Organisatie rijdend personeel

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Organisatie rijdend personeel

Bericht door Portbou »

Ik zou graag beter begrijpen hoe de NMBS treinbestuurders en treinbegeleiders toewijst aan alle treinen.

Als voorbeeld heb ik hieronder de uurregeling van de treinen tussen De Panne en Antwerpen samengevat zoals die vanaf december zullen gaan rijden.
* Voor de treinen die in het paars zijn aangeduid veronderstel ik dat het rijdend personeel van depot Gent komt.
* Voor de treinen in het geel veronderstel ik depot De Panne.
* Voor de treinen in het lichtblauw veronderstel ik depot Antwerpen.

...maar als ik dan bij de laatste treinen van de dag kom blijkt een groot deel van het rijdend personeel niet meer in zijn depot te geraken :|

Ik zou dankbaar zijn als iemand me wil uitleggen hoe het georganiseerd wordt om toch iedereen thuis te krijgen...

Afbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Organisatie rijdend personeel

Bericht door overweg13 »

Ik zie al minstens een gegeven dat je over het hoofd ziet: zoals jij het voorstelt wordt in de loop van de dag nooit van personeel gewisseld, terwijl je er wel zeker van kunt zijn dat dit enkele keren per dag in Gent gebeurt. Het zou me zelfs niet verbazen mocht ook Sint-Niklaas diensten hebben op deze dienst en waarom niet, ook Kortrijk, Oostende, Mol... Het is soms verrassend waar personeel tegenwoordig allemaal terechtkomt. Maar de pro's zullen me hopelijk verbeteren waar ik me vergaloppeer.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Organisatie rijdend personeel

Bericht door jan_olieslagers »

Niet echt een antwoord, maar toch: was er niet ooit een applicatie SKAI die deze problematiek aanpakte met een vroege implementatie van "Artifical Intelligence"? Maar die was nog ouder dan Artemis, dat intussen al vervangen werd, dus vermoedelijk zal ook SKAI al wel een opvolger gekregen hebben.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Organisatie rijdend personeel

Bericht door Portbou »

overweg13 schreef:Ik zie al minstens een gegeven dat je over het hoofd ziet: zoals jij het voorstelt wordt in de loop van de dag nooit van personeel gewisseld, terwijl je er wel zeker van kunt zijn dat dit enkele keren per dag in Gent gebeurt. Het zou me zelfs niet verbazen mocht ook Sint-Niklaas diensten hebben op deze dienst en waarom niet, ook Kortrijk, Oostende, Mol... Het is soms verrassend waar personeel tegenwoordig allemaal terechtkomt. Maar de pro's zullen me hopelijk verbeteren waar ik me vergaloppeer.
Ik ging er niet van uit dat het personeel dat bvb. om 04u52 in De Panne begint de hele verdere dag doorwerkt...
Maar ik dacht wel dat ze afgelost werden door mensen van hetzelfde depot, vandaar dat ik dezelfde kleuren gebruik.

Bvb. treinbegeleider en -bestuurder vertrekken in De Panne om 04u52 en komen er om 10u08 terug.
Hun dienst eindigt en ze worden afgelost door een andere treinbegeleider en -bestuurder die dan de trein van 10u52 verzekeren.
etc...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Organisatie rijdend personeel

Bericht door Steven »

Het is niet zo simpel om dat uit te leggen. Je moet niet alleen rekening houden met de vertrekkende treinen maar ook met de aankomende treinen, normaal plant men altijd eerst het materieel in en dan pas gaat men kijken waar men volk op welke rit kan zetten. Verder miet je ook tekening houden met ledige ritten. Ritten van en naar een bundel die ook een bestuurder nodig hebben. Dat zorgt er voor dat het niet volstaat om gewoon naar de vertrekken te kijken. Soms is het zo dat een treinbestuurder meerdere treinen klaar maakt maar zelf geen commerciële ritten doet in zijn dienst, soms miet jij zijn eigen trein klaar maken en soms doe je enkel treinritten zonder een trein zelf klaar te maken. Verder zijn de ritten ook verdeeld over de depots. Soms keert een treinbestuurder als passagier terug naar zijn depot, dat kan met een trein zijn maar evengoed met een taxi.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Organisatie rijdend personeel

Bericht door Asterix »

Daarenboven komen er ook nog P-treinen tussen gefietst waarvan de begeleider opeens een andere trein moet overnemen in een station.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Organisatie rijdend personeel

Bericht door nighttrain »

Portbou schreef:Ik zou graag beter begrijpen hoe de NMBS treinbestuurders en treinbegeleiders toewijst aan alle treinen.

Als voorbeeld heb ik hieronder de uurregeling van de treinen tussen De Panne en Antwerpen samengevat zoals die vanaf december zullen gaan rijden.
* Voor de treinen die in het paars zijn aangeduid veronderstel ik dat het rijdend personeel van depot Gent komt.
* Voor de treinen in het geel veronderstel ik depot De Panne.
* Voor de treinen in het lichtblauw veronderstel ik depot Antwerpen.

...maar als ik dan bij de laatste treinen van de dag kom blijkt een groot deel van het rijdend personeel niet meer in zijn depot te geraken :|

Ik zou dankbaar zijn als iemand me wil uitleggen hoe het georganiseerd wordt om toch iedereen thuis te krijgen...

Afbeelding

Met dwell times van plus minus 44 minuten kan je zeer cratief omspringen met mensen en rollend materieel, zeker in FN om de niet produktieve spoorbezetting van ongeveer 30 minuten weg te werken.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Organisatie rijdend personeel

Bericht door dekooiker »

De planning gaat er inderdaad van uit dat hetzelfde personeel een ganse tijd met hetzelfde stel rijdt én dezelfde verbinding terugrijdt.
Kom je met de IC uit Gent naar Antwerpen dan zal die daarna als IC naar Oostende rijden.
Het materieel van de L-trein Leuven-Hasselt rijdt in de daluren deze verbinding maar wordt in de spitsuren ingezet voor P-treinen waardoor de stellen beter benut worden en de spoorbezettingen minder lang.

Wel een interessant onderwerp: hoewel ik de omlopen van materieel redelijk goed ken is het voor personeel nog eens anders georganiseerd.
Dat maakt ook dat er bij defect materieel niet altijd en een bestuurder en een treinbegeleider gevonden wordt om met een stel uit een bundel nog gauw in te springen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Organisatie rijdend personeel

Bericht door Steven »

Inderdaad personeel volgt niet noodzakelijk de volledige omloop van het materieel. Er zijn diensten waarbij je tot 6 keer van materieel veranderd.
Plaats reactie