werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Asterix »

groentje schreef:Ik vraag me vooral af hoeveel ze denken te zullen besparen met een spoor uit te breken van ocharme een paar km...

Oorspronkelijk wilde men enkelspoor tot Vilvoorde (enfin, Y. Haren-Noord) maar dan zou men moeten beseinen op tegenspoor en dat was nog duurder. Dus dan maar deze 'oplossing'...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Ik vraag me vooral af hoeveel ze denken te zullen besparen met een spoor uit te breken van ocharme een paar km... En zou het toeval zijn dat het pas na de onderbreking van de NZV zal zijn? Ik dacht dat ze de treinen dan langs daar wilden sturen... Het is vooral weer een stukje robuustheid die hiermee wordt uitgebroken, iets waar vooral de vervoerders en dispatching problemen mee zullen hebben...
Is het dan echt nodig om voor 8 goederentreinen per dag (in beide richtingen) een dubbelspoor te hebben? Indien het daar toch echt nodig is, waar op het netwerk zie jij dan wel de mogelijheid om 5 km spoor uit te breken?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Asterix schreef: Ik zou niet weten welk spoor er zou liggen te roesten. Het is een dubbelspoorlijn die in beide richtingen druk wordt bereden door goederenverkeer tussen Antwerpen en de lijnen 96 en 124. Ook wel werktreinen van TUC en leeg materieel tussen Brussel en Antwerpen. Echt allemaal verkeer dat vaak niet strak volgens een rijpad rijdt en dus zeker nog meer vertraging zal maken.
"Druk bereden" is toch sterk overdreven hoor. Een 4-5 goederentreinen per richting en 4 treinen met leeg materieel (en zelfs 1 reizigerstrein) per dag staan er ingepland. Er komen inderdaad nog enkele werktreinen bij, maar dat geeft nog altijd maar een 20-tal bewegingen per dag. Er zijn stukken enkelspoor die veel meer zien passeren dan dat.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door groentje »

Je antwoordt niet op de vraag hoeveel je daarmee bespaart, Schrek. En het huidige verkeer zegt weinig over het potentieel, zo vermoed ik dat een reizigersverbinding vanuit Denderleeuw richting Luchthaven weleens een bescheiden succes zou kunnen kennen, je vermijdt er het drukste stuk van de Ring mee.

Ik blijf het dus betreuren. Niet zozeer omdat ik vrees dat het grote problemen zal opleveren, maar omdat het zo weinig ambitieus is.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jan_olieslagers »

Vooral lijkt het me dat er daarmee een alternatief verloren gaat, of toch sterk ingeperkt wordt, voor het geval er iets verkeerd gaat. En er is niet veel nodig om het verkeer rond Brussel grondig in het honderd te sturen. Een plan B is altijd nuttig om achter de hand te hebben.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Je antwoordt niet op de vraag hoeveel je daarmee bespaart, Schrek. En het huidige verkeer zegt weinig over het potentieel, zo vermoed ik dat een reizigersverbinding vanuit Denderleeuw richting Luchthaven weleens een bescheiden succes zou kunnen kennen, je vermijdt er het drukste stuk van de Ring mee.

Ik blijf het dus betreuren. Niet zozeer omdat ik vrees dat het grote problemen zal opleveren, maar omdat het zo weinig ambitieus is.
Infrabel kan niet ambitieuzer zijn dan de regering die de budgetten moet voorzien. Er moet bespaard worden, dan kan je dat beter doen op een stukje amper benutte infra dan door lijnen te gaan schrappen.
jan_olieslagers schreef:Vooral lijkt het me dat er daarmee een alternatief verloren gaat, of toch sterk ingeperkt wordt, voor het geval er iets verkeerd gaat. En er is niet veel nodig om het verkeer rond Brussel grondig in het honderd te sturen. Een plan B is altijd nuttig om achter de hand te hebben.
Je kan bij problemen nog steeds door bundel C rijden. Het is niet dat dit éne spoor nu opeens de enige verbinding tussen Vilvoorde en L28 wordt he.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jan_olieslagers »

