ongeval antwerpen

Alles over reizigerstreinen in België.
nighttrain
Berichten: 2028
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Saoudi Arabie

Re: ongeval antwerpen

Bericht door nighttrain » 16 sep 2017, 22:23

Shrek schreef:
16 sep 2017, 21:33
De stootblokken op de -1 hebben een soort inkeping voor treinen zonder buffer. Misschien had de impact kleiner geweest met zo'n nieuw type buffer.
Zou er mij iemand een foto kunnen bezorgen aub van deze stootblokken aub?


Paul
Berichten: 896
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU

Re: ongeval antwerpen

Bericht door Paul » 16 sep 2017, 22:39

Gelukkig was het niet zo erg als in Paris-Montparnasse op 22 oktober 1895 (zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Treinonge ... ntparnasse). Het is trouwens na dat ongeval dat men de pneumatische stootblokken voor de nieuwe 'Middenstatie' van Antwerpen heeft bedacht...

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9465
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ongeval antwerpen

Bericht door Shrek » 16 sep 2017, 22:49

nighttrain schreef:
16 sep 2017, 22:23
Shrek schreef:
16 sep 2017, 21:33
De stootblokken op de -1 hebben een soort inkeping voor treinen zonder buffer. Misschien had de impact kleiner geweest met zo'n nieuw type buffer.
Zou er mij iemand een foto kunnen bezorgen aub van deze stootblokken aub?
http://mapio.net/pic/p-15755973/

nighttrain
Berichten: 2028
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Saoudi Arabie

Re: ongeval antwerpen

Bericht door nighttrain » 17 sep 2017, 09:27

Shrek schreef:
16 sep 2017, 21:33
De stootblokken op de -1 hebben een soort inkeping voor treinen zonder buffer. Misschien had de impact kleiner geweest met zo'n nieuw type buffer.
Bedankt voor het doorgeven van de link. De impact of de energie (massa plus snelheid) op de stootblok zou het zelfde geweest zijn. Maar door de werking (absorptie)van de stootblok na de impact, zou de trein er niet over heen geschoten zijn.
Er is volgens mij ongeveer een afstand van 20 dwasliggers "absortieafstand" op dit model. Enkel +/- 3 bij het oude.

Meesterpeter
Berichten: 495
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: ongeval antwerpen

Bericht door Meesterpeter » 17 sep 2017, 10:14

Regelmatig staan kijken naar de zeer historische stootjukknen van Antwerpen centraal en me er vaak over verbaast dat ze er nog steeds staan. Natuurlijk uit historsch oogpunt zijn ze zeer interresant, maar ongeveer 110 jaar na ontwerp zijn ze door de ontwikkelingen totaal nutteloos geworden.
Gemaakt in een tijd dat er veelal houten materieel was, stoomloks met buffers en treingewichten welke veel lager waren dan nu.
Deze buffers zien er interresant uit, maar ga je de constructie nader bekijken dan zijn het zeer fragiele dingen welke amper zijn berekend op hun taak.
Daarbij komt nog dat treinstellen een dusdanige vorm hebben dat zo'n stootjuk amper of zelfs geen nut heeft. Een treinstel zal door zijn vorm altijd opkruipen en over of langs zo'n Pruisisch stootjuk schieten.
Het is niet voor niets dat bv in Nederland de afgelopen 10 jaar landelijk alle stootjukken op ztations zijn vernieuwd, de ruimtes achter de jukken fors groter zijn geworden en jukken zijn geplaatst welke zowel voor buffermaterierl als treinstellen geschikt zijn.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering.
En dan weet ik wat jullie graag zien !

fredo83
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 jan 2015, 17:25

Re: ongeval antwerpen

Bericht door fredo83 » 17 sep 2017, 21:31

Hoe oud ze precies zijn weet ik ook niet tot op het jaartal van buiten. En ineens twijfel ik nu ook of er Pruisen op staat. 't Zijn alleszins Duitse en uit het begin van de jaren 1900.

jotie
Berichten: 330
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: ongeval antwerpen

Bericht door jotie » 18 sep 2017, 20:17

Op deze site staat een foto van een stootblok met plaatje: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=55319.0
Gebouwd in 1903, door een Berlijnse firma.

