Je kunt wel naar naar andere vervoersmodi kijken maar dat is pas eventueel (!) nuttig als de verordening voor het spoor geen uitsluitsel biedt.nighttrain schreef: ↑19 sep 2017, 08:42Ja inderdaad dat heb ik ook wel begrepen, maar enig vergelijbare link naar andere transportdiensten kan geen kwaad volgens mij. Blijf niet altijd naar de eigen navel staren , de wereld beweegt.rvdborgt schreef: ↑18 sep 2017, 23:21Verordening 1371/2007 gaat niet over vliegen. Verder zijn vervoerders vrij om hun prijzen te zetten. De verordening verhindert ze niet om de prijzen vast te leggen zoals je aangeeft. Maar ze zijn ook verplicht om de laagste prijs aan te bieden voor zover die beschikbaar is. Dat doet de NMBS voor de genoemde reis Moeskroen - Parijs niet.nighttrain schreef: ↑18 sep 2017, 23:12Heb de artikels en bijlage II ook gelezen en zie geen probleem In hun werkwijze. Wat niet wil zeggen dat ik de werkwijze goedkeur. Hoe verklaar je bv dat een biljet Calais naar CDG duurder is dan naar Marne la Vallee dat 1 station verder is ? Paris N naar Boulogne sur mer kost evenveel als naar Calais. Vliegtuig van Jeddah naar ST Petersburg 1500€ overstap in Istanbul(H/T). Afzonderlijk 1000€ (H/T). Zelfde dag zelfde vluchten?.
Er zijn twee vervoerders in het spel inderdaad maar de grens tussen die twee ligt in dit geval op de staatsgrens en niet in Lille. Van de grens naar Lille is immers de SNCF de vervoerder. Maar wie de vervoerder is, is voor dit soort vragen niet relevant. Het gaat erom wat voor tarieven de verkoper kan verkopen.nighttrain schreef: ↑19 sep 2017, 08:42Ik denk dat u mischien de tekst goed moet lezen. De reis is inderdaad Moeskroen naar Parijs, maar om die reis te kunnen uitvoeren heb je 2 treinen nodig van 2 verschillende operatoren. Ze zijn elk afzonderlijk verplicht om aan die verordering te voldoen per treinrit tussen A en B alsook B en C. En niet tussen A en C daar wringt het commerciele schoentje.
De prijs is voor deze reis samengesteld uit Moeskroen - Lile plus Lille - Parijs. Paul had aangetoond dat er een lager tarief beschikbaar was tussen Lille en Parijs dan de NMBS aanbood. Het ontgaat me waarom een verkoper een lager tarief zou mogen verbergen als dat gewoon beschikbaar is.
Groetjes,
Rian