Geautomatiseerde omroepen

Alles over reizigerstreinen in België.
t-town
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 nov 2012, 18:03

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door t-town »

EMIEL?
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door LML »

t-town schreef:EMIEL?
Ja, de mannelijke versie... :)
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Steven »

EMMA is niet de naam van de vrouw die omroept maar de naam van de software. In de meeste gevallen is het een afkorting. Maar dat gaan de mensen die er mee werken wel beter weten te verduidelijken neem ik aan.
Treinbestuurders hebben een toestel dat IDA noemt maar dat is evenmin een vrouwennaam al zou het er voor kunnen doorgaan. Het is gewoon de afkorting voor Intelligent Drivers Assistant. De NMBS gebruikt zoveel afkortingen dat je er een heel boek mee kan vullen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door groentje »

De NMBS heeft altijd al iets gehad met vrouwennamen, ik denk aan de Yvette, de Ibis, het programma Cassandra...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Shrek »

groentje schreef:De NMBS heeft altijd al iets gehad met vrouwennamen, ik denk aan de Yvette, de Ibis, het programma Cassandra...
En INES is bij Infrabel de database waarin alle TBL1+ en ETCS- files zitten :mrgreen:
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Ruben »

EMMA = Electronic Management of Messages and Announcements
Franksken 2.0

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door Franksken 2.0 »

groentje schreef:De NMBS heeft altijd al iets gehad met vrouwennamen, ik denk aan de Yvette, de Ibis, het programma Cassandra...
Of LILIANE die destijds treinen aankondigde op L161
boehoew

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door boehoew »

Weet hier iemand hoe het eigenlijk komt dat er nog geen geautomatiseerde omroepen zijn in Brussel Zuid? EMMA lijkt precies maar deels ingevoerd te zijn (cfr. de lay-out van de real timeschermen).
franksken

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door franksken »

Emma heeft in Brussel-Zuid de affichage overgenomen.
Audio-aankondigingen gebeuren nog steeds manueel omdat,denk ik,de hoeveelheid annonces voor
Emma te groot is.
spoetnik

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door spoetnik »

boehoew schreef:Weet hier iemand hoe het eigenlijk komt dat er nog geen geautomatiseerde omroepen zijn in Brussel Zuid? EMMA lijkt precies maar deels ingevoerd te zijn (cfr. de lay-out van de real timeschermen).
emma is nog iets te traag. Vooral bij internationale omroepen (in 4 talen dus) zou de mededeling door Emma te lang duren
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door msts.be »

Misschien is het al eens aan bod gekomen, maar heb geen zin om alle 31 pagina's van deze topic te door te nemen. Op welke manier kondigt Emma "Opgelet, doorrijdende trein" aan ? Is dat wanneer een bepaald sein in een bepaalde stand gaat, met een pedaal , ... ?

Want soms duurt het wel erg lang tussen de aankondiging en eer de trein er daadwerkelijk is. Vandaag even in St-Katelijne-Waver gezeten, aankondiging gebeurt, trein arriveert pas 5 minuten nadien. Tegen dan zijn de meeste mensen al vergeten dat er nog een doorrijdende trein was, en als ze te dicht staan worden ze meegezogen..

Op die plaats is dat niet zo erg aangezien alle reizigersbewegingen in dat station zich op L27 afspelen en de doorrijdende treinen daar maar 90 mogen (vanwege de fly-over). Op andere stopplaatsen ziet het er dan slechter uit (bv. L50A).
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door AlexNL »

Dat er lang zit tussen de aankondiging en de daadwerkelijke doorrit viel mij in Ruisbroek ook al op. Ik gok dat die boodschap wordt gespeeld wanneer de rijweg wordt aangelegd.
Gebruikersavatar
tiretrainz
Berichten: 55
Lid geworden op: 18 jun 2016, 16:15
Locatie: Kortrijk

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door tiretrainz »

msts.be schreef:Misschien is het al eens aan bod gekomen, maar heb geen zin om alle 31 pagina's van deze topic te door te nemen. Op welke manier kondigt Emma "Opgelet, doorrijdende trein" aan ? Is dat wanneer een bepaald sein in een bepaalde stand gaat, met een pedaal , ... ?

Want soms duurt het wel erg lang tussen de aankondiging en eer de trein er daadwerkelijk is. Vandaag even in St-Katelijne-Waver gezeten, aankondiging gebeurt, trein arriveert pas 5 minuten nadien. Tegen dan zijn de meeste mensen al vergeten dat er nog een doorrijdende trein was, en als ze te dicht staan worden ze meegezogen..

Op die plaats is dat niet zo erg aangezien alle reizigersbewegingen in dat station zich op L27 afspelen en de doorrijdende treinen daar maar 90 mogen (vanwege de fly-over). Op andere stopplaatsen ziet het er dan slechter uit (bv. L50A).
soms word het zelfst niet aangekondigt, dus ik denk dat het de seinen in een bepaalde stand is
stekkerz
Berichten: 101
Lid geworden op: 20 sep 2012, 09:40

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door stekkerz »

tiretrainz schreef:
msts.be schreef:Misschien is het al eens aan bod gekomen, maar heb geen zin om alle 31 pagina's van deze topic te door te nemen. Op welke manier kondigt Emma "Opgelet, doorrijdende trein" aan ? Is dat wanneer een bepaald sein in een bepaalde stand gaat, met een pedaal , ... ?

Want soms duurt het wel erg lang tussen de aankondiging en eer de trein er daadwerkelijk is. Vandaag even in St-Katelijne-Waver gezeten, aankondiging gebeurt, trein arriveert pas 5 minuten nadien. Tegen dan zijn de meeste mensen al vergeten dat er nog een doorrijdende trein was, en als ze te dicht staan worden ze meegezogen..

Op die plaats is dat niet zo erg aangezien alle reizigersbewegingen in dat station zich op L27 afspelen en de doorrijdende treinen daar maar 90 mogen (vanwege de fly-over). Op andere stopplaatsen ziet het er dan slechter uit (bv. L50A).
soms word het zelfst niet aangekondigt, dus ik denk dat het de seinen in een bepaalde stand is
Een doorrijdende trein wordt in principe door het systeem aangekondigd 3 min voor de doorrit en het sein moet openstaan.
In tegenstelling tot reizigerstreinen wordt een doorrit enkel aangekondigd op het perron waar de trein effectief zal passeren , reizigerstreinen daarentegen worden telkens algemeen aangekondigd voor heel het station.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door dentheo »

stekkerz schreef:, reizigerstreinen daarentegen worden telkens algemeen aangekondigd voor heel het station.
Is dat zo ??
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie