B-Europe en NS-int prijsverschil

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

B-Europe en NS-int prijsverschil

Bericht door thejay »

Kan iemand (Rian?) nog eens uitleggen waarom:

een Benelux weekendretour Antwerpen <-> Schiphol of verder met 100% korting voor het NS-deel (= Kruidvat dagkaart) bij NS-Int online € 8,40 kost en bij B-Europe € 10,40 ?
Dus u bent gewaarschuwd :)

Overigens extra handig dat zo'n ticket geen toeslag vereist voor de IC-direct ... terwijl het onderliggende vervoerbewijs dat dus niet heeft.
De meeste conducteurs vragen er trouwens niet eens naar als je enkel je internationaal ticket laat zien (op papier of telefoon).
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: B-Europe en NS-int prijsverschil

Bericht door rvdborgt »

thejay schreef:een Benelux weekendretour Antwerpen <-> Schiphol of verder met 100% korting voor het NS-deel (= Kruidvat dagkaart) bij NS-Int online € 8,40 kost en bij B-Europe € 10,40 ?
Dus u bent gewaarschuwd :)

Overigens extra handig dat zo'n ticket geen toeslag vereist voor de IC-direct ... terwijl het onderliggende vervoerbewijs dat dus niet heeft.
De meeste conducteurs vragen er trouwens niet eens naar als je enkel je internationaal ticket laat zien (op papier of telefoon).
Het klopt dat ze bijna nooit om de bijbehorende netkaart voor Nederland vragen. Ik test dat ook wel eens uit :)
Het prijsverschil komt doordat de NMBS een jaar geleden een nieuw soort toeslag heeft uitgevonden: systeemkosten.
https://public-pf.b-europe.com/nl/Produ ... 0bc3207019
Dat is 1 euro per enkele reis als het NRT-tarief wordt toegepast. Dat is zo voor gewone tickets (vol tarief of met een korting) naar Nederland verder dan Roosendaal of Maastricht. Ook voor aanvullende tickets in bv. Zwitserland in aansluiting op een TGV.
Sinds dat die kosten er zijn, koop ik dat soort tickets dus via NS of Happyrail. Op die systeemkosten is geen enkele korting van toepassing dus sinds de invoering van die systeemkosten kloppen de beloofde kortingen natuurlijk niet meer.

Voor gewone (niet-TGV) tickets naar Duitsland en Frankrijk lijken die kosten er trouwens niet te zijn; dat hangt waarschijnlijk samen met het feit dat (deels) niet het NRT-tarief wordt toegepast maar het DB- of het SNCF-tarief.

Groetjes,
Rian
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: B-Europe en NS-int prijsverschil

Bericht door thejay »

Bedankt, ik wist dat er iets was :?
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Re: B-Europe en NS-int prijsverschil

Bericht door reiziger123 »

Jaren geleden kwamen er boekingskosten bij voor verkoop aan de balie omdat de loketten te duur zijn. Tegenwoordig kopen meer mensen online en worden de automatiseringskosten hoger met systeemkosten als gevolg :(
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: B-Europe en NS-int prijsverschil

Bericht door groentje »

Ik kan enige parellellen met de banksector niet negeren...
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: B-Europe en NS-int prijsverschil

Bericht door rvdborgt »

reiziger123 schreef:Jaren geleden kwamen er boekingskosten bij voor verkoop aan de balie omdat de loketten te duur zijn. Tegenwoordig kopen meer mensen online en worden de automatiseringskosten hoger met systeemkosten als gevolg :(
Die "systeemkosten" zijn van toepassing ongeacht het distributiekanaal, voor die tickets waarop ze van toepassing zijn.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: B-Europe en NS-int prijsverschil

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef: Sinds dat die kosten er zijn, koop ik dat soort tickets dus via NS of Happyrail.
Happyrail. Die kende ik nog niet. Wat zijn je ervaring?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: B-Europe en NS-int prijsverschil

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:
rvdborgt schreef:Sinds dat die kosten er zijn, koop ik dat soort tickets dus via NS of Happyrail.
Happyrail. Die kende ik nog niet. Wat zijn je ervaring?
Het is in feite het internetloket van de Treinreiswinkel. De afgifte loopt op de achtergrond doorgaans via NS of DB. Ze hebben soms nog wat last van probleempjes (die meld ik dan en dan komt er ook redelijk snel feedback) maar verder werkt het wel redelijk. De planner is wel wat beperkt (geen via's bv.) dus ingewikkelder reizen naar/via Duitsland boek ik via DB.
Voor Frankrijk gebruik ik tegenwoordig nauwelijks SNCF meer (planner is veel te beperkt) maar NS, NMBS (maar pas op voor de systeemkosten...), Happyrail of Trainline. Die hebben allemaal een verbinding met het SNCF-systeem (en kunnen dus SNCF-prijzen boeken) maar hebben een minder beperkte planner.
Soms moet je ook vergelijken want ze hebben allemaal hun eigen zwakke kanten,waardoor ze niet altijd tot dezelfde mogelijkheden komen.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: B-Europe en NS-int prijsverschil

