MOBIB evolutie

Smalspoor, tram en light-rail in België
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5297
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: MOBIB evolutie

Bericht door Steve »

TommyG schreef:
Steve schreef:Ja, De Lijn is nu volop bezig met de uitrol van de MOBIB-kaart voor de "algemene" abonnees, nadat ze tot nu toe exclusief de 65+'ers hadden gedaan.

Opgelet: vooralsnog kunnen ze hun abonnementen enkel op een MOBIB-kaart van De Lijn zelf zetten. Als je er al eentje hebt van de NMBS, de MIVB of de TEC, ben je voorlopig de klos...
Ik heb een MOBIB kaart van de NMBS en daar staat nochtans ook mijn abonnement van De Lijn op hoor...
Serieus? Lang geleden afgeleverd? Het laatste wat ik wist is dat het niet ging maar dat ze er wel volop aan het werken waren om het mogelijk te maken.

Het is toevallig geen gecombineerd abonnement?
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: MOBIB evolutie

Bericht door Paul »

Steve schreef:
b-loc schreef:En wanneer je een MOBIB-kaart van De Lijn hebt kun je hierbij dan je abonnementen van de NMBS, MIVB of TEC bijzetten?
Ja, in die richting zou het wel moeten lukken.
Ik denk niet dat je op de huidige MOBIB-kaarten van De Lijn (65+ en jaarabonnementen) al een product van een andere vervoersmaatschappij kunt zetten. Op de website van De Lijn staat dat dit "op termijn", "in de toekomst", ooit zal kunnen... Wait and see.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5297
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: MOBIB evolutie

Bericht door Steve »

Paul schreef:
Steve schreef:
b-loc schreef:En wanneer je een MOBIB-kaart van De Lijn hebt kun je hierbij dan je abonnementen van de NMBS, MIVB of TEC bijzetten?
Ja, in die richting zou het wel moeten lukken.
Ik denk niet dat je op de huidige MOBIB-kaarten van De Lijn (65+ en jaarabonnementen) al een product van een andere vervoersmaatschappij kunt zetten. Op de website van De Lijn staat dat dit "op termijn", "in de toekomst", ooit zal kunnen... Wait and see.
Producten van de MIVB kun je er alvast wel op zetten en ik ben vrij zeker dat dit ook geldt voor die van andere operatoren. Het is vooral in de andere richting (De Lijn-producten op kaarten van een andere operator) dat er nog de nodige problemen zijn.
desperado
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: MOBIB evolutie

Bericht door desperado »

Sorry for posting in English ...

I have an NMBS MOBIB card with subscriptions for deLijn and MIVB.

A while ago this stopped working at some MIVB stations. It worked fine at my local station going to Brussels Centraal in the morning but didn''t work at Brussels Centraal going back home in the evening. NMBS didn't know anything. MIVB didn't know anything. After a narrow escape with a ticket check, I ended up having to pay for tickets for the journey home. After about a week, I got an email from NMBS telling me to take the MOBIB card to a ticket machine for an update. It also now works on deLijn which it didn't a while ago.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: MOBIB evolutie

Bericht door dentheo »

I presume you have asked for a refund ?
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: MOBIB evolutie

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef:
TommyG schreef:Ik heb een MOBIB kaart van de NMBS en daar staat nochtans ook mijn abonnement van De Lijn op hoor...
Serieus? Lang geleden afgeleverd? Het laatste wat ik wist is dat het niet ging maar dat ze er wel volop aan het werken waren om het mogelijk te maken.

Het is toevallig geen gecombineerd abonnement?
Voor gecombineerde abonnementen werkt dat nu ongeveer een halfjaar denk ik. Ik heb ook geen apart, verblekend velletje meer voor De Lijn en het kastje in de bus piept goedkeurend als ik daar mijn kaart tegenhoud.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5297
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: MOBIB evolutie

Bericht door Steve »

Gecombineerde abonnementen zijn inderdaad een heel andere zaak, omdat die volledig door de NMBS afgeleverd en beheerd worden. Ook andere dergelijke abonnementen afgeleverd door andere operatoren maar geldig bij De Lijn (zoals het MTB-abonnement in Brussel of de vrijkaart voor personeel van de MIVB en de TEC) kunnen al jaren gevalideerd worden op de toestellen in de voertuigen, wat in het begin trouwens vaak ietwat verraste blikken bij chauffeurs en reizigers opleverde.

Bij mijn weten en tot op heden is De Lijn echter nog steeds niet in staat om zelf vervoerbewijzen af te leveren op een MOBIB-kaart van een andere operator.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: MOBIB evolutie

Bericht door b-loc »

Steve schreef:Gecombineerde abonnementen zijn inderdaad een heel andere zaak, omdat die volledig door de NMBS afgeleverd en beheerd worden. Ook andere dergelijke abonnementen afgeleverd door andere operatoren maar geldig bij De Lijn (zoals het MTB-abonnement in Brussel of de vrijkaart voor personeel van de MIVB en de TEC) kunnen al jaren gevalideerd worden op de toestellen in de voertuigen, wat in het begin trouwens vaak ietwat verraste blikken bij chauffeurs en reizigers opleverde.

