IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Er waren geruchten dat vanaf april Captrain via Ijzeren Rijn van Limburg naar Antwerpen zou gaan rijden, één treinpaar per dag.
Is dat uiteindelijk doorgegaan ?
Dat is een Crossrail trein, 2x per week, enkel richting Antwerpen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

Intussen plan Infrabel een tractieonderstation in Hamont. Dit maakt het mogelijk de bovenleiding tot aan/voorbij de grens door te trekken. Hierdoor kan de Ijzeren Rijn over enkele jaren een belangrijke internationale passagiers-as worden met snelle, comfortabele treinen.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Bibke »

dentheo schreef:Er waren geruchten dat vanaf april Captrain via Ijzeren Rijn van Limburg naar Antwerpen zou gaan rijden, één treinpaar per dag.
Is dat uiteindelijk doorgegaan ?
Neen, is sinds vorige week afgelast.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

Bibke schreef:
dentheo schreef:Er waren geruchten dat vanaf april Captrain via Ijzeren Rijn van Limburg naar Antwerpen zou gaan rijden, één treinpaar per dag.
Is dat uiteindelijk doorgegaan ?
Neen, is sinds vorige week afgelast.
Zou dat de trein geweest zijn met de "gasketels " waar nu soms de RFF 66er voor staat ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Bibke »

dentheo schreef:
Bibke schreef:
dentheo schreef:Er waren geruchten dat vanaf april Captrain via Ijzeren Rijn van Limburg naar Antwerpen zou gaan rijden, één treinpaar per dag.
Is dat uiteindelijk doorgegaan ?
Neen, is sinds vorige week afgelast.
Zou dat de trein geweest zijn met de "gasketels " waar nu soms de RFF 66er voor staat ?
Het waren ketelwagens maar het fijne weet ik er niet van.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

Wat voor trein zou dat moeten zijn en waar naartoe?
Er rijdt dagelijks een ertstrein van Antwerpen naar Budel en terug.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Jan-Mark »

Een werkdagelijkse LPG-keteltrein, die Antwerpen Alaska - Lutterade DSM zou moeten gaan rijden in april t/m september.
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

De Nederlandse provincie Limburg vindt Venlo ook een optie.
http://www.1limburg.nl/limburg-wil-alte ... =section-1

Benieuwd of de bevolking dat ook vindt.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

brunel schreef:De Nederlandse provincie Limburg vindt Venlo ook een optie.
http://www.1limburg.nl/limburg-wil-alte ... =section-1

Benieuwd of de bevolking dat ook vindt.
De ijzeren rijn route via Roermond naar Venlo is een vrij zinloze investering dan ! Dan kan je even goed via de huidige Brabant route vanuit Antwerpen via Roosendaal - Eindhoven naar Venlo rijden zoals nu gebeurt .
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IJzeren Rijn

Bericht door groentje »

De Brabantroute is wel redelijk druk bereden, en ik geloof dat de Nederlanders de druk daar wat vanaf willen. Hoewel ook zeker niet mijn favoriete oplossing, je komt toch net iets teveel noordelijk uit in het Roergebied, zou het voor mij wel een aanvaardbaar compromis zijn. Je vermijdt er grote knooppunten als Breda en Eindhoven mee, en je krijgt desondanks een iets snellere verbinding naar Duitsland voor in de plaats. Maar nog liever een nieuwe lijn naast de A52, natuurlijk.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

Je vermijdt er grote knooppunten als Breda en Eindhoven mee, en je krijgt desondanks een iets snellere verbinding naar Duitsland voor in de plaats
Tweemaal keren erbij ? Roermond en Venlo.....
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

Jan-Mark schreef:Een werkdagelijkse LPG-keteltrein, die Antwerpen Alaska - Lutterade DSM zou moeten gaan rijden in april t/m september.
Iemand een idee waarom het niet gebeurd is ? Nimbys, paperassen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IJzeren Rijn

Bericht door groentje »

dentheo schreef:
Je vermijdt er grote knooppunten als Breda en Eindhoven mee, en je krijgt desondanks een iets snellere verbinding naar Duitsland voor in de plaats
Tweemaal keren erbij ? Roermond en Venlo.....
De bedoeling was dan wel dat er 2 extra spoorbogen zouden komen, had ik begrepen... Dat zou wellicht sneller kunnen dan een geheel nieuwe lijn, of door de Meinweg mogen rijden...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

groentje schreef:
dentheo schreef:
Je vermijdt er grote knooppunten als Breda en Eindhoven mee, en je krijgt desondanks een iets snellere verbinding naar Duitsland voor in de plaats
Tweemaal keren erbij ? Roermond en Venlo.....
De bedoeling was dan wel dat er 2 extra spoorbogen zouden komen, had ik begrepen... Dat zou wellicht sneller kunnen dan een geheel nieuwe lijn, of door de Meinweg mogen rijden...
Maar is het allemaal de investering waard in vergelijking met de Montzenroute?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IJzeren Rijn

Bericht door groentje »

De Montzenroute zelf is OK, maar komt uit in het overbelaste (en bedreigde?) Aachen-West. Een route die Aachen-West kan vermijden, maar toch alle grote bestemmingen in het Roergebied aandoet, is daarmee nog altijd waardevol. Hoe bedreigd Aachen-West op langere termijn is, weet ik niet, maar ik weet wel dat er toch wel vraag is naar extra ruimte voor de stad. Die ontwikkeling houdt nu al elke uitbreiding tegen.
Plaats reactie