Wat vind jij het beste motorstel

Alles over reizigerstreinen in België.
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Eric0641 »

wat vinden jullie het beste motorstel op dit moment? qua ervaring (van de rit) neig ik naar 'n combo met klassiek + am75. maar qua comfort toch echt de middenbak van (oude) break
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Shrek »

Er gaat niets boven de MS96 :)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door overweg13 »

Tja, het hangt van enkele factoren af: op een goed onderhouden lijn op een niet te warme dag valt de oude am75 nog best mee, in eerste klasse. Idem voor de gemoderniseerde klassiekjes. Als het warm is, wil ik er de voor mij niet zo geschikte zetels van de am96 nog wel bijnemen. En dan zijn we zowat uitgepraat. De desiro's schieten op alle mogelijke vlakken tekort, de am86 rijden zelfs op goede lijnen slecht en de zitjes zijn abominabel. De mw41 is te plastiekachtig om te scoren.
Met vriendelijke groet

overweg13
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Davy »

Puur qua reiscomfort: I6 en I10-rijtuigen. AM96/I11 scoren ook goed.

Middenbak oude Break is ook erg goed, maar zweterig bij warm weer. Zelfde bij de banken van een gerenoveerde klassiek of M4. Varkensneus kan er mee door, deze zijn erg afgeleefd.

MW41 vind ik best nog redelijk ook, het oogt alleen wat plastiekerig allemaal en als de trein stilstaat schud hij behoorlijk

M5, M6, gerenoveerde Break en Varkensneus zijn matig. Zitplaatsen zijn op zich wel redelijk maar het zijn erg saaie interieurs met al dat grijs, vooral M5 is erg.

Desiro is qua zitcomfort een ramp, enige voordeel aan deze trein zijn de stopcontacten.
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door ostbahnhof »

voor mij : am96!
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Nadleeh »

Misschien leuk een peiling toe te voegen aan het topic :)
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Matthias »

Mijn favoriet is zoals hier al eerder aangehaald eerder de AM96 of de I11, puur qua comfort dan toch. Anderzijds vond ik de paar keren dat ik op een I10 zat ook wel heel wat charme hebben. Een break kan er ook nog mee door, en een klassiek motorstel vind ik gewoon tof omwille van zijn treingevoel, soms voel je het daar gewoon nog van 'tjoeke tjoeke' doen. Zelfs een Desiro wil ik nog wel als comfortabel classificeren, maar enkel en puur alleen omdat daar meer zitplaatsen zijn per stel dan op een break of iets dergelijks; op drukke verbindingen ben ik daarom meer fan van Desiro's dan breaks.

De MW41 kan wat mij betreft in een hoekje zich gaan schamen en er nooit meer uitkomen. Zeker de eerste klasse plaatsen zonder raam, waar je met je knieën tegen een plastiek muurtje gekneld zit, zijn zo slecht dat er in het Nederlands geen woord bestaat dat op een gepaste manier mijn ongenoegen kan uitdrukken.
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door jan_olieslagers »

Aan de breaks vind ik storend dat de zitbanken asymmetrisch zijn: langs de ene kant wat smaller, zodat het zelfs met twee personen krap kan zijn als ze niet allebei slank zijn; aan de andere kant dan weer meer dan ruim voor twee maar niet echt genoeg voor drie.

Al de rest maakt mij weinig uit, en ik vind eigenlijk dat er hier nogal wat comfortjunkies aan het woord komen. Zelfs in de algemeen verguisde Desiro's zit ik helemaal niet slecht. Maar ja, mijn trajecten duren maar een half uur of zo, en ik ben er ook nog maar 63 ;)

Bovenal: mijn comfort wordt vooral bepaald door de bezettingsgraad. Ik zit véél liever in de Desiro van Weerde naar Schuman, waar je op ieder uur nog wel een zitplaatsje vindt, meestal zelfs ruimschoots, dan in de break van Kortenberg naar Schuman, waar ik zelfs tijdens de paasvakantie zelfs de eerste klasse heb weten bomvol zitten - en er dan nog werd uitgejaagd door de begeleider ook. (Niet ongegrond, maar ik weet er genoeg die dan een oog dicht doen.)

PS kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een AM96 en een MS96? Dat vraag ik me reeds lang af.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Steve »

jan_olieslagers schreef: PS kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een AM96 en een MS96? Dat vraag ik me reeds lang af.
Automotrice vs motorstel, oftewel Molière vs Vondel. :wink:
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door jan_olieslagers »

Zucht.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Paul »

jan_olieslagers schreef:PS kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een AM96 en een MS96? Dat vraag ik me reeds lang af.
Da's hetzelfde, hé Jan: AM is de Franse afkorting (automotrice), MS de Nederlandse (motorstel).

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door jan_olieslagers »

Dank je, Paul, Steve gaf het ook al aan, met iets meer poëzie, waarvoor nog meer dank.

Dat er anno 2017 nog steeds op zijn Frans gewauweld moet worden... Zucht. Diepe zucht.

Overigens ook geen dank aan diegenen die in een discussie over motorstellen de I11 / M5 / M6 &c vernoemen - deze niet-prof heeft er nog maar een keertje de bronnen op nageslagen, wat ook al nergens voor nodig was geweest.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Steven »

Paul schreef:
jan_olieslagers schreef:PS kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een AM96 en een MS96? Dat vraag ik me reeds lang af.
Da's hetzelfde, hé Jan: AM is de Franse afkorting (automotrice), MS de Nederlandse (motorstel).

Paul
Even aanvullen dat de NMBS van ms naar mr is veranderd. Dus motorrijtuig ipv motorstel.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door Dieselfreak »

Zoals velen vind ook ik de MS96, ook wel de Deense Neus of rubberneus genoemd, veruit de beste. Alle modern comfort, een toilet voor elk rijtuig, goede eerste klasse, een klein compartimentje. Het enige nadeel zijn de kleine deuren, waardoor het in- en uitstappen bij grote drukte soms meerdere minuten in beslag kan nemen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Wat vind jij het beste motorstel

Bericht door profke »

een motorstel dat , in volgorde van belangrijkheid, aan deze dingen voldoet:

1: op tijd rijdt
2: AIRCO heeft
3: "individuele" stoelen ipv banken die te smal zijn
4: weergeeft op een scherm waar we zitten, en hoeveel haltes het nog is
5: tafeltjes heeft voor iet op te leggen
6: een sanitair dat realitstisch bereikbaar is
7: wifi aanbiedt, gratis
8: de lijst is lan genoeg ondertussen


Desiro scoort voor mij punten op 1/2/3/6
de 4 helaast meestal niet.

Kort gevolgd door de MW41, Sprinter, en Break
varkensneus en klasiekje mogen ze van mij gerust in een museum steken.
Plaats reactie