bovenleiding 25 kV

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
pietje

bovenleiding 25 kV

Bericht door pietje »

Ik weet niet of het hier al eens ergens gepost is, maar worden er (buiten de HSL en de paar lijntjes in het zuiden van het land) nog lijnen voorzien met 25 kV bovenleiding?

Is er iemand die weet heeft van een "omschakelscenario" en evt hoe lang dit gaat duren? (vermoedelijk 10 tallen jaren om de investering te spreiden)

In Nederland was zo'n scenario al eens onderzocht, maar is het vermoedelijk op de lange baan geschoven. Bij onze noorderburen is het probleem nog erger owv de 1,5 kV tegen onze 3 kV (vooral bij zware goederentreinen), maar daar gaat de volledige Betuweroute al op 25 kV dus de treinen richting Duitsland hebben vanaf Rotterdam 25 kV.
De Betuweroute in Nederland is die 1500A (zoals de HSL) of 500A (zoals de niet-HSL 25kV lijnen in Belgie)?
Bert

Bericht door Bert »

Ik weet niet of er direct een omschakeling zal plaatsvinden, vermits er nog te veel materiaal rond rijdt die enkel geschikt is voor 3kV :wink:

Lijnen op 25 kV:
HSL 1
HSL 2
HSL 4
HSL 3 zal daar ook wel mee uitgerust worden

42 Rivage-Gouvy en dan verder tot Luxembourg
165 Libramont - Virton - Athus
165A Y Aubange CFL - Rodange (L)
165B Y Aubange SNCF - Mont st Martin (F)
166 Bertrix - Y Neffe (Dinant)
167 Autelbas - Athus - Longwy (F)
171 Athus - Rodange (L)
Shrek

Bericht door Shrek »

er zijn plannen vooral dan van luxemburgse kant uit om Arlon-Luxemburg onder 25kv te brengen, al zal dat nog wel eventjes duren...
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Shrek schreef:er zijn plannen vooral dan van luxemburgse kant uit om Arlon-Luxemburg onder 25kv te brengen, al zal dat nog wel eventjes duren...
Dat kan ik best begrijpen, want dat is toch al een redelijk groot deel van het CFL-net waar de luxemburgers niet veel mee zijn met al hun elektrisch materieel! :P
Plaats reactie