Bericht door kika »

Ik sluit me helemaal aan bij Rian. En qua betalingen doet bvb. SNCF wel eens vervelend, in tegenstelling tot die anderen. En er zijn er enkele, zoals Happyrail, die wel bepaalde steden in hun zoekmachine hebben zitten, maar nooit kaartjes voor (kunnen?) aanbieden. Contact opnemen met treinreiswinkel is dan meestal voldoende om het alsnog te kunnen kopen..
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: B-Europe en NS-int prijsverschil

Bericht door rdv »

Maar bij de Treinreiswinkel betaal je een dossierkost, en bij Happyrail betaalkosten als je met kredietkaart wil betalen. Wat is dan het verschil met de systeemkosten van b-europe?

Sent from my ALE-L21 using Tapatalk
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: B-Europe en NS-int prijsverschil

Bericht door Steve »

Kun je er enkel met kredietkaart betalen of ook andere methoden waar die kosten niet (of minder) van toepassing zijn? Ik vind het trouwens een beetje een gebrek dat je nergens op de site van Happyrail kunt terugvinden wat de betaalmogelijkheden zijn, of het zit goed verstopt.

Zijn er omgekeerd bij pakweg NMBS Europe helemaal geen betalingskosten, ongeacht de gekozen betaalwijze?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: B-Europe en NS-int prijsverschil

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef:Kun je er enkel met kredietkaart betalen of ook andere methoden waar die kosten niet (of minder) van toepassing zijn? Ik vind het trouwens een beetje een gebrek dat je nergens op de site van Happyrail kunt terugvinden wat de betaalmogelijkheden zijn, of het zit goed verstopt.
Als je gaat boeken, dan zie je de betaalmogelijkheden. Maar het zou goed zijn om dat ook gewoon op de site vermelden inderdaad. iDeal is gratis, voor de rest gelden nog betaalkosten, die overigens in januari zullen moeten verdwijnen omdat dan een nieuwe EU-richtlijn van kracht wordt.
Steve schreef:Zijn er omgekeerd bij pakweg NMBS Europe helemaal geen betalingskosten, ongeacht de gekozen betaalwijze?
Dat was ooit zo maar voor American Express zijn er sinds een tijdje wel kosten.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: B-Europe en NS-int prijsverschil

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef:Maar bij de Treinreiswinkel betaal je een dossierkost, en bij Happyrail betaalkosten als je met kredietkaart wil betalen. Wat is dan het verschil met de systeemkosten van b-europe?
Hangt van de prijs af. Voor goedkopere tickets zit je niet zomaar aan 1 euro kosten per enkele reis. De goedkoopste betaaloptie na iDeal is trouwens Sofort (1,5% kosten), waar ook een aantal Belgische banken aan meedoen.
Vanaf ergens in januari moeten de meeste betaalkosten verdwijnen dus wordt het hopelijk wat interessanter.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: B-Europe en NS-int prijsverschil

Bericht door kika »

rvdborgt schreef: 01 aug 2017, 23:51 Vanaf ergens in januari moeten de meeste betaalkosten verdwijnen dus wordt het hopelijk wat interessanter.
Nieuws daarvan is compleet langs me heengegaan. Heb je een linkje met meer informatie over waar dat (nog?) van toepassing zou moeten zijn?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: B-Europe en NS-int prijsverschil

Bericht door rvdborgt »

kika schreef: 10 aug 2017, 19:39
rvdborgt schreef: 01 aug 2017, 23:51Vanaf ergens in januari moeten de meeste betaalkosten verdwijnen dus wordt het hopelijk wat interessanter.
Nieuws daarvan is compleet langs me heengegaan. Heb je een linkje met meer informatie over waar dat (nog?) van toepassing zou moeten zijn?
Op 12 januari moet richtlijn 2015/2366 zijn omgezet in nationale wetgeving. Hier is een samenvatting van wat er in die richtlijn staat:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... issum=true

Daarin o.a. "verbod op toeslagen voor het gebruik van kredietkaarten en debetkaarten voor consumenten".

Groetjes,
Rian
Plaats reactie