Huh, dat zijn dingen waar ik geen zicht op heb, als outsider. Maar ware het dan niet eerder aangewezen om in die bundel C een spoor op te breken, of zelfs meer dan een?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:"Druk bereden" is toch sterk overdreven hoor. Een 4-5 goederentreinen per richting en 4 treinen met leeg materieel (en zelfs 1 reizigerstrein) per dag staan er ingepland. Er komen inderdaad nog enkele werktreinen bij, maar dat geeft nog altijd maar een 20-tal bewegingen per dag. Er zijn stukken enkelspoor die veel meer zien passeren dan dat.
Ik tel per etmaal tussen de 30 en 45 bewegingen op dat stuk. Maar goed, we zullen zien, he.
Vertonghe
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 mar 2017, 11:12
Locatie: Mechelen

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Vertonghe »

Beste forumleden, ik zit op de IC Brussel-Zuid - Doornik en er is me iets opgevallen. Bij het uitrijden van het station Silly (zo'n twee kilometer verderop) zag ik dat ze precies camera's aan het installeren waren langs L1. Het leken wel snelheidscamera's? Weet er iemand waar deze voor dienen? Het gaat om drie camera's, elk aan dezelfde kant van het spoor met ongeveer 200m als interval.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door traxie »

Er staan daar reeds lang camera's. Volgens mij om te kijken of er niemand via de vertakkingen de hogesnelheidslijn opwandeld. 's nachts worden de vertakkingen dan ook belicht.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Weekend van 17 en 18 juni is er 48hr geen treinverkeer op lijn 35 tussen Hasselt en Diest. Drukke goederen verkeer zal wel omgeleid worden ? via Landen (L36) of Mol (L15 enkel diesels )
sunreezer

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door sunreezer »

Ondertussen is men begonnen aan de vernieuwing van de midden sporen op lijn 50A. Maar weet iemand waarom men daar terug houten dwarsliggers plaatst en geen betonnen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

sunreezer schreef:Ondertussen is men begonnen aan de vernieuwing van de midden sporen op lijn 50A. Maar weet iemand waarom men daar terug houten dwarsliggers plaatst en geen betonnen?
Dat zullen de tijdelijke segmenten zijn die men plaatst om makkelijker materieel (rails en dwarsliggers) aan te voeren. Die tijdelijke segmenten kunnen later makkelijk weer verwijderd worden.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door CursorX »

Shrek schreef:
sunreezer schreef:Ondertussen is men begonnen aan de vernieuwing van de midden sporen op lijn 50A. Maar weet iemand waarom men daar terug houten dwarsliggers plaatst en geen betonnen?
Dat zullen de tijdelijke segmenten zijn die men plaatst om makkelijker materieel (rails en dwarsliggers) aan te voeren. Die tijdelijke segmenten kunnen later makkelijk weer verwijderd worden.

Klopt, in 't begin van vorige week lagen die houten nog heel erg dicht bij vertakking St-Katarina-Lombeek, tegen het einde van de week lagen ze al een heel stuk verder en alles ertussen was beton geworden, ze schuiven dus gewoon mee op met de werken.
IGBT-6000
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 sep 2015, 10:03

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door IGBT-6000 »

CursorX schreef:
Shrek schreef:
sunreezer schreef:Ondertussen is men begonnen aan de vernieuwing van de midden sporen op lijn 50A. Maar weet iemand waarom men daar terug houten dwarsliggers plaatst en geen betonnen?
Dat zullen de tijdelijke segmenten zijn die men plaatst om makkelijker materieel (rails en dwarsliggers) aan te voeren. Die tijdelijke segmenten kunnen later makkelijk weer verwijderd worden.

Klopt, in 't begin van vorige week lagen die houten nog heel erg dicht bij vertakking St-Katarina-Lombeek, tegen het einde van de week lagen ze al een heel stuk verder en alles ertussen was beton geworden, ze schuiven dus gewoon mee op met de werken.
Iemand een idee waarom er niet met een vaste betonnen plaat gewerkt wordt? De life cycle kost van deze oplossing is lager dan het traditionele dwarsligger concept.
Plaats reactie