Combinatie vervoerbewijzen i.c.m. reisweg

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Combinatie vervoerbewijzen i.c.m. reisweg

Bericht door FireSea »

Hallo, ik heb een vraagje. Ik reis morgen van Roosendaal naar Knokke en gebruik daarvoor een enkeltje Roosendaal - Essen, aangevuld met een Railpass-regel Essen - Knokke. Nu krijg ik voor mijn reis van de planner het advies om met de Beneluxtrein tot Brussel Zuid te gaan en daar de IC naar Knokke te nemen. Dit omdat je dan de minste overstappen hebt. De kortste route, even snel, is echter (heel lang) overstappen in Antwerpen Centraal, dan via Gent naar Brugge en daar weer overstappen naar Knokke. Nu heb ik echter een kaartje Roosendaal - Essen en een aparte regel voor Essen - Knokke. Vanaf Essen is echter alleen de reisweg via Gent toegestaan. Mag ik nu, omdat ik vanuit Roosendaal reis, toch via Brussel omreizen, vanwege de overstap minder, of mag ik nu enkel de route via Gent volgen, omdat mijn vervoerbewijs is opgeknipt in Essen?

Alvast dank voor het antwoord!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Combinatie vervoerbewijzen i.c.m. reisweg

Bericht door Steve »

Bij mijn weten mag je die beide vervoerbewijzen wel degelijk als één beschouwen, maar in de sterk vereenvoudigde nieuwe vervoersvoorwaarden vind ik daar even niets over terug.

Sowieso mag Essen - Knokke als dusdanig alvast tijdens de week prima via Brussel (voldoet zowel aan de voorwaarde "is sneller dan dé kortste reisweg" als "vermijdt een (extra) overstap") dus ik zou het gerust doen.
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Combinatie vervoerbewijzen i.c.m. reisweg

Bericht door FireSea »

Thanks!

Tja, het is natuurlijk wel zo dat je in het weekend vanuit Essen wel evenveel overstaps hebt via Brussel als via Gent, dus dan zou die vlieger niet opgaan. Dan hangt het er dus echt van af of die twee vervoerbewijzen als één worden beschouwd...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Combinatie vervoerbewijzen i.c.m. reisweg

Bericht door Steve »

Het feit dat de combinatie aanvaardt wordt op de Benelux of andere grensoverschrijdende treinen (en dat is inderdaad zo, altijd al zo geweest) betekent op zich al automatisch dat beide eigenlijk als één beschouwd worden want anders zou je hem helemaal niet mogen nemen bij gebrek aan een halte in Essen.

Toch ben ook ik benieuwd naar de regel die dat zwart op wit aantoont, zeker in de nieuwe versie van de vervoersvoorwaarden. Rian weet het misschien?

Hoe dan ook zou ik me helemaal geen zorgen maken, geen treinbegeleider die daar moeilijk over gaat doen.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Combinatie vervoerbewijzen i.c.m. reisweg

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef:Het feit dat de combinatie aanvaardt wordt op de Benelux of andere grensoverschrijdende treinen (en dat is inderdaad zo, altijd al zo geweest) betekent op zich al automatisch dat beide eigenlijk als één beschouwd worden want anders zou je hem helemaal niet mogen nemen bij gebrek aan een halte in Essen.

Toch ben ook ik benieuwd naar de regel die dat zwart op wit aantoont, zeker in de nieuwe versie van de vervoersvoorwaarden. Rian weet het misschien?
Ik heb het nu niet speciaal oppgezocht maar sommige voorwaarden zijn verhuisd naar de "gebruiksvoorwaarden" die je kunt vinden op de webpagina van elk ticket. Andere vind je nu terug in het "lexicon" dat ook op de NMBS-website staat.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Combinatie vervoerbewijzen i.c.m. reisweg

Bericht door Steve »

rvdborgt schreef:
Steve schreef:Het feit dat de combinatie aanvaardt wordt op de Benelux of andere grensoverschrijdende treinen (en dat is inderdaad zo, altijd al zo geweest) betekent op zich al automatisch dat beide eigenlijk als één beschouwd worden want anders zou je hem helemaal niet mogen nemen bij gebrek aan een halte in Essen.

Toch ben ook ik benieuwd naar de regel die dat zwart op wit aantoont, zeker in de nieuwe versie van de vervoersvoorwaarden. Rian weet het misschien?
Ik heb het nu niet speciaal oppgezocht maar sommige voorwaarden zijn verhuisd naar de "gebruiksvoorwaarden" die je kunt vinden op de webpagina van elk ticket. Andere vind je nu terug in het "lexicon" dat ook op de NMBS-website staat.

