MOBIB evolutie
MOBIB evolutie
Ik loop nu al enige tijd met een MOBIB kaart rond.
Ik kan daar nog geen nuttig product opzetten. Beweegt daar nog iets ?
Wanneer kan ik mijn 10 rittenkaart erop kwijt ?
Zit het project op zijn gat ?
Ik kan daar nog geen nuttig product opzetten. Beweegt daar nog iets ?
Wanneer kan ik mijn 10 rittenkaart erop kwijt ?
Zit het project op zijn gat ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: MOBIB evolutie
Producten (dat zijn dingen die je kunt vastpakken en kopen en die daarna je eigendom zijn) kun je er niet op zetten, alhoewel marketingmensen daar soms anders over denkendentheo schreef:Ik loop nu al enige tijd met een MOBIB kaart rond.
Ik kan daar nog geen nuttig product opzetten. Beweegt daar nog iets ?
Wanneer kan ik mijn 10 rittenkaart erop kwijt ?
Zit het project op zijn gat ?

Bij de NMBS gaat het erg langzaam. Op dit moment kunnen er alleen abonnementen op en ik zie nog geen verdere vooruitgang.
Bij De Lijn zijn het op dit moment ook alleen abonnementen. Bij de TEC en de MIVB kun je er wel (bijna?) alles op zetten. Ik heb van alle vier de vervoerders iets op mijn kaart staan.
Groetjes,
Rian
Re: MOBIB evolutie
Bij de MIVB inderdaad alles, sterker nog: sinds intussen al meer dan een jaar bestaat er geen andere drager meer (en de oude klassieke, magnetische tickets worden zelfs al twee jaar niet meer verkocht, er was een overgangsjaar waarin de oude ontwaardingstoestellen bleven staan). Er is dus een enorm verschil in tempo. Dat punt waarop alle abonnementen overgezet waren (zoals de NMBS en intussen bijna ook De Lijn) is bij de MIVB al zo'n zeven jaar geleden...rvdborgt schreef:Bij de TEC en de MIVB kun je er wel (bijna?) alles op zetten.
Re: MOBIB evolutie
Deze week een brief gekregen van De Lijn dat mijn abonnement bij verlenging in september op een MOBIB-kaart zal geplaatst worden.
Dan zullen de scholieren hoogst waarschijnlijk bij hun verlenging in september ook overgaan naar een MOBIB-kaart.
Dan zullen de scholieren hoogst waarschijnlijk bij hun verlenging in september ook overgaan naar een MOBIB-kaart.
Re: MOBIB evolutie
Ja, De Lijn is nu volop bezig met de uitrol van de MOBIB-kaart voor de "algemene" abonnees, nadat ze tot nu toe exclusief de 65+'ers hadden gedaan.
Opgelet: vooralsnog kunnen ze hun abonnementen enkel op een MOBIB-kaart van De Lijn zelf zetten. Als je er al eentje hebt van de NMBS, de MIVB of de TEC, ben je voorlopig de klos...
Opgelet: vooralsnog kunnen ze hun abonnementen enkel op een MOBIB-kaart van De Lijn zelf zetten. Als je er al eentje hebt van de NMBS, de MIVB of de TEC, ben je voorlopig de klos...
Re: MOBIB evolutie
Moet de MOBIB uiteindelijk het papieren kaartje gaan vervangen (zoals de OV Chipkaart in Nederland) of is dit niet aan de orde?
Re: MOBIB evolutie
En wanneer je een MOBIB-kaart van De Lijn hebt kun je hierbij dan je abonnementen van de NMBS, MIVB of TEC bijzetten?Steve schreef:Ja, De Lijn is nu volop bezig met de uitrol van de MOBIB-kaart voor de "algemene" abonnees, nadat ze tot nu toe exclusief de 65+'ers hadden gedaan.
Opgelet: vooralsnog kunnen ze hun abonnementen enkel op een MOBIB-kaart van De Lijn zelf zetten. Als je er al eentje hebt van de NMBS, de MIVB of de TEC, ben je voorlopig de klos...
Re: MOBIB evolutie
Ja, maar...Nadleeh schreef:Moet de MOBIB uiteindelijk het papieren kaartje gaan vervangen (zoals de OV Chipkaart in Nederland) of is dit niet aan de orde?
Ja, omdat het de bedoeling is dat alle gebruikelijke abonnementen en tickets van de 4 operatoren uiteindelijk op MOBIB overgaan. Alleen zit er dus een enorm verschil in tempo: de MIVB is al helemaal overgeschakeld, De Lijn zet bij wijze van spreken z'n eerste stappen en de NMBS en TEC zitten daar ergens tussenin.
Maar: er is vooralsnog geen concreet uitzicht op tariefintegratie tussen alle vervoerders, iets wat in Nederland al jarenlang bestond met de strippenkaart en nog uitgebreid is met de OV-chipkaart. In België wordt daar al heel lang over gesproken, maar heel concreet is het nog niet, uitgezonderd de JUMP-producten in Brussel die al lang op papier bestonden en nu ook naar MOBIB overgegaan zijn. Tot die tijd is MOBIB dus een gemeenschappelijke "drager" waar ieder z'n eigen producten op zet.
Het helpt natuurlijk niet dat er vier vervoerders betrokken zijn die elk van een andere overheid afhangen. Er is ook geen overkoepelende organisatie of sturing zoals die in Nederland bestaat (er is wel iets maar dat is in verhouding een mager en tandenloos beestje).
