Klassiekje schreef: ↑22 nov 2020, 16:03
Ook de MR86 zouden dan uiteindelijk toch ETCS krijgen, er is al een prototype uitgerust.
Is daar dan ooit twijfel over geweest? Ze hebben de ETCS-installaties voor de MS75, 80, 86 en 96 in één groot contract gekocht, dat heeft altijd samen gehangen.
Klassiekje schreef: ↑22 nov 2020, 16:32
Ik denk niet dat iedereen even enthousiast is dat zo de levensduur zeker verlengd wordt tot na 2025
Dat is nu eenmaal het grote nadeel van de invoering van ETCS. Tegen 2025 genoeg nieuw rollend materieel laten instromen om oudere treinen niet te moeten uitrusten is volledig utopisch.
Als je dan moet kiezen tussen klassiekjes uitrusten met ETCS of sprinters (die technisch vrij goed op de MS80 lijken) is de keuze snel gemaakt.
Eeum, een Sprinter was volgens mij toch altijd een klassiekje van de laatste schijf (AM79) met een polyesteren kast op en andere panto's ? En beperkt tot 120 km/u, dat ook.
De Breaks zijn dus technisch geavanceerder dan de Sprinters.. vergeet niet dat midden jaren '80 de besparingsrondes van de NMBS waren, dus er moest zo goedkoop mogelijk materieel worden gekocht..
Voor L- of S-treinen is die beperking tot 120 km/u niet zo'n probleem. Op lijn 26 wordt die snelheid nergens gehaald, hooguit even tussen Vilvoorde en Eppegem of tussen Halle en Edingen. Voor de S9 richting Leuven zou een Desiro iets beter geschikt zijn omdat die trein tussen Kortenberg en Herent niet stopt en even kan dootrekken. De bogies van de sprinters willen overigens ook wel eens aangeven dat 120 echt het maximum is want soms beginnen ze behoorlijk te trillen.
Het zitcomfort is met 2+2-bankjes ook beter dan in het 3de klasrijtuig van een break of een AM75. Ze hebben helaas wel geen airco en jammer genoeg heeft de NMBS ze bij de jongste revisie ook niet uitgerust met displays, wat op lijn 26 wel eens tot verwarring leidt tussen een S5, S7 of S9, zeker als er wat vertraging is.