Groetjes,
Rian
Beide ook bekeken maar geen duidelijk antwoord. Ook in de oude vervoersvoorwaarden vind ik trouwens niet meteen iets dat het met zoveel woorden bevestigt. Wordt dit toevallig niet op een "hoger" niveau bepaald (Europees, UIC, ...)?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Combinatie vervoerbewijzen i.c.m. reisweg

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef:
rvdborgt schreef:
Steve schreef:Het feit dat de combinatie aanvaardt wordt op de Benelux of andere grensoverschrijdende treinen (en dat is inderdaad zo, altijd al zo geweest) betekent op zich al automatisch dat beide eigenlijk als één beschouwd worden want anders zou je hem helemaal niet mogen nemen bij gebrek aan een halte in Essen.

Toch ben ook ik benieuwd naar de regel die dat zwart op wit aantoont, zeker in de nieuwe versie van de vervoersvoorwaarden. Rian weet het misschien?
Ik heb het nu niet speciaal oppgezocht maar sommige voorwaarden zijn verhuisd naar de "gebruiksvoorwaarden" die je kunt vinden op de webpagina van elk ticket. Andere vind je nu terug in het "lexicon" dat ook op de NMBS-website staat.
Beide ook bekeken maar geen duidelijk antwoord. Ook in de oude vervoersvoorwaarden vind ik trouwens niet meteen iets dat het met zoveel woorden bevestigt. Wordt dit toevallig niet op een "hoger" niveau bepaald (Europees, UIC, ...)?
In de oude voorwaarden stond wel degelijk dat twee gecombineerde vervoerbewijzen samen als 1 doorgaand werden gezien. Op een hoger niveau wordt dit overigens niet bepaald.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Combinatie vervoerbewijzen i.c.m. reisweg

Bericht door Steve »

Gevonden in de oude Vervoersvoorwaarden, maar je moet verdraaid goed weten waarop te zoeken. De sleutel blijkt de term "aanvullend" te zijn, want op "combinatie", "aansluitend" e.d. vind je helemaal niets relevants. Overigens wordt er in de bijzondere voorwaarden verderop (bv. over bepaalde grensoverschrijdende tarieven) heel vaak gesproken over "aanvullend vervoerbewijs", maar in het onderstaande hoofdartikel daarover noch in het lexicon wordt die term letterlijk vermeld.
Art. 53. Gebruik van twee opeenvolgende vervoerbewijzen
§1. Er kan een nieuw vervoerbewijs uitgegeven worden voor het afleggen van een bijkomend
traject vóór of na het traject dat vermeld is op het bestaande vervoerbewijs dat in het bezit is
van de reiziger.
Indien een tweede vervoerbewijs wordt gebruikt als aanvulling bij een eerste (alle stations die
zich op de aangerekende reisweg van het eerste vervoerbewijs bevinden, kunnen worden
aangevraagd als vertrek- of bestemmingsstation van het tweede vervoerbewijs), dan worden
beide beschouwd als één vervoerbewijs en zijn de principes van doorgaand verkeer van
toepassing
. De reiziger dient de twee vervoerbewijzen te tonen vanaf zijn vertrekstation indien
de trein niet stopt in het bestemmingsstation van het eerste vervoerbewijs of indien de reiziger
reist volgens de pricipes (sic) van doorgaand verkeer.
Met de nieuwe vervoerswaarden daarentegen is het hopeloos: noch in de algemene voorwaarden, noch in het lexicon, noch in de specifieke voorwaarden van een aantal mogelijke vervoerbewijzen (standaardbiljet, Rail Pass enz) wordt er gesproken over "aanvullend". Ook in andere termen kan ik het idee van twee aanvullende vervoerbewijzen nergens terugvinden. Ik denk dat ik hen eens de vraag ga stellen...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Combinatie vervoerbewijzen i.c.m. reisweg

Bericht door Steve »

Kennelijk staat het nu toch in de voorwaarden van het vervoerbewijs zelf (in weer andere termen waardoor ik het niet meteen vond), hier een voorbeeld voor de Go Pass 1:
MAG IK 2 OPEENVOLGENDE VERVOERBEWIJZEN GEBRUIKEN?
Ja. Je kunt een ander vervoerbewijs gebruiken vóór of na je biljet. Indien een ander vervoerbewijs gebruikt wordt vóór
of na je Go Pass 1, dan worden beiden beschouwd als één enkel vervoerbewijs en zijn de voordelen van de
alternatieve reisweg* van toepassing. Toon steeds je twee vervoerbewijzen bij controle in de trein.
Ergo: Roosendaal - Knokke via Brussel is écht geen probleem, ook niet als je tickets in Essen opgesplitst zijn.
Plaats reactie