Bij mijn weten en tot op heden is De Lijn echter nog steeds niet in staat om zelf vervoerbewijzen af te leveren op een MOBIB-kaart van een andere operator.
Dus als je op een NMBS MOBIB-kaart een gecombineerd abonnement van de NMBS + De Lijn zet werkt het ook op de bussen van De Lijn?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5297
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: MOBIB evolutie

Bericht door Steve »

Jazeker, dat hoort te werken. Bij mijn weten levert de NMBS ook geen enkel papiertje meer af dat dienstdoet als De Lijn-abonnement.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: MOBIB evolutie

Bericht door rvdborgt »

b-loc schreef:Dus als je op een NMBS MOBIB-kaart een gecombineerd abonnement van de NMBS + De Lijn zet werkt het ook op de bussen van De Lijn?
Dat schreef ik al. En dat klopt dus. Ik weet niet of je verplicht bent om in de bus te valideren als je een abonnement hebt. Ik doe het als ik eraan denk. Ik reis meestal in Gent met de bus en daar heerst de facto nog steeds een open instapregime.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: MOBIB evolutie

Bericht door overweg13 »

Voor alle duidelijkheid: ik moet nu ook overstappen op Mobib bij De Lijn, en ze leven daar nog altijd in de prehistorie. Bij de TEC kun je gewoon gebruik maken van je eID om de foto door te sturen, bij De Lijn moet je je foto eerst inscannen en dan doorsturen. Maar belangrijker: het is nog altijd niet mogelijk om je abonnement van De Lijn op een kaart van een andere maatschappij te zetten, heb ik zopas vernomen.
Het is toch godgeklaagd dat al jaren gezegd wordt dat alle vervoerbewijzen op één kaart (zullen) kunnen en dat dit onlangs nog eens bevestigd werd in de pers; als ik me niet vergis ging dat laatste uit van de NMBS.
Ik vraag me af of we ooit nog zullen meemaken dat De Lijn de Mobib in al zijn aspecten zal kunnen gebruiken. Het zou nl. wel eens kunnen dat we ondertussen al op een nieuw systeem zijn overgestapt.
Met vriendelijke groet

overweg13
pmuy

Re: MOBIB evolutie

Bericht door pmuy »

overweg13 schreef: 11 aug 2017, 14:02 Voor alle duidelijkheid: ik moet nu ook overstappen op Mobib bij De Lijn, en ze leven daar nog altijd in de prehistorie. Bij de TEC kun je gewoon gebruik maken van je eID om de foto door te sturen, bij De Lijn moet je je foto eerst inscannen en dan doorsturen. Maar belangrijker: het is nog altijd niet mogelijk om je abonnement van De Lijn op een kaart van een andere maatschappij te zetten, heb ik zopas vernomen.
Het is toch godgeklaagd dat al jaren gezegd wordt dat alle vervoerbewijzen op één kaart (zullen) kunnen en dat dit onlangs nog eens bevestigd werd in de pers; als ik me niet vergis ging dat laatste uit van de NMBS.
Ik vraag me af of we ooit nog zullen meemaken dat De Lijn de Mobib in al zijn aspecten zal kunnen gebruiken. Het zou nl. wel eens kunnen dat we ondertussen al op een nieuw systeem zijn overgestapt.
Dat eerste klopt niet helemaal. Indien je over een eID beschikt, haalt De Lijn de foto van die kaart automatisch op. Je kan dus gewoon je kaart online aanvragen (met eID in kaartlezer) en betalen, online zonder kaartlezer (waarna je een overschrijvingsformulier krijgt) of aan het loket. Met die eerste methode ontvang je je kaart trouwens na enkele dagen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5297
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: MOBIB evolutie

Bericht door Steve »

De dus zelfs aan het loket krijg je de kaart niet meteen?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: MOBIB evolutie

Bericht door overweg13 »

Een paar fragmenten uit de brief:
Voor de aanmaak van de kaart hebben we een recente pasfoto nodig. Stuur je foto bij voorkeur op naar data.abo@delijn.be met vermelding van je naam en geboortedatum of rijksregisternummer. Je kan desnoods ook langskomen in één van onze Lijnwinkels met je pasfoto, maar houd dan wel rekening met langere wachttijden tijdens de laatste weken van augustus.

En uit de mail die ik ontving n.a.v. mijn vraag om mijn abonnement op een bestaande TEC-Mobib te plaatsen:
Tot op vandaag is het nog niet mogelijk om onze vervoerbewijzen op te laden op de mobibkaarten van andere vervoermaatschappijen.
U zal dus helaas wel een extra mobibkaart van De Lijn moeten aankopen.


Toch wel spijtig allemaal. Merk op dat van de eID nergens sprake is.
Met vriendelijke groet

overweg13
pmuy

Re: MOBIB evolutie

Bericht door pmuy »

Steve schreef: 11 aug 2017, 17:24 De dus zelfs aan het loket krijg je de kaart niet meteen?
Inderdaad: volgens de website sturen ze de Mobib-kaart dan op. Je zou wel een tijdelijk vervoersbewijs meekrijgen.
overweg13 schreef: 11 aug 2017, 17:38 Een paar fragmenten uit de brief:
Voor de aanmaak van de kaart hebben we een recente pasfoto nodig. Stuur je foto bij voorkeur op naar data.abo@delijn.be met vermelding van je naam en geboortedatum of rijksregisternummer. Je kan desnoods ook langskomen in één van onze Lijnwinkels met je pasfoto, maar houd dan wel rekening met langere wachttijden tijdens de laatste weken van augustus.

Dan spreken ze zichzelf tegen, want volgens hun website:

Hou rekening met langere wachttijden, door de omschakeling van jaarabonnementen op MOBIB verwachten we deze zomer langere verwerkingstijden. Voor een vlottere verwerking, neem je volgende documenten mee: je eID (of die van de abonnementhouder), een pasfoto (als je niet over een eID beschikt) en het betalingsvoorstel (als je een uitnodiging tot verlenging ontving).

Verwarrend allemaal. Dat het nog niet mogelijk is om een kaart van andere vervoerders (zoals NMBS) te gebruiken, klopt volledig en is eigenlijk onaanvaardbaar. Maar goed, dan zet ik mijn NMBS-abonnement wel op mijn kaart van De Lijn.
Plaats reactie