Ik hoop in ieder geval dat die toestellen behouden blijven; voor mij maken die echt deel uit van het 'beeld' van de 'Middenstatie', al besef ik uiteraard dat ze geen eeuwig leven hebben.

traxie
Berichten: 231
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38

Re: ongeval antwerpen

Bericht door traxie » 18 sep 2017, 22:21

Volgens mij is een stoottoestel nog eerder een uitzondering dan regel. In bundels en oudere stationsomgevingen gaat het nog vaak om een stootbalk, houten variant dus.

nighttrain
Berichten: 2028
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Saoudi Arabie

Re: ongeval antwerpen

Bericht door nighttrain » 18 sep 2017, 22:50

traxie schreef:
18 sep 2017, 22:21
Volgens mij is een stoottoestel nog eerder een uitzondering dan regel. In bundels en oudere stationsomgevingen gaat het nog vaak om een stootbalk, houten variant dus.
Het is een stootblok of stootjuk en niet stoottoestel! Heurtoir in het frans en buffer stop in het engels.Het hard raken van dit spoortoestel staat gelijk met een seinoverschreiding of SPAD.(verplaatsen of beschadigen). Nu gebruikt men redelijk veel betonnen constructies met of zonder houten balk. Ik zelf zit nu ook midden in de afweging om te beslissen welk type we gaan plaatsen in de stations van Mekka en Medinah, bijkomend op de huidige situatie.
Bijlagen
EA831092-A4E7-4AE6-80B0-460B73B05239.JPG
77EF570B-AF98-4BE1-A3C2-62384D04C866.JPG

Catenist
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: ongeval antwerpen

Bericht door Catenist » 19 sep 2017, 12:33

nighttrain schreef:
18 sep 2017, 22:50
traxie schreef:
18 sep 2017, 22:21
Volgens mij is een stoottoestel nog eerder een uitzondering dan regel. In bundels en oudere stationsomgevingen gaat het nog vaak om een stootbalk, houten variant dus.
Het is een stootblok of stootjuk en niet stoottoestel! Heurtoir in het frans en buffer stop in het engels.Het hard raken van dit spoortoestel staat gelijk met een seinoverschreiding of SPAD.(verplaatsen of beschadigen). Nu gebruikt men redelijk veel betonnen constructies met of zonder houten balk. Ik zelf zit nu ook midden in de afweging om te beslissen welk type we gaan plaatsen in de stations van Mekka en Medinah, bijkomend op de huidige situatie.
Er staat een draagpaal van de stationskoepel achter einde spoor? Een trein die niet kan stoppen veroorzaakt een serieuze impact, dat hebben we gezien in A'pen. En daar heeft het stootblok toch behoorlijk wat energie "opgeslorpt", en toch was de trein tot tegen een paal van de bovenleiding terecht gekomen. Hoe worden zo'n obstakels eigenlijk berekend voor de kracht die ze moeten opvangen?

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9465
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ongeval antwerpen

Bericht door Shrek » 19 sep 2017, 13:38

Catenist schreef:
19 sep 2017, 12:33
Er staat een draagpaal van de stationskoepel achter einde spoor? Een trein die niet kan stoppen veroorzaakt een serieuze impact, dat hebben we gezien in A'pen. En daar heeft het stootblok toch behoorlijk wat energie "opgeslorpt", en toch was de trein tot tegen een paal van de bovenleiding terecht gekomen. Hoe worden zo'n obstakels eigenlijk berekend voor de kracht die ze moeten opvangen?
Heeft het stootblok wel veel energie opgeslorpt? Ik krijg van de fotos toch de indruk dat het stootblok vooral is afgebroken en niet veel heeft uitgehaald.

