Dienstregeling december 2017

Alles over reizigerstreinen in België.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Asterix »

Onlangs was er in een kleiner station onduidelijkheid over de laatste aansluitingen van de dag (dus niet onbelangrijk): het geïnformatiseerde treinregelingssysteem TMS hield er geen rekening meer mee terwijl op de papieren documenten van de lopende treindienst de aansluitingen nog wel worden voorzien. Bij de lokale diensten van de NMBS wist men het ook niet precies: ging het om een bug of een aanpassing van de treindienst? De vraag werd doorgezet naar de organen die dit beheren maar er is tot op heden nooit antwoord op gekomen. Het resultaat is dat men nu maar iets doet, al naargelang wie van dienst is en hoe die zijn pet er naar staat. Hoe wil je dat zoiets ooit kan goedkomen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Shrek »

am62 schreef:
jan_olieslagers schreef:Dat vind ik een zware beschuldiging, en het klinkt nogal "gratuit". Onderbouwing?
Beste Jan, neem eens mee de trein als je 2x moet overstappen, je klachten indient en dan beseft dat er niks mee gebeurt. Dat is mijn onderbouwing : ervaring.

Misschien fijn om hier een apart topic van te maken, van problemen met aansluitingen die volgens de app/affiches in de stations zouden moeten gerespecteerd worden, maar waar dat niet het geval is.
Ik heb ook heel wat ervaring met treinreizen. En mijn belangrijkste les in al die jaren is: reken nooit op een overstap van enkele minuten. Als je denkt alle overstappen van 2-3 minuten te halen die in de planner zitten dan ben ofwel een beginnend treinreiziger ofwel een beetje naïef. Ik bekijk in zo'n geval altijd wat de volgende trein is en indien die veel later is neem ik nog liever een andere route dan op die krappe overstap te gokken.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door am62 »

Shrek schreef:Ik heb ook heel wat ervaring met treinreizen. En mijn belangrijkste les in al die jaren is: reken nooit op een overstap van enkele minuten. Als je denkt alle overstappen van 2-3 minuten te halen die in de planner zitten dan ben ofwel een beginnend treinreiziger ofwel een beetje naïef. Ik bekijk in zo'n geval altijd wat de volgende trein is en indien die veel later is neem ik nog liever een andere route dan op die krappe overstap te gokken.
Que ? Daar gaat het niet over !

Het gaat om aansluitingen die dienen te verzekerd worden, waarvan in het station op de affiche staat dat de trein dient te wachten en ook de app vermeldt dit. Eenmaal aangekomen is de trein gaan vliegen. Is dat de manier van werken ? Met name in Denderleeuw loopt dit meer fout dan goed !

Beste Shrek, met 20 jaar treinervaring en een pak kilometer kan ik moeilijk beginnend of naïef genoemd worden, kijk nog eens even terug op de eerste bladzijde onderaan...
Laatst gewijzigd door am62 op 04 jun 2017, 19:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef: Ik heb ook heel wat ervaring met treinreizen. En mijn belangrijkste les in al die jaren is: reken nooit op een overstap van enkele minuten. Als je denkt alle overstappen van 2-3 minuten te halen die in de planner zitten dan ben ofwel een beginnend treinreiziger ofwel een beetje naïef. Ik bekijk in zo'n geval altijd wat de volgende trein is en indien die veel later is neem ik nog liever een andere route dan op die krappe overstap te gokken.
Ik kan je daarin helemaal volgen. Wie regelmatig mijn blog leest, zal wel al doorhebben dat we zeker bij de heenreis bijna altijd voor enige reserve zorgen. De rust die dat met zich meebrengt, weegt ruimschoots op tegen het tijdverlies. Toch is er iets dat wringt: enerzijds doet men meer dan verdienstelijke pogingen om treinen vlot op elkaar te laten aansluiten, anderzijds vermindert de betrouwbaarheid recht evenredig met de kwaliteit van de aansluiting, zodat reizigers toch weer langere overstaptijden zoeken. Ik wil het niet eens over aansluitende bussen (en omgekeerd!) hebben, want daar hangt het gewoon af van de chauffeur die al dan niet rekening houdt met Aribus of met plaatselijke gewoonten.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door overweg13 »

am62 schreef:
Que ? Daar gaat het niet over !

Het gaat om aansluitingen die dienen te verzekerd worden, waarvan in het station op de affiche staat dat de trein dient te wachten en ook de app vermeldt dit. Eenmaal aangekomen is de trein gaan vliegen. Is dat de manier van werken ? Met name in Denderleeuw loopt dit meer fout dan goed !

Beste Shrek, met 20 jaar treinervaring en een pak kilometer kan ik moeilijk beginnend of naïef genoemd worden.
De situatie is inderdaad anders als je elke dag opnieuw rekening moet houden met verbroken aansluitingen. Als je dan telkens een vroegere trein moet nemen, verlies je op weekbasis inderdaad erg veel tijd. Wij kunnen ons met sporadische uitstappen op dat vlak meer permitteren. Het blijft een heikel punt: aansluitingen. Eigenlijk zouden ze een zekerheid moeten zijn, met bruikbare alternatieven als het misgaat. Maar op dat vlak valt er nog een hele weg af te leggen.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door groentje »