Let op, ik ga niet alles van de OV-chipkaart zomaar verheerlijken. Het gedoe om een kaart te verkrijgen is hier bijvoorbeeld helemaal niet van toepassing: hier kun je de kaart meteen aan een loket krijgen als je wilt, ook bij defect/verlies/diefstal. Ook veel van de andere, vaak heel klantonvriendelijke dingen in de geschiedenis van de OV-chipkaart zijn hier gelukkig niet gebeurd.
Ja, in die richting zou het wel moeten lukken.b-loc schreef: En wanneer je een MOBIB-kaart van De Lijn hebt kun je hierbij dan je abonnementen van de NMBS, MIVB of TEC bijzetten?
Re: MOBIB evolutie
Met de invoering van de OV-chipkaart is de tariefintegratie in Nederland verdwenen. Het enige wat er gezamenlijk is, is dat ze allemaal van hetzelfde saldo gebruik kunnen maken.Steve schreef:Maar: er is vooralsnog geen concreet uitzicht op tariefintegratie tussen alle vervoerders, iets wat in Nederland al jarenlang bestond met de strippenkaart en nog uitgebreid is met de OV-chipkaart.
Groetjes,
Rian
Re: MOBIB evolutie
Tariefintegratie is inderdaad een iets te groot woord, ik doelde in het bijzonder op dat reizen op saldo. Een reiziger laadt een bepaald bedrag op z'n kaart en kan daarmee in het hele land terecht, bij alle vervoerders en in alle regio's, door gewoon z'n kaart voor de kaartlezer te houden. Het principe bestond al met de strippenkaart en is nu nog een pak eenvoudiger met de OV-chipkaart. Een totale utopie in België, op dit moment maar ook de komende jaren ongetwijfeld nog. Het zou het openbaar vervoer zoveel laagdrempeliger maken, zeker voor wie geen doorgewinterde gebruiker is.rvdborgt schreef:Met de invoering van de OV-chipkaart is de tariefintegratie in Nederland verdwenen. Het enige wat er gezamenlijk is, is dat ze allemaal van hetzelfde saldo gebruik kunnen maken.Steve schreef:Maar: er is vooralsnog geen concreet uitzicht op tariefintegratie tussen alle vervoerders, iets wat in Nederland al jarenlang bestond met de strippenkaart en nog uitgebreid is met de OV-chipkaart.
Groetjes,
Rian
Uiteráárd is dat reizen op saldo lang niet altijd de goedkoopste oplossing en zeker voor frequenter gebruik (als abonnementen en dergelijke een interessante optie worden) ben je aangewezen op de producten van aparte vervoerders en is het natuurlijk een ander verhaal. De versnippering van de exploitanten van het openbaar vervoer heeft daar natuurlijk drama's aangericht.
Re: MOBIB evolutie
Ook de TEC is volledig over, met dien verstande dat je, als je je rit bij de chauffeur betaalt, nog steeds alleen maar een velletje papier krijgt, geloof ik.
Re: MOBIB evolutie
De beste promotie van de kaart (oyster) in Londen was dat je steeds de goedkoopste formule kreeg. Had je op één dag veel heen en weer gereisd, dan kreeg je maximaal de dagkaart aangerekend. Zoiets zouden de Tec, MIVB en de Lijn ook makkelijk kunnen.Steve schreef: Uiteráárd is dat reizen op saldo lang niet altijd de goedkoopste oplossing en zeker voor frequenter gebruik (als abonnementen en dergelijke een interessante optie worden) ben je aangewezen op de producten van aparte vervoerders en is het natuurlijk een ander verhaal.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: MOBIB evolutie
Dat komt niet door de verschillende vervoerders maar door keuzes van de verantwoordelijke overheden.Steve schreef:Uiteráárd is dat reizen op saldo lang niet altijd de goedkoopste oplossing en zeker voor frequenter gebruik (als abonnementen en dergelijke een interessante optie worden) ben je aangewezen op de producten van aparte vervoerders en is het natuurlijk een ander verhaal. De versnippering van de exploitanten van het openbaar vervoer heeft daar natuurlijk drama's aangericht.
Groetjes,
Rian
Re: MOBIB evolutie
Ik heb een MOBIB kaart van de NMBS en daar staat nochtans ook mijn abonnement van De Lijn op hoor...Steve schreef:Ja, De Lijn is nu volop bezig met de uitrol van de MOBIB-kaart voor de "algemene" abonnees, nadat ze tot nu toe exclusief de 65+'ers hadden gedaan.
Opgelet: vooralsnog kunnen ze hun abonnementen enkel op een MOBIB-kaart van De Lijn zelf zetten. Als je er al eentje hebt van de NMBS, de MIVB of de TEC, ben je voorlopig de klos...
Re: MOBIB evolutie
Dank voor je uiteenzetting. De OV-Chipkaart heeft inderdaad het nodige eenvoudiger gemaakt, maar er kleven ook veel nadelen aan. Nu ben ik sinds december vorig jaar in bezit van een Mobib kaart (maar had mij nooit echt in de mogelijkheden verder verdiept), maar het viel mij op dat de aanvraag al een stuk simpeler was. Ik hoop dat er in de toekomst bij de ontwikkeling van de Mobib ook van de fouten in Nederland geleerd wordt.Steve schreef:Let op, ik ga niet alles van de OV-chipkaart zomaar verheerlijken. Het gedoe om een kaart te verkrijgen is hier bijvoorbeeld helemaal niet van toepassing: hier kun je de kaart meteen aan een loket krijgen als je wilt, ook bij defect/verlies/diefstal. Ook veel van de andere, vaak heel klantonvriendelijke dingen in de geschiedenis van de OV-chipkaart zijn hier gelukkig niet gebeurd.