Catenist
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: ongeval antwerpen

Bericht door Catenist » 19 sep 2017, 17:31

Shrek schreef:
19 sep 2017, 13:38
Catenist schreef:
19 sep 2017, 12:33
Er staat een draagpaal van de stationskoepel achter einde spoor? Een trein die niet kan stoppen veroorzaakt een serieuze impact, dat hebben we gezien in A'pen. En daar heeft het stootblok toch behoorlijk wat energie "opgeslorpt", en toch was de trein tot tegen een paal van de bovenleiding terecht gekomen. Hoe worden zo'n obstakels eigenlijk berekend voor de kracht die ze moeten opvangen?
Heeft het stootblok wel veel energie opgeslorpt? Ik krijg van de fotos toch de indruk dat het stootblok vooral is afgebroken en niet veel heeft uitgehaald.
Ja Shrek, bij nader inzien heb je wel gelijk, de cylinders en zuigers van het blok liggen verspreid, en uiteindelijk heeft de paal van de bovenleiding de trein gestopt vermoed ik. Maar het kapotrijden van het blok zal toch ook al wel voor een behoorlijke snelheids reductie hebben gezorgd, niet? We weten natuurlijk niet met welke snelheid er tegenaan werd gereden.

Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: ongeval antwerpen

Bericht door Beesty » 19 sep 2017, 17:56

Ik zou echt niet graag op het perron staan, wanneer een trein zo'n betonnen blok, die als buffer dient, ramt.
Het lijkt me onvermijdelijk dat er dan stukken beton in alle richtingen gaan vliegen..

Waarom gaat men niet eerder naar een soortgelijk systeem van "zandbak" op het einde van het perron, zoals voor vrachtwagens gedaan wordt langs snelwegen met steile afdalingen?
De trein moet sowieso getakeld worden .. maar liever een "gestrande" trein om in de sfeer te blijven, dan ne blok beton tegen mij als omstaander.
nighttrain schreef:
18 sep 2017, 22:50
traxie schreef:
18 sep 2017, 22:21
Volgens mij is een stoottoestel nog eerder een uitzondering dan regel. In bundels en oudere stationsomgevingen gaat het nog vaak om een stootbalk, houten variant dus.
Het is een stootblok of stootjuk en niet stoottoestel! Heurtoir in het frans en buffer stop in het engels.Het hard raken van dit spoortoestel staat gelijk met een seinoverschreiding of SPAD.(verplaatsen of beschadigen). Nu gebruikt men redelijk veel betonnen constructies met of zonder houten balk. Ik zelf zit nu ook midden in de afweging om te beslissen welk type we gaan plaatsen in de stations van Mekka en Medinah, bijkomend op de huidige situatie.

nighttrain
Berichten: 2028
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Saoudi Arabie

Re: ongeval antwerpen

Bericht door nighttrain » 19 sep 2017, 19:27

U hebt gelijk, maar ik heb nog geweten dat er zo een "seinoverschreiding"gebeurde in FN, en de omstaanders zatten onder de olie. Dit is natuurlijk minder erg dan beton brokstukken.
Maar hier in het geval van de HHR line hebben we een eurobaken, die dat zou moeten verhinderen.
Het zand is natuurlijk minder estetisch in een mooi station als FN. Op het schijnpoort hebben we dat ook nog eens gehad midden jaren 70.
ben eens benieuwd de oorzaak en de snelheid te kennen.
n FN zitten ze natuurlijk tussen operationele lengte en voldoende afstand in geval van een falen.

jan_olieslagers
Berichten: 1360
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: ongeval antwerpen

Bericht door jan_olieslagers » 19 sep 2017, 20:11

Heeft het stootblok wel veel energie opgeslorpt? Ik krijg van de fotos toch de indruk dat het stootblok vooral is afgebroken en niet veel heeft uitgehaald.
Huh, is er dan geen energie nodig om zo'n stootblok aan gruizelementen te breken? Van er eens tegen te blazen gaat dat niet gebeuren, denk ik. Mechanica is niet mijn specialisme maar ik denk toch dat dat stootblok wel degelijk heel wat energie heeft opgevangen, jawel.

Waarmee ik me maar aansluit bij de eerdere reactie
Maar het kapotrijden van het blok zal toch ook al wel voor een behoorlijke snelheids reductie hebben gezorgd, niet? We weten natuurlijk niet met welke snelheid er tegenaan werd gereden.
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

Plaats reactie