Boek van de treindienst) dat is opgenomen als bijlage bij de netverklaring, als D.11 BVT deel III Lijst 35. Met wat zoeken vind je dat allemaal hier: https://www.infrabel.be/nl/professional ... verklaring.
https://www.infrabel.be/sites/default/f ... vt3-35.pdf
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: Treinnummers
Er rijdt ook een 241, 242, 243, 244 en 245, afhankelijk van het seizoen. De reden is eigenlijk omdat er meer dan 10 treinen rijden en er maar 10 nummers tussen 140 en 149 zitten. De "overloop" wordt dan genummerd in 24x ipv 14x.Nadleeh schreef:De nummering loopt soms wat vreemd. De intercity tussen Berlijn en Amsterdam zit in de 14x serie. Echter is er altijd 1 rit per dag die tot Hannover Hbf gaat, die heeft dan weer 243 als nummer. Bij de ICE's tussen Frankfurt en Amsterdam zit het merendeel in de 12x serie (de trein naar Basel is dan weer 105) maar ook hier heeft een enkele rit dan weer een 22x nummer. De reden voor deze 'verspringing' weet ik niet
Zou dit niet ook kunnen gelden voor de nummers in de 100 serie? Dus dat 100 tot 399 gereserveerd zijn?HVHTB schreef:en de nummers 200 tot 399 zijn voor "internationale treinen van de regelmatige dienst".
Dan komen we eigenlijk bij de treinnummers op zichzelf:
In NL zijn alle even nummers een richting op, de oneven de andere richting. Waar in NL halfuursdiensten de regel zijn, verspringt het volgnummer per uur +4, waar in België dit +2 is doordat in België uursdiensten de regel zijn. Daardoor kan een 6310 en 6360 tegelijk bestaan omdat dit twee totaal verschillende treindiensten betreffen. In NL bestaat de 6300 uit een enkele treindienst en kunnen beide nummers niet tegelijk bestaan.
In Duitsland is de nummering weer iets anders: in de ene richting +2 per trein(oneven) en de andere richting -2 (even).
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: Treinnummers
Er rijdt ook een 241, 242, 243, 244 en 245, afhankelijk van het seizoen. De reden is eigenlijk omdat er meer dan 10 treinen rijden en er maar 10 nummers tussen 140 en 149 zitten. De "overloop" wordt dan genummerd in 24x ipv 14x.Nadleeh schreef:De nummering loopt soms wat vreemd. De intercity tussen Berlijn en Amsterdam zit in de 14x serie. Echter is er altijd 1 rit per dag die tot Hannover Hbf gaat, die heeft dan weer 243 als nummer. Bij de ICE's tussen Frankfurt en Amsterdam zit het merendeel in de 12x serie (de trein naar Basel is dan weer 105) maar ook hier heeft een enkele rit dan weer een 22x nummer. De reden voor deze 'verspringing' weet ik niet
Zou dit niet ook kunnen gelden voor de nummers in de 100 serie? Dus dat 100 tot 399 gereserveerd zijn?HVHTB schreef:en de nummers 200 tot 399 zijn voor "internationale treinen van de regelmatige dienst".
Dan komen we eigenlijk bij de treinnummers op zichzelf:
Waar in NL halfuursdiensten de regel zijn, verspringt het volgnummer per uur +4, waar in België dit +2 is doordat in België uursdiensten de regel zijn. Daardoor kan een 6310 en 6360 tegelijk bestaan omdat dit twee totaal verschillende treindiensten betreffen. In NL bestaat de 6300 uit een enkele treindienst en kunnen beide nummers niet tegelijk bestaan.
In Duitsland is de nummering weer iets anders: in de ene richting +2 per trein(oneven) en de andere richting -2 (even).
De Benelux volgt daarin de NL nummering (+4 in beide richtingen)
Re: Treinnummers
Voor internationale treinen passen we ons gewoon aan aan de regels op het betreffende buitenlandse net, maar binnenlandse treinnummers zijn nog een beetje anders. Hier heeft even of oneven weinig uitstaans met de rijrichting, maar alles met het vertrekuur. Een eenvoudig voorbeeld: Trein 614 is de trein va Antwerpen naar Noorderkempen van 14:40, 615 vertrekt dan om 15:40, etc. In de tegenrichting is dat trein 634 die om 14:05 vertrekt in NDK en in Antwerpen aankomt om 14:20.
Laatst gewijzigd door groentje op 22 mei 2017, 19:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Treinnummers
Inderdaad binnenlandse nummers zijn in België gekoppeld aan het vertrekuur (niet aan de minuten), bij de tegenrichting is het dan +20 voor het treinnummer.
Re: Treinnummers
Moet dat dan niet om 15:40 zijn?groentje schreef:... Een eenvoudig voorbeeld: Trein 614 is de trein va Antwerpen naar Noorderkempen van 14:40, 615 vertrekt dan om 16:50, etc. In de tegenrichting is dat trein 634 die om 14:05 vertrekt in NDK en in Antwerpen aankomt om 14:20.