Ontsporing goederentrein lijn 165 op vrijdag 19 mei 2017
Ontsporing goederentrein lijn 165 op vrijdag 19 mei 2017
Gisteren zijn de laatste wagons van een goederentrein ontspoord tussen Virton en Aubange. De TB heeft lange tijd niets gemerkt en er is serieuze schade aan de infrastructuur over 15 km. Zie https://www.rtbf.be/info/belgique/detai ... id=9609960
Re: Ontsporing goederentrein lijn 165 op vrijdag 19 mei 2017
Er wordt gesproken van herstellingskosten die oplopen tot 5 mln euro. Kan dat ?Paul schreef:De TB heeft lange tijd niets gemerkt en er is serieuze schade aan de infrastructuur over 15 km.
Zo ja : zou het geen goed idee zijn een paar posten langs de lijn te herbemannen zodat problemen met treinen vroeger opgemerkt worden ?
Re: Ontsporing goederentrein lijn 165 op vrijdag 19 mei 2017
Met het huidige vermogen van locomotieven merk je amper dat er iets mis is in je trein.
Zolang de leiding automatische rem niet breekt blijf je rijden, je ziet immers niet wat er 500 meter achter jou gebeurt.
Zolang de leiding automatische rem niet breekt blijf je rijden, je ziet immers niet wat er 500 meter achter jou gebeurt.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ontsporing goederentrein lijn 165 op vrijdag 19 mei 2017
De volgende stap is dat iemand een camera achteraan elke goederentrein wil hangen, voorwaarts "kijkend" - plus een centrale observatiepost die al die beelden in het oog moet houden. Véél goedkoper!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: RE: Re: Ontsporing goederentrein lijn 165 op vrijdag 19 mei 2017
Het onderzoek naar de oorzaak loopt nog en uiteraard is iedereen bij Infrabel zeer benieuwd naar de uitkomst om te weten wat we kunnen doen om dit te vermijden. Maar meer personeel langs de baan zal dat zeker niet zijnPortbou schreef:Er wordt gesproken van herstellingskosten die oplopen tot 5 mln euro. Kan dat ?Paul schreef:De TB heeft lange tijd niets gemerkt en er is serieuze schade aan de infrastructuur over 15 km.
Zo ja : zou het geen goed idee zijn een paar posten langs de lijn te herbemannen zodat problemen met treinen vroeger opgemerkt worden ?

Re: RE: Re: Ontsporing goederentrein lijn 165 op vrijdag 19 mei 2017
Met 5 mln euro is het nochtans mogelijk om enkele FTE's te betalen...Shrek schreef:Maar meer personeel langs de baan zal dat zeker niet zijn ;)
Re: Ontsporing goederentrein lijn 165 op vrijdag 19 mei 2017
Bronnen spreken over een gebroken wielas.
Re: RE: Re: Ontsporing goederentrein lijn 165 op vrijdag 19 mei 2017
Tja, waar is de tijd dat er nog premies uitbetaald werden als je als NMBS-werknemer (bijv. mijn vader of moeder als overwegwachtster) een of andere anomalie (vastgelopen em, ontbrekend eindsein...) signaleerde.Portbou schreef:Met 5 mln euro is het nochtans mogelijk om enkele FTE's te betalen...Shrek schreef:Maar meer personeel langs de baan zal dat zeker niet zijn
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: RE: Re: Ontsporing goederentrein lijn 165 op vrijdag 19 mei 2017
Maar als de verzekering van de operator die schade vergoedt ziet het plaatje er natuurlijkhelemaal anders uit. We zullen moeten afwachten wat het onderzoek zegt.Portbou schreef:Met 5 mln euro is het nochtans mogelijk om enkele FTE's te betalen...Shrek schreef:Maar meer personeel langs de baan zal dat zeker niet zijn
Re: RE: Re: Ontsporing goederentrein lijn 165 op vrijdag 19 mei 2017
Een echte spoorwegman/vrouw heeft geen premie nodig om problemen te meldenoverweg13 schreef:Tja, waar is de tijd dat er nog premies uitbetaald werden als je als NMBS-werknemer (bijv. mijn vader of moeder als overwegwachtster) een of andere anomalie (vastgelopen em, ontbrekend eindsein...) signaleerde.Portbou schreef:Met 5 mln euro is het nochtans mogelijk om enkele FTE's te betalen...Shrek schreef:Maar meer personeel langs de baan zal dat zeker niet zijn

Re: RE: Re: Ontsporing goederentrein lijn 165 op vrijdag 19 mei 2017
Mij hebben ze altijd geleerd dat voorkomen beter is dan genezen...Shrek schreef:Maar als de verzekering van de operator die schade vergoedt ziet het plaatje er natuurlijkhelemaal anders uit.Portbou schreef:Met 5 mln euro is het nochtans mogelijk om enkele FTE's te betalen...Shrek schreef:Maar meer personeel langs de baan zal dat zeker niet zijn

Re: RE: Re: Ontsporing goederentrein lijn 165 op vrijdag 19 mei 2017
Uiteraard, maar dat doe je niet door naar de gevolgen te kijken maar door de oorzaak aan te pakken. Mensen betalen om naar ontspoorde treinen te kijken is enkel wat symptooombestrijding, de echte vraag is hoe je zo'n ontsporing kan voorkomen.Portbou schreef:Mij hebben ze altijd geleerd dat voorkomen beter is dan genezen...Shrek schreef:Maar als de verzekering van de operator die schade vergoedt ziet het plaatje er natuurlijkhelemaal anders uit.Portbou schreef: Met 5 mln euro is het nochtans mogelijk om enkele FTE's te betalen...
Re: RE: Re: Ontsporing goederentrein lijn 165 op vrijdag 19 mei 2017
Ik snap je punt en je hebt gelijk dat het opsporen van de oorzaak van de ontsporing het belangrijkst is.Shrek schreef:Uiteraard, maar dat doe je niet door naar de gevolgen te kijken maar door de oorzaak aan te pakken. Mensen betalen om naar ontspoorde treinen te kijken is enkel wat symptooombestrijding, de echte vraag is hoe je zo'n ontsporing kan voorkomen.Portbou schreef:Mij hebben ze altijd geleerd dat voorkomen beter is dan genezen...Shrek schreef: Maar als de verzekering van de operator die schade vergoedt ziet het plaatje er natuurlijkhelemaal anders uit.
Doch iets meer bemande seinposten langs de baan zouden kunnen voorkomen dat één enkele ontsporing zoveel schade aanricht als hier... (gewoon omdat de ontsporing sneller opgemerkt zou worden en de trein sneller gestopt)
Re: Ontsporing goederentrein lijn 165 op vrijdag 19 mei 2017
Dan ga je er wel vanuit dat men vanuit de blok veel naar buiten kijkt. Da's eigenlijk alleen nog het geval in sommige triages.