"Communicatie-aan-de-reizigers-optimalisator"

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: "Communicatie-aan-de-reizigers-optimalisator"

Bericht door Steven »

Dat laatste is een probleem in verschil tussen hogeschool en universiteiten. Verschillende periodes waarin studenten al dan niet vrij zijn. Misschien volstond het dan al om die reguliere trein te versterken.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: "Communicatie-aan-de-reizigers-optimalisator"

Bericht door Asterix »

Paul schreef: Dus ik snap echt niet op welke feestdag jij tevergeefs op zo'n trein hebt staan wachten...
Het was vorige dienstregelingsperiode ergens in het najaar, mogelijk 1 of 11 november, weet het niet meer precies. De affiche klopte toen evenmin met de werkelijkheid.

25 mei is trouwens OLH Hemelvaart, een zon- of feestdag niet gevolgd door een feestdag. En toch zal deze trein niet rijden volgens de routeplanner.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: "Communicatie-aan-de-reizigers-optimalisator"

Bericht door Paul »

Asterix schreef:25 mei is trouwens OLH Hemelvaart, een zon- of feestdag niet gevolgd door een feestdag. En toch zal deze trein niet rijden volgens de routeplanner.
Natuurlijk niet, er staat ook niet in de voetnoot dat hij dan zou moeten rijden. Ik herhaal dat het symbool 7 in een cirkeltje niet betekent "op zon- en feestdagen" maar alleen "enkel op zondagen". Het symbool voor "op zon- én feestdagen" is een kruisje.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: "Communicatie-aan-de-reizigers-optimalisator"

Bericht door Paul »

Afbeelding
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: "Communicatie-aan-de-reizigers-optimalisator"

Bericht door Asterix »

Dan is het wel zeer slechte communicatie dat in de voetnoot van de dienstregeling de 7 voor zondagen en feestdagen staat (zie mijn foto's). Het door jou aangehaalde teken zie ik nergens staan.
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: "Communicatie-aan-de-reizigers-optimalisator"

Bericht door FireSea »

Asterix schreef:Dan is het wel zeer slechte communicatie dat in de voetnoot van de dienstregeling de 7 voor zondagen en feestdagen staat (zie mijn foto's). Het door jou aangehaalde teken zie ik nergens staan.
Nee! Ook in jouw foto's staat die 7 in een cirkeltje voor 'alleen op zondag'. Erachter staat 'niet vóór feestdagen', dat is een afwijking op de regel dat de trein iedere zondag rijdt. Daar weer achter staan nog een paar extra data waarop die trein, ondanks dat het geen zondagen zijn, óók rijdt. Dat zijn de feestdagen 17 april en 1 mei. Strikt genomen niet omdat het feestdagen zijn, maar omdat die data gewoon expliciet als uitzonderingen zijn opgenomen. Als er dus staat: 'niet vóór feestdagen' en daarachter staat de datum van een feestdag op maandag niet vermeld, dan zou de trein zowel de zondag voorafgaand aan de feestdag niet rijden en ook op de feestdag zelf niet. Ik vraag me daarom wel af waarom 5 juni er niet bij staat (Pinkstermaandag). Aan het eind van het lange Pinksterweekend zou de trein dus niet rijden...
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: "Communicatie-aan-de-reizigers-optimalisator"

Bericht door Matthias »

Dat is omdat dan ook de periode van het academiejaar voorbij is wanneer les gegeven wordt. Normaal gezien zouden alle studenten P-treinen op zondagavond voor het laatst rijden deze zondag, en dan pas terug eind september.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: "Communicatie-aan-de-reizigers-optimalisator"

Bericht door Asterix »

FireSea schreef:Nee! Ook in jouw foto's staat die 7 in een cirkeltje voor 'alleen op zondag'. Erachter staat 'niet vóór feestdagen', dat is een afwijking op de regel dat de trein iedere zondag rijdt.
Mag ik vragen hoe je tot die redenering komt? In de legende op de dienstregeling (zie foto) staat de 7 voor 'zondag en feestdagen'. Punt. Geen andere tekens of wat dan ook. Gewoon wat er op de foto te zien is. Ik wil graag geloven dat hij niet rijdt (de dag) voor een feestdag waarbij ik aanneem dat men toch bedoelt dat de dag erna geen feestdag mag zijn of zie ik dat verkeerd? De rest van de data houdt geen taalkundig verband met die uitdrukking 'niet voor feestdagen' en dit alles is ook niet van toepassing op OLH Hemelvaart binnenkort dus waarom rijdt die trein dan niet?
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: "Communicatie-aan-de-reizigers-optimalisator"