De stiptheid wordt te weinig vanuit het standpunt van de reiziger gezien. Voor de statistieken moeten we de voorkeur geven aan 1 trein met 12' boven 2 treinen met 5'. Dat is absurd, zeker als dat betekent dat meer reizigers hun aansluiting missen, en daarmee een veel grotere vertraging oplopen dan die verwaarloosbare 5'. Er zijn grenzen aan wat je kan inbouwen als reservetijd, moet je echt een vol uur eerder vertrekken omdat je enige aansluiting per uur notoir onbetrouwbaar is? Elke dag opnieuw? Eigenlijk doe je dan jezelf aan wat de spoorwegen je de helft van de tijd aandoen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:De stiptheid wordt te weinig vanuit het standpunt van de reiziger gezien. Voor de statistieken moeten we de voorkeur geven aan 1 trein met 12' boven 2 treinen met 5'.
Dat merk je dan ook. Ik zou echt eens graag de cijfers van 20 jaar geleden vergelijken met die van vandaag. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat vertragingen van een kwartier of meer toen veel minder voorkwamen dan vandaag, en dat terwijl de meeste verbindingen sneller waren.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef:Ik wil het niet eens over aansluitende bussen (en omgekeerd!) hebben, want daar hangt het gewoon af van de chauffeur die al dan niet rekening houdt met Aribus of met plaatselijke gewoonten.
Bestaat dat systeem eigenlijk nog? In Leuven is dat al maanden uitgeschakeld.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door overweg13 »

Ik ken wel nog een aantal plaatsen waar het werkt, wat niet betekent dat de chauffeurs er ook rekening mee houden. In Halle: de TEC in 90% van de gevallen, voor De Lijn in 5% van de gevallen, en ik ben geen 0 vergeten.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3503
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door jan_olieslagers »

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat vertragingen van een kwartier of meer toen veel minder voorkwamen dan vandaag, en dat terwijl de meeste verbindingen sneller waren.
Dat wil ik grif geloven, maar het spoornet wordt dan ook veel intensiever gebruikt. Vandaag volstaat het dat er in de noord-zuidverbinding iemand een sch__t laat om een kettingreactie van vertragingen op te starten. De politiek heeft hier zeker een verantwoordelijkheid, die heeft toch maar blijven aandringen op meer en meer treinen terwijl de overeenkomstige meer sporen er nu pas mondjesmaat beginnen te komen - de hogesnelheidslijnen even buiten beschouwing gelaten, en die hebben natuurlijk wel veel geld gekost. En ik begrijp ook dat er een stilzwijgende regel is dat iedere trein NAAR de noordzuidverbinding ook DOOR diezelfde noord-zuidverbinding moet gaan, zelfs geen P-trein uit Leuven of Herentals of Dendermonde die Brussel-Noord als eindstation mag hebben. Terwijl daar toch heel wat "markt" voor moet zijn, al was het maar voor de Vlaamse ambtenaren aan de Kon.Alb.II-laan en binnenkort op T&T.

Teveel mensen/diensten/betrokkenen houden teveel vast aan "zo is het altijd geweest", lijkt me.

PS dan nog gezwegen van het louche trucje om liever een trein af te schaffen dan hem met meer dan 5 minuten vertraging te laten rijden, afschaffingen komen nl. niet in de statistieken...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Asterix »

jan_olieslagers schreef:[En ik begrijp ook dat er een stilzwijgende regel is dat iedere trein NAAR de noordzuidverbinding ook DOOR diezelfde noord-zuidverbinding moet gaan, zelfs geen P-trein uit Leuven of Herentals of Dendermonde die Brussel-Noord als eindstation mag hebben.
Daar treinen parkeren tijdens de spits is totaal ondoenbaar.
jan_olieslagers
Berichten: 3503
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door jan_olieslagers »

Hoezo? Er zijn twaalf perrons, en maar zes sporen gaan verder de N-Z verbinding in. Waarom kunnen er op de andere zes geen treinen kop maken? Ok, niet op alle zes tegelijk misschien, men moet niet alle reserves willen uitputten, maar geen enkele dat gaat mij toch ook te ver.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Asterix »

Als er in Brussel-Noord per spoor in de NZV ook maar één ter beschikking zou staan, je zou enorme opstoppingen krijgen.

Nu heb je de mogelijkheid om een trein het station binnen te trekken terwijl zijn voorganger (die dus vóór hem reed in de NZV) nog aan het perron staat.
Omgekeerd - dus richting NZV - kan het station als wachtbekken dienen en kunnen de reizigers al in- en uitstappen terwijl er naast die trein al een andere vertrekkensklaar staat voor hetzelfde spoor in dezelfde koker.

Tot slot heb je ook de sporen nodig om verkeer dat uit Brussel rijdt al te oriënteren zodat het afwaarts niet meer te veel moet kruisen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door Steven »

een trein die er door zal rijden heeft 2-3 minuten nodig. een trein die zal keren vergt al snel tien minuten en dan moet je rekening houden dat het spoor waar hij vandaan kwam vrij moet blijven om terug over te rijden in de andere richting. Waardoor de sporen aan de noordkant van het station minder andere treinen kunnen toelaten. De capaciteit van heel dat sporenplan daalt dus.
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2017

Bericht door groentje »

Enkel Zuid biedt van grote 3 iet of wat voldoende capaciteit aan om er treinen te beperken, je hebt al snel een veelvoud van de tijd nodig om te keren, dan om door te rijden... Mocht je daarentegen opperen om de NZV helemaal links te laten en pakweg de lijn 28, lijn 161 of lijn 26 voorstellen als alternatief, dan zou je me wel mee hebben.
Plaats reactie