Bericht door Paul »

Je hebt gelijk, Asterix, ik heb het nu ook gezien. Op de gele affiches staat onderaan inderdaad dat 'cirkeltje met 7' betekent: "op zondagen en feestdagen". Maar in de pdf's van spoorboekje en lijnfiches is het anders: daar staat dat 'cirkeltje met 7' betekent: "enkel op zondagen" en 'kruisje' als symbool voor "enkel op zon- en feestdagen". De NMBS spreekt dus zichzelf tegen. Bovendien is er innerlijke tegenspraak op de gele affiches: als 'cirkeltje met 7' toch betekent: "op zon- en feestdagen", waarom staat er dan nog bij dat de trein "ook rijdt op 17/4 en 1/5", want dat zijn toch feestdagen? Anderzijds zou er wel expliciet moeten bijstaan "rijdt niet op (de feestdag) 25/5". Het is dus inderdaad een warboel.

Maar blijkbaar hebben ze het intussen ingezien, want vanmorgen heb ik zowel in Berchem als in Leuven de gele affiches bekeken. Er zijn blijkbaar nieuwe affiches gemaakt en daarop staan voor de studententreinen nu alle afzonderlijke datums vermeld waarop de treinen rijden. En niet meer de verwarrende 'cirkeltje met 7' en "niet voor feestdagen".

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: "Communicatie-aan-de-reizigers-optimalisator"

Bericht door Portbou »

Quod erat demonstrandum... :mrgreen:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: "Communicatie-aan-de-reizigers-optimalisator"

Bericht door Asterix »

Paul schreef:(...)want vanmorgen heb ik zowel in Berchem als in Leuven de gele affiches bekeken. Er zijn blijkbaar nieuwe affiches gemaakt en daarop staan voor de studententreinen nu alle afzonderlijke datums vermeld waarop de treinen rijden. En niet meer de verwarrende 'cirkeltje met 7' en "niet voor feestdagen".Paul

Deze namiddag hing alvast op minstens één perron in Leuven nog de verwarrende affiche. Heb de andere perrons niet gecontroleerd.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: "Communicatie-aan-de-reizigers-optimalisator"

Bericht door trainlovertje »

(7) betekent enkel op zondagen. Als het op de gele affiches anders staat, is dat gewoon een drukfout en kan dat dus leiden tot "vergissingen van de reiziger" die helemaal geen vergissingen van de reiziger zijn. Maar daarbuiten zijn er vaak nog andere onduidelijkheden, zoals sommigen hier ook al aanhaalden.

Ik heb er ook nog ééntje:
In de weekendregeling reed er tot december 2014 (of 2015 misschien?) nog een trein kort na middernacht van Hasselt naar Genk.
Op de weekaffiches stond (1), wat dus betekent: rijdt enkel op maandag ('zondagavond').
Op de weekendaffiches stond niets, dus reed hij zogezegd zaterdag en zondag.
Maar dat laatste klopt dus niet, want op zaterdag ('vrijdagavond') reed hij niet. De interpretatie van dagen was dus anders op beide affiches. Misschien worden die treinen kort na middernacht nog steeds verkeerd aangegeven op sommige stationsaffiches?

Edit: hoe de feestdagenregeling werd aangeduid, weet ik helaas niet meer
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: "Communicatie-aan-de-reizigers-optimalisator"

Bericht door rvdborgt »

Asterix schreef:'Niet voor feestdagen' is taalkundig toch niet hetzelfde als 'niet op feestdagen'?
Dat klopt. De "codering" van de rijdagen klopt zo te zien maar, zoals anderen al schreven, "(7)" betekent "rijdt op zondag" en NIET op feestdagen die op andere dagen van de week vallen. Voor "rijdt op zon- en feestdagen" is er traditioneel immers het "kruisje".

Groetjes,
Rian
Plaats reactie